المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ينفع أعطي للبورت بتاع السويتش IP

shaban_eng2010
04-12-2010, 15:11
عندي سويتش سيسكو 2950
عاوز أقدر أعطي كل بورت IP
ولا أنا فى السويتش مقدرش أعطي للبورت IP
لازم يكون داخل VLAN

أرجو الافادة فى أسرع وقت ممكن

zo0om
04-12-2010, 15:58
yes you can give ports ip addresses in 2950 switch and also for VLANS
but u configure ip on the VLAN only for management purposes

fastory
04-12-2010, 16:07
حتى تقدر تعطي لكل بورت بالسويتش IP لازم يكون عندك Multilayer switch او Layer3 switch with advance capability وهذا لا ينطبق على switch c2950 اذا كان السويتش الذي لديك يحتوي على IOS Enhaced Image (EMI) فيمكنك اعطاء VLAN عنوان IP

fastory
04-12-2010, 16:15
لا يمكن اعطاء IP address لبورتات سويتش C2950

yes you can give ports ip addresses in 2950 switch and also for VLANS
but u configure ip on the VLAN only for management purposes

shaban_eng2010
04-12-2010, 17:44
أشكركم على الاهتمام
بس انا عاوز اعرف ايه السويتشات الى ممكن تكون layer 3
ومعنا كده اني ممكن أعمل vlan واحط البورت الى انا عاوزه فيها وبكده يعتبر اخدIP

event88
04-12-2010, 17:52
أشكركم على الاهتمام
بس انا عاوز اعرف ايه السويتشات الى ممكن تكون layer 3
ومعنا كده اني ممكن أعمل vlan واحط البورت الى انا عاوزه فيها وبكده يعتبر اخدIP
السويتش العادي Layer 2 ما بيتعاملش بالأيبي خالص بيتعامل بال MAC لكل جهاز السويتشات الحديثة أغلبها أصبح وهي التي إن صح التعبير أن تعمل سويتش + رواتينج = Multilayer switch وبذلك سميت Layer 3 علي حسب ال OSI Models :)

shaban_eng2010
04-12-2010, 18:55
أنا عاوز أعرف ايه الموديلات الى بتكون layer 3

event88
04-12-2010, 19:18
أنا عاوز أعرف ايه الموديلات الى بتكون layer 3

خش هنا دي كلها Multilayer Switch (https://tools.cisco.com/search/JSP/search-results.get?strQueryText=Multilayer+Switch&Search+All+cisco.com=cisco.com&language=en&country=US&thissection=f&accessLevel=Guest)

fatehalmsddi
04-12-2010, 19:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته:
رقم موديل Multi layer switch is
3560-24PS.
على الأحوال العم غوغل في هذه الحالة هو خير عون لك. تستطيع رؤية العديد من الموديلات و المواصفات.

و أحب أن أعرَج على التالي:
عندما تكتب
Switch(config)#interface vlan 2
Switch(config-if)#ip address 192.168.1.1
بهذا الشكل تكون قد أنشأت Layer three Vlan which has an IP address
ثم
Switch(config)#interface range fastEthernet 0/1 - 5
Switch(config-if-range)#switchport access vlan 2
بهذا الشكل تكون قد أعطيت العنوان 192.168.1.1 ل interfaces من 1 إلى 5

fastory
04-12-2010, 23:29
بتسمحلي اصحح بعض المعلومات:
- Layer 3 switch
ليس بالضرورة أن كل layer3 switch هو Multilayer switch حيث أن layer3 switch يقوم بالدرجة الاولى بعمل intervlan routing اعتمادا على معلومات layer 3 وذلك بعمل vlan واعطاؤها ip address

- Multilayer switch
لديه امكانيات اكبر مثل routing protocol, ACL, Packet forwarding, DSCP ... الخ
هذا بالاضافة إلى أن يمكن عمل منافذه Routed ports أي كأنها موجودة على راوتر أي يمكن اعطاؤها ip address

