المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل كورس A+ يجعلك مهندس كمبيوتر بالفعل

ابو ادي
11-11-2010, 03:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اقدم تحية الى جميع احبابي ومشرفين عرب هاردوير.. لقد قدمتم لنا الكثير والكثير ونتمنى ان نقدم لك اكثر من ذلك
بارك الله فيكم ورحم الله والديكم وجعل هذا العمل في ميزان حسناتكم
سؤالي محيرني كثيرا وانا تااااايه جدا جدا ولا اعرف راسي من رجلي

اخواني لقد درست كورس A+ مع استاذنا الحبيب احمد جوده..والحمد الله استفدت منه الكثير والكثير ولكن لازلت تائها في هذا المجال
لقد بدات اعمل في محل خاص باحد اصدقائي حتى تزداد خبرتي واستطيع بذلك ان اكون مهندس ناجح..ولكن للاسف دون جدوى صديقي لا يردني ان اخد الخبره منه او يساعدني في التعلم
فالقد فتحت محل خاص بي ولكن لازلت تائها في الصيانة اشعر باني لا اعرف شيئا على ارض الواقع اشعر بالخوف عندما ياتني زبون.
فالقد وجدت الكثير من البرامج على المنتديات ووجدت الكثير مت المعلومات ولكن لا اعرف ماهي البرامج الازمة التي تساعدني في الصيانه
وماهي الادوات الهامة للعمل والبرامج الخاصة بصيانه السوفت وير..فالقد تعبت كثيرا لا احصل على بعض المعلومات ولكن اهل مدينتي لا يحبوا اعطاء المعلومة ولا يريدوا لاحد الاستفاده

فانا متوكل على الله ثم عليكم ...اريد منكم النصيحة وكيف طريقة العمل وماهي الاشياء التي اركز عليها
اريد ان اكل لقمة بالحلال وانا احب هذا المجال جدا جدا
ولكن لا اجد من ييساعدني

الفضل الله ثم لهذا الموقع الذي ساهم بتعليمي بالمستوى الاول
ارجوا الاهتمام بالرد وبارك الله فيكم
ارجوا من الجميع المشاركة
جعل الله هذا العمل في ميزان حسناتكم
تحياتي
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تامر محمد مصطفى
11-11-2010, 13:55
السلام عليكم أخى الحبيب
لقد شدنى كلامك وعايز احكيلك قصة انا عشتها من 12 سنة كنت زيك ما اعرف شئ فى الصيانة وبعدين روحت شركة اتدربت فيها وكان الكل بيخفى المعلومات عنى وبعد شهر تدريب فقط جيه صاحب شركة لهم يطلب مهندس صيانة ليعمل عنده فرشحونى وروحت كنت باخرب الدنيا بس ما كنت بانام علشان عايز اتعلم وقعدت فى البيت 6 اشهر من غير شغل وبعدها روحت شركة تانية واتعلمت تجميع الاجهزة وتنزيل البرامج وبعدها فتحت مكان خاص بيا وكنت كل شهر اتوقع انى اقفل بس ربك كان له حكمة بالصدفة فتحت سى دى رووم كانت بايظة وبعدين ركبتها اصلحت لوحها ما اعرفش ازا ى طلع عليا سمعة انى باصلح سى دى رومات وبعدها شركات ابتديت تبتعلى بقيت استخدم نظام التباديل والوافيق يعنى من السى دى روم ميديا واركب واحدة تانية مكانها لغاية ما يمشى الحال وكنت فى سنة 2001 اسمى ملك السى دى روم فى مصر وده طبعا لانى اتعلمت كل حاجة فيها بالاجتهاد وتوفيق ربنا وبعدين الشركات ابتديت تبعت ليا مازربوردات وشاشات وطابعات وما كان طريقة للاطلاع زى الحين مثل الفيديوهات التعلمية وفضلت اشتغل بنظام try and error لغاية ما احترفت وعرفت وظيفة كل اى سى فى المازر والشاشات والميكانيكة بتاعت كل انواع الطابعات وفى الوقت ده كنت من اوائل الناس فى مصر اللى بشتغل فى الصيانة الالكترونية وكانت الشركات بتحجز عندى ميعاد لدخول الصيانة الخاصة بها المهم كل اللى عايز اقوله ليكى انك تكون جرئ وجرئ اوووووووووووووى ولازم تغلط بعد ما تجرب علشان تاخد خبرة وطبعاً كورس ال A+ يجعلك فنى كمبيوتر فاهم ودارس وربنا معاك.

