المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة لشراء بروسيسور

memoalada
19-01-2011, 16:14
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اريد شراء بروسيسور متواضع في حدود 360 جنيه وانا عارف ان الاغلبية هايرجح e5500 بس هل الe5500 يختلف كثيرا عن e5300 ؟؟؟
وهو البروسيسور e5500 يشتغل على البورده Asrock g41m-vs ؟؟؟
وبخصوص المروحة بتاعت البروسيسور e5500 بتكون اسرع من مروحة البروسيسور العريق celeron علما بأن مروحة السيليرون 3000 لفة لإن البروسيسور بيسخن جدا ولو مروحة السيليرون اسرع ممكن اركبها على الدول كور ؟؟؟
وكان في سؤال كده خارج الموضوع ___(هو الكارت ATI 4670 يشتغل على البورده اللي كاتبها فوق لأني قرأت اللي مكتوب جانب مكان كارت الشاشة لاقيت مكتوب pci express 1!! (وآسف جدا جدا جدا على موضوع الإنشة اللي انا كاتبه):D:D:D

TheInfernal
19-01-2011, 19:39
الفارق الوحيد بين الE5500 و الE5300 إن الأولاني تردده 2.8GHz و التاني تردده 2.6GHz أو أبطأ بحوالي 10%.
الماذربورد أعتقد هتشغله من غير مشاكل لأن الشيب بتاعها حديث G41.
أنا رأيي طبعا تركب المروحة الجديدة. كون المروحة بتلف بسرعة عالية يعتبر عيب مش ميزة لأن ده معناه إنها مش قادرة على تبريد البروسيسور حتى و هي شغالة على أقصى طاقتها. هقولها لك بطريقة تانية. الناس اللي لياقتهم عالية عدد دقات قلبهم في الدقيقة بيكون قليل لأنه مش محتاج يبذل مجهود عشان يضخ الدم للجسم.
الماذربورد فيها PCI-E 16X متقلقش. ال1 اللي حضرتك شفتها قصده بيها عدد منافذ الPCI-E في الماذربورد.
الأهم من كل ده ياريت تذكر نوع الباور سبلاي اللي عندك.

memoalada
19-01-2011, 21:55
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا:الف شكر ليك يا Theinfernal على ردك السريع المقنع
وبالنسبه للباورسبلاي انا عندى باور تجاري نوعه Dream 500w وطبعا انا عارف انه اقل من كده .