المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياور مناسب لكارت 4670 xfx

احمد نصر 2011
07-02-2011, 21:34
ان شاء اللىه ناوى اجيب كارت 4670 و عايز اعرف هل محتاج بور غير الى عندة جديد يعهنى
الى عندى 200 وات شاريةمن 3 شهور ب 50 جنية
كفاية ولا محتاج اكتر
و شكراا

S@M
07-02-2011, 21:43
الباور اللى عندك من النوع الجارى ...ودة غير مفضل على الاطلااق ...

الكارت سيعمل على اى باور لانة لا يحتاج الى منفذ باور اضافى للتغذية .

لكن هذا لا يمنع انك تشترى باور كويس لآن الباور الكويس حماية للجهاز ككل :)...(( اهم حاجة ماركتة تكون محترمة ..مش من ابو 50 او 60 جنية ))

احمد نصر 2011
07-02-2011, 22:06
بس الميزانية 500 جنية 450 للكارت و الباقى للباور
سمعت ان فى باور ب 65 جنية 650 وات جامدجدااااااااا

احمد نصر 2011
07-02-2011, 23:32
نفسى افهم اية الفرق بين الباور الاصلى و التجارى

S@M
07-02-2011, 23:41
الباور التجارى ...يكون الناتج الفعلى لمعدل الوات بناع الباور اقل من المكتوب علية بكتير ...

+ انة مش حاصل على اى شهادات جودة ...+ انة مصنع من خامات ردئية جدا ....+ غير مزود بدوائر حماية ...

---------------------------------------------------------------------------------------------

لذلك اعطالة بتخرب الدنيا فى الجهاز .:(...وانت وحظك :D...يا الباور يتحريق:cool: ...يا هارد يتحرق :( ...يا كارت شاشة:o ...يا مازر بورد :ah26:

او جميع ما سبق ...:eek:...وساعتها يعوض عليك ربنا :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Goku
08-02-2011, 00:22
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ سام
انت بتقول كدة بناء علي تجربة ولا زي ماسمعت؟:confused:
أرجووووووووو الأجابة
وسيبك من التقاييم والحجات دي
خلينا عمليين..:D
والحمد لله:ah2:
الباورات التجاريه موجود في كل مكان عندينا في أسوان..:D
وتقريبا لو لفيتها كعب داير مش هلاقي باور واحد يوحد ربنا أغلي من 70 جنيه:p
حتي السيبرات :eek:
تخيل :eek:
كلها شغالة والحمد لله ولا حسد والله أكبر:Dبالبورات التجارية
وحتي الأن والحمد لله مسمعنش عن جهاز حصلتله حاجة بسبب باور
دا حتي في واحد علي ما أتذكر كان مشغل جهازة لمد 3 سنين تقريبا بالباور العطلان ده :cool:
والحمد لله :ah39:
دي حتي مرة الباور بتاعي طلع ريحة وكان مشغل الجهاز بستر ربنا والحمد لله :)
لكن غيرته علشان واد قلي انه ممكن كدة يحرق شئ (والعياذ بالله) :(
والحمد لله رب العالمين :)
أهم شئ بس أول متشم ريحة للباور يبقي لازم تغيرة :)
والصراحة أنا عرف أن هذا كلام خاطئ
لكن عزيزي سام هو حل جيد لأصحاب الميزانيات المنخفضة :)

Ahmed.Saleh
08-02-2011, 00:54
ممكن تشتغل بالتجارى مثلما قال لك الاخ The.Dark.Knight (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11203281)
وانا عن تجربه لو بصيت ف امكانيات جهازى انا والحمد لله اللهم لا حسد سغال بالباور التجارى على نفس الكارت اللى انتا يتتكلم عنه وكله ميت فل و14 بقالى اكترمن عام والحمد لله رب العالمين
ولكنى لا اخفى عليك انا مخطط اشترى باور جديد مش اقل من 500 وات من ماركه محترمه وكمان هارد جديد اضيفه للموجود

mhi00002000
08-02-2011, 15:32
اللى عايز يشتغل بالتجارى يشتغل لان الكارت لا يستهلك باور كبير ولكن التجارى سعرو 60 جنية مثلا فاية المانع انك تزود كمان 60 وتجيب باور hec 350 w المزايا اللى هتكسبها:

1- ضمان : هتاخد ضمان عاى الباور ودة مش موجود ف التجارى
2- هتضمن سلامة الجهاز من اى خطر وتريح دماغك
3- مش هتتفاجىء ان الباور ضرب فجاة وتفضل تحتار هو العيب من اية
4- خامات الباور الاصلى مختلفة تماما عن التجارى لا يوجد مقارنة دة عير سبل الحماية والامان
5- كسر السرعة : لو مثلا لاقيت لعبة تقيلة شوية وحبيت ترفع ترددات كارتك ال 4670 لاوم يكون الباور كويس لانك بكدة هتسحب كمية طاقة اكبر (ممكن التجارى يبوظ فيها)
6- وصلات الباور سواء عادية او ساتا بتكون اكتر وطويلة وخامتها قوية مش كل شوية تبوظ وتضيقها بمفك
7- الصوت مش عالى ومزعج (اغلب الباورات التجارية تحس انك شغال على غسالة)

يارب اكون افدتك وياريت محدش يتعصب انا بس كنت بقول رايى الشخصى

Goku
09-02-2011, 01:33
بسم الله الرحمن الرحيم

اللى عايز يشتغل بالتجارى يشتغل لان الكارت لا يستهلك باور كبير ولكن التجارى سعرو 60 جنية مثلا فاية المانع انك تزود كمان 60 وتجيب باور hec 350 w المزايا اللى هتكسبها:

1- ضمان : هتاخد ضمان عاى الباور ودة مش موجود ف التجارى
2- هتضمن سلامة الجهاز من اى خطر وتريح دماغك
3- مش هتتفاجىء ان الباور ضرب فجاة وتفضل تحتار هو العيب من اية
4- خامات الباور الاصلى مختلفة تماما عن التجارى لا يوجد مقارنة دة عير سبل الحماية والامان
5- كسر السرعة : لو مثلا لاقيت لعبة تقيلة شوية وحبيت ترفع ترددات كارتك ال 4670 لاوم يكون الباور كويس لانك بكدة هتسحب كمية طاقة اكبر (ممكن التجارى يبوظ فيها)
6- وصلات الباور سواء عادية او ساتا بتكون اكتر وطويلة وخامتها قوية مش كل شوية تبوظ وتضيقها بمفك
7- الصوت مش عالى ومزعج (اغلب الباورات التجارية تحس انك شغال على غسالة)

يارب اكون افدتك وياريت محدش يتعصب انا بس كنت بقول رايى الشخصى

أكيد طبعا الأصلي بيكون محترم وأفضل من العادي بكثير
وأنا أنصح به في كل تجميعاتي
لكن أخي أنا مثلا علشان أجيب باور أصلي 350w لا أطلبه من التاجر وأستني الطلبية تاجي :D
هي تستحق الانتظار :D
لكن عندينا طالما الجهاز شغال والحمد لله :) ومفيش مشاكل من الباور التجاري محدش بيفكر في التغيير الا القليل ( أنا :D )
والحمد لله رب العالمين :)

FPS Extreme
12-02-2011, 04:07
اخي الكريم
CoolMax لديها باورات ممتازه ورخيصه في نفس الوقت