المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أستفسار عن الرامات وكارت الشاشة قبل الشراء

Electro Magneti
01-01-2011, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

لدي استفسار عن الرامات المتوفرة في السوق الان

2 GB (DDR2) PC 800 Easy PC

2 GB (DDR2) PC 800 (KUK) Box

2 GB DDRAM (DDR2) PC 800 Kingston Box

مال الفرق بين الثلاثة اعرف النوع الاخير ولكن النوعين الاولين لا اعرفهم صراحة واري ان سعرهم قليل

الاولي ب 135 جنيه

والثانية ب 160 جنيه

والثالثة ب 210 جنيه

فهل للنوعين الاول عيوب ام يعطون نفس الكفائة ام بهم مشاكل ما ؟ سأشتري 2 بحيث يكون المجموع 4 جيجا

وبالنسبة لكارت الشاشة اخترت هذا النوع

VGA 1 GB Geforce GT 430 GIGABYTE (DDR3) جيجا بايت

سعره الموجود الآن 500 جنيه

هل تنصحوني به ام ان هناك نوع افضل وسعره متقارب لنفس السعر وهل يحتاج الي بارو سبلي معين ؟

علما اني اعمل علي الماكس والافتر افكت وبرامج التصميم الاخري التي تطلب رامات عالية وكارت شاشة جيد

والمازربورد الموجودة حالياً gigabyte G31

والبروسيسور Dual Core 2.5GHZ E5200

وسأشتري عدد 2 رام 2 جيجا دي دي ار 2 من الانواع المذكور بالاعلي

بأنتظار آرائكم وجزاكم الله كل خير ووفقكم وسدد خطاكم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

masklove
02-01-2011, 12:25
ياريت تقول الرامات اللي عند ومواصفاتها عشان ممكن الرامتين لو مختلفتين (الجديدة والقديمة) يعملوا مشاكل

VGA 1 GB Geforce GT 430 GIGABYTE (DDR3) جيجا بايت

الكارت جيد ولو تقدر تجيب بورسبلاي 350 وات بسعر 150 من ماركة معروفة مثل HEC او Cooler master يبقي تمام جدا

Electro Magneti
02-01-2011, 20:16
شكراً لك اخي الكريم masklove وجزاك الله كل خير علي المتابعة والرد وأسأل الله العلي العظيم ان يرزقك من حيث لا تحتسب ويوفقك ويسدد خطاك

بالنسبة للرامات الحالية الموجودة عندي انا هديها لاخويا يعني مش هستخدمها خالص لان هما قطعتين فقط كل قطعة 1 جيجا يعني المجموع 2 جيجا وللأسف البوردة ال g31 مش موجود فيها الا مكانين فقط للرامات فقولت اشيلهم واجيب قطعتين الواحدة 2 جيجا وخلاص

بس استغربت جداً من السعر بين التلات رامات واحدة ب 145 والتانية 160 والتالتة ب 210 اسعار غريبة جداً ومش عارف ليه كل ده
مع انهم نفس الباص 800 فأنا كنت خايف اجيب من النوع الرخيص ويطلع فيه مشكلة او يعمل كونفليكت مع حاجة لا قدر الله

وبالنسبة للكارت ايضاً هل هو جيد فقط ام ممتاز ؟ اتمني ان كان هناك افضل منه ان يكون انفيديا وليس اي تي آي

اتمني تكون وجهة نظري وصلت اليك

واعذرني اخي الكريم ان اطلت عليك ولك الدعاء بظهر الغيب

holdalang
03-01-2011, 08:17
شكراً لك اخي الكريم masklove وجزاك الله كل خير علي المتابعة والرد وأسأل الله العلي العظيم ان يرزقك من حيث لا تحتسب ويوفقك ويسدد خطاك

بالنسبة للرامات الحالية الموجودة عندي انا هديها لاخويا يعني مش هستخدمها خالص لان هما قطعتين فقط كل قطعة 1 جيجا يعني المجموع 2 جيجا وللأسف البوردة ال g31 مش موجود فيها الا مكانين فقط للرامات فقولت اشيلهم واجيب قطعتين الواحدة 2 جيجا وخلاص

بس استغربت جداً من السعر بين التلات رامات واحدة ب 145 والتانية 160 والتالتة ب 210 اسعار غريبة جداً ومش عارف ليه كل ده
مع انهم نفس الباص 800 فأنا كنت خايف اجيب من النوع الرخيص ويطلع فيه مشكلة او يعمل كونفليكت مع حاجة لا قدر الله

وبالنسبة للكارت ايضاً هل هو جيد فقط ام ممتاز ؟ اتمني ان كان هناك افضل منه ان يكون انفيديا وليس اي تي آي

اتمني تكون وجهة نظري وصلت اليك

واعذرني اخي الكريم ان اطلت عليك ولك الدعاء بظهر الغيب

شكرا على حسن الخلق اللى مش بلاقيه كتير دلوقتي ( احيانا ببقا محتاج اقرأ الكلام ده )

Electro Magneti
03-01-2011, 19:31
شكرا على حسن الخلق اللى مش بلاقيه كتير دلوقتي ( احيانا ببقا محتاج اقرأ الكلام ده )

جزاكم الله خيراً علي المداخلة الرائعة ولست وحدك من يحتاج قراءة هذا الكلام
الكلمة الطيبة صدقة
وشاكر مرورك الكريم

masklove
04-01-2011, 10:32
نصيحة لا تشتري رامات من مركات غير معروفة ومضمونة
اشتري من ماركات معروفة زي ال kingstone او Adata او OCZ مثلا

Electro Magneti
04-01-2011, 21:48
جزاكم الله خيراً
خلاص طالاما كدة كدة المبلغ غالي بتاع الرامات الدي دي ار 2

يبقي هغير البوردة والرامات