المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : CORE I5 760 vs Phenom II X6 1055T

firefox_pc
27-10-2010, 12:56
CORE I5 760 vs Phenom II X6 1055Tانا مش عارف مين الاحسن
مين اللى هيدينى اداء افضل
وهل فارق الأداء كبير
ومن هو الذى يتحمل شغل

ومن الذى سيفيدنى فى الفترة المقبلة
انا مش عايز كل شوية اغير بروسيسور

ارجوكم ساعدونى فالسعر واحد
CORE I5 760 vs Phenom II X6 1055T

moatez
27-10-2010, 13:08
الاستخدام ايه ؟؟

firefox_pc
27-10-2010, 13:13
الاستخدام كل حاجة
نت والعاب
كمبيوتر عموما نت وشات وكل حاجة
وكمان الجيمز

مين الأفضل ومين اللى بعد كدا هيفيدنى فى الفترة المقبلة او فى التغييرات
عشان انا مش عايز اغير الجهاز تانى غير بعد فترة كافية

moatez
27-10-2010, 13:28
بالنسبه لاستخداماتك انصحك بال I5 760 :)

firefox_pc
27-10-2010, 13:47
وبالنسبة للتحديث
او ال over clock
مين افضل

يعنى انا كنت بفكر فى حاجة
ممكن الفترة المقبلة الالعاب تطلب 6 انوية ساعتها ال amd يبقى افضل

انا هتكل على الله واجيب core i5

لو عايز انزل 64 بت ويندوز 7
اجيب رامات 4 جيجا ولا اكتر

واية اللى هيشتغل افضل مع البروسيسور دة 32 ولا 64
معلش اسف انا عاملك ازعاج

RED~MOON
27-10-2010, 14:28
لا 64 بت تحتاج على الاقل رامات 4 جيجا

eng.ahmedhelal
27-10-2010, 15:22
وبالنسبة للتحديث
او ال over clock
مين افضل

يعنى انا كنت بفكر فى حاجة
ممكن الفترة المقبلة الالعاب تطلب 6 انوية ساعتها ال amd يبقى افضل

انا هتكل على الله واجيب core i5

لو عايز انزل 64 بت ويندوز 7
اجيب رامات 4 جيجا ولا اكتر

واية اللى هيشتغل افضل مع البروسيسور دة 32 ولا 64
معلش اسف انا عاملك ازعاج

يوجد حاليا العاب تعتمد علي تعدد الانويه و ادت بشكل افضل مع انتل
بالنسبه للاوفر كلوك مع انتل افضل لست اقصد رقميا لكن اقصد في زياده الاداء
بالنسبه للنظام 64 يكفي جدا 4 جيجا رمات
و بالطبع 64 افضل مع اي من المعالجات الحديثه

S.Holmes1888
27-10-2010, 16:33
بالنسبه لاستخداماتك انصحك بال I5 760 :)

وكما قال Extreme2 عند كسر سرعتة يختلف قلبا وقالبا

وكمان لما Moatez ينصحك بحاجة خدها وانت مغمض

EN.AhMeD
27-10-2010, 23:24
الاستخدام كل حاجة
نت والعاب
كمبيوتر عموما نت وشات وكل حاجة
وكمان الجيمز

مين الأفضل ومين اللى بعد كدا هيفيدنى فى الفترة المقبلة او فى التغييرات
عشان انا مش عايز اغير الجهاز تانى غير بعد فترة كافية

بالنسبه لاستخداماتك انصحك بال I5 760

يعني مثلا AMD لايستطيع تقديم الاداء المطلوب لهذة الاستخدامات:)

اخي لاتضع نفسك في حيرة ..الامر بسيط للغاية..
المعالجان من اقوي المعالجات وهما على قدرة التامة على اعطاءك الاداء الذي تريدة وذيادة ..
اختر الارخص ..ليس من ناحية سعر المعالج وانما من ناحية المنصة كاملة..

