المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص تحديث البيوس مع بروسيسور دول كور

مينا رضا
06-10-2010, 00:19
انا كنت عايز اعرف كيفية تحديث البيوس لمازربورد جيجا بايت 945 جي سي ام s2l لاني هركب عليها بروسيسور dual core 2.7/2m e5400
بس كنت عايز طريقة q flash دي نقطة
النقطة التانية هل من الضروري تحديث البيوس للمازر مع هذا البروسيسور أم مش ضروري وهل لو محدثتش البيوس هيكون لذلك تأثير علي الاداء أم لا أرجو من ذو الخبرة نصحي سواء بطريقة تحديث البيوس عن طريق q flash مع رفع ملفات التحديث لاني مش عارف اجيبها منين وشكراً

مينا رضا
06-10-2010, 11:42
اين الردود

TEch Zone
06-10-2010, 11:55
هتالى برنامج اسمة Bios@ ممكن تجيبة من النت او هتاليه فى اسطوانة البوردة
سطبه و شغله هتالى فى البرنامج Update Bios from Gigabyte server دوس عليها هيعمل UPdate بس اتاكد ان النت مش هيفصل او الكهرباء هتقطع

مينا رضا
06-10-2010, 14:55
مشكور اخي علي ردك بس انا معنديش نت

Ahmed_Elshenawy
06-10-2010, 16:35
يا أخى أدخل على موقع جيجابايت وقم بالبحث عن البوردة الخاصة بك ثم بعد ذلك قم باختيار خيار DOWNLOAD ثم خيار الBIOS من داخله ثم بعد ذلك قم بتحميل أحدث اصدار للبيوس الخاص بالبوردة بتاعتك من منطقة Asia ويجب أن يكون ال rev يكون متطابق مع بوردتك ثم تأخذ الملف الذى قمت بتحميله الى الحاسوب الخاص بك وتقوم بعمل set up للبرنامج الخاص بتحديث البايوس من الاسطولنة الخاصة بالبوردة ثم تختار منه update bios from file وتختار موقع الفايل الخاص بالتحديث الذى قمت بتحميله قبل ذلك وتأكد من عدم أنقطاع الكهرباء أثناء التحديث ثم يقوم الحاسب باعادة التشغيل وهكذا يكون حدث التحديث هذا أفضل من Q-Flash :cdcd::cdcd::cdcd::cdcd::cdcd:

ibrahimpop
06-10-2010, 18:56
حمل البيوس من هنا
https://download.gigabyte.asia/FileList/BIOS/motherboard_bios_ga-945gcm-s2l_f8b.exe
فك الضعط
هتلقي ثلاثة ملفات
افتح برنامج Bios@
update bios from file
اختار 9gcms2l.f8b

مينا رضا
06-10-2010, 22:42
شكرا لاخواتي الاعزاء علي الرد وعلي احتمالي