المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شرح الميكروتك للمبتدئين

الصفحات : 1 2 [3] 4 5 6 7

TaHeR.NaBiL
22-03-2011, 17:33
تمام يا حسام انا ساعات بتحصل معايا وبضغط كونكت كمان مره او اتنين بيفتح عادى جدا جرب وانا مستنى الرد .

حسام المصر
24-03-2011, 00:50
يوجد بعض الاستفسارات استاذ طاهر

أولا

- هاضغط على علامة +
2- هاكتب اى بى من نفس رينج الايبيهات الى انا عملتها فى الراوتر هاكتب 7.7.7.100/24
3- Inter Face اخليها Ether 1 الى انا عملتها وانا بسطب الميكروتك .

هنا انا عملت الاى بى الجيت واى بالراوتر 7.7.7.7 تقصد هنا إنى اكتب اى رقم من نفس الرينج دا ولا اى بى ايه بالظبط ؟؟

ثانيا

فى هذه الخطوة استاذ طاهر وعمل ستارت واكسان و ظبط الجيت واى ظهرالى الايبيهات من 1 - 255 الخاصة بالايبيهات كلها تمام؟ مجبليش غير الجهاز الخاص بى الا وهو This
ومفيش ماك ادريس غير الخاص بى و مش ظاهر باقى الماك ادريس الخاص بالمشتركين
ما العمل ؟

حسام المصر
24-03-2011, 00:52
عفوا فى الاستفسار التانى ظاهرلى كل الاى بيهات اللى ع الرينج 7.7.7.1 - لحد 7.7.7.255 ومافى غير الماك ادريس الخاص بى
This ومفيش اى ماك ادريس لآى حد من المشتركين

متابع

TaHeR.NaBiL
24-03-2011, 06:35
حبيبى حسام طبعا مش هايظهر غير الاى بى بتاعك انت لان باقى المشتركين ليهم ايبيهات تانيه انت بس الى 7.7.7.7 لكن هما ارقام مختلفه تمام الخطوه دى المفروض تعملها قبل ما تغير ايبيهات الراوتر يعنى وانت لسه فى رينج ايبيهات المشتركين ومش مشكله كمل انت بس فيه فى الهوت سبوت طريقه بتجيبلك الارقام دى عن طريق hosts اى حد بيفتح النت بتتسجل بياناته فيه كمل بس ولا يهمك وانا معاك ان شاء الله .

حسام المصر
24-03-2011, 15:08
شكرا جزيلا استاذى الفاضل طاهر
لمتابعة حضرتك
بخصوص برنامج Winarp
هل ممكن أشغله و اخد الماك ادريس الخاص بالمشتركين قبل عمل اى خطوات قبل بداية عمل السيرفر؟
بحيث اقدر اضيفهم مباشرة اثناء عمل السيرفر ( لآن بعد ما بعمل الخطوات السابقة وتغيير الايبيهات ) لا
يظهر الا الماك الخاص بى فـــقــــــط
وشكرا لك مرة أخرى

TaHeR.NaBiL
24-03-2011, 20:37
ايوه تمام ممكن تعرف الماكات الخاصه بالمشتركين قبل ما تعمل اى خطوات ولكن عادى جدا انك تعرفها بعد ما تعمل السيرفر كمل بس خطوات السيرفر وانا هاعرفهالك ان شاء الله.

aboisam
29-03-2011, 23:07
شكرا جزيلا اخى الكريم على المجهود الرائع

Assassin007
01-04-2011, 14:10
شرح مميز اخي شكراااا لك

aboisam
04-04-2011, 22:23
اخى انا عندى كيسة عايز اعملها سيرفر ممكن تقول لى التغيرات اللى هتحصل عن شرحك

احمدالله
07-04-2011, 13:10
ارجو من حضرتك اى حاجه تعرفها وتفهمها كويس تعلمها لينا
علشان انتا شرحك جيد
وشكرا

TaHeR.NaBiL
07-04-2011, 16:48
اخى انا عندى كيسة عايز اعملها سيرفر ممكن تقول لى التغيرات اللى هتحصل عن شرحك

اخى الفاضل تفضل دا شرح الخطوات المختلفه فقط فى حالة استخدامك لكيسه مستقله
https://hotfile.com/dl/113661900/3ae8b0b/1.docx.html

