تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : 7 فروق بين مصر وتونس

™Phantom
19-01-2011, 05:28
مرة أخرى يفعلها وزير الخارجية أحمد أبو الغيط ، يطلق تصريحاً يحرق الدم، وألعب أنا دور جندى المطافىء الهمام..! الوزير وضع يده فى جيبه وأكد بنبرة استعلاء واستخفاف أن تكرار أحداث تونس فى بلدان عربية أخرى "كلام فارغ!"..

الأصدقاء والقراء وأهالى الفيس بوك الكرام يصبون جام غضبهم على الرجل ويفتشون فى تصريحاته المستفزة القديمة والبعض ترفق به فذكره بالوصية النبوية "فلتقل خيراً أو لتصمت"، والبعض الآخر كبرت فى دماغه وقال: علىًّ الطلاق بالتلاتة لأولع فى نفسى زى محمد بوعزيزية عشان معالى الوزير يعرف إن الموضوع "كلام مليان"..

ومع احترامى لحالة الغضب الوطنية، اسمحوا لى أن أقول للجميع إن الحالة التونسية بالفعل يا جماعة مختلفة عن الحالة المصرية.. يعنى أحمد بيه معاه حق ولمزيد من التوضيح، أدعو معاليك إلى أن تدخل برجلك اليمين وتسمى قبل قراءة النقاط التالية بتمعن:
• يهوى أحد أفراد شرطة البلدية بكفه على وجه بائع تونسى شاب فيشعل زملاؤه ثورة شعبية تنتهى بخلع الديكتاتور من عرشه، ويهوى أحد أفراد شرطة البلدية على شاب مصرى فيهتف زملاؤه: ربنا يخليك لينا يا باشا!
• لا يخشى التونسى "لواء الشرطة" ويواجهه بصدره العارى، بينما يرتعب المصرى من "أمين الشرطة" ويهتف فى سره: "استر يا رب" إذا رآه فى إشارة مرور يمسك فى يده ورقة وقلم!
• صحيح أننا تربينا على أن تونس "خضراء" ومصر "محروسة" لكن تبين فى الأحداث الأخيرة أن هناك عمى ألوان فى الصفة الأولى وخطأ إملائيا فى الثانية، فالصحيح أن تونس "حمراء" بثورتها وشبابها وكرامتها فى حين أن مصر "مخروسة" رغم كل ضجيج برامج التوك شو المضبوطة على ساعة مجلس الوزراء!
• غلاء الأسعار فى تونس يؤدى إلى المظاهرات التى لا تبقى ولا تذر، غلاء الأسعار فى مصر يؤدى إلى التبكير بموعد مباراة القمة بين الأهلى والزمالك.
• العاطلون يشعلون الثورة فى تونس، العاطلون يشعلون حجر الشيشة فى مصر.
• يتظاهر الشباب التونسى فيطلق الشعب على ما يحدث "ثورة الياسمين". يتظاهر الشباب المصرى فيطلق الشعب على ما يحدث "ثورة الجماعة الفاضيين اللى عطلوا لنا المرور"!
• يستدعى التونسيون، فى وقت الأزمات، أشهر مقولات رموزهم الوطنية لاسيما بيت الشعر الشهير لأبى القاسم الشابى: "إذا الشعب يوماً أراد الحياة، فلابد أن يستجيب القدر". يستدعى المصريون ـ فى وقت الأزمات- أشهر مقولات رموزهم الوطنية لاسيما مقولة سعد زغلول الشهيرة: مفيش فايدة!

https://www.youm7.com/News.asp?NewsID=339221

hack4love
19-01-2011, 06:40
يامينا ضيف دي

اذا اراد الشعب التونسي الحياه فلابد ان يستجيب القدر واذا اراد الشعب المصري الحياه فليبحث عنها بتردد 106 الحياه الحمراء والزرقاء :D

tamer_damsoth
19-01-2011, 06:58
اشطه ..ادينى ..بحب الاحبااط :D

aztiti
19-01-2011, 20:23
نعم يا اخي الاراده والتصميم هي اساس النجاح فعلا هذا ما حدث في تونس للشعب الغلبان على امره ولا اظن بانه ما حدث في تونس يحدث في مصر ولا باي شكل من الاشكال حتى ولو احرق نصف الشعب نفسه لان الشعب المصري اللهم نفسي نتيجة الخوف الذي يسيطر عليهم فقد ولا يسعون للمصلحه العامه مع احترامي الشديد للشعب المصري والله انني احبهم في الله

Amirally
19-01-2011, 21:12
أحنا أحسن برضه يا مينا
شوف الأحصائيات دي, واخدين النسب الأعلى دائماً
مصر ....................................... تونس
عدد السكان 80 مليون نسمة ..... 10 مليون نسمة
نسبه البطالة 15% ................... 5%
سنوات الحكم 29 سنة .............. 23 سنة
نسبه الفقر 20% ...................... 7%

