المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سامسونج لا

madmad2020
24-11-2010, 15:20
بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة انا عندى مشكلة
انا اشتريت شاشة سامسونج من شهرين الشاشه زىالفل بس بعد شهرين ظهرت نقطة خضرا فى الشاشة

قلت عليا وع الضمان قالى البيه مسؤل الضمان ان الشاشة ما تتتبدلش الا بعد ظهور خمس نقط

ده كلام طب انا شاريه بضمان 3 سنين موش بضمان خمس نقط

وعجبى

حد يفيدنى فى الموضوع ده يا ناس

Dominator GT
24-11-2010, 15:40
الكلام اللي ضمان سامسونج قالوهولك مضبوط
دي إسمها سياسة الإرتجاع للديد بيكسل و هي تختلف من شركة لأخرى ( سامسونج , إل جي , بينك , أسوس )
في حالة سامسونج لازم يبقى في الشاشة 5 ديد بيكسل على الأقل عشان تستبدل .

ashraf_shivo
24-11-2010, 15:45
الكلام اللي ضمان سامسونج قالوهولك مضبوط
دي إسمها سياسة الإرتجاع للديد بيكسل و هي تختلف من شركة لأخرى ( سامسونج , إل جي , بينك , أسوس )
في حالة سامسونج لازم يبقى في الشاشة 5 ديد بيكسل على الأقل عشان تستبدل .

ايه ده معقووول ؟؟ :eek:
حاجة غريبة جدا

Muhamad Amru Eldan
24-11-2010, 19:13
ال LG بتبدل على نقطة وحدة بس

المحب لدين الله
24-11-2010, 20:27
الكلام مظبوط اخي الكريم

ومن وجهة نظري LG افضل وانا استعملها والحمد لله لما اصادف اى مشكله معه والحمد لله

mido hamdy
25-11-2010, 06:57
المفروض حضرتك كنت تعملها تست قبل لما تشتريها علشان لو ظهر فيها حاجة ما كنتش خدتها . انا معايا سامسونج P2050 وما شاء الله ممتازة جدا .

badroz
27-11-2010, 08:42
سياسه ال dead pixel مش بس بتتغير من شركه للثانيه دي بتتغير بنفس الشركه من بلد للتانيه بل و بتتغير داخل نفس البلد من وكيل للثاني و خد ده كمثال :

سامسونج بتقدم ضمان 0 بيكسل (فقط داخل كوريا الجنوبيه) و اما باقي دول العالم فلهم ضمان ال 5 بيكسل المعتاد , ونفس الشركه (سامسونج) عامله استثناء غريب بامريكا ل Newegg حصرياً بضمان ال 0 بيكسل اما باقي المتاجر الامريكيه مثل Amazon فساري عليهم ضمان ال 5 بيكسل .

علي فكره ضمان و صيانه ال LG ناس غايه في الاحترام و الذوق وانا بتكلم من واقع احتكاكي الشخصي معهم و اللي للاسف تكرر كتير جدا بسبب منتجهم الردئ ال 17" فلاترون :mad: لكن عدا عن سؤ جوده المنتج فهم كمبيعات و صيانه محترمين جداً وبيرجعولك المنتج التالف لحظياً في محل البيع او في الصيانه هيصلحوه في وقت اقصاه 24 ساعه + صيانتهم ساريه بلا مشاكل حتي بعد خروج شاشتك من الضمان ( 3 سنين بالمناسبه) وتكلفه التصليح بتبقي زهيده جدا حسب ما سمعت.