MAHMOUD SOFT
07-04-2011, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم طاهر
سلمت يمينك على هذا الموضوع والشرح الكافى الوافى
جزاك الله كل خير وبارك فيك وعليك
والله اقل تقدير لهذا الموضوع هو التثبيت لتعم الفائدة على الجميع
ولكن لى سؤال احب ان توضح لى
كان الاخ حازم فى شرح له عن الماكروتك قال ان ينفع بكارت لان واحد
ممكن حضرتك توضح بس ازاى اعمل السيرفر على كارت لان واحد
كى استطيع اخراج النت للمشتركين معى على الخط
مع العلم ان الروتر اللى انا شغال علية 4 بورت
وفية شويتش كمان
ولا لازم يكون الروتر وان بورت فقط حتى يمكن العمل علية
النقطة دى مهمه جدا لانى عملت السيرفر واشتغل معايا
بس عاوز اعرف ازاى اطلع النت للمشتركين بس بكارت لان واحد
ولا لازم يكون فية اتنين كارت فى الجهاز
مع العلم ان عندم يتم تركيب كارت اضافى فى الجهاز بيقوم عمل ايقاف للكارتى الثاتى
وياريت يكون طريقة الاخ حازم تنفع حتوفر عليا كتير من كارت وسلك وشغل كتير اوى
بارك الله فيك ياريت توضح النقطة دى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

MAHMOUD SOFT
07-04-2011, 18:34
اخى العزيز طاهر اسف على الاطالة
ممكن سؤال تانى ممكن حضرتك تعرفنى ازاى اطلع dns الشركة اللى انا شغال عليها من الروتر
ولا مش بيكون ظاهر داخل الروتر
مع العلم انى شغال على شركة اتصالات
مع جزيل الشكر

TaHeR.NaBiL
08-04-2011, 00:44
ممكن حضرتك توضح بس ازاى اعمل السيرفر على كارت لان واحد صراحه انا اول مره اسمع عن الموضوع ده وعلى فكره انا كمان عندى راوتر 4 بورت وعادى جدا هى وصله منه لكارت الاكستيرنال والوصله التانيه من كارت الانتيرنال الى السويتش الى المشتركين واخدين منه النت وانت كمان تاخد من السويتش ده فى حالة ان الكيسه الخاصه بالسيرفر كيسه مستقله وعادى جدا لو اخدت وصله من البورتات الى فاضله فى الراوتر برده هايوصلك نت انا كنت عامل كده وانا عامل السيرفر

ممكن سؤال تانى ممكن حضرتك تعرفنى ازاى اطلع dns الشركة اللى انا شغال عليها من الروترdns خاص بالشركه والى بيكون مكتوب فى الراوتر غير الى احنا بناخده من شركة النت عموما جرب 4.2.2.5 - 4.2.2.6
دا الى معظم شركات النت بتستخدمه .

الشهبندر
10-04-2011, 17:00
جزاك الله خيرا أخي الكريم

karim6666
11-04-2011, 17:55
كل الشكر والتقدير للاخ طاهر

شرح روعه....

حبيت اسأل سؤال بسيط........
لو انا مش عايز اربط الابى بالماك ادريس ....فهل ساتبع الخطوات الست الاولى فقط

ولا اطبق شرح الجزء السابع سابعا : احدد المشتركين( ادخل بيانات المشتركين )

ولا لازم تسطيب ال dhcp

لان كل ماحتاجة فى الماكروتك ....
فصل النت عن مشترك
و
ارسال رسائل دعائيه للشبكة

وشكرا لك

TaHeR.NaBiL
11-04-2011, 18:31
لو انا مش عايز اربط الابى بالماك ادريس ....فهل ساتبع الخطوات الست الاولى فقطبص يا حبيبى كل الى هاتعمله هاتدخل بيانات المشتركين فى الهوت سبوت بس ومش هاتستخدم dhcp وباقى الخطوات عادى جدا يعنى كل الى هاتعمله هاتتعتبر الخطوات الى بتستخدم فيها dhcp مش موجوده .

فصل النت عن مشترك دا انا شرحتها فى ازاى احدد المشتركين عن طريق الهوت سبوت

تمام انا جيبت الماكات بتاعة المشتركين اعمل ايه ...... تابعوا بس معايا

1- هافتح الوين بوكس وادخل على
2 -اول ما الهوت سبوت يفتح هاختار Ip Bindigs
3- هاضغط على علامة +
4- هاتظهر القايمه الى احنا شايفنها ....... تمام وبعدين

1- هاكتب هنا الماك ادريس الى عرفنا هانجيبه ازاى .
2- هاكتب هنا الاى بى الى انا عاوز ه وهاخلى لكل مشترك اى بى انا كاتب 10.0.0.80 وزى ما اتفقنا لو واحد مطلع النت بايبيهات تانيه هايكتب هنا زى الى هو كان عامله قبل كده .
3- Type هنا هلاقى 3 اختيارات
اولا : Regular ودى معناها انى اطلع النت بباسورد طبعا فى الكمبيوتر انا هاعرف اكتب الباسورد سهله بس لو واحد عنده ريسيفر هايعمل ايه مش هايعرف طبعا يعمل اى حاجه
ثانيا : Baybassed ودى معناها انى اطلع نت للمشترك بدون اى باسورد ودا الى انا بفضله
ثالثا : Blocked يعنى اقفل النت وانسى ان النت يوصلك مهما عملت
تمام يبقى اتفقنا اننا هانخليها على Baybassed4- هاضغط Ok

ثالثا : Blocked يعنى اقفل النت وانسى ان النت يوصلك مهما عملت
هى الخطوه دى تحديدا الى هاتقفل بيها النت على اى مشترك انت عاوزه .

