المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد تثبيت النت ممكن تساعودني في الطريقة

mo0on
24-11-2010, 15:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندي النت واير سلك وركبت الواير وكل شيئ تمام
بس النت مايفتح لان النت مو ثابت عندي كيف اثبته
واذا ضغط ع برودباند نت وحطيت الاسم والباس يشتغل دقايق وبعدين يبند وتطلع لي صفحه والنت بقفل ممكن الطريقة الي اخلي النت ثابت ..؟؟؟الونودز حق الاب توب فيستا .. ممكن تساعودوني لو سمحتو :comp21:

EgyAdmin
24-11-2010, 16:41
النت عندك واير لس و ولا واير سلك ترجمها الحته دى علشان افهم قصدك

اما موضوع النت مبيثبت على الواير لس اعمل فصل اتصال او دس كونكت بالانجليزى وارجع ادخل تانى على الواير لس بتاعك و ان مظبطش اعمل لكارت الواير لسى تعطيل من الدفيس مانجر بتاعت الوندوز و رجعوا

او عن طريق زر الوير لس وغالبا بتلاقيه قدامك اما fun وحرف معاها

و ارجع اعمل بحث واشبك من جديد وهيظبط

mo0on
24-11-2010, 17:15
واير سلك
احنا مشتركين مع شركه يعني هم عاطيناuser neme و الباسورد
بس مش عارفه كيف احطه في الاب توب تبعي يعني ماني عارفه فين احطه بالضبط ممكن توضحك لي والمشكله مش في الواير لان لسا الشبكه حاطينها من يومين

EgyAdmin
24-11-2010, 17:20
يعنى افهم من كداا انك شغال بالنت عن طريق كابل نت مش واير لس

لو عاوز تعرف فين المشكله بالظبط ممكن تدخل على run الى موجوده داخل قائمه start

وتكتب الامر ده cmd

ولما تفتح صفحه الدوس طبعا الكلام ده على الجهاز الى عليه نت وشغال مش على الاب توب علشان تقدر تعرف اذا كنت شغال ب IP ولا شغال Dhcp

هتكتب الامر ده

ipconfig

هيطلعلك رقم الايبهات بتاعت جهازك

اكتبهالى

وبعدها هقلك تعمل ايه على الاب توب

mo0on
24-11-2010, 17:31
حاليا اناا بستخدم الاب توب وطبعا قاعد القط النت عادي استخدم الاب الي ابي اثبت النت فيه ولا لازم الجهاز الثاني لان ثنينهم مافيهم نت وانا قاعد اسحب النت من الفوون

EgyAdmin
24-11-2010, 18:24
يعنى دلوقتى انت عاوز تشغل النت على الاب والجهاز المكتبى الى عندك

اولا جهاز المكتبى بتركب الكابل النت الى جايلك من بره بالكارت lan تمام

وتشتغل عادى عادى

وانت بتقول ان عطاك باسورد ويوزر هل الباسورد واليوزر دول بتوع الوير لس ولا بتوع دخولك على النت عن طريق البروسنج

يعنى ايه بروسنج يعنى عن طريق صفحه النت نفسها وبيطلعك ادخل الاسم والباسورد و بعد كدا تبدا تتصفح

فهمنى الباسورد ده للمتصفح ولا الباسورد للنت عن طريق الوير لس

اذا كان عن طريق المتصفح فنت بتشبك السلك الى جاى من بره بكارت الان و تفتح exploer بتاعك بيطلعك رساله اسم المستخدم و اليوزر ولو فى حاجه تانيه انا مش فاهما يا ريت تفهمالى

mo0on
24-11-2010, 18:43
يعني نحنا لساتنا جايبين النت واهو بيشتغل بواير سلك يعني لازم اوصل واير للكمبيوتر المحمول و المكتبي عشان يشتغل النت
بس انا مابعرف كيف اشغل النت يعني بيطلع معي في الاب توب مثلا كذا
https://dc232.4shared.com/img/GSPZdQUA/s7/0.5232076337757492/00_online.jpg
واذا دخلت ع بورباند تبع الاب وحطيت الاسم والباسورد تطلع دي الصفحه الصغيره
وفي الجهاز المكتبي اذا دخلت ع قوقل وطلع لي الي قلت عليه انهم يطلبو الاسم والباس اكتبها صح بس يقول خطأ مع اني متأكد منو

EgyAdmin
24-11-2010, 18:56
ممكن تكتب الرساله الى فى الصوره لانها مش ظاهره

ثانيا تاكد من المستخدم والباسورد واذا متاكد يبقى المشكله فى مزود الخدمه لديك به مشكله اذا ما فى مشكله وشخص اخر معك على الشبكه وشغال عنده النت استعير منوا اسم المستخدم حقوا والباسودر بتاعوا اعد التجريب للتاكيد بس ان الخطا موجودفى الجهاز وليس فى المستخدم

mo0on
24-11-2010, 19:04
اي اليوزد والباسوورد عشان اتصفح النت ..

mo0on
24-11-2010, 19:21
...link to broadband connection faild .reconnect pending

if you continue to neceive error messages.you can anable logging for analsis

Enable logging

for logging options.see diaqnostics
logging options can also accessesed by clicking the remote Access preferences menu item under the Advanced menu of the Network

EgyAdmin
24-11-2010, 20:20
فى مشكله فى المستخدم الى بتدخل بيه ام برود باند اذا المودم فيه وير لس حاول تجرب تدخل بالوير لس

وياريت تذكر نوع اتصالك و من اى شركه انت واخد

mo0on
24-11-2010, 20:57
انا عندي النت من شركه بتلكو ..
طيب يعني المشكله من جهازي؟؟

Mubarak
25-11-2010, 00:11
الله يهديك أختي الكريمة، الواير هو السلك، يا أما وايرز أو واير لس، أما واير سلك فهذا غير موجود.
الواير لس هو اللاسلكي ...

أختي الكريمة، من حقك على الشركة أن تعالج لك المشكلة، المفروض يرسلون لك فني أو حتى تأخذي جهازك لفرع الشركة ليقوموا بهذا الاجراء.

mo0on
25-11-2010, 12:17
اهاا انا النت لازم اوصله بواير بدون الواير مايشتغل
طيب مشكووريين ع المساعده واسفه لاني تعبتكم معي

Mubarak
25-11-2010, 20:32
اهاا انا النت لازم اوصله بواير بدون الواير مايشتغل
طيب مشكووريين ع المساعده واسفه لاني تعبتكم معي

في هذا الموقع يجب على المشرف أن يستمر في مساعدة الأعضاء، بحيث لا يمل المشرف حتى يمل العضو :)