حتي كأس أفريقيا, أحنا 7 مرّات وتونس مرة واحدة
وعلى رأي عادل إمام " أنتوا بتقولوا أيه ":D

vip-acc
19-01-2011, 22:49
اخي والله اصبحنا لا نجيد غير الانهزام النفسي والتهكم على انفسنا والاحباط

اقولك حاجه روح اعمل ثورة وابدا يلا مدام بتنتقد
فاقد الشيء لا يعطية

وصدقوني الانهزام النفسي والطريقه اللي بنكلم بيها دي هي اكبر خيبه اصابتنا وهو ده اللي هيقضي علينا فعلا وهيخلينا بني ادمين سلبيين

Eng.MinaEdward
19-01-2011, 23:22
^^^^
ادينا حلول وقلنا نعمل اية .!!

one-zero
20-01-2011, 01:21
اخي والله اصبحنا لا نجيد غير الانهزام النفسي والتهكم على انفسنا والاحباط

اقولك حاجه روح اعمل ثورة وابدا يلا مدام بتنتقد
فاقد الشيء لا يعطية

وصدقوني الانهزام النفسي والطريقه اللي بنكلم بيها دي هي اكبر خيبه اصابتنا وهو ده اللي هيقضي علينا فعلا وهيخلينا بني ادمين سلبيين

لازم يكون عندهم انهزام نفسي
هو حضرتك مش شايف و لا ايه

الخيبه افضل اقول انا الكبير انا الاحسن انا الاقوى انا الاذكى
والحقيقه انا أخس

أخس ضحكت من جهله و عبطه الامم

hack4love
20-01-2011, 01:45
لازم يكون عندهم انهزام نفسي
هو حضرتك مش شايف و لا ايه

الخيبه افضل اقول انا الكبير انا الاحسن انا الاقوى انا الاذكى
والحقيقه انا أخس

أخس ضحكت من جهله و عبطه الامم

استاذ ياسر لي اعتراض :)

الافضل تحميس الناس وليس احباطهم وتشجيع الانهزام النفسي انا اعلم ان مشاركتي السابقه خطاء مليون فيالميه بس كلامي كان نوع من الفكاهه :D

one-zero
20-01-2011, 01:48
استاذ ياسر لي اعتراض :)

الافضل تحميس الناس وليس احباطهم وتشجيع الانهزام النفسي انا اعلم ان مشاركتي السابقه خطاء مليون فيالميه بس كلامي كان نوع من الفكاهه :D

خلاض يا جماعه انا اسف
يله بينا شباب
حماس
حماس اكثر
حماس زياده
ايوه كده

:D

ممكن نستبدل كلمة حماس بأي كلمه مرادفه لو حتزعل البعض ههههههههههه:D

hack4love
20-01-2011, 02:00
خلاض يا جماعه انا اسف
يله بينا شباب
حماس
حماس اكثر
حماس زياده
ايوه كده

:D

ممكن نستبدل كلمة حماس بأي كلمه مرادفه لو حتزعل البعض ههههههههههه:D

:D:D:D:D:D:D

اهو هو ده الي اقصده اديني كمان حماس :D

اخيرا فهمتني :D

Mostafa Gomaa
20-01-2011, 02:24
:D:D اشطه يا مينا

كنت سامع شاب فى الميكروباص بيقول ان يوم 25 يناير هيكون يوم تاريخى ياترى ايه اللى هيحصل يارب تكمل امتحانات على خير:o

™Phantom
20-01-2011, 03:30
:D:D اشطه يا مينا

كنت سامع شاب فى الميكروباص بيقول ان يوم 25 يناير هيكون يوم تاريخى ياترى ايه اللى هيحصل يارب تكمل امتحانات على خير:o

عيد الشرطة :D

بالمناسبة يا شباب :

لا نريد ظلم مصر

عندنا ديموقراطية أكبر بكثير من الموجودة في معظم الدول المجاورة

لا توجد مواقع انترنت محظورة

سقف الحريات في القنوات الفضائية المصرية مرتفع جداً بالنسبة لباقي الدول

كل شخص يقول ما يريده

وهذا هو كل شيء :D

لا أحد من الحكومة يسمع اعتراضاتنا

وهذا يسمى : ديموقراطية الفراخ :D

قل كل ما تريده ..... وابقى قابلني لو اتغيرت حاجة ! (هذا هو لسان حال الحكومة)

The Dark Side
20-01-2011, 04:42
هذا هو لسان حال الحكومة

أو بالأحرى لسان حمار ريس الحكومة

لن أستغرب إن سمعت أن رئيس مبارك لا يعلم ما يحدث في مصر
سواء أحرقت نفسك أو لا فلن يسمعك أحد! لأن أم الدنيا تعبانة و راحت تنام:D

™Phantom
20-01-2011, 04:46
أو بالأحرى لسان حمار ريس الحكومة

لن أستغرب إن سمعت أن رئيس مبارك لا يعلم ما يحدث في مصر
سواء أحرقت نفسك أو لا فلن يسمعك أحد! لأن أم الدنيا تعبانة و راحت تنام:D

ماشي ماشي

اتريق براحتك :mad:

:D:D:D

صدقني يا عزيز أنا أحب مصر بشكل لا يتخيله أي مخلوق

أحب شعبها

أحب ترابها

أحب هوائها

وأكرهها !

