المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتار بين CCNP و CCSP بعد ال CCNA security

ieee99
04-12-2010, 01:13
السلام عليكم
الحمد خلصت CCNA security من 10 ايام
ومحتار بين CCNP و CCNP security مع العلم ان انا طالب بكليه تجاره
الصراحه انا بحب ال security
و في ناس يتقولي ابداء تراك ال professional بعد الحصول علي وظيفه "والله اعلم الواحد هيشتغل بعد اد ايه"

ياريت حد يفدني

frozenEyes
04-12-2010, 20:13
نصيحة ابدا فى البحث عن عمل وان لم تجد فلا تقف ابدأ ب CCNP ثم CCSP بعد ذلك

وبالتوفيق ،، :)

ieee99
05-12-2010, 02:36
طب ليه مبدائش ديلوئتي ؟؟؟؟
اصل انا حاسس ان ال associate كله مش قوي يعني

frozenEyes
05-12-2010, 03:10
شوف انا هقولك الكلام اللى كان نفسى حد يقوله لى من ايام ما اتخرجت وهو انك لازم تضع الخبرة اول اهتماماتك ثم تفكر فى الشهادة

ياما شوفت ناس كتير قوى قوية جدا فى مجال networking من voice/sec/routing وليس لديها اى شهادات اللهم ممكن يكون ccna

و expired كمان ،،، :)

ليس معنى كلامى ان تهمل المذاكرة لا لا على الاطلاق بل حاول البحث عن عمل اولا تستطيع ان تأخذ منه خبرة وأحتكاك ثم حاول

تميز نفسك بالشهادات وانا اعنى عن فهم طبعا وليس paper certified

وطبعا الارزاق بيد الله سبحانه وتعالى ،، ولكنك خريج تجارة وارى انك من مصر الحبيبة

لذا فسوف تجد كثير من المنافسة سواء من خرجيين الهندسة ، الحقوق ، التربية ، ........... ومعظمهم certified

فحاول ان تجعل نفسك مميزا دائما وانا ارى فى رأييى المتواضع ان CCNA ومعه خبرة أفضل بكثير من fresh CCNP

ارجو ان تكون فهمت قصدى ،،

وبالتوفيق ان شاء الله ، :)

mezomora123
05-12-2010, 07:57
شوف انا هقولك الكلام اللى كان نفسى حد يقوله لى من ايام ما اتخرجت وهو انك لازم تضع الخبرة اول اهتماماتك ثم تفكر فى الشهادة

ياما شوفت ناس كتير قوى قوية جدا فى مجال networking من voice/sec/routing وليس لديها اى شهادات اللهم ممكن يكون ccna

و expired كمان ،،، :)

ليس معنى كلامى ان تهمل المذاكرة لا لا على الاطلاق بل حاول البحث عن عمل اولا تستطيع ان تأخذ منه خبرة وأحتكاك ثم حاول

تميز نفسك بالشهادات وانا اعنى عن فهم طبعا وليس paper certified

وطبعا الارزاق بيد الله سبحانه وتعالى ،، ولكنك خريج تجارة وارى انك من مصر الحبيبة

لذا فسوف تجد كثير من المنافسة سواء من خرجيين الهندسة ، الحقوق ، التربية ، ........... ومعظمهم certified

فحاول ان تجعل نفسك مميزا دائما وانا ارى فى رأييى المتواضع ان CCNA ومعه خبرة أفضل بكثير من fresh CCNP

ارجو ان تكون فهمت قصدى ،،

وبالتوفيق ان شاء الله ، :)
================================================== ==========
فعلاً....
كلامك مظبوط................
بس فى حاجة مهمة أووووووى.......
ان هوا لسه طالب.....ودى مشكلة فى حد ذاتها هتعيقه عن ان هوا يشوف شغل.... أقصد شغل فى مجال ال Network
لأنه لسه طالب...دى حاجة.والحاجة التانية كمان ان هوا مش Computer Science ودى بتمثل مشكلة كبيرة هنا فى مصر خاصة......
*****وايه الحل.......؟
فى حلين.......
1- ان هوا لو عرف يجيب شغل أو تدريب فى أى شركة IT بحيث ان هوا يكتسب خبرة فى المجال العملى...يبقى كويس...ويبقى أحسن لو يتعمل موضوع خاص للمبتدئين...وكل اللى عنده فرصة أو يعرف حد عاوز متدرب أو طالب...أو يعرف حاجة عن Summer Training فى شركات ال IT يقولها.....ونساعد الناس دى.
2- ودا اللى أنا شايفه أفضل.....وخصوصا ان الحل الاولانى محدود جدا وصعب تلاقيه....انك تكمل CCNP وتخلصها مذاكرة وفهم مش مجرد Pass4sure و Test-king....وتحاول انك تبقى مميز على الاقل بنسبة 20 - 30 % عن غيرك......وخاصة ان 3/4 طلبة جامعات مصر بتتخرج ومعاها CCNA -MCSE ......بقوا عاملين دلوقتى زى ال ICDL .....فلازم تكون مميز شوية...ومش تفكر ان CCNP صعبة أوووى.....لأ..هى محتجة شوية تعب وفهم ومذاكرة وخلاص...ومش هقولك انها سهلة وتقوم بادىء فيها على أساس انها CCNA وخلاص....
****وعلى فكرة أنا مش بحبطك ولا حاجة..........
بس هوا دا الواقع ولازم تكون عارفه ومش تتجاهله.....عشان تقدر تقدر تخطط صح وتنجح.
وربنا يوفقك.....
يارب.

ACCESS POINT
07-12-2010, 09:20
السلام عليكم
الحمد خلصت CCNA security من 10 ايام
ومحتار بين CCNP و CCNP security مع العلم ان انا طالب بكليه تجاره
الصراحه انا بحب ال security
و في ناس يتقولي ابداء تراك ال professional بعد الحصول علي وظيفه "والله اعلم الواحد هيشتغل بعد اد ايه"

ياريت حد يفدني

بعد نصائح الاخوان الكرام والتي بحق استفدت منها

انصحك وعن تجربه بان تمشي في CCNP ثم تحدد وجهتك الى الـ Voice or Security

والله اعلم

mezomora123
07-12-2010, 10:14
فعلاً.........
كلام الأخ Access Point مظبوط تماما...........
خلص CCNP .....وبعد كده شوف انت عايز تكمل ايه....
وربنا يوفقك.....
يارب.

faeb1
07-12-2010, 21:50
الأرزاق مكتوبه يا عزيزي و انت باذن الله راح تشتغل في المجال اللي تريده ، أهم شيء لا توقف الدراسه و ان كان بشكل بسيط
و يومي . و البحث عن الشغل ما يتعارض مع السعي لأخذ شهاده جديده .

بما انك لسا ما لقيت عمل مباشر في السيكيوريتي ، ابدا بالنتوورك بروفيشينال و ان تيسرت لك وظيفة سيكيوريتي ما في مانع
انك تنتقل للسيكيوريتي مباشرة و هذا الشيء صار معي بالضبط بحيث اني تركت النتورك بروفيشينال و انا في نهاية الراوتنج.
لكن الراوتنج لوحدها كانت مفيده جدا ً لي في العمل . المهم اني بدأت في السيكيوريتي و الحمد لله انهيت البروفيشينال .

beshowasfy
13-12-2010, 01:23
انا من رأيي المتواضع انك تاخد خبرة افضل فى ccna ,وان شاء الله هتلاقى شغل فى مصر يناسب الكلية بتاعتك
وربنا يوفقك

Eng/M.Anwar
19-12-2010, 08:45
CCNP is more will give u more experience

ieee99
25-12-2010, 09:57
شكرا للكل
معلش انا مرنضتش بسرعه عاشان عندي امتحانات الكليه :(
انا ان شاء الله نويت CCNP بعد امتحانات الكليه و حتي لو مش اخش الامتحانات فقط معرفه لي وبعد ان شاء الله لو وجدت وظيفه ابدء امتحن
وشكرا ليكم
ودعواتكم علشان الادكتره مستحلفلنا :)

$ABU FAHAD$
25-12-2010, 10:00
و أنا من نفس فكرة الشباب CCNP هي الافضل و الاساس ,, وسوق العمل واسع بشكل أكبر ل CCNP عن باقي الشهادات الاخرى

manutd1010
25-12-2010, 16:40
تمام يا أخوان ccnp مهمه جدآ لأن ال ccna مش بتديك الا نظره عامه ولاكن انا بفكر ان الشركات ممكن تفضل الccna من غير خبره
على ال ccnp من غير خبره من حيث ان مرتب ال ccna سوف يكون أقل و هما كده كده مش هيخلوك تمسك اداره الشبكه انتا هتبقى
تحت ناس و كده كده هما هيدربوك على الشغل .

