المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شرح إدارة CentOS 5 من البداية حتى النهاية

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

A Beautiful Mind
12-07-2011, 18:53
الف الف شكر يا باش مهندس احمد على المجهود المبذول
نتمنى ان نسمع اخبار جيده عنك
وتطمئننا على صحتك

LiNuX MaStEr
29-07-2011, 17:17
بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله

ربنا يباركلك

LiNuX MaStEr
29-07-2011, 17:49
انا مستغرب انك بس وقفت الشرح العربي دا عشان تعيده انجليش

عموما احنا اتعلمنا انجلش والانجلش كتير اعتقد اكتر حاجه مميزه الشغل دا ... الاتقان + انه عربي

ودا نادر لما تلاقي حاجه عربي كويسة

بالتوفيق

KingZero
17-08-2011, 08:07
هو لازم اكون واخد مقدمة معينة في النظام ده عشان ابدا مع الفيديوهات دي ؟؟ لان انا ابيض ولسه هبدا من البداية تماما في السينتوس

وابدأ منين بالظبط لان واضح ان طالما لازم يكون عندي خلفية فاكيد مش هينفع ابدا مع الفيديوهات دي فابدا منين لو تسمحوا ؟؟

sh3poz
18-08-2011, 11:36
هو لازم اكون واخد مقدمة معينة في النظام ده عشان ابدا مع الفيديوهات دي ؟؟ لان انا ابيض ولسه هبدا من البداية تماما في السينتوس

وابدأ منين بالظبط لان واضح ان طالما لازم يكون عندي خلفية فاكيد مش هينفع ابدا مع الفيديوهات دي فابدا منين لو تسمحوا ؟؟
سوال مهم جدي انا برده لسه هبدا ومعلافش ابدا منين ومعرفش اصلا ايه السينتوس ده

m7md999
31-08-2011, 20:43
شرح جميل يعطيك العافية

A Beautiful Mind
12-09-2011, 01:56
السلام عليكم يا احبه اسعد الله اوقاتكم بكل خير
اولا قبل اى شىء احب اتوجه بخالص الشكر للاخ العزيز احمد حسن على هذا المجهود الجبار
ثانيا اتمنى منه ان كان متابع للموضوع او لعرب هاردوير اتمنى منه ان يدخل ويطمئننا فقط عليه
نحن لا ننكر الجميل لاصحاب الفضل علينا والباشمهندس احمد حسن من اصحاب الفضل على شخصيا اعترف انى تعلمت منه الكثير وعرفت اشياء كنت لاول مره بعرفها
اتمنى منه ان يدخل ويطمنا فقط على احواله بارك الله لنا فيه وجعل هذا العمل فى ميزان حسناته يو مالدين
ورزقه العلم النافع والعمل الصالح

انا مستغرب انك بس وقفت الشرح العربي دا عشان تعيده انجليش

عموما احنا اتعلمنا انجلش والانجلش كتير اعتقد اكتر حاجه مميزه الشغل دا ... الاتقان + انه عربي

ودا نادر لما تلاقي حاجه عربي كويسة

بالتوفيق

سوال مهم جدي انا برده لسه هبدا ومعلافش ابدا منين ومعرفش اصلا ايه السينتوس ده

اهلا بيكم يا احبه LiNuX MaStEr و sh3poz اتآسف جدا لتاخيرى فى الرد ويعلم الله انى لم ارى ردودكم هذه الا الان
اسمحو لى ان اجاوبكم لحين عوده معلمان الباش مهندس احمد حسن
انا مش هتكلم كتيير
انا هقولكم ممكن تدخلو على الرابط ده
ولو حسيتو انكم ما استفدوش او فى اى استفسار ممكن تكلمونى وانا تحت امركم باذن الله

اليكم الرابط
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=215333
اتمنى لكم دوام التوفيق والنجاح

zohr
14-09-2011, 02:34
ماشاء الله يا بشمهندس أحمد والله أفدتني كثيرا أعانك الله على التكملة وبالعربي لو سمحت

وجزاك الله خيرا

:ah4:

themohamed_msss
08-10-2011, 09:49
شكرا على الفيديوهات
المجهود الكبير

nafez
26-10-2011, 13:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم جعلها الله في ميزان حسناتك و ضاعف لك الأجر
كل الكلام يعجز عن وصف جهدك و علمك فلا أقول إلا جزاك من عنده خير الجزاء

Ahmed Hassan-
29-10-2011, 08:17
السلام عليكم

فيه كذا سبب أني وقفت المشروع حالياً.

أولاً: أنا بدرس، و مينفعش أني أسيب الدراسة و أقعد اسجل فيديوهات.

