المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاشق لل IPhone و مقبل علي شراؤه وقلقن

sherif_191
17-01-2011, 15:35
بعد ماتجولت في المنتدي و قراءة معظم الموضيع و بجد مفيش اي المنتدي فية ناس فعلا علي خبرة و معلومات و إفادة
للكل
طمعت اني انا كمان اسئل
اهل الخيرة في موضوع شراء iphone
خلال الشهر الي جي ممكن اعرف اجيب iphone من امريكا:ah4: وبصراحة محتار:confused:
جدا وخايف:ah35: من اكتر من حاجة
اولها : طبعا هيكون متشفر علي شبكة معينة و لسة هفك التشفير
ثانيا : لو جبتو ومعرفتش افك التشفير هكون انهرت:ah34:
ثالثا : انتظر لما ينزل من شبكة Verizon ولا مفيش فرق بين Verizon و AT&T
انا اصلا عاشق APPLE بكل المقايس بس عمري ممتلكت اي تكنولوجيا من الشركة
وجتلي فرصة حقيقية لتحقيق و الله بجد حلم نفسي احققه و السعر الي نازل بة من شركة AT&T
سعر مغري جدا ب199 بعني بالمصري 1200 تقريبا :eek: يعني فرصة كبيره جدا
بس وبعدن بعد مجيبه ومعرفش اشغلة او حتي بعد مفك التشفير معرفش اعمل تحديث لو نزل منة تحديث جديد
للسوفت وير انا بس حبت انقل قلقي لاصحاب الخبرة و اسئلهم رايهم
اجيبو:ah4: ام انتظر:ah32: او مجبوش:ah26:

شكرا بجد لكل مشرف و عضو هو جزء من هذا الصرح الكبير

sherif_191
17-01-2011, 15:38
اسف العنوان ممكن ميكونش واضح حولت اعدلو بعد مكتبت الموضوع
معرفتش اسف

egyzero
17-01-2011, 17:25
نصيحة بلاش انا كان عندى واحد وحاولت اكسر ل التشفير وعرفتش وحوارات ملهاش اول من اخر خليك فى النوكيا احسن انا جربت
HTCو سونى اريكسون وسامسونج و نوكيا وسيمنس وكل الموبايلات الى تتخيلها
بصراحة ملقتش احلى من النوكيا

sherif_191
17-01-2011, 19:48
بصراحة انا كان معيا htc touch pro2 وكنت بحب الموبيل ده جدا
و لكن لما عرفت اني ممكن اعرف اجيب iphone بعتو و للاسف بسعر
قليل جدا المهم
طب الناس الي بتكسر التشفير متعمل اية

driyad
18-01-2011, 01:17
اخي الكريم الموضوع باختصار كالتالي
- الايفون من AT&Tمقفول الشبكة و لحد الان لايوجد فك شبكة له مع الوعد باصدار فتح الشبكة قريباً
- الايفون من فيرايزون لا ياخذ SIM لانه يعمل على نظام CDMA و بالتالي لامصلحة لك به اطلاقاً

الافضل التريث لغاية التاكد من اصدار فتح الشبكة او ريح نفسك و احصل على ايفون مفتوح الشبكة رغم اته اغلى بكثير
و بالتوفيق

IPHONE4EVER
19-01-2011, 00:42
- الايفون من AT&Tمقفول الشبكة و لحد الان لايوجد فك شبكة له مع الوعد باصدار فتح الشبكة قريباً
- الايفون من فيرايزون لا ياخذ SIM لانه يعمل على نظام CDMA و بالتالي لامصلحة لك به اطلاقاً

الافضل التريث لغاية التاكد من اصدار فتح الشبكة او ريح نفسك و احصل على ايفون مفتوح الشبكة رغم اته اغلى بكثير
و بالتوفيق

تمام الأفضل ليك انك تشتري ايفون مفتوح رسمي وحتريح نفسك من موال الأنلوك والمشاكل دي كلها ويبقي ضمنت وظايف الهاتف معاك بدون اي مشاكل وياريت تقرا الموضوع دا حيعجبك جدا نقاش بيني وبين واحد مقبل علي شراء الأيفون حيفيدك جدا

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=196626 (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=196626)