ابو ادي
12-11-2010, 23:45
السلام عليكم أخى الحبيب
لقد شدنى كلامك وعايز احكيلك قصة انا عشتها من 12 سنة كنت زيك ما اعرف شئ فى الصيانة وبعدين روحت شركة اتدربت فيها وكان الكل بيخفى المعلومات عنى وبعد شهر تدريب فقط جيه صاحب شركة لهم يطلب مهندس صيانة ليعمل عنده فرشحونى وروحت كنت باخرب الدنيا بس ما كنت بانام علشان عايز اتعلم وقعدت فى البيت 6 اشهر من غير شغل وبعدها روحت شركة تانية واتعلمت تجميع الاجهزة وتنزيل البرامج وبعدها فتحت مكان خاص بيا وكنت كل شهر اتوقع انى اقفل بس ربك كان له حكمة بالصدفة فتحت سى دى رووم كانت بايظة وبعدين ركبتها اصلحت لوحها ما اعرفش ازا ى طلع عليا سمعة انى باصلح سى دى رومات وبعدها شركات ابتديت تبتعلى بقيت استخدم نظام التباديل والوافيق يعنى من السى دى روم ميديا واركب واحدة تانية مكانها لغاية ما يمشى الحال وكنت فى سنة 2001 اسمى ملك السى دى روم فى مصر وده طبعا لانى اتعلمت كل حاجة فيها بالاجتهاد وتوفيق ربنا وبعدين الشركات ابتديت تبعت ليا مازربوردات وشاشات وطابعات وما كان طريقة للاطلاع زى الحين مثل الفيديوهات التعلمية وفضلت اشتغل بنظام try and error لغاية ما احترفت وعرفت وظيفة كل اى سى فى المازر والشاشات والميكانيكة بتاعت كل انواع الطابعات وفى الوقت ده كنت من اوائل الناس فى مصر اللى بشتغل فى الصيانة الالكترونية وكانت الشركات بتحجز عندى ميعاد لدخول الصيانة الخاصة بها المهم كل اللى عايز اقوله ليكى انك تكون جرئ وجرئ اوووووووووووووى ولازم تغلط بعد ما تجرب علشان تاخد خبرة وطبعاً كورس ال A+ يجعلك فنى كمبيوتر فاهم ودارس وربنا معاك.

اخي الكريم
بارك الله فيك على اهتمامك بالرد
وانا اشكرك جدا جدا على رفع معنوياتي..بس مشكلتي انا ماعرفش اللحام على الماذربورد..يعني عايزلي مكان ادرب فيه بس وحابئ زاي الفل انشاء الله
وانا فكرت انزل مصر علشان الاقي مكان اخذ فيه دورة عن لحام في الماذر بورد
فعايز نصيحتك ونصحية غيرك في اي مكان كويس اتعلم فيه الماذر بورد.. او البرامج الاساسية الجديدة اللي حتساعدني اكتر
اصل انا اكتر حاجة بتتعبني هوا تعاريف المذر القديمة..لما افرمت الجهاز بتعب علشان الاقي تعريف للماذر..وسمعت ان في جهاز بيديك اي العطل في الماذر عن طريق اكواد
ياريت توضحولي الصورة اكتر وبارك الله فيكم
والسلام عليكم

تامر محمد مصطفى
13-11-2010, 00:52
انا حابقى اديك كورس بس اصبر عليا علشان وقتى محدود وضيق
وحابقى اقولك على كل اسرار المازربورد والهاردات والسى دى روماتوحاعلمك كيف تستخدم الهوت اير فى الايسيهات ولو عرفت تجى ابو ظبى تعالى ولو عايز حد فى مصر اقولك بس جربى معايا من خلال عرب هارد وير الاول

Ihsan IDS
14-11-2010, 08:43
الحمد لله الذي دلني على هذا الملتقي العلمي الذي يقدم كل المساعدة العلمية التي نحتاجها .
اخي العزيز انا من الناس الذين يودون التعلم في مجال صيانة الحاسوب وحاليا انا في كورس الاستاذ احمد جودة المحترم (A+) . كل تفكيري منصب حاليا على ماقاله السيد ابو ادي في موضوعه هذا , اعاني نفس المشكلة اتمنى ان اجد من يأخذ بيدي في العملي اتمنى ان اجد المكان الذي اتعلم فيه كيف اضع يدي في الجهاز العاطل ويخرج من تحتها يعمل بشكل جيد كيف واين ومتى لا اعرف ولكن الحمد لله مستمر في دراسة الكورس الى ان يوفقني الله في ايجاد من يساعدني كما وجد لي من يعلمني .
اشكركم جميعا واشكر السيد ابو ادي الذي طرح الموضوع وادعو الله له ولنا وللجميع التوفيق .
دمتم بود