Eng.MinaEdward
20-01-2011, 05:01
يبقى مصر هى امى ولا مرات ابويا ؟؟؟!

كل ما اكبر اعرف انها مرات ابويا !!

vip-acc
20-01-2011, 08:50
^^^^
ادينا حلول وقلنا نعمل اية .!!

اعطيك حل لاي مشكلة بالظبط يا اخي

مشكلة البلد حله ااننا نعمل زي تونس

بس ازاي نعمل زي تونس؟... وفي ناس زي حضرتك ادمنت الاحباط النفسي وبيقولوا ان مفيش حد هيعمل حاجه

وان الشعب المصري جبان والناس اللي من وجة نظرك مش هيعملو حاجه بيقولوا علي الناس التانيه انهم مش هيعملو حاجه والناس التانية اللي مش هيعملوا حاجه بيقولوا ان انا وانت والشباب هنا مش هيعملوا حاجه والعملية اصبحت ثقافة سائدة عند الشعب المصري للاسف

اخي ان اصابتك ثقافة الاحباط خلاص فعلى الاقل لا تنشرها

elbass
20-01-2011, 10:56
ان مراكز الدراسات هى التى تساعد الدول بأبحاثها عن الشعب فى كافة الدول
ومن هنا يتم رسمخطط لطرق التعامل مع الشعب
وعند وصلوا بالشعب لدرجة مزية من الهزيمة النفسية ولكن ليس كل المصريين با جزء منهم
كما قال الرسول الخير فى وفى امتى الى يوم الدين صلى الله عليه وسلم وهذا معنى الحديث

والشعب التونسى عاش 23 عام مهزوم نفسيا وتعرض لأشد انواع الهزيمة النفسية والتاكيل به اكثر من الشعب المصرى حتى ان الشعب المصرى لم يصل الى مستوى هزيمتهم النفسية وعندما يصل سينفجر بغضب فيماً امامة بلا استثناء
وسابقا لم يكن هناك تونسى واحد يستطيع ان يراجع اى شرطى اوغيرة من زبانية النظام

على عكس المصرى هناك حالات كثيرة مسجلة لتعرضهم للشرطة بل وضربهم ايضاً اعطنى مثالاً واحد فى اى دولة عربية

والله المستعان

Amirally
20-01-2011, 15:19
اعطيك حل لاي مشكلة بالظبط يا اخي

مشكلة البلد حله ااننا نعمل زي تونس

بس ازاي نعمل زي تونس؟... وفي ناس زي حضرتك ادمنت الاحباط النفسي وبيقولوا ان مفيش حد هيعمل حاجه

وان الشعب المصري جبان والناس اللي من وجة نظرك مش هيعملو حاجه بيقولوا علي الناس التانيه انهم مش هيعملو حاجه والناس التانية اللي مش هيعملوا حاجه بيقولوا ان انا وانت والشباب هنا مش هيعملوا حاجه والعملية اصبحت ثقافة سائدة عند الشعب المصري للاسف

اخي ان اصابتك ثقافة الاحباط خلاص فعلى الاقل لا تنشرها
الشعب المصري مش جبان, الشعب المصري غلبان وعاطفي الي أقصى الحدود
اي مشكلة بتحصل بنتعصّب شوية وبعدين الموضوع يهدى ويتنسى.

warior10
20-01-2011, 17:29
الر اجل مغلطش فى كلامه فعلا
وكلامه مية فى المية صحيح
الراجل قال ان الى حصل فى تونس مستحيل يتكرر فى اى بلد عربي تاني
انتو فهمتوا غلط هو ميقصدش ان حد يولع فى نفسه
الطبيعي ان المصري يولع فى نفسه وانه يرمي نفسه من على كوبري قصر النيل او يقف قدام قطر وكانت هناك فكرة برنامج فى العام الماضي واسمه ( أين ستنتحر هذا المساء )
ويكفي ان معدل الانتحار العام الماضي كان 12000 حالة يعني احنا احسن من تونس بكتير
الراجل كان قصده ان مينفعش المصري يسيب طابور العيش ويروح يمشي فى مظاهرة
يعني الراجل المصري هيسيب عياله جعانين فى البيت ويروح يمشي فى مظاهرة
طبعا عنده حق
ممكن لو عملوا خدمة توصيل العيش للبيوت home delivery ساعتها ممكن الواحد يروح المظاهرة وهو مطمئن علشان هيلاقي الى يجيبله العيش لحد البيت

وصدق الشاعر المصري اذ يقول

اذا الشعب يوما اراد الحياة فهذا من علامات الخطر
ولا بد للسجن ان ينفتح ويلقى فيه الاف البشر

مع الاعتذار للشاعر التونسي الى حرف بيت الشعر المصري وخلاه

اذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر