المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رأى حضراتكم فى هذه التجميعة على قدر امكانياتى ؟!

على عبده
24-10-2010, 21:01
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

كنت قد فكرت فى عمل تحديث لجهازى الحالى الذى لم يخذلنى طوال 4 سنين الى الان بمكونات احدث لكن للاسف الشديد الوضع اصبح hopeless case و قررت بيعه و شراء جهاز كامل جديد
و بعد قراءه عشرات الموضوعات فى عرب هاردوير قررت ان تكون التجميعه AMD لانها تحقق بكفاءه تامه معادله القيمة مقابل السعر بعكس انتل التى بالغت فى اسعار مكوناتها بالقياس للقيمة المنتظره منها

المهم نأتى للمفيد ...

الميزانيه للجهاز بالشاشه LCD كلها لا تتجاوز 2600 جنيه مصرى بأى حال من الاحوال و لو تبقى منها يكون خير و بركه

المكونات التى توصلت اليها من واقع ما قراته و من واقع اسعار الشركات كانت كالتالى

BIOSTAR TA785G3-HD 400
AMD Athlon X4 635 600
RAM 2 GB Kingston DDR3 220
HDD WD 500 GB Blue 240
DVD-RW Sony 24X 135
CASE GAMMA 285
K.B + Mouse GAMMA 60
LCD SAMSUNG B1930 650

يكون المجموع الكلى فى حدود 2590 و تتبقى 10 جنيه نركب بها تاكسى و احنا مروحين بدل بهدله المواصلات

اللوحه الام البيوستار غير منتشره صحيح لكن امكانياتها تعادل ASUS 785 EVO و بفارق سعر 150 جنيه و قرأت عنها فى احد المنتديات الاجنبية كلام كويس جداً و لو قرأتم مواصفاتها من موقع بيوستار ستعرفون

المعالج Athlon X4 و ليس Phenom X2 555 مع انهم بنفس السعر لانى مش مهتم بموضوع فتح الانويه و لا احب المخاطره بذلك لعدم حدوث المشاكل و بعدين اربع انويه افضل من نواتين و فارق السرعه بين المعالجين 0.2 لصالح الفينوم مش كبير لدرجه مغريه

انا مش مهتم بموضوع الالعاب و الجرافيكس لدرجه انى اشترى كارت شاشه مستقل و الحمد لله كارت الشاشه المدمج فى اللوحه الام 4200 من اقوى الكروت حسبما قرأت

انا قلت رأييى حسب ما فكرت و فى انتظار ارائكم لو فيه اى تعديل فى التجميعه او اى حاجه مش موافقين عليها او تغيروا حاجه بحاجه احسن منها لانكم اكثر خبره منى بس ياربت لا نتجاوز الحد المالى الاقصى الا و هو 2600 جنيه مصرى لانه ببساطه شديده لا توجد ميزانيه اكثر من ذلك و لو 10 جنيه

مع خالص شكرى و تقديرى مقدماً

اخوكم : على

moatez
24-10-2010, 21:40
تمام بس حاول تجيب الكيسه الكولر ماستر الاليت بسعر 330 جنيه تهويتها وخامتها والباور اللى فيها اقوى من الجاما ...

وعلى فكره الهارد سعره 230 ج ... والرايتر سعره 110 ج فى هاى اند ..