المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معالج مركزي ضعيف ام معالج رسومي ضعيف؟؟؟!!

ahmad ashour
15-10-2010, 15:08
تستطيع ان تعرف اين التقصير عند ما تكوون الفريمات قليله و اللعب غير سلس
ستحتاج لاظهار النسبه المئويه لاستهلاك المعالج الرسومي ممكن من برنامج msi afterburner و اذا كانت الفريمات قليله والنسبه لاستهلاك المعالج الرسومي 100% كدا كارت الشاشه ضعيف و جايب أخره و المعالج المركزي مش مقصر معاه وعامل اللي عليه .
اذا كان استهلاك المعالج الرسومي 30% مثلا او 70% والفريمات قليله دا بيكون ضعف في قدره المعالج المركزي ..ممكن تكسر سرعته او تغيره بمعماريه اعلى .

mhi00002000
15-10-2010, 15:28
بص عن تجربة اهم حاجة المعالج انا كان معايا كارت شاشة 4770 اللى ف توقيعى ومعاة معالج amd athlon x2 2.8
وكان الجهاز شغال تمام كويس مشغل كل الالعاب بس كنت ساعات بحس ف نقص فريمات ف الالعاب القوية جدا زى جتا او مافيا وكنت فاكر ان دة اقصى حدود للبطاقة وبعد تغيير المعالج ب معالج phenom ii 555 3.2 وتحرير انويتة ليصبح رباعى الانوية وبعدها لاقيت الفيمات اتغيرت تماما يعنى ريزدنت ايفل 5 بقت توصل ل 109 فريم وجتا ومافيا بقت حاجة تانية لدرجة انى حسيت انى غيرت كارت الشاشة وليس المعالج ويارب اكون افدتك

Paramount
15-10-2010, 15:28
انا عندي المكونات المذكورة بالاعلى....
اثناء تشغيل لعبة كرايسز ... GPU لا يتجاوز 75% !! بينما Task manager بيقرا جميع الانوية 100% !! فهل يعني تقصير من المعالج المركزي علما بان عدد الفريمات لا يتجاوز 34 فريم على اعدادت Enthusiast:)

m_ragab712
15-10-2010, 15:30
اعتقد ذلك
بس هو في برامج لمراقبة نسبة استهلاك المعالج المركزي اثناء اللعب ؟

ahmad ashour
15-10-2010, 16:42
اعتقد ذلك
بس هو في برامج لمراقبة نسبة استهلاك المعالج المركزي اثناء اللعب ؟

انا بستخدم msi afterburner موجود فيه اظهار نسبه مئويه لاستهلاك المعالج

ahmad ashour
15-10-2010, 16:45
انا عندي المكونات المذكورة بالاعلى....
اثناء تشغيل لعبة كرايسز ... GPU لا يتجاوز 75% !! بينما Task manager بيقرا جميع الانوية 100% !! فهل يعني تقصير من المعالج المركزي علما بان عدد الفريمات لا يتجاوز 34 فريم على اعدادت Enthusiast:)

باشا كدا كرت الشاشه عندك شغال ب 75% بس من قدرته الكليه و انا متأكد انك لو كسرت سرعه المعالج المركزي او غيرته بمعالج اقوى الفريمات هتزيد

S@M
16-10-2010, 00:18
اذا كان كارت الشاشة قوى ...فلابد من توافرمعالج قوى ايضا ...حتى تستطيع ان تحصل على الآداء المثالى

...غر كدة لو وضعت بطاقة قوية ..على معالج ضعيف ...لن تحصل على اداء البطاقة القوى .. ...:)

ستحصل فقط على ما يسمح بة المعالج ..من اداء ..

لذلك افضل معالج متوسط متوسط مع كارت شاشة متوسط ...على ان اشترى معالج قوى مع كارت شاشة ضعيف او العكس ...!

Prince_Saad
16-10-2010, 00:45
الافضل شراء معالج متوسط الاداء وكرت مرتفع الاداء

omda430
16-10-2010, 11:21
الأفضل بالتأكيد هو معالج متوسط مع كارت شاشه قوى

بص عن تجربة اهم حاجة المعالج انا كان معايا كارت شاشة 4770 اللى ف توقيعى ومعاة معالج amd athlon x2 2.8
وكان الجهاز شغال تمام كويس مشغل كل الالعاب بس كنت ساعات بحس ف نقص فريمات ف الالعاب القوية جدا زى جتا او مافيا وكنت فاكر ان دة اقصى حدود للبطاقة وبعد تغيير المعالج ب معالج phenom ii 555 3.2 وتحرير انويتة ليصبح رباعى الانوية وبعدها لاقيت الفيمات اتغيرت تماما يعنى ريزدنت ايفل 5 بقت توصل ل 109 فريم وجتا ومافيا بقت حاجة تانية لدرجة انى حسيت انى غيرت كارت الشاشة وليس المعالج ويارب اكون افدتك

و أنا عندى نفس الكارت 4770 و معالج متوسط - ضعيف هو athlon 2x2 3.0
و الأداء عندى أكثر من رائع فى جميع الألعاب ما عدا الألعاب القليله التى تحتاج معالجات ثلاثية أو رباعية الأنوية مثل gta4 الأداء فيها كان جيد جدا لكن قمت بتخيف بعض الإعدادات

النتيجه: معالج متوسط(amd phenon 2x2 550 مثلا ) يعطيك كل ما تحتاجه من أداء لتشغيل كارت شاشه قوى.

