المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال على السريع can faulty ram slots cause graphical artifacts and glitches in games

skyboyextreme
28-12-2010, 10:55
معلش كتبت السؤال انجليزى لانى مش عارف اسأل السؤال عربى , لكن بالبلدى كده انا عندى ساعات بتظهر اخطاء فى الجرافيك بتاع الالعاب مع العلم ان انا عندى بنكات الرام فيهم مشكلة و بيلمسو :ah16: ممكن ده يكون سبب العيوب اللى بتظهر فى الجرافيك دى ولا ده سببه كارت الشاشة ؟ :ah34:

mahdi611
28-12-2010, 12:40
اخي الفاضل على هوى الكرت بتاعك اللي انا شايفه هو كرت قوي ولا يعتمد على الرامات وعامة الرامات ممكن ان تؤثر على اداء اللعبه في اللود ولكن عندما تكون الاخطاء في الجرافيك فمن المرجح ان يكون اكثر من سبب
1 - ان تكون كاسر سرعة كرت الشاشه
2- سوء تعريف الكرت لذلك طور التعريف الى احث واحد
3- ارتفاع درجة حرارة الكرت
4- عدم توافق اللعبه مع الكرت
5- ديفيكت في جرافيك اللعبه

skyboyextreme
28-12-2010, 18:10
اخي الفاضل على هوى الكرت بتاعك اللي انا شايفه هو كرت قوي ولا يعتمد على الرامات وعامة الرامات ممكن ان تؤثر على اداء اللعبه في اللود ولكن عندما تكون الاخطاء في الجرافيك فمن المرجح ان يكون اكثر من سبب
1 - ان تكون كاسر سرعة كرت الشاشه
2- سوء تعريف الكرت لذلك طور التعريف الى احث واحد
3- ارتفاع درجة حرارة الكرت
4- عدم توافق اللعبه مع الكرت
5- ديفيكت في جرافيك اللعبه

انا مش كاسر الكارت لكن انا عندى للاسف نسخة non reference xfx 5870 و الكارت ده ما بيكسرش لو كسرتة حتى 15 ميجا فى الكور او 30 - 40 ميجا فى الميمورى بيروح مهنج و يقوللى display driver stopped responding لكنه على الترددات الافتراضية ما بيهنجش و شغال على ما يبدو.......المشكلة ان انا عندى بنكات الرام ممكن تكون مش واصلة فى فى الرامات كويس لأنى زى ما سبق و قلت هما خربانين و بيلمسو لو هزتهم هزة الجهاز ما بيرضاش يفتح و يقعد يصفر و تم تجربة الرامات فى لوحة اخرى و شغالين زى الفل فأنا عندى بنكات اللوحة الام خربااانة و كنت قريت ان لو فى bad ram فى النظام ممكن تسبب اخطاء فى الجهاز بشكل عام و منها عيوب فى جرافيك الالعاب !! فايه مدى صحة الموضوع ده ؟!!:ah5: