المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم محتاج مساعده في تجميع كيسة في حدود 1700 بدون كارت فيجا و بورده

elhapop
10-01-2011, 01:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الاعزاء

بعد تحية الاسلام كنت محتاج اطلب مساعده من اهل الخبره في تجميع كيسة ي حدود 1700جنية بدون بورده وكارت فيجا ياريت تخيروني
في بداية الموضوع احب اقولكم انا كان عندي جهاز ِ
AMD
PRO:phenom X4 (925)
Motherboard:ASUS M4a79XD EVO/USB3
Ram:4GiGa king stone 1333
VGA : Ati power color 5450
HDD: 500 Green 16m
وعندي شاشة 22بوصه AOC LED
انا عندي مشكله مش عارف ايه هي بالظبط ان الجهاز بحس انه مخنوق مش شغال بكل قوتة وحتي لما بضغط مبيدنيش كل قوته انا بفكر اغير لاني اتخنقت من الجهاز وكنت عايز استفسر من حضراتكم عن تجمعيه كيسة يعني
PRO:.................
Motherboard:ASUS M4a79XD EVO/USB3
Ram:............
VGA : Ati power color 5450

HDD:.............1
بروسسر ورام وهارد وبورد سبلاي لو شايين ان افضل لى اغير كارت فيجا في انتظار ردردكم واتمنى ماكنش طولت عليكم

elhapop
10-01-2011, 01:19
مع العلم استخدامي للجهاز Games

HD-LEGEND
10-01-2011, 01:59
الفيجا عندك ضعيفة وهي اللي عاملة ضعف في الاداء
غير الكارت الي amd 6850 وابقي علي المعالج
واشتري باور سبلاي من ماركة معروفة

Antec VP450P 450W 30A السعر 290 جنيه

وانتظر باقي اراء الاعضاء

elhapop
10-01-2011, 04:05
متشكر جدا لرائك ولكن اظن ان كارت الفيجا عالي جدا بالنسبه لي انا لو فكرت اشتري كارت فيجا افضل لى اعمل كروس فاير مع الكارت الى عندي لان البورده بتدعم كروس فاير

elhapop
10-01-2011, 06:15
متشكر جدا للمتابعه فكرة جميلة لكن كارت الفيجا ده عالي بالنسبه ان انا ممكن اجيب بروسسر جديد وازود رام علي نفس كارت الفيجا الى عندي وهو مادي الغرض

المشكلة ان انا بأستخدم الجهاز للعبة واحدة بس اسمها سيلكرود اونلاين .. تقريبا مش بتحتاج لكارت فيجا ذو امكانيات عالية .. بدليل انها بتشتغل علي الفيجا المدمجة مع اللوحات الام الحديثة
ولكن لأني ارغب في تشغيل اللعبة اكتر من مرة فيلزمني عتاد افضل مما املك ..
ما اريده تحديدا برنامج يحسب لي موارد الجهاز المستهلكة في حالة تشغيل اللعبة 8 مرات تقريبا بحيث يدلني علي ما احتاج تزويده من امكانيات الجهاز .. يعني ازود رام ام فيجا ام يلزمني بروسيسور اعلي مما املك الان
فما هي نصائحكم .. هل فكرتي واقعية وفعلا يوجد برنامج يخبرني بموارد الجهاز المستخدمة حينما يتم تشغيل اللعبة (في حالة الضغط اقصد)
ام استخدم التاسك مانجر مع العلم انه لا يستهلك من البروسيسور سوي 30 % تقريبا
بإنتظار ارائكم وعذرا لعدم توضيحي المشكلة سلفا .. حيث كنت في عجالة من امري ..
في رعاية الله

Goku
10-01-2011, 09:41
المشكلة بالفيجا.
وحاول تكسر سرعة البروسيسور.

-Hero-
10-01-2011, 10:27
العتاد عندك جيد يا اخى المشكلة فى قطعتين فقط
كارت الشاشة ضعيف الى حد كبير مع شاشة 22 بوصة
والهارد جرين اداءه مش اللى هوه يعنى يفضل فى التخزين فقط
ممكن حضرتك بال 1700 تجيب كارت 1 تبيرا بلاك
وكارت شاشة 6850 وان شاء الله هتلاقى تحسن كبير فى الاداء
كمان لو انت بتريد كسر السرعة ادخل على قسم كسر السرعة وفى هناك اخوه كتير هيساعدوك على الكسر طبعا ده بيزيد من اداء الجهاز ان شاء الله
ان كنت مخطئ فى شئ ارجو من الاخوت تصحيحى
تقبل مرورى

ehab7bob
10-01-2011, 18:46
اخي مشكلتك في هرد الجريين لو عندك اقوي جهاز في العالم هيجي اختناق بسببة ممكن تجيب بلو او بلاك ويوجد ايضيا سامسونج و seagate

elhapop
13-01-2011, 00:22
متشكر جدا للمتبعه وجاري التغير .....