وفيه نقطه لو انت استخدمت dhcp وربط الاى بى بالماك ادريس اى مشترك مش هاتكتب البيانات بتاعه ( الاى بى والماك ) فى الهوت سبوت و dhcp مش هايعرف يدخل على النت وكل اما يجى يفتح صفحه هايجله صفحه فيها يوزر وباسورد .

karim6666
11-04-2011, 19:30
اشكرك على سرعه الرد والشرح المميز

كنت من حوالى شهرين حاولت فى الماكروتك ولكنى لم افلح ......فصرفت النظر عنه

لانى كل مرة اعمل الاعدادات ولكن لا اجد نت على الاجهزة

حتى قرأت موضوعك وشرحه مبسط قلت ابدأ مرة تانيه...وانشاء الله خير

واحتمال تكون النقطة المهمه...وتكون سبب المشكله عندى.... التى لم افعلها وهى ..... ادخال اى بى وماك ادريس الاجهزة فى الهوت سبوت
بهذة الطريقة هل لو مستخدم غير جهازة هل حيوصله النت عادى

طبعا انا مش عايز اربط الماك بالايبى . لان المشتركين ساعات بيغيروا الاجهزة او كارته اللان .....فمش عاوز وجع دماغ كل شويه اغير الماك ادريس

لكن بسأل نفسى هل لما اضع الابيى والماك ادريس للجهاز فى الهوت سبوت مش كدة يبقى ربطت الماك بالايبى؟؟؟؟؟؟؟.
ام لن يتم الربط بالماك الا اذا وضعت بيانات الاجهزة فى ال dhcp ؟؟؟؟؟؟؟؟

وعلى فكرة انا عامل الايبهات للاجهزة مانيوال....محدد ايبى لكل جهاز ومعطى لكل مستخدم ايبى ....وقافل ال dhcp من الراوتر ...اى ان توزيع الايبيهات ليس اتوماتيك .........فهل هذا يؤثر على عمل الماكروتك

وشكرا

TaHeR.NaBiL
11-04-2011, 21:05
هل لو مستخدم غير جهازة هل حيوصله النت عادىما فيش حد هايقدر يشغل النت الا لما انت تكتب بياناته فى الهوت سبوت لان انت لما بتكتب البيانات فى الهوت سبوت الاى بى والماك ادريس معنى كده انك حددت ان الماك ادريس ده مش هايوصله نت الا لو كان كاتب نفس الاى بى الى انت كتبته فى الهوت سبوت يعنى لو المشترك غير اى بى اول عملها اوتوماتيك النت مش هايشتغل يعنى من الاخر لازم يكتب نفس الاى بى الا انت حددته فى الهوت سبوت .
انما ربط الماك ادريس بالاى بى فى dhcp دى معناها ان المشترك لو مثلا عمل الاى بى اوتوماتيك هايبقى تلقائيا نفس الاى بى الا انت حددته فى dhcp يعنى كل اما يفتح الجهاز هايلاقى نفس اى بى مش هايتغير .

amir abdalla
24-04-2011, 01:12
جزاك الله كل خير على هذا الشرح النادر والرائع
كنت عايز اعرف هو الجهاز السيرفر (الى عليه الميكروتك)هيشتغل علطول؟...واذا كان كده..
1-لو الكهرباء انقطعت عن الجهاز النت يفصل عن المشتركين؟
2- على حسب اعتقادى مفيش جهاز يتحمل شغل دائم إلا بمواصفات عالية
اسف على الاطاله

TaHeR.NaBiL
24-04-2011, 05:42
لا يا حبيبى لازم تريح الجهاز طبعا هو النت هايفصل طول ما السيرفر مش شغال انت عود نفسك ريحه كل يوم ساعه مثلا .