:)

moatez
28-10-2010, 02:22
يعني مثلا AMD لايستطيع تقديم الاداء المطلوب لهذة الاستخدامات:)

انا لم اقل مثل ذلك واضح ان الجوهر الاساسى من الجهاز الالعاب ومعروف ان I5 بيتفوق على X6 سواء مكسور او غير مكسور السرعة فى الالعاب :

https://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-phenom-ii-x6-1055t-overclocking_7.html#sect0

EN.AhMeD
28-10-2010, 03:41
ياعزيزي معتز:)
الاداء في الالعاب كان ومايزال من نصيب كرت الشاشه ويخطئ البعض في اعطاء اولويه للمعالج المركزي علي حساب المسرع الرسومي:)
راجع الموضوع المثبت بقسم المعالج والذاكره واللوحه الأم

ويتراجع دور المعالج المركزي مع رفع دقه العرض واضافه الفلاتر وهذا يعني تساوي اقوي معالج في العالم مع معالج للمستوي المتوسط :)

تحياتي

eng.ahmedhelal
28-10-2010, 03:50
الاداء في الالعاب كان ومايزال من نصيب كرت الشاشه ويخطئ البعض في اعطاء اولويه للمعالج المركزي علي حساب المسرع الرسومي:)

ويتراجع دور المعالج المركزي مع رفع دقه العرض واضافه الفلاتر وهذا يعني تساوي اقوي معالج في العالم مع معالج للمستوي المتوسط :)

تحياتي
كلامك مضبوط
لكن في حاجتين
في العاب بتعتمد علي المعالج بشكل كبير في الحاله دي تاثير بيكون كبير ايضا ( ده بيحصل في الالعاب اللي بيكون فيها حسابات كثيره في الاغلب الالعاب الاستراتيجيه )
الحاجه التانيه مثلا مثلا كارت بيجيب متوسط 50 فريم في الثانيه و المعالج لا يقدر علي اكثر من 30 مثلا
هنا هيحصل ( عنق الزجاجه ) مما يؤدي الي تقليل الاداء كثيرا ( اتكلم عموما )
فلذلك لا يجب اهماله ولا يجب اعطاؤه مرتبه اولي
عموما في المجمل i5 يعطي اداء ممتاز بسعر ممتاز و المنصه ايضا كذالك

moatez
28-10-2010, 11:08

تحياتي

بوجه عام المعالج المتوسط الاداء ممكن يمثل عنق الزجاجه لكرت الشاشه فى بعض الالعاب ....

بالنسبه لسعر المنصتين لو حسبتها :
I5 760 + ASUS P7P55D-E LX ب 1850 ج
X6 1055T + اقل بورده كويسه تصلح لكسر سرعة البروسيسور من وجهة نظرى ASUS M4A785TD ب 1800 ج

فرق 50 ج بين المنصتين فى مقابل الحصول على اداء اعلى مع I5 وخصوصا مع كسر السرعة ...

eng.ahmedhelal
28-10-2010, 12:45
^^
50 جنيه يعني 8.7 دولار تقريبا للناس اللي بتباع و مش من مصر و مش عارفه قيمه الفرق قد ايه

EN.AhMeD
28-10-2010, 18:30
كلامك مضبوط
لكن في حاجتين
في العاب بتعتمد علي المعالج بشكل كبير في الحاله دي تاثير بيكون كبير ايضا ( ده بيحصل في الالعاب اللي بيكون فيها حسابات كثيره في الاغلب الالعاب الاستراتيجيه )
الحاجه التانيه مثلا مثلا كارت بيجيب متوسط 50 فريم في الثانيه و المعالج لا يقدر علي اكثر من 30 مثلا
هنا هيحصل ( عنق الزجاجه ) مما يؤدي الي تقليل الاداء كثيرا ( اتكلم عموما )
فلذلك لا يجب اهماله ولا يجب اعطاؤه مرتبه اولي
عموما في المجمل i5 يعطي اداء ممتاز بسعر ممتاز و المنصه ايضا كذالك

اعطني دليل على اصابة احدي الالعاب بعنق الزجاجة في منصات amd وخاصة المعالج 1055 مكسور السرعة الى 4100 ...

