المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرشح مصري يشتري أصوات الناخبين بـ"الطماطم"

moriatte
13-10-2010, 01:54

https://38.121.76.242/memoadmin/media//version4_tomatoes_israel_340_309_.jpg

مفكرة الاسلام: (https://www.islammemo.cc/) اختار مرشح مصري للبرلمان "الطاطم" لتكون طريقه للوصول للمجلس حيث طرح ‏10‏ أطنان من الطماطم بـ‏3‏ جنيهات فقط للكيلو‏‏ بينما وصل سعرها إلى‏10‏ جنيهات في جميع الأسواق المحلية.
وتحمل المرشح نفقات النقل والعمالة التي وجدها أسهل من تعليق اللافتات الانتخابية له‏،‏ وأصبحت الطماطم هي أفضل دعاية لمرشح بولاق الدكرور الذي تسبب في إثارة الغيرة بين أهالي الدائرة والمناطق الأخرى الذين طالبوا مرشحيهم بطرح الطماطم ضمن برامجهم الانتخابية, وفقا لصحيفة الأهرام‏.
غلاء الأسعار:
ويأتي هذا النوع من الدعاية الانتخابية المبتكرة من جانب المرشح ، بعدما فشلت الإجراءات الحكومية في السيطرة على أسعار الطماطم التي استحقت عن جدارة لقب "المجنونة" التي عادة ما تتعالى به صيحات البائعين المتجولين في الشوارع المصرية، عند ترويجهم لها.
ووفقا لأحدث البيانات المتاحة الصادرة عن منظمة الأغذية والزراعة "الفاو" تحتل مصر المركز الرابع عالميا في إنتاج الطماطم بنحو 7.6 مليون طن سنويا، وتسبقها الصين بـ 31.6 مليون طن، والولايات المتحدة 11 مليون طن ثم تركيا 9.7 مليون طن.
وشهدت أسعار الطماطم في كل المنطقة العربية قفزات صاروخية رفعتها إلى مستويات سعرية لم يعهدها المستهلكون من قبل.
__________________________________________________ ___________________________

أنا عن نفسى لا يمكن أبيع ضميرى ومبادئى بأقل من خمسة كيلو :mad:

علي خطي الحبيب
13-10-2010, 01:59
اخي الفاضل كيلو الطماطم بقي 10 جنيه يعني حوالي. $1.75

والله حرام الي بيحصل ده

محمد الجوهري
13-10-2010, 02:06
و الله راجل بيفهم ... و عارف السوق ماشى ازاى :D

دلوقت يا إخوان لو واحد رايح يزور مريض- عافانا الله و إياكم- الأفضل ياخذ فى إيده 2 كيلو طماطم بدلاً من 2 كيلو تفاح.

يبدو إن القدماء تركو لنا واحدة من عجائب الدنيا السبع, بينما يحاول المعاصرون- حفظهم الله :D - ترك أكبر عدد من العجائب !

أنا عن نفسى لا يمكن أبيع ضميرى ومبادئى بأقل من خمسة كيلو

+1 هو ده الكلام :D

Extreme2
13-10-2010, 02:11
هي الطماط غليت عندكم بردو ؟ :eek:
وإحنا كمان , سعر الكيلو حوالي 2$ , ولا حول ولا قوة إلا بالله .

CR@N$H
13-10-2010, 02:35
أظن ان ارتفاع اسعار الطماطم عالمي فهي مرتفعة أيضا في سوريا "1$ للكيلو"

OMDA
13-10-2010, 03:21
فعلا الراجل بيعرف يلعب على الاوتار الحساسه ،عارف ان مفيش حد يقدر يقاوم جمال الطماطم وحلاوتها :D

وبالنسبه لبيع الضمير انا معاكو ،خمس كيلو بمبلغ وقدره برده :D

!الشبح الاسود!
13-10-2010, 03:58
للأسف انا ضميري مش للبيع

ودلوقت باكل الأكل بالصلصة احسن من الطماطم

وبعدين هو انت هتاخد الطماطم قبل ما تدخل تنتخب ؟؟

لا طبعا انت هتاخدها وتنتخب الي مش بيدي طماطم طبعا :o

الزمن بقي عجيب

HuLkY
13-10-2010, 04:29
الزمن بقي عجيب

العجيب لما الطماطم توصل ل 13 جنيه الكليو :D , العيب مش فى الزمن , العيب فى ال :D , تجار الأوطة!

crypt76
13-10-2010, 07:41
أعتقد أنه هينزل لافتات انتخابية بعد كده عليها اسمه سيكتب عليها "انتخبوا رجل البر والتقوى والكرم، لكل مواطن علبة صلصة... رمز الطماطماية"

بس السؤال البراجماتي الذي يطرح نفسه في هذه اللحظة هو إن كان الترشح لمجلس الشعب يكيل بالطماطم فماذا سيقدم مرشحو الرئاسة في الانتخابات القادمة؟

أقترح إما البطيخ أو التانجرين (لك أيها المرشح الراقي) أو التفاح (للمرشح ذو النظرة المستقبلية) أو الكوسة (التحام رائع مع الطماطم لتستمر المسيرة)

والمعنى في بطن الزير

أبو فوفو
13-10-2010, 08:22
والله هزول الزمان منا حتى الطماطم ترفعت عنا ... وعجبي ؟؟؟؟؟؟

الأميرة
13-10-2010, 17:32
نظريه استغلاليه ميه في الميه :)

أنا عن نفسى لا يمكن أبيع ضميرى ومبادئى بأقل من خمسة كيلو :mad:

تمام كده
المفروض كل واحد يعرف حقوقه يعني مش ينضحك عليه بكيلو ولا اتنين :)

warior10
14-10-2010, 12:53
دي حاجة متضحكش دي حاجة تبكي

ليه العضو تجرأ وقدر يعمل كده في الشعب (هي دي فيمة الشعل فى نظره )
وليه المواطن قبل يتعمل فيه كده (تقبل اهانة بالشكل ده بل وتراه سعيد جدا وهو يأخذ طماطم ممن يهينه )
خلاص بقت قيمتنا واصواتنا تباع بالطماطم

one-zero
15-10-2010, 00:10
الطماطم غلت في كل الدول
هناك امور اهم منها
بالنسبة للعضو اكيد عنده أكم فدان مزروعين طماطم

S@M
15-10-2010, 03:25
شكرا يا عزيزى على الخبر...

للعلم سبب ارتفاع ..اسعار الطماطم ...حاجتين

* ..ارتفاع درجات الحرارة الرهيب فى الفترات الماضية ..ادى الى تلف الااف ألاطنان ..على مستوى زراعات الطماطم فى كل المنظقة .

* تفشى مرض يرقة الطماطم .....ودة وباء عالمى ...اصاب الطماطم ...لذلك تأثرت ألآنتاجية بصورة كبيرة عالميا ...

مما ادى الى ارتفاع الآسعار ....:(

---------------------------------

نيجى بقة لصلب الموضوع ...

انتو مستغربين ان العضو استخدم الطماطم كسلااح ردع انخابى ...انهاردة ؟!!!

بكرة يستخدمو.. رغيف الخبز .....والناس هتقول ..فين ايام زمان ..كانو بيوزعو طماطم !!!

وعجبى ....................!

DBZ-Lover
15-10-2010, 07:16
اول مرة اسمع هيك بس الراجل بفكر برضوا اهانة هذه تبيع صوتك لواحد عشان 3 او 4 كيلو طماطم
صحيح احنا كمان الطماطم 2دولار