المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار بخصوص مشتت hyper212

games1
08-12-2010, 16:35
هل المشتت hyper212 غير متوافق مع البوردة GIGABYTE GA-890GPA-UD3H ولا يمكن تركيبه عليها ؟
الرجاء الاجابة وما الحل إذا لم يمكن حيث انني اشتريته وعجزت عن تركيبه فهل اعيد بيعه مرلة اخرى ؟ ما ماذا انا اسأل كأستشارة لأخوتي الاعضاء التقنيين واصحاب المعرفة لثقتي في أرائهم .

Extreme2
08-12-2010, 16:44
اخي المشتت متوافق مع جميع المنصات سواء إنتل او AMD ..
هل إستخدمت البراكيت الخاصة بمعالجات AMD ؟
وهل إتّبعت إرشادات المانيوال ؟
وماهي المرحلة التي تعارضت معك اثناء التركيب ؟

games1
08-12-2010, 17:28
اخي المشتت متوافق مع جميع المنصات سواء إنتل او AMD ..
هل إستخدمت البراكيت الخاصة بمعالجات AMD ؟
وهل إتّبعت إرشادات المانيوال ؟
وماهي المرحلة التي تعارضت معك اثناء التركيب ؟

اولا جزاك الله كل خير اخي العزيز...والله انا شلت البراكيت بتاع المشتت الاصلي اللي هو بخلف البوردة وشلت الوجه الازرق اللي يركب عليه المشتت اللي يجي مع البروسيسور..بعدين ركبت براكيت المشتت الجديد الليهو hyper 212 وحتى الان كل شيء تمام لكن المشكلة لما اجي اركب المشتت بعد توزيع المعجون بين الانابيب المعدنية ما اعرف ادخل الشيء اللي يمسك المشتت الي على شكل اكس يعني صعب وبعدين لما نجحت في تمريره البراغي مش راضيه تلف في الاماكن المخصصة لها .والاخر ذهبت بالجهاز للمحل حتى يركب المشتت طبعا معرفش يركبه الهايبر اكس وركب المشتت الاصلي للمعالج 965 x4 وقال لي ان المشتت الهايبر غير متوافق مع البوردة فما الحل.؟

Extreme2
08-12-2010, 18:50
أخي طالما البراكيت ركبت زي ما بتقول يبقى إنتهى ولازم يركب المشتت ..
أعتقد أن هناك خطأ ما بالتركيب , فيجب أن تتم عملية الشدّ بالتوالي لكل مسمار , فإذا تم شد كل مسمار حتى النهاية فلن تُشدّ باقي المسامير .

games1
08-12-2010, 20:22
أخي طالما البراكيت ركبت زي ما بتقول يبقى إنتهى ولازم يركب المشتت ..
أعتقد أن هناك خطأ ما بالتركيب , فيجب أن تتم عملية الشدّ بالتوالي لكل مسمار , فإذا تم شد كل مسمار حتى النهاية فلن تُشدّ باقي المسامير .

والله كلامك صحيح اخي العزيز لكن البراغي ما بترضا تلف من الاساس ياريت كانت بترضا كانت فيش مشكلة يعني بتلف عل فاضي بمكانها وانا والله ضغطي ارتفع امبارح للفجر وانا بحاول فيها لما يأست اخذت الجهاز على احد البياعين ومعرفش يركبها وطبعا قلت له انها متوافقة لأن مكتوب على الكرتونة انها متوافقة مع معالجات انتل وايه ام دي am 3 وكل شيء لكن قال ان البوردة هي الي مش متوافقة .

