المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله بال CM Storm Sentinel Advance

Mezoxin
09-01-2011, 18:11
المشكله يصعب شرحها لذلك وضعت فديو للتوضيح :)

https://www.youtube.com/watch?v=1urvtPIKGRU

تم التجربه علي عدة اجهزه و أسطح مختلفه ايضا تم تحديث ال Firmware الي 3328 و حاليا استخدم البرنامج v1.3 و مازالت المشكله موجوده , و هي تظهر بشكل عشوائي لكن بشكل متكرر كثيرا عند ترك الفأره بدون حركه

Doctor Medo
09-01-2011, 18:34
هو وقع منك ؟؟ اصل مره ماوس عمل كده معايا كان و العدسه بتاعة تركيز الليزر كانت متحركه بسيط من مكانها و رجعتها و كله تمام

لو مكنش وقع منك او اتخبط او كده وديه الضمان لو كان وقع حاول توديه الضمان و تقولهم المشكله و يتصلح باذن الله اما لو كان خلص ضمان حاول تفكه بنفسك بس بالراحه و خير باذن الله

Mezoxin
09-01-2011, 18:41
^^^

لا الماوس موقعش ولا حاجة , أنا لسه شاريه من يومين , و الموضوع لاحظته من أول يوم

Am|r
09-01-2011, 19:24
انا عندى CM Storm Sentinel Advance بس مفيهاش كدة خالص و من ساعت ما جبتها محصلش معايا كدة

طيب تاكيدا بردو عشان ماقولش العيب من الماوس او الماوس فيها حاجة حط الماوس على سطح مستاوى تمام ليس بة نسبة انحدار نهائيها و اتاكد ان ما فيش حاجة فى المكتب او الترابيزة الى عليها الماوس بتسبب اهتزاز ليها

مثلا او واصع الكيسة على نفس المكتب و المكتب ضعيف هيعمل اهتزاز طفيف فى المكتب بالكامل و عسان انت معلى DPI لـ 3000 تقريبا فادرجة الحساسية شديدة جدا اى هزة فى السطح الموضوعة علية الموس بيحرك الماوس

و ادخل على البرنامج بتاع المواس و حاول تظبط الحساسية بتاعت الماوس

بس درجة الحساسية مش بتتسيف يعنى كل مرة تفتح الجهاز هتظبطها

لو المشكلة فضلت موجودة بردو يبقى كدة للاسف ممكن بكزن العيب من الماوس القطعة الى معاك مش مظبوطة او فيها حاجة
انت اشتريتها من Maximum H.W لو اشتريتها من هناك كلم استاذ/ هانى و بلغو بالمشكلة و هو هيقولك اذا كنت ترجعهالو و لا ايو...

انا كنت اشتريت المازس من Maximum H.W بردو ... الماوس كانت مظبوطة

اسف على التطويل...

Mezoxin
09-01-2011, 19:31
أنا فعلا مقلل ال sensitivity و جربت علي 1100 dpi و نفس الموضوع حصل , و جربته علي المكتب فقط مفيش فايده برده و مفيش اهتزازات تخليه يتحرك كل ده , شكرا لمساعدتك يا باشا :)

bedotop
09-01-2011, 19:34
وديه الضمان فورا ... ولا تضيع الوقت

وان شاء الله خير

EL-MARIACHY
09-01-2011, 20:06
هل حضرتك جربت تشغله من غير البادا بتاعت جيجابايت ؟

أنا بيحصل معايا شبه كده علشان أنا معلى ال DPI الى 1600 و الجهاز فيه حوالى 11مروحه فيحركوا الترابيزه كلها فاكيد الماوس بيتحرك معاهم

جرب تشيل الجهاز كله من على المكتب و خلى الشاشه فقط هيا و الماوس و الكيبورد على المكتب و شوفها هتحصل معاك ولا إيه !!

mramzi
09-01-2011, 20:18
من المفترض ان لا يحدث مثل هذه المشكلة في الماوسات الاحتارفية اطلاقا (حتى لو هناك اي حركة خفيفة)

ارى بأن تقوم باعادة الماوس للشركة لاستبداله (قم بتجربة الجديد لتلافي وجود المشكلة به ايضا)

Mostafa Gomaa
09-01-2011, 21:56
ربنا يعينك فى المشكله الغريبه ده هل ممكن تكون مشكلة سوفت؟هل جربته على جهاز تانى؟

