المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في تركيب الفيجا 460gtx

msabry
16-10-2010, 13:53
انا كان عندي فيجا 8800. جي تي واشتريت 460 جي تي اكس بس ف حاجة ركبت الاتنين في نفس البورده ال msi k9a
على اساس واحدة تستغل بكاملطاقتها والتانية تشتغل فيزكس
حبيت اشيل ال 8800 و اسيب ال460 تشتغل لوحدها
ان الوندوز ال 7 او اكس بي يشغلها لا يمكن وتظهر الصورة ك حاجة قديمة وكبيرة وتحس ان في تعارض مع حاجة تانية
مش عارف ولما يأست ركبت الفيجا تاني كل شئ بقى تمام
انا شاكك ان الجهاز شغال الفيجا القديمة مش الجديدة خاصة اني جربت لعبه باتمان على ال 7 كانت بتقطع وبعد التركيب لا شيئ جديد مع انهم اتنين يعنب لازم الموضوع يكون فوق السوبر

وكما في حركة من كتر التجريب عملتها على الوندوز اكس بي
في حته تخلي الفيجا تشتغل من السيستماو البوت فقلت اعملها بووت ولما عملت ريسترات للوندوز تتحمل الملفات بس الصورة تثبت على اخر حاجة في البووت ومش عارف ارجعها تاني ودي انا جبتها من proprites من الدسك توب ودخلتا على اعدادات الكارت .
ساعدوني لاني مش مطمن

vmidov
16-10-2010, 14:21
السلام عليكم
أولا ألف مبروك عليك الكارت ربنا يباركلك فيه بإذن الله

ثانيا هل حضرتك قرأت كويس المواضيع اللى بتشرح إزاى تخلى كارت فيزيكس ؟
ثالثا أعتقد أن الموضوع ده مينفعش غير مع Win7 مش XP
رابعا ممكن فعلا يكون الوضع مقلوب عندك والجهاز قارى 8800 أساسى والتانى هو فيزيكس ده لو كانت خطوات السوفتويير إتعملت كلها صح

الSlots بيكون فى منها Primary و Secondary
غالبا أول واحد هو الأساسى
ركب ال460 فيه
+ إذا كنت عايز تعرف الاداء فرق ولا لأ شيل ال8800 وركب ال460 لوحده الأول وشوف أيه الاداء وبعدين فكر فى موضوع الفيزيكس

صحيح المعالج ضعيف جدا فى مقابل اللى بتتكلم عنه وده لازم يأثر فى الاداء

msabry
16-10-2010, 15:10
ايوا بس المشكلة انه انا شلت 8800 وعايز اشغل 460 بس الجهاز بيقل في حاجة غلط والشاشة بتبقى على 4 بت ومافيش فايده
مش عارف في ايه

Mena2009
16-10-2010, 15:45
جرب شيل تعريف انفيديا و نزله تانى لو ماتفعش شيل الويندوز و نزله تانى و ياريت يكون نسخه مش ملعوب فيها ياعنى مش بتنزل سيمات و برامج و افتكاسات اخرى

لينك تحميل الدريفر:
https://www.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=130&prod_no=2152

msabry
16-10-2010, 15:49
طب انا عملت حاجة دلوقتي انا عملت disable من device manager هل ده يتعبر الغاء للفيجا 8800؟

vmidov
16-10-2010, 17:52
طب انا عملت حاجة دلوقتي انا عملت disable من device manager هل ده يتعبر الغاء للفيجا 8800؟

حضرتك عملت Disable لأيه
زى ما قالك الأخ مينا
نزل أخر تعريف
شيل التعريف القديم
ركب 460 فى أول شق
إفتح الجهاز
سطب التعريف الجديد
إعمل إعاده تشغيل
شوف أيه النتيجه وطمننا وكل خير بإذن الله

msabry
30-10-2010, 17:20
انا نزلت وندوز من جديد خالص وبدون الكارت 8800 وبرضة نفس المشكلة حتى في تسطيب الوندوز 7 نفس الشيئ
مش عارف هل فيه عيب في الكارت والا البورده مش بتقبل ولا ايه ؟؟؟
البورده msi k9a platnum