تامر محمد مصطفى
14-11-2010, 09:20
إن شاءالله اوعدكم انى اعمل فيديو ان شاء الله مفيد فى الصيانة الالكترونية

hisham_munshar
15-11-2010, 19:43

بالتوفيق و اعانك الله و سدد خطاك

arabtornado
18-11-2010, 18:41

شكرا يا بشمهندس علي المساعده وبانتظار فيديو الصيانه

تامر محمد مصطفى
18-11-2010, 19:12
شكرا يا بشمهندس علي المساعده وبانتظار فيديو الصيانه

ان شاء الله قريب جداااااااااا وحيكون فيديو على جزئين حاتكلم فيه على كيفية اكتشاف العيب فى المازربورد واصلاحه والجزء الثانى تصوير فيديو على كيفية استخدام الهوت اير ولو ربنا قدرنىى واراد الخير لنا جميعا حيكون كورس كامل فى الصيانة الالكترونية فقد كنت مؤسس هذا الكورس فى المركز الثقافى الروسى فى مصر من عدة سنوات قبل انتقلى الى الامارات ادعوليلى ربنا يساعدنى اعرف انظم وقتى وارد جزء من جمايل استاذتى هنا فى عرب هارد وير

fofo_912
18-11-2010, 23:42
الف شكر لك اخي الكريم ومستنى الفيديو باحر من الجمر .. بالتوفيق

fadool
23-11-2010, 02:48
ان شاء الله قريب جداااااااااا وحيكون فيديو على جزئين حاتكلم فيه على كيفية اكتشاف العيب فى المازربورد واصلاحه والجزء الثانى تصوير فيديو على كيفية استخدام الهوت اير ولو ربنا قدرنىى واراد الخير لنا جميعا حيكون كورس كامل فى الصيانة الالكترونية فقد كنت مؤسس هذا الكورس فى المركز الثقافى الروسى فى مصر من عدة سنوات قبل انتقلى الى الامارات ادعوليلى ربنا يساعدنى اعرف انظم وقتى وارد جزء من جمايل استاذتى هنا فى عرب هارد وير

اسف على تأخيري بالرد اخي الحبيب (تامر محمد) ولهذا لانشغالي في فترة العيد
وكل عام وانتم بالف خير جميعا
انا سعيد جدا على الردود والمشاركات وعلى اهتمامك اخي الحبيب ونحن في انتظار الفيديوا اللي حتعملوه وانشاء الله حتكون الاستفاده للجميع
ونتمى ردود اكثر ومن عنده معلومة مايبخلش علينا
وربنا معاك يابشمهندش ونحن في انتظارك على احر من الجمر
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وليد بارباع
23-11-2010, 06:42
الله يبارك فيك استاذنا تامر

الشهبندر
23-11-2010, 15:29
جزاك الله خيرا أخونا العزيز

وبارك الله لك في علمك

نحن في إنتظار تكملة كورس A+ على أحر من الجمر

وننتظر أيضاً كورس الصيانة الإلكترونية وخصوصاً الماذربورد

جزاك الله عنا خيرا

ابو ادي
24-11-2010, 02:32

اخي العزيز والغالي ( تامر محمد مصطفى) كل عام وانت وجميع المسلمين بالف خير
انا بجد مبسوط من كلامك وبشكرك جدا على اهتمامك بالرد واشكر جميع الاخوة الذين شاركوا في هذا الموضوع
نحن في انتظار فيديوهاتك وياريت تكون في اقرب وقت
انا بصراحة سعيد بهذا الموقع الجميل..والله والله العظيم موقع عرب هاردوير قدم لنا الكثير والكثير واتمنى انا نرد له الجميل..بارك الله فيكم اخوتي مشرفي الموقع واساتذه الموقع
وياريت كل من يعرف معلومة يرد علينا ويشارك في موضوعنا..لان ده حيكون اول كورس على الصيانة الكترونية والماذربورد خاصة..

وربنا معاك يابشمهندس وربنا ينور طريقك

sh3poz
06-02-2011, 19:49
انشاء الله يابشموهندس مستنين شروحات حضرتك علي احر من الجمر وربنا يجعلوه في ميزان حسناتك ويكرمك يارب

egyption300
06-02-2011, 22:59
نحن جميعا فى انتظار شروحاتك يا بشمهندس وربنا يبارك لك فى علمك وعملك مالك "فان زكاه العلم اخراجه"

