المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة الشاشة الزرقاء 0x00000116

gameslover
28-02-2011, 02:15
كل ما بشغل الكمبيوتر قبل مايفتح الويندوز بيجيب شاشة زرقاء ويرستر بعديها و يشتغل عادى من غير اى مشاكل جربت استعمل برنامج ال blue screen view
فطلع المشكلة من التعريف بتاع الفيجا جربت اشيله واسطب واحد احدث بس مافيش فايدة وجربت برضه اغير الويندوز مافيش فايدة علما ان الويندوز لما بيفتح بعد الريستارت بقدر اشغل عليه الالعاب عادى من غير اى مشاكل وديه صورة من برنامج blue screen view

Fu'ad
28-02-2011, 02:30
بلا شكّ المشكلة من تعريف البطاقة الرّسوميّة .
لحذف التّعريف القديم ، قم بالآتي :
شغّل الجهاز ، و أثناء الإقلاع استمرّ بالضّغط على مفتاح F8 ، و اختر من القائمة Safe Mode .
بعدها قم بحذف التّعريف - إعادة تشغيل - إقلاع عادي .

و من التّقرير فأنت تستعمل آخر إصدار من تعريف البطاقة و هو 266.58 ، لذا جرّب مع الإصدار الأقدم 260.99 ، من هنا :
https://us.download.nvidia.com/Windows/260.99/260.99_desktop_win7_winvista_32bit_english_whql.ex e

gameslover
28-02-2011, 04:11
بلا شكّ المشكلة من تعريف البطاقة الرّسوميّة .
لحذف التّعريف القديم ، قم بالآتي :
شغّل الجهاز ، و أثناء الإقلاع استمرّ بالضّغط على مفتاح F8 ، و اختر من القائمة Safe Mode .
بعدها قم بحذف التّعريف - إعادة تشغيل - إقلاع عادي .

و من التّقرير فأنت تستعمل آخر إصدار من تعريف البطاقة و هو 266.58 ، لذا جرّب مع الإصدار الأقدم 260.99 ، من هنا :
https://us.download.nvidia.com/Windows/260.99/260.99_desktop_win7_winvista_32bit_english_whql.ex e

تمت التجربة بس مافيش فايدة انا متيقلى المشكلة هارد وير علشان انا نزلت ويندوز 7 مكنتش لسه نزلت عليه اى برامج او اى تعريفات او اى حاجة خالص و برضه المشكلة حصلت انا احترت :ah34:

DarkEstra
28-02-2011, 04:28
تأكد انك منزل نسخة 64bit وتعريف الكرت 64bit ايضا ً

gameslover
28-02-2011, 05:01
تأكد انك منزل نسخة 64bit وتعريف الكرت 64bit ايضا ً

انا منزل نسخة 32bit والتعريف 32bit

mostafa taky
28-02-2011, 09:48
أتاكد ان الرامات متوافقه مع بعضها ومفيش مشاكل ودى حل الى حد ما مستبعد .
اتاكد ان كل التعريفات متوافقه مع الهاردوير اللى عندك واتاكد ان مفيش مشاكل بالنسبه لنسخة السفن مع احد المكونات الملموسه اللى عندك يعنى كله متوافق مع النسخه ويفضل انك تشيلها واستعمل xp عاديه 32bit وشوف المشكله هتحصل ولا لا
اتاكد من حرارة البروسيسور وان التبريد جيد للجهاز وال Fan شغاله كويس لا تقل عن 2500 لفه ويفضل انك تلغى اختيار تحجيم السرعه وفقا لدرجة حرارة الحرارة من اعدادات البايوس

اهم حاجه من كل ده انك تغير الويندوز الى اكس بى لان ممكن تكون فيه هاردوير قديم شويه مش متوافق مع السفن وكمان الاكس بى مشاكله اقل حبتين مع الاجهزه القديمه

gameslover
28-02-2011, 12:05
أتاكد ان الرامات متوافقه مع بعضها ومفيش مشاكل ودى حل الى حد ما مستبعد .
اتاكد ان كل التعريفات متوافقه مع الهاردوير اللى عندك واتاكد ان مفيش مشاكل بالنسبه لنسخة السفن مع احد المكونات الملموسه اللى عندك يعنى كله متوافق مع النسخه ويفضل انك تشيلها واستعمل xp عاديه 32bit وشوف المشكله هتحصل ولا لا
اتاكد من حرارة البروسيسور وان التبريد جيد للجهاز وال Fan شغاله كويس لا تقل عن 2500 لفه ويفضل انك تلغى اختيار تحجيم السرعه وفقا لدرجة حرارة الحرارة من اعدادات البايوس

