المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ساعدوني في اختيار افضل مكونات

ayywan
05-11-2010, 19:38
السلام عليكم
انا انوي تجديد جهازي
هشتري
motherboard
cpu
ram
الميزانية المتوفرة 1200 جنية مصري
والتجديد بهدف الالعاب
بالنسبة لل
cpu
انا محتار بين
amd phenom x2 black edition
و
amd athlon x4 620
اللي محيرني انهو اهم للالعاب عدد الكور ولا الكاش l3
كمان حكاية فتح الكور و oc
كمان اي ميزة انه black edition
بالنسبة لل
MB
محتار بين ASUS M4A88T-M/USB3
وبين giga byte
لنفس الشريحة
كمان ال msi 880 g فيها sb 850
مع العلم ان asus فيها sb 710
سمعت ان ده بيفرق لما اجي اعمل oc او فتح الكور
طيب كمان asus فيها tool كتير علشان حكاية فتح الكور والكسر اقصد برامج بدل ما ادخل علي البيوس
و حكاية acc مش عارف اذا كانت متوفرة في الانواع دي
مع العلم اني هستخدم كارت الشاشة built in
ولما يبقي في ميزانية تانية ابقي اجيب كارت منفصل
واعمل hyprid crossfire
هل ده ممكن؟؟
كمان حكاية فتح الانوية ممكن؟
بالنسبة لل ram
انا ناوي اجيبها 2 جيجا ddr3
بس مش عارف هتفرق عن ddr2 ولا لا
يعني بدل 2 جيجا ddr3
4 جيجا ddق2
احسن ولا لا؟
اعذروني علي الاطالة
بس بجد تعبت من البحث في المنتديات الاجنبية
واتمني انكم تساعدوني
شكرا مقدما..

MHG_1
06-11-2010, 18:43
ايش رايك لو تبيع حهازك الحالي ...

EL-MARIACHY
07-11-2010, 13:30
بسم الله الرحمن الرحيم :

1- بالنسبه للمعالج الphenom ii x2 550 7MB CASH 3.1GHZ فهو معالج ممتاز ذات أربعه أنويه و لكن إثنين منهم مغلقين , لكن لو حظك حلو إن شاء الله تقدر تفتح النواتين المغلقين و يصير المعالج رباعى النواه فى قوه المعالج ال PHENOM II X4 955 أو أقل قليلاً ( بس لازم تجب الباتش اللى بيفتح الأنويه )

و قبل تحديث جهازك انصحك بزياره هذا الرابط :

هل تحتاج إلى معالج عالى الأداء حتى تتمتع بالألعاب ؟؟ (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176464)

2- ASUS M4A88T-M/USB3 هذه البورده كويسه أوى , و يوجد فيها خاصيه فتح الأنويه , لكن قدرتها على كسر السرعه كويسه و لكنها ليست ممتازه

ياريت لو تحط لى الموديل بتاع جيجابايت بالظبط علشان أشوفهالك

و ياريت طبعاً تحط لى الرابط بتاع البورده الMSI , و طبيعى ان كل ما تكون شريحه اعلى بيساعدك ذلك نسبياً على كسر السرعه بطريقه أفضل

بس ياريت تحط لى كل موديلات البوردات اللى انت عايز تختار ما بينهم و انا أقارن لك بينهم

3- حكايه الHYBRID CROSSFIRE لا يوجد لها لازمه إطلاقاً , لأنك علشان تشغلها لازم تشترى كارت شاشه من الفئه الدُنيا من كروت الشاشه الذين أسعارهم لا تتجاوز ال200ج و هى كروت تعبانه أوى + كارت البورده تعبان أوى = فحضرتك هتعمل CROSSFIRE بين كارتين ضُعاف جداً و لن تشعر إلا بفارق طفيف , خصوصاً ان الألعاب حالياً تحتاج الى كروت شاشه قويه جداً و يكفيها معالجات ثانئيه و ثلاثيه الأنويه

4- الفارق بين الرامات الDDR3 & DDR2 لا يُذكر إطلاقاً بس الفكره إن الرامات الDDR3 أرخص بكثير من الرامات الDDR2 و مافيش بوردات حالياً تدعم الرامات الDDR2 , فليس امامك الا هذه الرامات و هى ارخص واحده موجوده حاليا بمفردها :

Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 السعر 220 جنيه

و نصيحه حاول تشوف الموضوع اللى أنا كتبته لك و هتستريح نفسياً إن شاء الله , و حاول ان تصبر ولا تتسرع فى الشراء حتى تقتنع بكل القطع التى ستشتريها و من جهة أخرى حاول ألا تتردد;)

و لازم تنتظر باقى أراء الأعضاء فهم خبره كبيره جداً اكثر منى