المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرجو المساعده في Cluster

joj2005
11-11-2010, 07:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكله في Cluster عند تحديد Quorum disk
وانا بستخدم VMWare
فأرجو المساعده بمعرفة كيفية Drives في ال Vmware وكيف الـ Cluster يشوفهم لانه في العاده بعطيني Local Drive فقط

وجزاكم الله كل خير

Trendkiller
12-11-2010, 22:05
بسم الله الرحمن الرحيم

معذرة أخى!
السؤل مش واضح,
بس أعتقد إن مشكلتك إنك مش قادر تحدد ال َQuorum disk أثناء بناء ال Cluster
مش عارف اللى أنا هاقوله ده الحل ولا اايه, بس لازم ال Quorum يكون على سيرفر غير مشترك ف ال Cluster
بمعنى:
ان انت لو عامل ال Cluster على 2 Servers يبقى لازم ال Quorum disk يكون على Server تالت

لو مش ده سؤالك أو الإجابة دى مش مفيدة, يبقى ياريت توضح سؤالك أكتر وهاتلاقينا إن شاء الله ف مساعدتك.

بالتوفيق.

joj2005
13-11-2010, 04:29
أولا يسلمووو كثير على الرد
انا حاب اتعلم على ال cluster وفي فيديو تعليمي على الـ Cluster اكثر من رائع جزاه الله كل خير لكن غير شارح طريقة عمل Quorum disks وحبيت اطبق الشرح وعند تنزيل Cluster ما حدد Quorum disk على سبيل المثال Q or C drives وبعطيني فقط خيارين هم :
local quorum
majority node set
فبحث في الانترنت فتضح انه غير ممكن عمل SCSI Disk على الـ VMware او ما بتعرف عليه ولكن في شرح الفيديو كان مطبق على VMware

فأرجو اذا في طريقه عمله على الـVmware او تبين كيفية عمل الـ Quorum لأنه دراسة Cluster بتعمد عليه

وجزاك الله كل خير

seco511
13-11-2010, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الكريم لا يمكن استخدام ال VMware workstation بذاته في عمل الكلاستر إلا اذا استخدمت برنامج اخر ليقوم بعمل الديسك وهو على سبيل المثال starwind وممكن تذور الصفحة دي وهتلاقي ان شاء الله تفاصيل اكتر https://www.starwindsoftware.com/
أما لو حضرتك عايز تعمل الموضوع كله على ال VMware يبقى لازم تستعمل VMware Server OR VMware ESX
وبالتوفيق ان شاء الله

Trendkiller
13-11-2010, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الكريم لا يمكن استخدام ال VMware workstation بذاته في عمل الكلاستر إلا اذا استخدمت برنامج اخر ليقوم بعمل الديسك وهو على سبيل المثال starwind وممكن تذور الصفحة دي وهتلاقي ان شاء الله تفاصيل اكتر https://www.starwindsoftware.com/
أما لو حضرتك عايز تعمل الموضوع كله على ال VMware يبقى لازم تستعمل VMware Server OR VMware ESX
وبالتوفيق ان شاء الله

كلامك يا أخى سليم, الموضوع ده راح عن بالى خالص, الحل اللى أنا قولته ممكن بس ف حالة ال Exchange SCR
لكن فى حالة ال Clustring ل Application مثلا أو حتى ال Exchange CCR فلازم فعلا يعمل زى ماأنت قولت,

ف الحالة دى لو عايز تكمل على ال VMWare workstation فلازم تستخدم مثلا Microsoft virtual server لعمل ال SAN اللى هاتستخدمه كا Qoroum,

بالتوفيق.

joj2005
13-11-2010, 20:56
جزاكم الله كل خير ويزيدكم من العلم ما ينفع في الدنيا ولاخرة

انا حاليا بنزل الـ VMware ESX Server و برنامج starwind

internetworld
13-11-2010, 22:41
جزاكم الله كل خير يا احبه على المعلومات الجميله
وكل عام وانتم بخير

seco511
14-11-2010, 00:02
بفضل لحضرتك انك تشتغل على ال VMware Workstation + starwind
بسبب ان ال VMware ESX أو VMware Server بيحتاج Configuration كتير خليك في السهل الاول وبعد كدا جرب الصعب أو كما تشاء..
والله المستعان

joj2005
14-11-2010, 02:43
ونعم بالله وجزاكم الله كل خير

انا نزلت Starwind لكن بصراحه شيبني لأني جربت كل users names and passwords المستخدمين للجهاز وفي AD ولكن دايما بعطيني نفس الرساله
Cant connect to server
user name or password you entered is invalid
هل في باسورد او اسم خاص في البرنامج ؟؟

seco511
14-11-2010, 14:22
User name : test
Pass : test
هتلاقي كل ده موجود في ملف PDF موجود على السيت وشرح مفصل كمان
بالتوفيق اخي الكريم وكل عام وانتم جميعا بخير وعيد مبارك عليكم جميعا

dr_timoon
14-11-2010, 14:29
the vmware work station لا يدعم ال cluster علية
لكن ال vmware gsx server or vmware esxi يدعمان ال cluster
لكن اولا عليك انشاء هارد virtual من ال vmware
ويكون share ما بين ال 2 server علشان يكون دا ال Quorum
ان شاء الله هاشرح الموضوع دا بالتفصيل
هاشرح ازى نعمل shared storage SAN emulation on vmware
علشان تقدر تطبق موضوع ال cluster
و ايضا كيفية عمل ال Windows Cluster

joj2005
14-11-2010, 17:48
جزاكم الله كل خير وكل عام وانتو بخير
وربنا زيدكم من العلم والعمل ما ينفعكم
ونشكر خاص لهذا المنتدى الأكثر من رائع

fade2009
25-11-2010, 08:16
مرحبا يا اخون
ممكن تعطوني الفيديو الي بشرح عن الكلستر؟

joj2005
16-12-2010, 16:25
مرحبا يا أخوان ممكن نعرف الفيديو ايه صار فيه

joj2005
26-02-2011, 12:05
لأخواني الذين يريدون تعلم clustering من خلال vmware workstation هذا الكتاب يوضح الطريقه والحمدالله انني تعلمتها من خلال هذا الكتاب ايضا
https://www.4shared.com/document/uW4XyBi1/VMware_Clustering_10.htm