السويتش العادي Layer 2 ما بيتعاملش بالأيبي خالص بيتعامل بال MAC لكل جهاز السويتشات الحديثة أغلبها أصبح وهي التي إن صح التعبير أن تعمل سويتش + رواتينج = Multilayer switch وبذلك سميت Layer 3 علي حسب ال OSI Models :)

shimaa osman
11-12-2010, 10:45
السلام عليكم .....عندى سؤال لحضراتكم لو بوصل كاميرات IP على سويتش فى اداره وكاميرات IP اخرى فى اداره ثانيه ثم وصلت الاثنين على سويتش ثالث ومنه على الكمبيوتر ....الكلام ده منطقى ؟؟؟؟

ACCESS POINT
11-12-2010, 12:58
السلام عليكم .....عندى سؤال لحضراتكم لو بوصل كاميرات IP على سويتش فى اداره وكاميرات IP اخرى فى اداره ثانيه ثم وصلت الاثنين على سويتش ثالث ومنه على الكمبيوتر ....الكلام ده منطقى ؟؟؟؟

نعم منطقي لكن هناك نقطة مهمة ؟؟هل السويتش الموصول بالكاميرا PoE او موصول حتى بتغذية كهربائية خارجية

shimaa osman
11-12-2010, 15:30
نعم منطقي لكن هناك نقطة مهمة ؟؟هل السويتش الموصول بالكاميرا PoE او موصول حتى بتغذية كهربائية خارجية
الف شكرا على الرد السريع ....فيه امكانيه ان احنا نعمل POE او باور عادى بس ياترى هيفرق فى ايه؟؟؟؟

fastory
11-12-2010, 23:24
أخي الكريم
توصيفك للحالة غير كافي
هل كل ادارة لها subnet مختلف، أي هل كل ادراة ماخذة IP range مستقل عن الآخر؟ طبعا انا افترض أن الادارتين بنفس المبنى

اذا كان كل ادارة لها ip range فيجب استخدام layer 3 switch وتقوم بانشاء VLAN لكل ادارة. أو استخدام رواتر يحتوي على two ports fastethernet يرتبط كل واحد فيهما على سويتش.
أما اذا كانت الادارتين بنفس ip range فيكفي استخدام سويتش عادي.

shimaa osman
12-12-2010, 01:25
الف شكرا ...انا كل اللى عايزه اتأكد منه هل لو كاميرا داخله على السويتش الاول وكل كاميرا هتخد IP فى LAN
وخرجت الكابل وداخلته على سويتش تانى تجميع هقدر لما انادى على كاميرا 1 مثلا يعرف السويتش الثانى يرجع للاول ويفك IP بتاعته بس اللى فهمته من حضرتك انه لازم رواتر

Gawad
12-12-2010, 01:48
بسم الله والحمد لله والصلاة و السلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

السويتشات تعتبر layer 2 devices يعني ما بتفهمش ايبيهات كل اللي تفهمه الماك ادرس يعني لو جت باكيت من كاميرا واحد من سويتش واحد علي سويتش اتنين سويتش اتنين حيسجلها عنده في جدول الماك علشان كل مرة تيجي باكيت من الناحية ديه يعرف يوديها منين، لو حاجة معرفهاش بيعملها بردوكاست لحد ما يعرف يوديها منين

فلو الدنيا عند حضرتك بسيطة يعني مفيش vlans فقط بتوصلي الكاميرات علي السويتشات وخلاص يبقي مفيش مشكلة إن شاء الله والسويتشات حتعرف تكلم بعضها إن شاء الله، أما بقي لو حضرتك عندك vlans فده موضوع تاني
بالنسبة للباور انا مش تخصص كاميرات بس اللي اعرفه ان الكاميرات بيبقي معاها adapter للكهرباء خاص بيها وبتاخد الباور منه يعني مش محتاجة باور من السويتش poe power over ethernet
وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

shimaa osman
12-12-2010, 12:44
جزاك الله كل خير وزادك من علمه

a_hamdi
15-12-2010, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ال multilayer switch ممكن تديلوه ip
عن طريق تلغى وظيفة البورت انه سوتش بورت بمعنى
switch(config)#int f0/1
switch(config)#no switchport
كده انت لغيت وظيفة البورت ده وكده يشتغل روتر بورت