وشكرا للدعايا المجانيه لتوقيعى:D

صحيح ايه الصوت العالى جدا اللى عندك أوعى يكون صوت الجهاز

Mezoxin
09-01-2011, 22:19
شكرا لردودكم جميعا :)

ذهبت الي Maximum Hardware و عند تجربة الماوس لم تظهر المشكلة , لانها تظهر بشكل عشوائي جدا , عامة قالولي لو عاوز ممكن نودي الماوس للوكيل و يختبره , رايكم إيه ؟

بالاضافه إن أستاذ هاني و عمر بيقولولي إن الموضوع ده بيحصل ده معاهم في الماوسات الليزر ,و صراحة أنا غير مقتنع إن الوكيل حيقدر يختبره و يحددوا المشكله بسهوله.

سؤال اخير لأصحاب الماوس

هل مكان ال hemisphere للعدسه في وسط الدائره ام في المكان المحدد بالصوره امامكم ؟

Mezoxin
09-01-2011, 22:22
صحيح ايه الصوت العالى جدا اللى عندك أوعى يكون صوت الجهاز

للاسف صوت ال 8800GT :D , لكن عامة mic ال camera مبالغ في الصوت شويه :)

محدودالدخل
09-01-2011, 23:20
ؤال اخير لأصحاب الماوس

هل مكان ال hemisphere للعدسه في وسط الدائره ام في المكان المحدد بالصوره امامكم ؟

ليك منى صوره للموس إن شاء الله ليلا
أنا كنت موجود وانتا فى ماكسيمم بنتشوف مشكله الماوس انهارده

Mezoxin
09-01-2011, 23:27
شكرا يا باشا :)

حضرتك كنت فوق ولا تحت ؟؟ :)

Am|r
10-01-2011, 00:02

ذهبت الي Maximum Hardware و عند تجربة الماوس لم تظهر المشكلة , لانها تظهر بشكل عشوائي جدا , عامة قالولي لو عاوز ممكن نودي الماوس للوكيل و يختبره , رايكم إيه ؟

بالاضافه إن أستاذ هاني و عمر بيقولولي إن الموضوع ده بيحصل ده معاهم في الماوسات الليزر ,و صراحة أنا غير مقتنع إن الوكيل حيقدر يختبره و يحددوا المشكله بسهوله.

سؤال اخير لأصحاب الماوس

انا مش شايف بالظبط لان الصورة مش واضحة بس hemisphere انا عندى فى الجزء الشرق الجنوبى للعدسة و ليس فى منتصف العدسة

بس يجب الاشارة الى انى من ساعت ما اشتريت الماوس و انا مظهرتش معايا مشكلة مثل هذة ابدا ... انا شريها تقريبا من شهرين و كنت شارى معها الـ Mouse pad storm

على العموم ممكن تكون دة شىء فى الماوس بس هى المفروض ميكونش فيها الاهتزاز دة ... طيب لو فى حد من الاعضاء عندو الماوس و عندو المشكلة دى يمكن انا حالة استثنائية

طيب على العموم عشان تكسب وقت روح للوكيل و شوف الموضوع دة ... و ممكن تكون مشكلة عشوائية و بعد فترة تتحل لوحدها

مش عارف الحقيقة

و اى شىء تانى انا موجود ,,

Mezoxin
10-01-2011, 00:24
^^^

شكرا مره تانيه يا باشا :)

أنا عندي العدسه في نفس المكان برده , الموضوع بيظهر ويختفي بدون أي سبب أنا قادر احدده , أنا دائما فقري أنا عارف نفسي :D

ALL4US
10-01-2011, 02:39
ولا فقرى ولا حاجه
الموضوع حصل معايا وانا عندى نفس الماوس وبرده كنت لسه جايبه وعمل معايا نفس الموضوع
لكن ساعتها اكتشفت ان الجهاز بيهز المكتب لان فيه 8 مراوح فبيحرك المؤشر فرحلت الكيسه على قاعده منفصله عن المكتب وقللت مستوى الحساسيه ومن ساعتها اختفت المشكله
وادى صوره لمكان العدسه فى الماوس:

ودى صوره للاعدادات اللى ماشى عليها:

علشان تتاكد حط الماوس على حاجه غير الباده وسيبه وشوف اذا حصل واتحرك ولا لا لان البادات الاحترافيه بتسهل انزلاق الماوس ..