amir abdalla
24-04-2011, 09:50
اشكرك على سرعه الرد والتوضيح
معلشى يابشمهندس انا تعبك معايه ..
لو فيه اى برنامج تانى او طريقة معينة هقدر اعمل بها باسورد ويوزرنيم لكل مشترك على الشبكة منعاً للسرقة (اى حد يوصل من دون علمى)
طبعا برنامج الميكروتك جميل بس محتاج كيسه كيسرفر وحجات مش متوفرة حاليا ..وهكون شاكر جداُ

TaHeR.NaBiL
24-04-2011, 19:49
ما فيش للاسف طريقه تعمل بيها باسوردات للشبكه الا عن طريق السيرفر بس فيه طريقه بدون سيرفر تقدر تمنع اى حد يدخل على النت ودا فى بعض انواع الروترات بانك تمنع بعض الاجهزه انها تدخل على النت بانك تقفل الماك ادريس بتاعها من الراوتر انا كنت بعملها على الراوتر الروبيتك القديم كنت بعمل ربط بين ماك ادريس الراوتر وماك ادريس الجهاز الى عاوز اقفله وكان عمره ما بيعرف يفتح صفحة نت وفيه بعض انواع الراوترات الحديثه فيها الخاصيه دى ......... يبقى انت كل الى عليك تعرفه الماكات بتاعة المشتركين الى معاك على الشبكه وتستخدم اى برنامج بيبحث عن الماكات واى ماك ادريس غريب يظهر اقفله .
فيه طريه تانيه واحد صاحبى عاملها عندنا فى الشركه بس انا للاسف مش عارف بتتعمل ازاى هو بيحد الايبيهات الى ممكن تفتح النت مثلا لو عاوز يشغل 10 اجهزه فبيخليها فى حدود من 10.0.0.20 الى 10.0.0.30 كده اى جهاز تانى هاياخد اى اى بى غير دول مش هايعرف يفتح النت ويفضل انك تقفل الاوتوماتيك اى بى من الراوتر وتدى لكل واحد من الشبكه اى بى محدد وتلزمه انه ما يغيروش .

طبعا برنامج الميكروتك جميل بس محتاج كيسه كيسرفر وحجات مش متوفرة حاليالا يا حبيبى انت مش هاتحتاج اى حاجه هما كارتين لان فقط لاغير والشرح الى انا عامله انك تعمل السيرفر على نفس الكيسه بتاعتك .

NASA Science
25-04-2011, 08:06
جميل أخى طاهر الشرح
ولكن
لماذا لم تشرحه فيديو ؟
هيكون أفضل هيكون نظرى وعملى أيضا

TaHeR.NaBiL
25-04-2011, 08:36
ان شاء الله هاعمل شرح فيديو وعلى فكره انا واضع روابط فى الردود للفيديو الى انا اتعلمت منه لان فيه بعض الاعضاء طلبت منى الفيديو .

amir abdalla
25-04-2011, 16:52
شكراً يا أخ طاهر عالرد

لا يا حبيبى انت مش هاتحتاج اى حاجه هما كارتين لان فقط لاغير والشرح الى انا عامله انك تعمل السيرفر على نفس الكيسه بتاعتك .

انا فاهم حضرتك بس الشبكة مش كبيرة مش مستهاله اعمل سيرفر على الجهاز
وشكراً للتوضيح

amir abdalla
26-04-2011, 07:36
كنت بعمل ربط بين ماك ادريس الراوتر وماك ادريس الجهاز الى عاوز اقفله وكان عمره ما بيعرف يفتح صفحة نت وفيه بعض انواع الراوترات الحديثه فيها الخاصيه دى ......... يبقى انت كل الى عليك تعرفه الماكات بتاعة المشتركين الى معاك على الشبكه وتستخدم اى برنامج بيبحث عن الماكات واى ماك ادريس غريب يظهر اقفله .

ارجو توضيح كيفية الربط بين الماك ادريس للجهاز الى عاوز اقفله والماك بتاع الروتر ولو حتى بالصور او اى موقع يكون موضحها
الروتر الى عندى JUSTEC

amir abdalla
27-04-2011, 08:21
أرجوا الرد يا بشمهندسين هذه النقطة حاولت حلها وبحثت عنها ولكن
لم اجد اى حلا مفيداً

amir abdalla
27-04-2011, 08:22
أرجوا الرد يا بشمهندسين هذه النقطة حاولت حلها وبحثت عنها ولكن
لم اجد اى حلا مفيداً
:ah2: =====> :ah46:

TaHeR.NaBiL
27-04-2011, 17:42
بص يا حبيبى الخاصيه دى مش موجوده غير فى راوتر الريبوتك القديم وراوتر اسمه كونكست الاتنين دول بس انما فى الراوترات الحديثه فى بعضها مش كلها هاتدخل على الفلتر من الراوتر هاتلاقى جدول اعمل اضافه للماك ادريس واعمله disable .