المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا جماعة عندي مشكلة غريبة في ال outlook

merozq
29-12-2010, 13:55
السلامة عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي في اعدادات ال out look ال pop3 وال smtp
pop3 : mail.domain name .com
و
smtp : smtp1.tedata.net
وعندي خطين انترنت واحد من tedata وواحد من link دلوقتي لما بكون مشغل الشركة علي خط tedata
الناس بترسل وتستقبل ايميلات من خلال ال outlook عادي جدا
لكن لما خط النت بتاع tedata بيقع واشغلهم علي خط link
هنا بقي المشكلة الناس بتستقبل ايميلات من خلال ال outlook عادي ولكن مش بيقدرو يرسلو بيجيبلي رسالة خطأ
واعتقد لان ال smtp اللي مكتوب خاص ب tedata وكذلك لو اشتغلت باليو اس بي الخاص بفودافون او اتصالات او موبينيل

جربت اكتب في ال smtp بدل smtp1.tedata.net كتبت mail . domain name .com زي ال pop3

لقيتة بيبعت ويستقبل ايميلات بس من جوا الدومين فقط يعني مينفعش ابعت لياهو او هوتميل .. الخ
ارجو الافادة لان المشكلة دي مسسببالي قلق في الشغل
وشكرا لحسن تعاونكم

hkr_7878
29-12-2010, 16:19
اخي لكل ISP هنالك smtp خاص به فعندما تحول الى اخر يجب ان تكون smtp الخاصة به مع بقاء ال POP3 نفسها في الاعدادات واذا لم تكن تعرف ال smtp خاص البروفايدر مجرد اتصل بهم واسالهم , هذه ليست بطريقة ناجحة تبديل البروفايدر لانك يجب ان تغيير اعدادات ال smtp على كل اليوزر في الاوتلوك

hishamyousif
30-12-2010, 07:49
السلام عليكم
ياولا ياريت تبعت رسالة الخطا لاتاكد منها. ثانيا اتاكد من الابى تبعك مش محطوط على البلوك من خلال اللينك .

https://cbl.abuseat.org/lookup.cgi

mhmoodrafat
30-12-2010, 09:23
كلام hkr-7878 صحيح واحب ان اضيف بان الحل بعنماد port smtp موحد , فهنالك شركات تستخدم port 25 بدون الحاجة لل authentication وهناك شركات تستخدم port 587 مع الحاجة لل authentication . ولايجاد الحل الامثل وجب تحديد ان كان exchange server hosting من داخل الشركة ان الخدمة مقدمة من شركة اخرى

dr_timoon
04-01-2011, 00:01
مادام خط تبع تى اى داتا يبقى لازم تضع فى ال SMTP الخاصة بى tedata وليست الخاصة بك
لان ببساطة tedata قافلة البورت بتاع ال smtp port 25
فايجب ان تكون الاعدات على ال smtp fot tedata

عمرو عثمان أحمد
14-01-2011, 20:13
مشكلتك قبلتنى قبل كدة و أنا أن شاء الله متأكد من الحل اللى هقولة ليك
أولاً : مع tedata فعلا لازم تستخدم الـ smtp اللى انت كتبتة بس مع أى خط تانى لازم تكتب الـout going الخاص بالدومين بتاعك
ثانياً : بالنسبة على ان الاميل مبيطلع برة الدومين او السيرفر بتاعك
فى option فى الـ out look لازم تضع أمامة علامة صح و هذا هو المسار بتاعة
mail account / next/ change / more setting/ out going server
ثم ضع علامة صح أمام my outgoing server (smtp
أن شاء الله هيكون معاك تمام و متنسانيش فى الدعاء الصالح
شكراً

basemwagdy
16-01-2011, 04:08
أخـى العزيز اذا كنت فى حالة وقوع خط النت الخاص بـ تى داتا تقوم بتشغيل الخط الأسبير (الأحتياطى)الخاص بك وهو لينك فهنـاك مشكلة بغض النظر من تغيير الأوت جوينج من تى داتا ورقم البورت ان شـركة لينك لا تحمل لاسيرفر اوت جوينج وليس لها بورت له فهناك طريقة لك وهى أستخدم الأوت الجوينج كالتالى mail.ur domain name ورقم البورت الخاص بالدومين بتاعك ولك منا جزيل التقدير والنجــاح

merozq
16-01-2011, 12:58
انا متشكر جدا يا جماعة لمجهوداتكم وان شاء الله في ميزان حسناتكم انا جربت طريقة الاستاذ عمرو عثمان احمد والحمد لله المشكلة اتحلت
شكرا جدا لتعبكوا معايا

theaubolgs
29-03-2011, 10:20
ya basha make the SMTP authentication for TLS AND THE PORT IS 587and ensure that the outgoing server have the same settings for incoming by checking the connection check box
have a nice time ya basha

merozq
29-03-2011, 12:14
thanks for u

turbidme
06-12-2016, 13:35
ya basha make the SMTP authentication for TLS AND THE PORT IS 587and ensure that the outgoing server have the same settings for incoming by checking the connection check box
have a nice time ya basha

Ya basha BIG thankx