المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة أثناء تحديث الFirmware

رائد الأفكار
10-12-2010, 12:35
بسم الله الرحمن الرحيم،،،

أنا عندي هارد STM3500418AS ، وقمت في تمام الساعة 11.08 صباحا ً بتشغيل برنامج التحديث بعد ما نزلته من موقع المصنع . البرنامج عمل ريستارت ودخلت في شاشة سوداء وبدأ عملية التحديث .
أثناء عملية التحديث الكهرباء قطعت ورجعت بعد خمس دقائق . شغلت الجهاز من أول وجديد و أفجأة بالتالي ::ah34:

1- عملية البوست للبايوس تقريباً بتعد خمس دقائق وفي النهاية يقولي "فشل في العثور على قرص لبدأ البوت يرجى الضغط على زر Insert+Enter لعمل بوت من السي-دي
2- دخلت على البايوس وبالتحديد على صفحة Standard CMOS features والقائمة فقط بها الدي-في-دي درايف والهارد الآخر إلي عندي . مفيهاش الهارد المتضرر.

سؤالي ، هل في أي طريقة مهما ً كانت لإستخراج بعض الملفات من الهارد. أنا كنت على بعد أيام من إستبداله بهارد SSD علشان يكون هوه الهارد إلي في الويندوز

مع تحياتي ،،،

CR@N$H
10-12-2010, 12:58
إن استطعت الحصول على قرص مماثل لقرصك بشكل كامل من الممكن إستعادة القرص بشكل كامل عن طريق تغيير الدارة الإلكترونية للقرص الصلب أو من الممكن البحث عن أحد الأشخاص المتخصصين بصيانة الأقراص الصلبة من الممكن أن يقوم بشحن الFirmware إلكترونيا مرة أخرى

White h@cker
10-12-2010, 13:05
يوجد العديد من الشركات فى مول البستان الدور الارضى تقوم بشحن ال Firmware بمبلغ 40ج تقريبا وسيعود القرص للعمل مرة اخرى ان شاء الله

رائد الأفكار
10-12-2010, 13:21
يوجد العديد من الشركات فى مول البستان الدور الارضى تقوم بشحن ال Firmware بمبلغ 40ج تقريبا وسيعود القرص للعمل مرة اخرى ان شاء الله

المشكله يا إخوان إني مش ساكن في مصر :D

في طريقة أنا فكرت فيها ، أركب هارد آخر وأركب عليه الويندوز وبعدين أركب الهارد ده زي هارد ثنائي وعن طريق الويندوز إلي متركب على الهارد التاني أسحب البيانات. هل ده ممكن ؟

مع تحياتي ،،،

White h@cker
10-12-2010, 13:41
طالما ان ال bios لم يتعرف على الهارديسك اذا لن يظهر فى النظام

رائد الأفكار
10-12-2010, 13:45
طالما ان ال bios لم يتعرف على الهارديسك اذا لن يظهر فى النظام

في هذه الحالة هحاول أعثر على أي محل فيه متخصص لشحن الfirmwire

أنا حالياً أبحث عن SSD يكون سعره جيد ويعتمد عليه ، أي إقتراحات ؟

مع تحياتي ،،،

Abdulhainet
30-04-2013, 20:39
سلام عليكم
عندي راوتر asus rt-n12
بلغلط نزلت عليه سوفت قديم وماعاد اشتغل الراوتر يعطيني امكانية اتصال محدود لما اوصله بالكمبيوتر