MF88
19-01-2011, 01:12
توجه لهواتف اندرويد - و هترتاح اكثر من اى قلق

هناك samsung galaxy s تحفه فنيه

sherif_191
19-01-2011, 15:01

و بالتوفيق

شكرا جدا لردك انا كونت خلاص مقبل علي الاتفاق مع الي هيجيبوا
وشكلي كده هرجع في كلامي

sherif_191
19-01-2011, 15:06
تمام الأفضل ليك انك تشتري ايفون مفتوح رسمي وحتريح نفسك من موال الأنلوك والمشاكل دي كلها ويبقي ضمنت وظايف الهاتف معاك بدون اي مشاكل وياريت تقرا الموضوع دا حيعجبك جدا نقاش بيني وبين واحد مقبل علي شراء الأيفون حيفيدك جدا

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=196626 (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=196626)

طب انا مش علاف سعره كاك انلوك في امريكا
و انا فرات الموضوع وهو الي شجعني اني اسئل

و استفسار لو غمرت و جبتو اه الي ممكن يتم ممكن ميشتغلش خالص
بصراحة مش هاين علية اني اضيع الفرصة ده علشان نفسي فعلا اقتني تحفه زي IPHONE 4G

اه رايك

sherif_191
19-01-2011, 15:12
توجه لهواتف اندرويد - و هترتاح اكثر من اى قلق

هناك samsung galaxy s تحفه فنيه

اندرويد نظام جميل بس سمعت انه في عيةب كتير ولسه
تحت التطوير اكتر هاتف عجبني GOOGLE nexus s بس مش عارف سعره كام
او حتي كويس ولا اي كلام و اول حاجه افكر اني اشتريها بعد Iphone 4g هو الاندرويد
بس مستني افقد الامل خالص في اني مش هعرف اجبيو

Expire
19-01-2011, 15:24
بالنسبة لسعر ال Iphone 4 فى امريكا ال هو 299 $ لل 32GB وال 199$ لل 16GB

علشان تعرف تاخدة بالسعر دة لازم تعمل Contract مع AT&T لمدة سنتين ولما تعمل Contract لمدة سنتين حتدفع كل شهر حوالى 30 او 40 $ دولار

و سعر ال Iphone 4 فى امريكا من غير ما تعمل Contract ب 650 $ وغير كدة لما تجيبة مصر حيبقى Locked كمان على AT&T ... ولغاية دلوقتى لسة منزلش Unlock لل Iphone 4 للاسف ومنتظر نزول الانلوك فى اخر فبراير او اول مارس ..

sherif_191
19-01-2011, 16:10
علشان تعرف تاخدة بالسعر دة لازم تعمل Contract مع AT&T لمدة سنتين ولما تعمل Contract لمدة سنتين حتدفع كل شهر حوالى 30 او 40 $ دولار

مش فاهم:o Contract ازي ما الي هيشترية
عيرجع تاني مصر بعد فتره قصيره و خلاص كده و اه الفلاس بتاعت كل شهر
معلش انا مش فاهم اسف اني متقل عليك

Expire
19-01-2011, 16:25

مش فاهم:o Contract ازي ما الي هيشترية
عيرجع تاني مصر بعد فتره قصيره و خلاص كده و اه الفلاس بتاعت كل شهر
معلش انا مش فاهم اسف اني متقل عليك

يعنى مثلا علشان تجيب ال Iphone 4 بالسعر دة لازم تعمل عقد مع شركة AT&T لمدة سنتين وحتدقع كل شهر جوالى 30 دولار
وكمان مش اى حد ممكن بعمل العقد دة, لازم نكون مقيم وليك محل سكن فى امربكا ..بعنى مش اى حد ممكن يكون رايخ امريكا سباحة ويروح جايب الجهاز بالسعر دة ويعمل عقد ..لازم تكون تكون مقيم فى امريكا

الجهاز من غير ال Contract ب 650 دولار

MF88
19-01-2011, 17:45
اندرويد نظام جميل بس سمعت انه في عيةب كتير ولسه
تحت التطوير اكتر هاتف عجبني GOOGLE nexus s بس مش عارف سعره كام
او حتي كويس ولا اي كلام و اول حاجه افكر اني اشتريها بعد Iphone 4g هو الاندرويد
بس مستني افقد الامل خالص في اني مش هعرف اجبيو لا حضرتك متسمعش من الناس اللى قالت انه تحت التطوير :)