To be or not
07-02-2011, 20:32
أخواي العزيزين sh3poz (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11160707) وegyption300 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11223199)
الظاهر انكم مش واخدين بالكم ان المهندس تامر بدأ بالفعل الشرح من فترة كبيرة وقرب يخلص الشرح كمان والرابط اهه
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=204928

sh3poz
08-02-2011, 16:53
أخواي العزيزين sh3poz (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11160707) وegyption300 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11223199)
الظاهر انكم مش واخدين بالكم ان المهندس تامر بدأ بالفعل الشرح من فترة كبيرة وقرب يخلص الشرح كمان والرابط اهه
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=204928
جزاك الله كل خير اخي الكريم

deeb1
08-02-2011, 18:13
اسمح لي اخي

فأنا جديد ف هذا المجال

اريد فقط لينك كورس A+ مع استاذنا الحبيب احمد جوده

لكي أبدا من الصفر

و شكرا

To be or not
08-02-2011, 18:28
اسمح لي اخي

فأنا جديد ف هذا المجال

اريد فقط لينك كورس A+ مع استاذنا الحبيب احمد جوده

لكي أبدا من الصفر

و شكرا

تفضل أخي
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=137325

واللنك التالي هو تكمله الكورس للمهندس تامر خطاب
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=200266

ونصيحتي لك أخي دييب ياريت تتعب شوية وتدور علي الحاجه اللي انت عايزها
فمثلا بخصوص لنك م أحمد جوده كان كل اللي هتعمله هوا انك تدخل علي قسم شهادات كومتيا(Comptia)وبعد ذلك تختار شهاده a+ هتلاقي الموضوع مثبت يعني هتلاقية علي طول ومش هتدور علية كتير

أنا مش بوبخك ولا حاجه انا عايز بس مصلحتك
وعموما أي خدمة
انا وجميع الأعضاء تحت أمرك :)

deeb1
08-02-2011, 18:32
اشكرك اخي ع النصيحة الغالية لكني استعملت محرك البحث و لم يفيدني

ده غير اني ما اعرفش معنى كلمة شهادات كومتيا ... يعني لسا مبتدأ بما تعنيه الكلمة

للمرة التانية شكرا أخي

Captain Tifa
14-02-2011, 01:49

عايز اعرف جميع انواع الاصوات الصادره من المازر بورد عندما يوجد مشكله ماااا ؟؟؟!!!!
بمعني صوت متقطع يكون المشكله في ..........
صوت كامل يكون المشكله في ..........
وهكذا ..

To be or not
14-02-2011, 11:08

عايز اعرف جميع انواع الاصوات الصادره من المازر بورد عندما يوجد مشكله ماااا ؟؟؟!!!!
بمعني صوت متقطع يكون المشكله في ..........
صوت كامل يكون المشكله في ..........
وهكذا ..

ما تقول علية أخي مشروح تقريبا في كورس الصيانة للمهندس تامر

علي عبد الستار
06-03-2011, 12:13
السلام عليكم
كيف الحال
اخواني الاعزاء
اسمحو لي ان اضيف بعض الكلامات على هذه المجهودات الرائعة
اولا اخي العزيز فيما بخص الصيانة في الحاسوب اولا يجب عليك التفريق بين صيانة من الناحية المادية اي hardwaer و الصيانة من الناحية البرمجية او softwaer
فيما يخص الصيانة من الناحية البرمجية فيه معتمد على خريج علوم الحاسبات او السيطرة النظم والذين حصلوا على شهادة A+ او اي شهادة تاهل الى ذلك .
اما من الناحية المادية او الاكترونية فالمختص بهذا المجال يكون اما مهندس حاسبات او فني حاسبات او حاصل على شهادة A+ ولكن يجب ان تكون عند خلفية لاكترونية عن انواع القطع الاكترونية وما هي وطرق استخدامها وفحصها .
ارجوا انك فهمة الفكرة الصيانة
ناتي الان ان جل اعطال الحاسبات تكون برمجية في الاغلب وتكون مادية ولكن اقل وهذه تعتمد حل المشاكل البرمجية على :-
1. الخبرة المتراكمة
2. الفهم السريع للمشكلة
3. الادوات المطلوبة هي برامج النظام و تعاريف الدريفرات و البرامج الثانية
اما الصيانة من الناحية الاكترونية
فهي كثيرة واكثرها صيانة المذربورد و صيانة السيدي روم و صيانة الهارد وصيانة البور صبلاي
وهنا يجب ان تكون ذو خلفيه في صيانة الاجهزة الاكترونية
وتعتمد في الاساس بالفحص عن طريق النظر او عن عددة طرق اخرى وهي:-
1. مشاكل البرمجية التي اساسها hard waer
2.رائحة تخرج من الحاسبة
3. عدم عمل بعض القطع بصورة طبيعية .
4. اسواط المذربورد.
5. الاداوات هنا كثير منها ما هو عام مثل الاوفوميتر مفكات الكاوية الخ او خاصة مثل كارت التيستر لفحص المذربورد والكثير
اخي العزيز صيانة القطع الاكترونية تختلف من بلد الى بلد اخر مثلا عندنا في العراق صيانة المذر بورد تكلف اكثر من سعر البور د
اخير ارجو اني قد وفقت في الاجابة عن استفسار
السلام عليكم