Mezoxin
10-01-2011, 09:29
ولا فقرى ولا حاجه
الموضوع حصل معايا وانا عندى نفس الماوس وبرده كنت لسه جايبه وعمل معايا نفس الموضوع
لكن ساعتها اكتشفت ان الجهاز بيهز المكتب لان فيه 8 مراوح فبيحرك المؤشر فرحلت الكيسه على قاعده منفصله عن المكتب وقللت مستوى الحساسيه ومن ساعتها اختفت المشكله
وادى صوره لمكان العدسه فى الماوس:

ودى صوره للاعدادات اللى ماشى عليها:

علشان تتاكد حط الماوس على حاجه غير الباده وسيبه وشوف اذا حصل واتحرك ولا لا لان البادات الاحترافيه بتسهل انزلاق الماوس ..

شكرا يا باشا معلش تعبتك معايا :)

أنا فعلا جربت علي أسطح ثانيه و الموضوع بيظهر و يختفي بمزاجه

fiter_f22
10-01-2011, 12:42
ده الظاهر ماوس راكبة عفريت :ah26: :D
هى المشكلة ممكن تكون أن أحد أرجل الماوس عالية أو باب الأوزان رافع الماوس من على السطح وده بيخلية يعمل كده والله أعلم .

Mezoxin
10-01-2011, 12:49
^^^
شكله راكبه عفريت فعلا :D :D

أنا لاحظت إن rubber feet اللي حوالين العدسه كانت فكه شويه دلوقتي و ثبتها

Mezoxin
10-01-2011, 22:15
الموضوع فعلا اختفي بعد ما شيلت ال case من علي المكتب , لكن مش معقوله كل اللي عنده gaming mouse بيعمل كده :D ؟؟

أنا كل ما أشغل فيلم مثلا هزت السماعات بتخلي ال pointer يتحرك امامي !!! مش عارف اتفرج على فيلم منغير ما أكون قالب الماوس !!

الاهتزازات لا تحرك الفأره حتي لو كانت تحركها فهي لا تحركها بالقدر المساوي للمسافه اللتي يقطعها المؤشر لكن يبدو إنها بتحرك حاجة جواه بتؤدي للموضوع ده :(

Mezoxin
11-01-2011, 12:25
الموضوع مأعتقدش انه طبيعي لاي ماوس gaming لإن بعد البحث لقيت ناس كتير بتشتكي من نفس النقطه

Pro's - Looks Cool (Why I Bought It)
Cons -
Mouse Moves With Very Minimal Bass On My Desk, I Mean MINIMAL, It Shakes The Mouse Pointer
When I Click The Mouse The Pointer Moves Foward

Mouse also has an alarming tendency to move on its own (pointer moves downward). This behavior is not experienced with either G5 or MX518 on same surface and system. It's the mouse itself.

mohamedtaha81
19-01-2011, 12:28
حاول و انت بتتفرج على الافلام تقلل ال dpi و تحط الاوزان ممكن يثبت شوية

Mezoxin
19-01-2011, 15:13
أنا فعلا حاطت كل الأوزان و مخلي ال DPI 1100 مازال بيحصل الموضوع ده

mostafa741
17-02-2011, 15:54
بسم الله الرحمن الرحيم
السﻻم عليكم
اخي جرب تنظيف العدسة

Mezoxin
17-02-2011, 16:34
و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته

الموضوع ليس له علاقه بنظافة العدسه , فهو عيب في الفأره كونها حساسه زياده عن الللزوم , حتي بعض مراجعات المستخدمين علي amazon.de وصفوه بالكانجارو :D

helleronly
18-02-2011, 17:23
هذه المشكله تظهر في الانواع الرديئه فقط و فعلا ظهرت معي في اكتر من نوع و لكنها كانت انواع تجاريه وليست احترافيه و انا اعلم الي اي مدي الموضوع محبط ولكن نصيحتي لك هي ان ترجعه للتوكيل لعل و عسي لان بمنتهي البساطه انت دفعت مبلغ مالي للحصول علي سلعه محترمه للتمتع بجودتها فلا ترضي بغير ذلك او بانصاف حلول

asas20000
26-06-2011, 13:24
انا عندي نفس المشكلة بالظبط مع نفس الماوس
لما بعلي شوية السماعاتوة ال Base
الماوس بيفضل يتحرك لوحده
انا اعتقد بسبب حساسية زيادة من الماوس