المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معضلة فى STP .......أرجو الدخول.

mezomora123
05-12-2010, 17:28
السلام عليكم.......
فى حاجة غريبة أوووووى لقيتها النهاردة وأنا براجع على ال STP وال RSTP وال Combination ما بينهم...ولقيت الأتى.....
فى حالة وجود ال STP وال RSTP فى Network واحدة وعملهم مع بعض.....وحبينا نعمل Show spanning-tree هنلاقى

P2P STP

زى ما فى الصورة.......ودا معناه ان فى neighbor ليا شغال STP.......لحد كدا تمام أووووى.

***فى كتاب Cisco Press قال لما يبقى فى P2P STP يبقى دا معناه ان ال Neighbor شغال STP 802.1D اللى هوا ال Traditional
فى صفحة 231 من كتاب Press 642-813
......

****أما بقى Cisco Documents قالت لما نلاقى P2P STP يبقى دا معناه ان ال Neighbor شغال PVST+
!--- Type P2p Peer(STP) represents that the neighbor switch runs PVST
على السايت دا........
https://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps708/products_configuration_example09186a00807b0670.sht ml
ما هو الاختيار الاصح.........؟

frozenEyes
05-12-2010, 18:32
شوف لا يوجد اختلاف كما تتخيل حيث ان 802.1D به STP instance واحدة فقط لكل Vlans الموجودة على السويتش اما PVST+ يعمل بنفس طريقة 802.1D ولكن لكل vlan ال STP instance الخاصة بها، حيث أن ال Default mode STP لمعظم سويتشات سيسكو هو PVST+ ويمكن تغييره الى RPVST+ او MST

mezomora123
06-12-2010, 07:10
شوف لا يوجد اختلاف كما تتخيل حيث ان 802.1D به STP instance واحدة فقط لكل Vlans الموجودة على السويتش اما PVST+ يعمل بنفس طريقة 802.1D ولكن لكل vlan ال STP instance الخاصة بها، حيث أن ال Default mode STP لمعظم سويتشات سيسكو هو PVST+ ويمكن تغييره الى RPVST+ او MST
================================================== ===============
جزاك الله خيراً على الرد.......
على فكرة أنا عارف الكلام ده....
بس المشكلة فى....
ان دا سؤال Choose .....ولازم أختار يا اما Traditional STP 802.1 D يا اما PVST+ .........
ايه الحل ..........!!!!!!!!!!
***أنا أعتقد ان الاجابة الصحيحة...أو الاقرب للصحة هيا 802.1D ..........

freedomknight
25-12-2010, 21:00
أخي الكريم

قد واحهت هذه المشكلة من قبل ضروري جداً تعرف أنه لايوجد عند سيسكو شيء إسموا IEEE 802.1D إنما الموجود هو PVST حيث قامت سيسكو بالتعديل عليه ليصبح Per VLAN فلا يمكن تشغيل PVST أو PVRST بين سويتشات متنوعة يعني سيسكو وغيرها والحل الوحيد وقتها MSTP حصراً

والله أعلم