كما ذكرت انت تماما بعض الالعاب تعتمد على تعدد الانوية والمعالج 1055 يتماز ب6 انوية حقيقية تعمل بكامل طاقتها لحظة استخدامها ..
مثال لعبة بلور ..

لن تستطيع ان تحكم بان ال i5 افضل من 1055 الا عند تجربة المنصتين ولا اعتقد انك اختربت المنصة الثانية على كافة الالعاب والبرامج :)

بوجه عام المعالج المتوسط الاداء ممكن يمثل عنق الزجاجه لكرت الشاشه فى بعض الالعاب ....

نفس الكلام ..اعطني بعض الالعاب التي اصابها عنق الزجاجة لمنصات AMD وخصوصا على معالج 1055 مكسور السرعة الى 4100

فرق 50 ج بين المنصتين فى مقابل الحصول على اداء اعلى مع I5 وخصوصا مع كسر السرعة ...
يمكن تركيب معالج 1055 على اي بورد ..حتي AM2+ لذلك امكانية تخفيض اكلفة المنصة لها مرونة عالية ..اما منصة انتل فلا يمكنه العمل الا على لوحات بمقبس خاص..

:)

moatez
28-10-2010, 20:37
يمكن تركيب معالج 1055 على اي بورد ..حتي AM2+ لذلك امكانية تخفيض اكلفة المنصة لها مرونة عالية ..اما منصة انتل فلا يمكنه العمل الا على لوحات بمقبس خاص..

طيب ركبناه على ارخص بورده Gigabyte GA-MA78LMT-S2 (https://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3271) ب 300 ج وهتعمل ايه فى كسر السرعة هتقدر ترفع سرعته الى 4 جيجاهرتز !!

نفس الكلام ..اعطني بعض الالعاب التي اصابها عنق الزجاجة لمنصات AMD وخصوصا على معالج 1055 مكسور السرعة الى 4100

انا اقصد بمعالج متوسط الاداء زى PHENOM II X2 550 مثلا راجع موضوع فادى وشوف ازاى كان عنق الزجاجه فى بعض الالعاب بالمقارنه ب I7 930 ....

كما ذكرت انت تماما بعض الالعاب تعتمد على تعدد الانوية والمعالج 1055 يتماز ب6 انوية حقيقية تعمل بكامل طاقتها لحظة استخدامها ..
مثال لعبة بلور ..

فيه 6 انويه حقيقيه معاك بس ايه مدى قوتهم قدام انوية I5 بدليل لعبة زى FAR CRY 2 من الالعاب اللى بتعتمد على البروسيسور و بتستفاد بتعدد الانويه بالرغم من ذلك ال I5 تفوق على 1055T :
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-phenom-ii-x6-1055t-overclocking/fc2.png

ميزة الانتل كمان ان فى حالة كسر السرعة عن التردد الافتراضى بتحس بفرق الاداء عن ال AMD شوف مثلا الاختبار ده :

https://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-ii-x4-965-c3_7.html#sect0

EN.AhMeD
28-10-2010, 22:03
طيب ركبناه على ارخص بورده Gigabyte GA-MA78LMT-S2 ب 300 ج وهتعمل ايه فى كسر السرعة هتقدر ترفع سرعته الى 4 جيجاهرتز !!

:D

هو انت ياتختار لوحة ب900 جنية يا اما 300 جنية !! ..في لوحات متوسطة وقدرتها عرفع التردد ممتازة ..
لاتنسي ان اصدار ال 1055 من استهلاك الطاقة فقط 95 واط ..ولا يسبب مشاكل مع معظم اللوحات ..

انا اقصد بمعالج متوسط الاداء زى PHENOM II X2 550 مثلا راجع موضوع فادى وشوف ازاى كان عنق الزجاجه فى بعض الالعاب بالمقارنه ب I7 930 ....