اهم حاجه من كل ده انك تغير الويندوز الى اكس بى لان ممكن تكون فيه هاردوير قديم شويه مش متوافق مع السفن وكمان الاكس بى مشاكله اقل حبتين مع الاجهزه القديمه

انا عندى رامتين ,, جربت اشيل واحدة واخلى واحدة برضه مافيش فايدة
وحاوت اغير ال slots برضه + انا جربت كذا نسخة 7 + حرارة البروسيسور 29 فى حالة الخمول وبرضه المشكلة موجودة :(

Fu'ad
28-02-2011, 12:11
^^^
حرارة البطاقة الرّسوميّة ؟

.

gameslover
28-02-2011, 12:15
^^^
حرارة البطاقة الرّسوميّة ؟

.
50 فى حالة الخمول

Fu'ad
28-02-2011, 12:46
حرارة جيّدة نسبيّاً .

أخي هل من الممكن أن تستعير بطاقة من قريب أو صديق لك و تجرّبها على جهازك ؟ أو العكس ، أن تجرّب بطاقتك بنفس التّعريف المستخدم على جهاز آخر ؟

.

gameslover
28-02-2011, 12:48
حرارة جيّدة نسبيّاً .

أخي هل من الممكن أن تستعير بطاقة من قريب أو صديق لك و تجرّبها على جهازك ؟ أو العكس ، أن تجرّب بطاقتك بنفس التّعريف المستخدم على جهاز آخر ؟

.
ممكن بس مش هينفع دلوقتى ,,بليل

mostafa taky
28-02-2011, 20:57
السلام عليكم اخى

من فضلك اكرر طلبى مره اخرى المشكله دى حصلت معاك فى ويندوز اكس بى ؟

ولو امكن ادينا معلومات اكثر عن جهاازك ولكن اريد منك تغيير النظام الى اكس بى واعمل عليه فتره ممكن يكون احد المكونات تعريفاتها غير متوافقه مع السفن ودى من اكثر الحالات اللى بتظهر فيها الشاشه الزرقاء ( مدام انت متأكد من سلامة الرام الموجوده عندك )

Fu'ad
28-02-2011, 23:17
ودى من اكثر الحالات اللى بتظهر فيها الشاشه الزرقاء
أخي أعذرني ، و لكن شاشة الموت الزّرقاء لها 100 سبب و سبب ، و المشكلة هنا واضحة هي عبارة عن Physical Dumping ، تحليل الشّاشة و التّقرير موضّح لذلك .

.

mostafa taky
28-02-2011, 23:52
أخي أعذرني ، و لكن شاشة الموت الزّرقاء لها 100 سبب و سبب ، و المشكلة هنا واضحة هي عبارة عن Physical Dumping ، تحليل الشّاشة و التّقرير موضّح لذلك .

.

السلام عليكم نعم اخى بالطبع لها اكثر من سبب ولكن اللى شايفه انه استعمل اكثر من نسخة سفن ولم يذكر المشكله مع ويندوز اكس بى وانا واجهت حالات كثيره لا تتوافق فيها تعاريف بعض المكونات مع نسخة السفن ولكنى لم اذكر انها السبب الوحيد لحدوث الشاشه الزرقاء ولكن بعد استبعاد كفاءة الرام وعدم ذكر اى مشاكل خاصة بالجهاز مع ويندوز اكس بى افتكر تكون المشكله مع السفن وهذا والله اعلم

gameslover
02-03-2011, 06:27
شكرا يا شباب على المساعدة
تم حل المشكلة الحمد لله ,, المشكلة كانت من المروحة بتاعة البروسيسور كانت فيها حته مكسورة غيرتها والجهاز اشتغل كله تمام ,, اسف تعبتكم معايا :)