المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في حرق أسطوانات الـDVD عن طريق Win7

Amirally
23-02-2011, 01:23
انا اول مرة أتعامل مع الdvd وحرق الاسطوانات.
المهم جربت أحرق اكتر من أسطوانة لكن مش بتشتغل بعد الحرق.
الdvd-r شغال وبيقرى الاسطوانات العادية لكن مبيقراش اللي انا حارقة ولا اللي شانقه حتي.
الاسطوانات اللى حرقتها كانت 16x وبإستخدام الويندوز فقط Win7 (بدون برامج يعني).

Hassan.Ali
23-02-2011, 01:37
طب متجرب تنزل برنامج النيرو وتريح نفسك Nero

iVista
23-02-2011, 11:39
لا داعي للبرامج الموضوع ان بعض ان بعض المشغلات لا تدعم + و - معاً ...

Amirally
23-02-2011, 11:50
لا داعي للبرامج الموضوع ان بعض ان بعض المشغلات لا تدعم + و - معاً ...
مش فاهم!!

DR ! ZERO
23-02-2011, 20:04
مش فاهم!!
أعتقد انه يقصد ان بعض المشغلات ( DVD Writers ) لا تدعم قراءة أسطوانات الديفيدى DVDs من نوع DVD+R أو DVD-R معا ، لكن حقيقة أنا مش متأكد من المعلومة دى لأن ال DVD Writer عندى من نوع عادى LG و بيقرأ الاتنين ,

أعتقد المشكلة عندك أخى بلاش تحرق الأسطوانات من الويندوز يفضل تستخدم برامج زى نيرو أو Ultra ISO أو ImgBurn زى ما نصحك الأخ bravoeg .

Amirally
23-02-2011, 20:09
أعتقد انه يقصد ان بعض المشغلات ( DVD Writers ) لا تدعم قراءة أسطوانات الديفيدى DVDs من نوع DVD+R أو DVD-R معا ، لكن حقيقة أنا مش متأكد من المعلومة دى لأن ال DVD Writer عندى من نوع عادى LG و بيقرأ الاتنين ,

أعتقد المشكلة عندك أخى بلاش تحرق الأسطوانات من الويندوز يفضل تستخدم برامج زى نيرو أو Ultra ISO أو ImgBurn زى ما نصحك الأخ bravoeg .
طيب أنا هجرب موضوع نيرو
بس عايز افهم يعني أيه DVD+R , DVD-R

Brigadier
23-02-2011, 20:49
كما ذكر الاخوه بالسابق قم بتجربة برامج لحرق الاسطوانات "لان الحرق بدون برامج لا يعمل اغلب الاحيان او يعمل بمشاكل".:)

blackfox14
26-02-2011, 03:11
بعد اذن صاحب الموضوع
انا برده عندى مشكله مشابهه

دلوقتى انا مشكلتى تتمثل فى (حلوه تتمثل دى https://www.bramjnet.com/vb3/images/smailes/smailes20.gif)
عايز انسخ شويه صور على اسطوانات علشان دى ذكريات
كل ما اجى انسخ على cd لو dvd يعود ينسخ و يجى على 99% و يعمل ايرور و يقول حصلت مشكله فى عمليه النسخ

طبعا افترضت التالى:
جربت انشخ افلام برده نفس المشكله
نوع الاسطوانه ---> علشان كده جربت اكتر من نوع و مرة سى دى و مرة دى فى دى
الويندوز -----> عملت ريكفرى من اول و جديد علشان ابقى تخلصت من مشكله دى
الدى فى دى روم ----> ده بقى مش عارف اتاكد منه
نزلت برامج نسخ برده نفس الحكايه
اعمل ايه تانى و ممكن يبقى ايه المشكله؟

Amirally
15-03-2011, 12:58

جربت برنامجي نيرو وimgburn والاتنين بيجيبوا error في محاولة لحرقISO image