المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاوز تجميع جهاز جيد للألعاب فى حدود 1000 حد اقصى 1200ج

mody_lawyer
01-12-2010, 05:05
انا عاوز اجيب جهاز فى حدود 1000 او حد اقصى 1200 وعاوز امكانيات كويسه تشغل العاب زى pes 2011 ,fifa 2010 والالعاب القويه ى ومحتار بين بروسيسور انتل ولا amd وكمان عاوز انواع كويسه بالنسبه للهارد هل سامسونج احسن ولا ويسترن ديجيتال انا سألت على سامسونج قالولى ان ضمانه 3 سنين بعكس الويسترن ضمانه سنه المهم انا عاوز اعرف انهى الانواع الاحسن اللى شغاله بكفائه وفى نفس الوقت سعرها معقول وكمان بالنسبه للرامات هل الكينجستون اقوى واحسن من ال hynix ولا الاتنين زى بعض وبرضه الديفيدى (samsung ولا asus ولا lg ) عاوز مساعدتكو ضرورى بس بامكانيات تشغل العاب كويسه وكارت الشاشه الدخلى يكون كويس فا ياريت تقولولى على بورده كويسه يكون كارت الشاشه البلت ان بتاعها قوى وكويس هل النيفيديا اقوى ام ال vga والكيسه اللى الباور بتاعها كويس برضه ياريت حد يشور عليا بامكانيات كويسه ويكون متابع للسوق دلوقتى ويقولى واكون شاكر جدا

masklove
01-12-2010, 13:34
Athlon II X2 245 2.9 GHz, 2MB 340 EGP
ASUS M4A 78LT_MLE 340 EGP
Kingston 2GB DDR3 bus 1333 MHz CL9 170 EGP
WD 500 bule 16M 225 EGP
DVD SONY 24x 110 EGP
Case Jumbo 140 EGP

games1
02-12-2010, 13:21
ميزانية ضعيفة جدا لدرجة انه لايمكن تضمين كارت شاشة خارجي جيد ضمن هذه الميزانية للأسف الشديد.
بالنسبة لكارت 3000 hd مثل ما تفضل أستاذي الفاضل masklove ...انا قمت بتجربت النسخة الاحدث قليلا منه وهي HD3100 لأحد الاصدقاء وهو بالطبع كارت بيلت ان يعني مدمج على البوردة هذا الكارت قادر على تشغيل معظم الألعاب لكن ببطئ وتهنيج وجودة متواضعة واحب اضيف ان في العاب مش حترضى تشتغل اصلا مثل Splinter-Cell-Conviction. فإذا كنت من محبي هذه اللعبة لن تستطيع لعبها بهذا الكارت .

mody_lawyer
02-12-2010, 15:12
Athlon II X2 245 2.9 GHz, 2MB 340 EGP
ASUS M4A 78LT_MLE 340 EGP
Kingston 2GB DDR3 bus 1333 MHz CL9 170 EGP
WD 500 bule 16M 225 EGP
DVD SONY 24x 110 EGP
Case Jumbo 140 EGP

طب كارت الشاشه ده فيجا؟؟ وايه الكارت الكويس اللى يشغل الالعاب كلها بدون تقطيع خالص وبدون اى مشاكل وهل هو 512 ام 1 جيجا ؟؟؟؟ وبالنسبه للبورده الجيجا بايت انا من زمان بجيبها وفيه ناس كتير بتجيبها فهل هى احسن ام الاسوس والرامات الهاينكس شغاله ولا اى كلام يعنى زى الكينج ستون فى قوتها؟؟؟ والهارد السامسونج كويس ولا تعبان والويستيرن احسن منه ككفائه؟؟ والديفيدى انا ملقيتش سونى لقيت LG ,ASUS,SAMSUNG انهى الاحسن اللى فيهم ولا السونى اقوى منهم ولازم اجيبه والبروسيسور الاسيلون ده ممكن توضيح ليه يعنى هل هوا بيزود الكاش او بيزيد ولا لا من فضلك التوضيح عشان انا ضعيف فى المجال ده وياريت لو فيه تجميعه اقل من كده فى السعر شويه ابقى قولهالى عشان انا عاوز حاجه اقل شويه وممكن اعرف الكارت الداخلى لو 1 جيجا يعمل بكفائه فى الالعاب الحديثه ام لا ولا لازم اجيب كارت خارجى ياريت الله يخليك ترد على كل اسئلتى دى عشان خبرتى ضعيفه فى المجال ده لو تكرمت يا استاذى الفاضل واكون شاكر ليك جدا

mody_lawyer
02-12-2010, 15:20
والبروسيسور الانتل اقوى فى الشغل واحسن ولا ال AMD??

masklove
02-12-2010, 17:21
طب كارت الشاشه ده فيجا؟؟ وايه الكارت الكويس اللى يشغل الالعاب كلها بدون تقطيع خالص وبدون اى مشاكل وهل هو 512 ام 1 جيجا ؟؟؟؟

نعم اسمه كارت الشاشة او كارت الفيجا
بص عشان محدش يقولك كلام مش صح من البياعين
كارت الفيجا لا يقاس بالذاكرة بتاعته يعني مش 1 جيجا ولا 512 هو اللي بيفرق بدليل وجوج كارت 1 جيجا بــ 300 جنيه وكارت اخر 1 جيجا ثمنه 2000 جنيه فما الفرق في رأيك ؟
كارت الداخلي الموجود في البورده دي ATI HD 3000 وهو احسن من كرو انتل الداخلية ولكن ضعيف امام الالعاب الحديثة
حجم الذاكرة اللي فيه كام ؟ لا اعرف ولكن الكارت الداخلي بيسحب من الرامات واي كارت داخلي بيعمل كده وده مش بيحسن الاداء لا اداء الكارت هيفضل كما هو
للبورده الجيجا بايت انا من زمان بجيبها وفيه ناس كتير بتجيبها فهل هى احسن ام الاسوس
لمعلوماتك كارت الانتل اللي بيجي مع البورده G41 هو 64 ميجا وبيسحب من الرامات وبيبقي 1 جيجا واداءه وحش جدا جدا

للبورده الجيجا بايت انا من زمان بجيبها وفيه ناس كتير بتجيبها فهل هى احسن ام الاسوس

الاثنين ممتازين واسوس تعتمر واحدة من افضل الشركات المصنعة للماذربورد في العالم :)

؟ والديفيدى انا ملقيتش سونى لقيت LG ,ASUS,SAMSUNG انهى الاحسن اللى فيهم ولا السونى اقوى

جيب اي حاجة مش مشكلة اهم حاجة الضمان عام (11 شهر)

ولازم اجيبه والبروسيسور الاسيلون ده ممكن توضيح ليه يعنى هل هوا بيزود الكاش او بيزيد ولا لا من فضلك التوضيح عشان انا ضعيف فى المجال ده

بص الاثلون اللي هو 245 تقريبا زيه زي الانتل ال dual core كده
ولكن المشكلة ان كارت الشاشة الداخلي في الانتل ضعيف جدا جدا ولهذا اختارت الاثلون من AMD لأن كروت الشاشة الداخلية من AMD افضل شويه من الانتل

mody_lawyer
02-12-2010, 19:21
طب ممكن امكانيات جهاز فى حدود 1300 جنيه يكون احسن شويه بالنسبه لكارت الشاشه والرامات لو امكن؟؟