المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل من الممكن عمل شبكة محليه افتراضيه لجهازين بعيدان جغرافيا

arabtornado
18-12-2010, 15:21
في الواقع انا ما ذلت مبتدا في عالم الشبكات وانا ادرس النتورك بلاس الان ولكني فكرت في امر واردت التاكد من صحته، اذا اردت ارسال ملف إلي صديق لي يستخدم نفس مزود الخدمه tedata عن طريق ال ftp لماذا سرعه الارسال والاستقبال تكون محدده بسرعه الاشتراك بالرغم اننا متصلين فزيائيا عن طريق نفس مزود الخدمه ولا نقوم باستهلاك سعه الكبلات البحرية. بمعني اخر هل يمكن عمل شبكه محليه لجهازين متصلين بنفس مزود الخدمة وليسو متصلين بنفس السويتش الخاص بي.

NASA Science
18-12-2010, 20:44
ردى مختصر على عنوان الموضوع فقط وليس المضمون

طبعا ممكن عمل شبكة محليا لتوصيل الجهازين مع بعض ولنقل ايضا اللملفات ولتقديم المساعدات عن بُعد
وذلك عن طريق

1 - البرامج : كتير اشهرهم teamviewer& VPN & فى برامج تانية بس بصراحة مش فاكرها ممكن تبحث فى النت عن برنامج عمل اتصال وما شابه ذلك

2- عن طريق الويندوز REMOTE DSKTOPE و ايضا عن طريق CREATE ANEW CONNECTION

REAMOTE DESKTOP : فى حالة الشبكة المحلية يمكن الاتصال وتقديم المساعده وايضا لنقل الملفات
فى حالة الاتصال عن بعد بالـــــــ REMOTE DESKTOP يلزم اى بى حقيقى عن طريق شركة الاتصال الخاص بك

CREATE A NEW CONNECTION
كليك يمين على My Network Places اللى على الديسك توب عندك فى الجهاز
بعد كدا
Properties
ثم == > CREATE A NEW CONNECTION ===> بعد كدا حوار رخم وطويل واعتقد اننى نسيته كمان :D

سامحنى على التقصير فى المساعده

بالتوفيق