games1
11-12-2010, 09:30
يا اخواني يا ريت حد يفيدني في موضوع المشتت ده وبالتحديد كيفية تركيبه على بوردة
GIGABYTE GA-890GPA-UD3H

generalgoast2
11-12-2010, 11:14
بص هى المشكله تقريبا فى حجم الفتحة اللى على شكل حرف أكس فهى لها عدة أوضاع حاول تغيرها لغاية متوصل لأ المسامير اللى فيها تكون على البراكت اللى فى البوردة بالظبط وبعدين لفف المسامير واحد واحد وطبعا مدخلهوش للأخر وبعد ماتركب الأربع مسامير ثبت واحد واحد لحد الأخر وبعدين بالنسبة للبورده فالأمر لايعتمد عليها ولكن يعتمد على سوكيت البروسيسور وأنا مركب المشتت على نفس السوكت اللى هو am3 ومفيش أى مشاكل تعبت شويه فى التركيب فى نفس الجزء بس ركب فى الأخر عادى

Eng.MinaEdward
11-12-2010, 12:24
شوف الفيديو دا يمكن يساعدك :)

https://www.youtube.com/watch?v=EQl5WH48Seo

games1
11-12-2010, 17:36
بص هى المشكله تقريبا فى حجم الفتحة اللى على شكل حرف أكس فهى لها عدة أوضاع حاول تغيرها لغاية متوصل لأ المسامير اللى فيها تكون على البراكت اللى فى البوردة بالظبط وبعدين لفف المسامير واحد واحد وطبعا مدخلهوش للأخر وبعد ماتركب الأربع مسامير ثبت واحد واحد لحد الأخر وبعدين بالنسبة للبورده فالأمر لايعتمد عليها ولكن يعتمد على سوكيت البروسيسور وأنا مركب المشتت على نفس السوكت اللى هو am3 ومفيش أى مشاكل تعبت شويه فى التركيب فى نفس الجزء بس ركب فى الأخر عادى
شكرا جزيلا...انا الاخر لما زهقت جبت بوردة قديمة وفتحت على موقع اليوتيوب ودورت على المشتت hyper212 لما لقيت مقطع فيه طريقة تركيب المشتت المذكور بس حاولت كتير لما زهقت والاخر الحمد لله قدرت اركبه على البوردة القديمة am2 وبروسيسور athlon x2 4600 وهو صحيح مش مضبوط 100 في ال 100 على البروسيسور لكن لاحظت انه فعلا البروسيسور بقى بارد جدا ودرجة حرارته بقت 14 في كور رقم0 والكور رقم 1 بقى 30 فمش عارف ايه السبب هل لأن المعجون قليل لأن بصراحة المحاولات الكثيرة خلصت على المعجون كله :D
وملقيتش غير نقطة صغيرة فقط ...بالمناسبة ممكن تقولي هو ايه افضل نوع معجون للمشتت علشان عايز اشتري .

games1
11-12-2010, 17:40
شوف الفيديو دا يمكن يساعدك :)

https://www.youtube.com/watch?v=EQl5WH48Seo
اشكرك اخي على الرابط المفيد والمساعدة وجزاك الله كل خير وكل من ساعدني :ah4:

Eng.MinaEdward
11-12-2010, 17:45
وملقيتش غير نقطة صغيرة فقط ...بالمناسبة ممكن تقولي هو ايه افضل نوع معجون للمشتت علشان عايز اشتري .

افضل معجون -وهو الوحيد - فى مصر هو
ZALMAN ZM-STG2 Thermal Greases
السعر 75 جنيه

ومفيش غيرة فى مصر :)

متوفر عند شكرة ماكسيمو هاردوير

مخترع-1
18-12-2010, 13:35
كان عليك مشاهده
موضوع:كل شيء عن المعجون الحراري

مثبت في اول الصفحه
لكي يعطي المشتت افضل نتائج له
و مبروك المشتت

رابط الموضوع المتميز
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=162685

games1
18-12-2010, 16:13
كان عليك مشاهده
موضوع:كل شيء عن المعجون الحراري

مثبت في اول الصفحه
لكي يعطي المشتت افضل نتائج له
و مبروك المشتت

رابط الموضوع المتميز
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=162685
الف شكر وبارك الله فيك اخي العزيز على النصيحة الهامة جدا والاهتمام وجزاك الله كل خير :)