هو مالنا ومال ال 550 :p
احنا بنتكلم عن معالج سداسي النواة ولا سبب اي عنق زجاجة ..على عكس ال 550 الثنائي ..

فيه 6 انويه حقيقيه معاك بس ايه مدى قوتهم قدام انوية I5 بدليل لعبة زى FAR CRY 2 من الالعاب اللى بتعتمد على البروسيسور و بتستفاد بتعدد الانويه بالرغم من ذلك ال I5 تفوق على 1055T :

مع كامل احترامي لرئيك الكريم ...الا تلاحظ ان عدد الفريمات في كلا المعالجين فوق ال 60 وبفارق كبير؟
على افتراض ان هذا الامر صحيح وان المعالج الاخر حصل على 1000 فريم هل هذا الامر ملموس او محسوس؟ طبعا لا ..
وهنا اقصد بان كلا المعالجان قادرين على اعطاء اداء كاف جدا..

صاحب الموضوع الكريم ..احسب اقل سعر لكل منصة ..والتي محموع سعرها اقل بفارق جيد اشتر الارخص ..
انا لا تفرق معي انتل ولا اي ام دي ..ولكن بصفتي عضو انصح الاعضاء تقنيا اعرض جميع الخيارات المتوافرة في السوق وعلية فانني انصح بالارخص والافضل دائما :)

The Mysterious
31-10-2010, 13:14
ماشاء الله عليك أخي أحمد :)، أوافقك الرأي %100 في مجمل ما ذكرت.
"هذه المشاركة بواسطة الهاتف الجوال"

moatez
31-10-2010, 22:14
:D

هو انت ياتختار لوحة ب900 جنية يا اما 300 جنية !! ..في لوحات متوسطة وقدرتها عرفع التردد ممتازة ..
لاتنسي ان اصدار ال 1055 من استهلاك الطاقة فقط 95 واط ..ولا يسبب مشاكل مع معظم اللوحات ..

هو انا اختارت لوحة ب 900 ج !! ارجع لاول الموضوع هتلاقى اللوحة اللى انا كاتبها من الفئه المتوسطه ب 600 ج نظرا لنظام التبريد القوى اللى عليها خصوص ال Heatsink الموجود على دائرة VRM واللى مش موجود فى اغلب اللوحات المتوسطه وقدرتها العاليه على كسر السرعة .. واعتقد ان اصدار ال 1055 الموجود عندنا فى مصر 125 وات ...

هو مالنا ومال ال 550 :p
احنا بنتكلم عن معالج سداسي النواة ولا سبب اي عنق زجاجة ..على عكس ال 550 الثنائي ..

لو تراجع كلامى هتلاحظ انى برد بوجه عام على حضرتك بصرف النظر عن الموضوع على الجمله التى ذكرتها :

مع كامل احترامي لرئيك الكريم ...الا تلاحظ ان عدد الفريمات في كلا المعالجين فوق ال 60 وبفارق كبير؟
على افتراض ان هذا الامر صحيح وان المعالج الاخر حصل على 1000 فريم هل هذا الامر ملموس او محسوس؟ طبعا لا ..
وهنا اقصد بان كلا المعالجان قادرين على اعطاء اداء كاف جدا..

مع احترامى لراى حضرتك اداء المعالج بيتراجع مع الزمن وتطور الالعاب اللى هيعطى 1000 فريم حاليا على افتراض بعد فترة من الزمن هيعطى فريمات اقل وهكذا ....

صاحب الموضوع الكريم ..احسب اقل سعر لكل منصة ..والتي محموع سعرها اقل بفارق جيد اشتر الارخص ..
انا لا تفرق معي انتل ولا اي ام دي ..ولكن بصفتي عضو انصح الاعضاء تقنيا اعرض جميع الخيارات المتوافرة في السوق وعلية فانني انصح بالارخص والافضل دائما :)

اوافق حضرتك على هذا الراى ..

تم الرد داخل الاقتباس ..