المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Sapphire 4670 Advice on PSU

genieriodan
03-01-2011, 17:01
السلام عليكم
ان عندي جهاز بالمواصفات دى :
HD WD 320GB
Processor Intel E7200 2.53gz
2gb ddr2 800MHz ram1*2
XFX 7300GT 512mb
Mobo Gigabyte P31
PSU Rexpower PX400 we heya de el moshkela
انا كنت عايز اجيب 4670 ATI و يدوب الفلوس علي قد الكارت فا كنت عايز اعرف الباور ده نظامه ايه مع الجهاز ده و الكارت
ارجو الأفادة و شكرا مقدما

bika08
03-01-2011, 17:39
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة

شخصياً كان لدى الكرت و يعمل على مزود تجارى من FOXXCON و كانت لا مشكلة .... و لكن الافضل و للاطمئنان على مكونات جهازك من عبث هذة المزودات بفضل بشدة شراء مزود من نوع جيد و فى هذة الحالة يفضل شراء مزود HEC 350W او CooerMaster 390W او اعلى بالتأكيد

o0R3D0o
05-01-2011, 22:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي انا امتلك كارت مماثل وكان يعمل على باور تجاري 200 وات :confused: وبكفائة عالية دون أي مشاكل لأنه ليس من الفئة اللا محدودة التي تستهلك الكهرباء بشكل كبير لذا انصحك إذا كانت فلوسك على القد بالضبط فتوكل على الله الكارت أداءه عالي و سيبهرك اداءه في الألعاب وستعرف الفرق في الانتقال إلى AMD أو ATI سابقا وستعشق من الآن المارد الأحمر ولكن في اقرب وقت حاول ان تغيير مزود الطاقة اضمن لك ولسلامة جهازك

ومبروك عليك الكارت وتدوبو في جرافيك العافية ;)
الكلمة دي اتقالتي أول ما جبت الكارت دة

TAMER_ELMASREY
06-01-2011, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عذرا يا رجالة بس انا مختلف معاكم انا عندي الكارت نفسه والكيس اوميجا مع باور بتاعه 450W والكارت بيعمل دروب في العاب بتخليه يستهلك كهربا زيادة زي
Need For speed Hot Pursuit
Mass Effect 2
The Witcher Enhanced Edition
Prince of Persia The Forgotten Sands
Dragon Age : Origins
دي الالعاب اللي انا فاكرها واخيرا وبعد ما كان مشغل فيفا 2010 كويس فيفا 2011 بيحصل فيها نفس الموضوع ، انا كلمت سابورت الموقع وهما اكدوا ان المشكلة باور سبلاي بكل المقاييس خصوصا بعد ما شرحت اللي بيحصل بالظبط
ودي المشكلة عندي للي يحب يتأكد ، الشاشه بتتحول لرصاصي فاتح والصوت بيبتدي يعمل لووب ( بيتكرر جزء صغير منه ) وبعدين الجهاز احيانا يقف واحيانا يشتغل تاني مع قفل اللعبة وظهور تقرير الخطأ بالأضافة لرسالة
ATI Driver has stopped responding and recovered
طبعا انا كنت عارف من الأول ان الباور سبلاي هيبقى مشكلة بس حاولت استهبل شوية عليه بس منفعش وحاليا هاغيره ان شاء الله ، ولما كلمت السابورت قالي انت ممكن تفصل المراوح وتفصل الصوت الاتش دي بتاع كارت الفيجا لو مبتستخدموش والأداء ممكن يتحسن بس الأفضل الباور سبلاي ، حاليا لسه مجربتش الحل ده بس اول ما اجربه هارد عليك تاني واعرفك
أخي بيكا الباور الفوكسكون مش باور تجاري اوي برضه هو باور كويس في رأيي ومحترم خصوصا لو مش هتزود مراوح كتير .
سمسم بأمانه ربنا يباركلك انا مش بحسد والله بس مش عارف ازاي اشتغل معاك كويس وطبعا انا متفق معاك تماما ان الكارت من افضل الكروت اللي نزلتها AMD خصوصا مع مقارنة أداءه بسعره حتى اول ما نزل
نصيحتي حاول تجيب باور سبلاي ان عاجلا او أجلا هتحتاجه حتى لما ان شاء الله تحدث الكارت لواحد اعلى يبقى معاك وعلى فكرة انا عندي نفس جهازك بالظبط ما عدا الرامات 4 جيجا والهارد ويسترن 320 بس نفس الماذر والبروسيسور والفيجا اللي ان شاء الله هتجيبها ومبروك مقدما