لان اللى سمع سمعها غلط - وهى ان النظام قابل للتطوير - وليس كالأيفون على وتيره واحده

مع احترامى لكل مالكى الأيفون بالتأكيد

بالنسبه للهاتف جوجل نيكسوس إس فهو هاتف جميل و كل شىء لكن الجالاكسى اس مازال افضل منه فى اشياء كثيره و سعره 3900 جنيه

اما بالنسبه للأيفون 4 فحضرتك تقدر تجيبه ( مفتوح رسمى ) عن طريقين

1- انك تشتريه من مصر هنا - سيليكت مثلا - و هتدفع مبلغ محترم حوالى 6750 جنيه للنسخه 32 جيجا و 5500 للنسخه 16 جيجا

2- انك تشتريه عن طريق موقع من مواقع الشراء من الخارج ( ابحث عن جروب اسمها إدفعلى على الفيس بوك )

الحل الثالث انك توفر فلوسك و تجيب جالاكسى اس ذو الشاشه الخارقه و الإمكانيات اللا محدوده بـ 3900 جنيه فقط

إضافه

هناك حل رابع ( ولو مكانك كنت نفذته بدون تفكير ) طالما الفلوس متوفره - وهو انى اترك الموبايلات العاديه و انتقل لعالم التابليت و اجيب سامسونج جالاكسى تاب بـ 4600 جنيه من سيليكت ايضاً

و ساعتها متقولش ايفون ولا ايباد حتى :)

IPHONE4EVER
19-01-2011, 22:08
لا حضرتك متسمعش من الناس اللى قالت انه تحت التطوير :)

لان اللى سمع سمعها غلط - وهى ان النظام قابل للتطوير - وليس كالأيفون على وتيره واحده

بالنسبه للهاتف جوجل نيكسوس إس فهو هاتف جميل و كل شىء لكن الجالاكسى اس مازال افضل منه فى اشياء كثيره و سعره 3900 جنيه

1- انك تشتريه من مصر هنا - سيليكت مثلا - و هتدفع مبلغ محترم حوالى 6750 جنيه للنسخه 32 جيجا و 5500 للنسخه 16 جيجا

2- انك تشتريه عن طريق موقع من مواقع الشراء من الخارج ( ابحث عن جروب اسمها إدفعلى على الفيس بوك )

الحل الثالث انك توفر فلوسك و تجيب جالاكسى اس ذو الشاشه الخارقه و الإمكانيات اللا محدوده بـ 3900 جنيه فقط

إضافه

هناك حل رابع ( ولو مكانك كنت نفذته بدون تفكير ) طالما الفلوس متوفره - وهو انى اترك الموبايلات العاديه و انتقل لعالم التابليت و اجيب سامسونج جالاكسى تاب بـ 4600 جنيه من سيليكت ايضاً

و ساعتها متقولش ايفون ولا ايباد حتى :)

هو اكيد مش يقصد ان تحت التطوير انة ناقص كسيستم هو اكيد يقصد التعريب التعريب مش رسمي من جوجل علي عكس ابل التعريب رسمي من ابل بل هو جهود الصراحة قوية جدا من فريق تعريب قوي بس هو التعريب مش كامل مش نقص في شغلهم لأ عشان في ملفات معرفوش يفكوها بغض النظر العربي مش وحش فية كويس حتي الأن

بالنسبة للأيفون اللي بيشترية عارف انة جهاز قوي وعارف كويس المزايا اللي فية جزئية انة علي وتيرة واحدة هو مش موضوعها هنا الصراحة بس اللي عايز اقولة ان في فريقين بيطوروا لصالحوا اولا ابل نفسها كمطور رسمي للفريمات المتتالية وكل فريم بيجي بجديد عن التاني ومش حيتسع هنا عشان اقول تاريخ الفريمات من اول ال2.2 لحد اخر واحد ال4.2.1 واخير اخر فريم اللي جاي في السكة 4.3
وفريق تاني مطوري سيديا ودول عالم تاني في حد زاتة ادوات بالألاف لتعديل النظام بالكامل واضافات لة كتيرة غير برامج تانية فية ابل ممكن مش سامحة بيها في الأبل ستور

علي الرغم ان الأندرويد اوبن سورس عدد مطوري ابل اكتر منهم
الله اعلم ممكن عشان الios اقدم من الأندرويد ولا ايه (ويكيبيديا)
https://www.unlimit-tech.com/blog/wp-content/Picture/10x0705o2b353asda.jpg
اتفق مع محمود في ان الجلاكسي اس اقوي من الجوجل نيسكسيس اس ومقدرش اعيب علي الجلاكسي اس عشان حيكون جهازي حشترية جنب الي جنب مع الأيفون

في حل خامس وجميل كمان لو ليك حد في السعودية في الخبر او الرياض (المراسلات) الجهاز متوافر حاليا الأيفون 4 من موبيلي مفتوح رسمي بسعر منافس جدا بالمصري حوالي 4050 جنية ال16 جيجا و4600 ال32 جيجا
وحتي لو جبتة من جرير او من سوق سودا في السعودية الكندي او الأنجليزي ارخص من مصر بكتير

واحنا تحت امرك في اي استفسار

sherif_191
19-01-2011, 22:12
لا حضرتك متسمعش من الناس اللى قالت انه تحت التطوير :)
إضافه
هناك حل رابع ( ولو مكانك كنت نفذته بدون تفكير ) طالما الفلوس متوفره - وهو انى اترك الموبايلات العاديه و انتقل لعالم التابليت و اجيب سامسونج جالاكسى تاب بـ 4600 جنيه من سيليكت ايضاً ساعتها متقولش ايفون ولا ايباد حتى :)

شكرا جدا علي النصيحة بس انت شكلك بتحب الاندوريد و متحمس له اوي:mad:
انا معاك في كل الكلام ده هو كان iphone عجبني جدا :rolleyes:
انا كان سبب اني هيجيبو من امريكا اني حد علمي انة ب199 $ فقط يعني مصري 1200 تقريبا
لاكن مكنتش اعرف اني لسه في فلوس بتدفع كل شهر
طب افضل موقع اعرف سعر الموبيلات في امريكا كام
بحث اشوف اعرف اجيب اه
و شكرا و اسف علي رخمتي في كتر الطلبات

IPHONE4EVER
19-01-2011, 22:16
انا كان سبب اني هيجيبو من امريكا اني حد علمي انة ب199 $ فقط يعني مصري 1200 تقريبا
بحث اشوف اعرف اجيب اه

تمام يا باشا هو تمنة في امريكا بالمصاريف وكلة كلة بالظبط 600 دولار بس برضة اوعي تشترية من امريكا عشان مغلق مغلق ومفيش فك شفرة خالص لة حاليا وممكن متنزلش اساسا

واقرا يا ريت ردي بخصوص اسعار السعودية المشاركة 15 من نفس الموضوع دا في الصفحة الأولي

MF88
19-01-2011, 22:23
بحث اشوف اعرف اجيب اه

لا انا مش متحمس لأى حاجه غير جيبى

لو كان الأيفون بـ 1200 كنت جبته قبل ما اجيب الجهاز بتاعى ( htc hd2 ) و كمان جهازى اساسا ويندوز موبايل مش اندرويد

لكن المطورين نجحو فى تنزيل اندرويد عليه و الحمد لله ( انقذونى صراحه :D )

يا حسام بك :D

الأندرويد بقاله سنه و نصف و الـ ios اربع سنوات بحالهم اصبر شويه و هتلاقى الدائره الخضراء قد الشاشه عندك :D

شاشه الكمبيوتر مش الأيفون

لكن و بكل حق يعيب جوجل دعم العربى الفاااااااااااااااااااشل و بقولها فى وشها فااااااااااااشل

بالنسبه لصاحب الموضوع : ممكن تنتظر 4 شهور فقط ( و هات جهاز بمعالج ثنائى النواه - و هيقعد معاك فتره كويسه )

sherif_191
19-01-2011, 22:29
تمام يا باشا هو تمنة في امريكا بالمصاريف وكلة كلة بالظبط 600 دولار بس برضة اوعي تشترية من امريكا عشان مغلق مغلق ومفيش فك شفرة خالص لة حاليا وممكن متنزلش اساسا

واقرا يا ريت ردي بخصوص اسعار السعودية المشاركة 15 من نفس الموضوع دا في الصفحة الأولي

انا اسف انا لسه شايف الرد حاليا
و للاسف معنديش اي علاقات في السعودية خالص و فعلا هو سعره منافس لمصر جدا
بس بغض النظر عن اني جبتو او لا بجد الفرصه خلتنيب اعرف بجد انكو المشرفين و المنتدي فعلا
منتدي لا يوجد مثيل له في كل حاجة في ساعات اكون علي منتدي ما و اسئل عن حاجة محدش يرد
صلا لكن انتو فعلا سرعة و حلول و خبره شكرا جدا
و انا احاول افكر في الحلول ده كلها اذا كان عرفة اجيب iphone :ah4:او اندرويد:ah4:

IPHONE4EVER
19-01-2011, 22:30

لو كان الأيفون بـ 1200 كنت جبته قبل ما اجيب الجهاز بتاعى ( htc hd2 ) و كمان جهازى اساسا ويندوز موبايل مش اندرويد

الأندرويد بقاله سنه و نصف و الـ ios اربع سنوات بحالهم اصبر شويه و هتلاقى الدائره الخضراء قد الشاشه عندك :D

لكن و بكل حق يعيب جوجل دعم العربى الفاااااااااااااااااااشل و بقولها فى وشها فااااااااااااشل

بالنسبه لصاحب الموضوع : ممكن تنتظر 4 شهور فقط ( و هات جهاز بمعالج ثنائى النواه - و هيقعد معاك فتره كويسه )

مانا لو مكنتش عارف انة له مستقبل مكنتش حشترية :ah7: هههههههههه (بس برضة لسة حفضل IPHONE4EVER)

وفكرة الأجهزة بمعالجين فوق الممتازة الصراحة (بس انا عن نفسي مش حستني :D)

MF88
19-01-2011, 22:35
نصيحه منى يا حسام تستنى ( هتفرق معك كتير )

و خصوصا ان معك ايفون

انا مبقولش ان الأيفون وحش على فكره - لكن هناك أفضل

هناك شاشه سوبر اموليد بلس بحجم 4.3 إنش

انتظرها احسنلك :D

sherif_191
19-01-2011, 23:02

انا ميال اني استني بالذات ان المده مش طويله
و كمان انا معايا htc touch pro 2 l موبيل كويس جدا لكن ساعات بيكون عايز التكسير بطيء :ah26:
و نشوف كل يوم بينزل اخبار جديده عن الموبيلات:cool:
و ده اختيار سادس:ah7:
و طبعا هرجع و اسئلكم اه الموبيلات افضل لما ينزل الجديد بس انتو استحولني انا و غيري
شكرا

MF88
19-01-2011, 23:11
ايه موضوع انا رخم و استحملونى

هو كان حد اشتكالك :D

sherif_191
19-01-2011, 23:19
هههههههههههههههه
محدش اشكي بس المفروض الواحد يكون خفيف;)

IPHONE4EVER
20-01-2011, 00:06
نصيحه منى يا حسام تستنى ( هتفرق معك كتير )

و خصوصا ان معك ايفون

انا مبقولش ان الأيفون وحش على فكره - لكن هناك أفضل

هناك شاشه سوبر اموليد بلس بحجم 4.3 إنش

انتظرها احسنلك :D

والله مش عارف ممكن اصبر عادي مش حتفرق انا معايا عادي يعني هو حب الاستطلاع بس

بالنسبه لصاحب الأستفسار يا جدع هو انت سالت حاجه انت خفيف ريشه ههههه

sherif_191
20-01-2011, 10:42
والله مش عارف ممكن اصبر عادي مش حتفرق انا معايا عادي يعني هو حب الاستطلاع بس

بالنسبه لصاحب الأستفسار يا جدع هو انت سالت حاجه انت خفيف ريشه ههههه

انتم و اجابتكم خفيفة زي الريشة حتي سريعة كمان