ثانياً: RHEL بينزل نسخة كل سنتين، مش معقولة أنا كل سنتين اسجل الفيديوهات ده تاني.

أي حد حيشوف الفيديوهات ده و يعرف أنها عن centos 5 ممكن ميكملش الفرجة عليها.

لأن معظم الناس حتحس أنها مش updated.

ثالثاً و دة الأهم: فكره أنك تذاكر ازي تعمل configuration ل-application دة ميعتبرش علوم كمبيوتر، دة يعتبر أنك بتعلم بس ازي تستخدم ال-application دة.

الشركات بتعة ال-certifications دول عالم حرمية. عليك كل فترة معينة أنك تجديد ال-certifications بتعتك. كل دة علشان علشان أنت تتعلم ازي تستخدم

برنامج هما إلي كتبنه؟

الشهادات ده عمرها ما حطور دولة. أنت حتفضل مسجون لهم علشان كل فترة ينزله application جديد أنت مش عارف ازي مكتوب و هما يعطوك طريقة تشغله.

أنا عاوز أعمل موقع يعلم الناس العلوم بتعة كمبيوتر. لو حاعمل حاجة زي كدة، لازم تكون بالانجليزي. لأن أنا عاوز أكبر عدد من الناس يقدره يتعلمه منه.

أنا عاوز أعمل حاجة زي khan academy بس يكون مخصص بس للكمبيوتر.

A Beautiful Mind
29-10-2011, 11:03
السلام عليكم

فيه كذا سبب أني وقفت المشروع حالياً.

أولاً: أنا بدرس، و مينفعش أني أسيب الدراسة و أقعد اسجل فيديوهات.

ثانياً: RHEL بينزل نسخة كل سنتين، مش معقولة أنا كل سنتين اسجل الفيديوهات ده تاني.

أي حد حيشوف الفيديوهات ده و يعرف أنها عن centos 5 ممكن ميكملش الفرجة عليها.

لأن معظم الناس حتحس أنها مش updated.

ثالثاً و دة الأهم: فكره أنك تذاكر ازي تعمل configuration ل-application دة ميعتبرش علوم كمبيوتر، دة يعتبر أنك بتعلم بس ازي تستخدم ال-application دة.

الشركات بتعة ال-certifications دول عالم حرمية. عليك كل فترة معينة أنك تجديد ال-certifications بتعتك. كل دة علشان علشان أنت تتعلم ازي تستخدم

برنامج هما إلي كتبنه؟

الشهادات ده عمرها ما حطور دولة. أنت حتفضل مسجون لهم علشان كل فترة ينزله application جديد أنت مش عارف ازي مكتوب و هما يعطوك طريقة تشغله.

أنا عاوز أعمل موقع يعلم الناس العلوم بتعة كمبيوتر. لو حاعمل حاجة زي كدة، لازم تكون بالانجليزي. لأن أنا عاوز أكبر عدد من الناس يقدره يتعلمه منه.

أنا عاوز أعمل حاجة زي khan academy بس يكون مخصص بس للكمبيوتر.

اولا الف الف حمدلله على سلامتك ورجوعك لينا مره تانيه

ثانيا انا معاك فى كل اللى انت قولته وربنا معاك ان شاء الله ويوفقك

وبالتأكيد يسعدنى ويشرفنى اكون اول واحد يرد عليك بعد عودتك

واتمنى انى يكون ليا دور فى هذا العمل واقدر اساعد معاك يا ريت يا باشمهندس احمد لو انت محتاج حد معاك فى هذا العمل
انا على استعداد تام انى اساعد معاك وجزاك الله كل خير

تحياتى لك وبارك الله فيك

aymanfathy521
17-11-2011, 22:05
جزاك الله خيرا يا اخى الكريم على هذا الموضوع القيم
:ah4:

mirak023
23-01-2012, 00:41
j'ai un problem pour conecter modem de maroc telecom sur linux centos svp admin donner moi des solutions pour conecter de modum svp

ألمنتظر
06-02-2012, 16:43
الله يجزاك كل خير اخوي

فادي الفليت
26-03-2012, 11:39
السلام عليكم
تحية طيبة وبعد

بارك الله في هدا العمل الطيب ونسأل الله ان يزيدك من علمه.

اخي الحبيب ارجو ان تزويدنا بفيديو عن الايميل سيرفير كيفة تنزيله وعما اعدادات له وكيفة ربطه مع قواعد البيانات

IMR
26-11-2012, 22:59
الله يعطيك العافية ع الشرح

rampage
22-12-2012, 12:39
جزاك الله كل خير

:cdcd:

Mzar720
29-12-2012, 16:55
بارك الله فيك علي هذه الشروحات القيمة يا بشمهندس احمد