المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز مساعدتكم في شراء ماذر بورد

msabry
22-11-2010, 07:39
شباب انا مش في نيتي اصلا شراء جهاز جديد لاني جهازي كويس كما هو مبين في موصفات جهازي بالاعلى
بس حبيت اعلي كارت الشاشة من gt 8800 الى n460gtx ولما ادبست فيها اكتشفت انها مش متوافقة مع الماذر بورد msi k9a platinum و بعد محاولات عمل ابديت لبايوس مافيش فايده ونصحوني بتغيير الماذر
الغريبة ان لما باركب الكارتين مع بعض الكارته الجديد ة بتشتغل بس مش عارف عل بتشتغل بكامل طاقتها ولا لأ خاصة ان الشاشة متوصله بيها !!:confused::confused:
ايه الحل هنا ؟؟ اجيب ماذر جديدة ؟وايه نوعها ؟؟ ولا اغير كمان البروسيسور والرام (الموضوع حا يوسع معايه!) وهل لو بعتهم استعمال مع الكارت القديم (وهو شغال زي الفل ) حا يعوض شوية معايا الجديد؟؟؟

Prince_Saad
23-11-2010, 09:29
افضل خيار لك هو :
بيع كرت الشاشة القديم 8800 و بيع المذربورد والبروسيسور والرام :) وشراء غيرهم لأن القطع التي ذكرتها قديمه وضعيفة نوعا ما وانت بحاجة الى تغيير هذه القطع عاجلا ام اجلا

msabry
25-11-2010, 23:42
جميل جداا
ايه نوع الماذر بورد اللى ممكن اشتريها وبسعر معقول AMD واللتى تدعم ddr3
وبرضة ايه نوع البروسيسور AMD اللى يتحمل شغل adobe +games

Prince_Saad
26-11-2010, 08:16
هذا يعود للميزانية .... كلما زادت الميزانية زاد الاداء الى الافضل .... ولكن مبدئيا :

Phenom II X2 550 3.1GHz, 7MB Cache Black السعر 530 جنيه
MSI 770 -G45 السعر 380 جنيه ....... ( تدعم رام DDR3 )

هذا مبدئيا يعني لو زودت الميزانية بتحصل على قطع افضل من المذكور فالأفضل ذكر الميزانية للمعالج والمذربورد

msabry
26-11-2010, 11:10
هذا يعود للميزانية .... كلما زادت الميزانية زاد الاداء الى الافضل .... ولكن مبدئيا :

هذا مبدئيا يعني لو زودت الميزانية بتحصل على قطع افضل من المذكور فالأفضل ذكر الميزانية للمعالج والمذربورد

هو عامة انا عايز ابيع المحتويات اللى عندي (الماذر بورد + البروسيسور+الفيجا + الرام + الباور)
وانا عندي دلوقتي فيجا جديدة + باور جديد + هارد جديد
ومش عايز ادفع كتير بس عايز اداء يكون فارق

Prince_Saad
26-11-2010, 11:24
هو عامة انا عايز ابيع المحتويات اللى عندي (الماذر بورد + البروسيسور+الفيجا + الرام + الباور)
وانا عندي دلوقتي فيجا جديدة + باور جديد + هارد جديد
ومش عايز ادفع كتير بس عايز اداء يكون فارق

لما تبيع القطع بصير خير :)

msabry
26-11-2010, 17:09

ايه اللى احسن اداء لو زودت شوية الميزانية (شوية معقولين على اساس بيع القطع الاخرى )؟؟

Prince_Saad
26-11-2010, 19:32
ايه اللى احسن اداء لو زودت شوية الميزانية (شوية معقولين على اساس بيع القطع الاخرى )؟؟

انت توكل على الله وبيع القطع واحكيلي كم ميزانيتك وانا بختار القطع المناسبة :)

msabry
27-11-2010, 10:45
انت توكل على الله وبيع القطع واحكيلي كم ميزانيتك وانا بختار القطع المناسبة :)

شكرا على المساعده بس في نقطة مهمة جداا انه لازم في اليوم اللى ابيع فيه القطع القديمة اكون مركب الجهاز الجديد لاني في شغل يومي تقريبا عليه
عشان كده باستشيرك و عايز اعرف ابيع حاجتي دي بكام ؟؟

Prince_Saad
27-11-2010, 17:18
بكم تيبع حاجتك ؟؟ لا اعلم :) ولكن اعطيني ميزانية تقريبية للجهاز او القطع التي تنوي شرائها