كان يوجد بالمنتدى موضوع رائع أثبت الكلام ده للأسف لا أجده حاليا.

amrdio
16-10-2010, 15:05
اذا كان كارت الشاشة قوى ...فلابد من توافرمعالج قوى ايضا ...حتى تستطيع ان تحصل على الآداء المثالى

...غر كدة لو وضعت بطاقة قوية ..على معالج ضعيف ...لن تحصل على اداء البطاقة القوى .. ...:)

ستحصل فقط على ما يسمح بة المعالج ..من اداء ..

لذلك افضل معالج متوسط متوسط مع كارت شاشة متوسط ...على ان اشترى معالج قوى مع كارت شاشة ضعيف او العكس ...!

+1 لازم يكون فيه نسبة و تناسب بين مكونات الجهاز

Prince_Saad
16-10-2010, 15:08
تعديل : معالج متوسط مع كارت شاشة قوي ( ليس بالمهم ان يكون الكرت والمعالج من نفس المستوى )

ahmad ashour
16-10-2010, 19:02
بصراحه يا جماعه انا عامل الموضوع عشان اقول انك ممكن تعرف بسهوله جهازك محتاج كارت شاشه ولا محتاج بروسيسور :)

شلاع العتر
16-10-2010, 19:17
مع الالعاب الأهم هي بطاقة الشاشة .... وكلّ بطاقات الشاشة يكفيها حاليا نواتين وتردد 3.5 جيجا لتحصل على 90% من طاقتها على الاقل ...

هناك موضوع منتج ومجهّز بطريقة دقيقة وعلمية ومثبت في القسم أرجو مراجعته .

m_ragab712
16-10-2010, 21:49
طب انا جربت لعبة مافيا 2 دلوقتي لقيت الاستهلاك للكارت وصل اقصاه 96% max ده الموجود على msi aftr burner والبروسيسور في حدود من 60 ل70 % لكن معرفتش احسب بالظبط لان كنت مشغل التاسج مانجر ومعرفتش اجيب اقصى قيمة
ومواصفا جهازي بالاعلى

ahmad ashour
17-10-2010, 10:27
طب انا جربت لعبة مافيا 2 دلوقتي لقيت الاستهلاك للكارت وصل اقصاه 96% max ده الموجود على msi aftr burner والبروسيسور في حدود من 60 ل70 % لكن معرفتش احسب بالظبط لان كنت مشغل التاسج مانجر ومعرفتش اجيب اقصى قيمة
ومواصفا جهازي بالاعلى

محتاج اعرف معلومات اكتر لو سمحت

1-متوسط الفريمات كام
2-انا عاوز متوسط استهلاك الgpu وليس اقصى قيمه وعلى فكره انت ممكن تشوف الGPU usage وانت بتلعب

Brigadier
17-10-2010, 10:49
مختصر القول : معالجك ممتاز لكن تحتاج كسر سرعته الى قرابة 3.2 او اكثر "يفضل 3.6 ".

m_ragab712
17-10-2010, 16:15
متوسط الفريم بعد عمل البنش مارك كان 31 فريم وفي اللعب بيتراوح من 20 ل40 في اماكن مختلفة بس غالبا بيبقى في 30 فريم
وكل شئ على الهاي ماعدا الفيزيكس
ومتوسط الgpu كان من 60 -80 تقريبا لان بصراحة اللعبة دي بتضغط على الكارت جامد ومش بقدر احدد بالظبط المتوسط
طبعا اكيد عندي عنق زجاجة وده كان واضح في المراجعة اللي موجودة في توقيعي
بس ان شاء الله انا ناوي اجرب الكارت على جهاز تاني كور تو ديو واشوف الاداء حايتغير ولا لأ
وطلب لو تكرمت لو في برنامج اقدر اشوف من خلاله استهلاك البروسيسور اثناء اللعب اكون مشكور جدا

ahmad ashour
17-10-2010, 23:18
متوسط الفريم بعد عمل البنش مارك كان 31 فريم وفي اللعب بيتراوح من 20 ل40 في اماكن مختلفة بس غالبا بيبقى في 30 فريم
وكل شئ على الهاي ماعدا الفيزيكس
ومتوسط الgpu كان من 60 -80 تقريبا لان بصراحة اللعبة دي بتضغط على الكارت جامد ومش بقدر احدد بالظبط المتوسط
طبعا اكيد عندي عنق زجاجة وده كان واضح في المراجعة اللي موجودة في توقيعي
بس ان شاء الله انا ناوي اجرب الكارت على جهاز تاني كور تو ديو واشوف الاداء حايتغير ولا لأ
وطلب لو تكرمت لو في برنامج اقدر اشوف من خلاله استهلاك البروسيسور اثناء اللعب اكون مشكور جدا

الكرت مش شغال بكامل طاقته شغال ب 80% من طاقته .... جرب تكسر سرعه البروسيسور و ان شاء الله الفريمات هتزيد الى 45