المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن المساعده مشكله فى الهارد ديسك

محمدبوته
02-11-2010, 12:03
كل ما افتح الجهاز وبرضه والجهاز شغال يجبلى شاشه فيها خطا ومكتوب عليها windows detected a hard disk proplem وتحتها back up your files immediatly to prevent information loss وكلام تانى if you need to repair or replace the disk والتفاصيل which disk is failing مكتوب كل البارتشينات ارجو الحل مع العلم انى كنت عايز ازود مساحه السى من اى بارتيشن تانى عملت حاجه غلط وبعدها كل ماجى ادخل على بارتيشن ماجيك يقولى خطا وبعدها استخدمت برنامج wd clear لاعاده ضبط المصنع جاب 101 خطا وبعدها قسمت وسطبت الويندوز الرساله دى بتجيلى كل ما افتح الجهاز هل ده باد وهمى ولا ايه انا زهقان ارجو الحل وجزاكم الله خيرا مع انى واثق الثقه الكامله انه مش هيحلها غير عرب هاردوير

Brigadier
02-11-2010, 12:08
الهاردسك له صوت مرتفع نسبياً مؤخراً تزامناً مع ظهور هذه المكشلة ؟

على الارجح ان كان لديك اصوات بالهاردسك ظهرت منذ فتره مع المشكلة فهذه مشكلة قطاعات تالفة بالهارد "بادسكتور" احفظ بياناتك الهامه و ارجع الهارد للصيانه او الضمان..

محمدبوته
02-11-2010, 12:10
لا الهارد مفهوش اصوات مرتفعه وشغال حلو بس الرساله بتجيلى

محمدبوته
02-11-2010, 12:12
مع ىالعلم جربت برنامج hdd بتاع الباد وموجود فيه باد جديد بس 1. تبقى فى 20 ساعه شوف الهارد هيتعمل فى اد ايه

gouba
02-11-2010, 15:09
اخي انسخ كافة ملفاتك علي هارد اخر

واعد تقسيم الهارد برنامج اخر من الهرين انا غير متذكر لللاسم بس هو تقريبا التاني او الثالث

ولو الباد سكتور في اول بارتشن يبقي تقلل مساحتة زي ما كانت او باقل ول قدرت تحدد مكان الباد سكتور

وتقسم علي هذا الاساس وتسيب مكان الباد سكتور فاضي وان شاء الله تنحل المشكلة

محمدبوته
02-11-2010, 18:21
ازاى اعرف مكان الباد فى الهارد وشكرا على المتابعه

gouba
02-11-2010, 18:27
من الفحص باستخدام برنامج hdd recangler

في بايت معين تقدر تحسبها لو انت مقسم بارتشن السي من البداية

The Mysterious
02-11-2010, 18:36
عليك بتحليل خاصيّة الـ S.M.A.R.T بواسطة برنامج Ashampoo HDD Control أو Hard Disk Sentinel وأرفق لنا صورة أو تقرير عن حالة القرص الصلب، لو بالإمكان أيضاً صورة لاختبار القرص ببرنامج HD Tune سيكون ذلك أفضل لأقول لك ماهي الخطوة التالية، بعض الأسئلة..
هل تعاني من أي بطء ملحوظ أو حتّى جمود غير مبرّر عند التنقّل بين الملفّات ؟.
هل عند نسخك أو نقلك لأي ملف أو تنصيبك لأي تطبيق سواء أكان برنامج أو لعبة يتوقف الويندوز عن الاستجابة أو يمتنع عن استكمال العمليّة ؟.

محمدبوته
02-11-2010, 19:09
الاول شكرا على الرد ثانيا انا ما اعرفش استخدم البرامج ديه والاسئله مفيش اى مشاكل من دى الهارد تمام بس الرساله وسبق قلتها لحضرتك ودخلت على برنامجHDD Regenerator ولقيت باد لا حصر لها ولا قوه (https://www.google.com.eg/url?sa=t&source=web&cd=5&ved=0CBYQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.alsayra.com%2Fvb%2Fshowthread .php%3Ft%3D294454&ei=cUXQTPOCLpC24AaY4sipBg&usg=AFQjCNG4_0ydtYne-VYfBXCGD5HvvefIsQ) ارجو المساعده