دى وجهة نظرى بس انا كنت بدأت فى الccnp قبل ما أفكر بالشكل ده
و الحمد لله خلصت الروتينج و السويتشينج بس دلوقتى سايب الامتحان الثالث بقى لى 6 شهور و بدأت اذاكر MCITP و قلت
ال tshoot أصبر عليه شويه لحد ما الشهادات تقرب على الانتهاء و أقوم بدخول الامتحان و أجدد الشهادات بالمره

مش عارف ده تفكير صح ولا لأ ياريت خبرتكم و مساعدتكم

حاجه تانى انا عند البحث عن عمل 90% من بحثى على الانترنت تنصحونى أكمل كده ولا انزل الف على الشركات
أتكلمت كتير معلش أعذرونى

و جزاكم الله خيرآ

mezomora123
25-12-2010, 21:11
تمام يا أخوان ccnp مهمه جدآ لأن ال ccna مش بتديك الا نظره عامه ولاكن انا بفكر ان الشركات ممكن تفضل الccna من غير خبره
على ال ccnp من غير خبره من حيث ان مرتب ال ccna سوف يكون أقل و هما كده كده مش هيخلوك تمسك اداره الشبكه انتا هتبقى
تحت ناس و كده كده هما هيدربوك على الشغل .

دى وجهة نظرى بس انا كنت بدأت فى الccnp قبل ما أفكر بالشكل ده
و الحمد لله خلصت الروتينج و السويتشينج بس دلوقتى سايب الامتحان الثالث بقى لى 6 شهور و بدأت اذاكر MCITP و قلت
ال tshoot أصبر عليه شويه لحد ما الشهادات تقرب على الانتهاء و أقوم بدخول الامتحان و أجدد الشهادات بالمره

مش عارف ده تفكير صح ولا لأ ياريت خبرتكم و مساعدتكم

حاجه تانى انا عند البحث عن عمل 90% من بحثى على الانترنت تنصحونى أكمل كده ولا انزل الف على الشركات
أتكلمت كتير معلش أعذرونى

و جزاكم الله خيرآ
================================================== =============
والله العظيم أنا زيك بالظبط.........
حالياً أنا بحضر لل TSHOOT .......
ومش عارف موضوع البحث عن العمل هيبقى النظام فيه ايه......!!
لأن لحد دلوقتى فى كتييير معاهم CCNP وبرده مش لاقيين شغل...
طيب الحل ايه......!!!! الله أعلم.
طيب الواحد يعمل ايه يعنى........لازم يبقى CCIE عشان يلاقى شغل..!!!!! وكمان لما تبقى CCIE هيقلك عايزين واحد على الاقل خبرة 3 سنين.....!!!!:mad:
ولا تعتقد كان ان ممكن واحد يكون معاه CCIE ومش لاقى شغل..:D
مش عارف....!!!!!

manutd1010
26-12-2010, 00:53
================================================== =============
والله العظيم أنا زيك بالظبط.........
حالياً أنا بحضر لل TSHOOT .......
ومش عارف موضوع البحث عن العمل هيبقى النظام فيه ايه......!!
لأن لحد دلوقتى فى كتييير معاهم CCNP وبرده مش لاقيين شغل...
طيب الحل ايه......!!!! الله أعلم.
طيب الواحد يعمل ايه يعنى........لازم يبقى CCIE عشان يلاقى شغل..!!!!! وكمان لما تبقى CCIE هيقلك عايزين واحد على الاقل خبرة 3 سنين.....!!!!:mad:
ولا تعتقد كان ان ممكن واحد يكون معاه CCIE ومش لاقى شغل..:D
مش عارف....!!!!!

والله يا أخى ربنا ييسر الحال انا ذى ما قلت كانت نسبة تسعين فى المية من البحث عن عمل من خلال النت و العشره الباقيه نزول على الرجلين ولاكن اتضح لى ان المفروض العكس يحصل و ناوى أعمل كده دلوقتى
وعلى فكره ccie مش أقل من 8 الى 10 خبره :D
وربنا يوفقنا جميعآ
وجزاك الله خيرآ

wagdi2002
26-12-2010, 18:50
عن تجربة شخصية ومن خلال بحي عن عمل في السعودية اتضح انه لا فائدة لمستوى CCNP من غير خبرة يعني عالفاضي لازم خبرة سواء خلصت دراسة CCNP بامتياز او لا ما تفرق ........ بعض الشركات تطلب خبرة سبع سنين وعشر سنين ومش لاقي صراحة جواب للسؤال الذي يبطح نفسه : هل كان هناك دي اس ال مثلا قبل 7 سنين موجود ...قبل 4 سنين فقط كنا نضطر لفصل النت الديل اب حتى نتمكن من استخدام الهاتف ....... لكن هي شغلة الخبرة شغلة تعجيزية وخلاص ...اعتقد خبرة 2-3 سنين كافية جدا والله الموفق