المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل بلامكان عمل Crossfire مع كرت فيزيكس

firasmod
28-02-2011, 22:27
هل بلامكان تركيب 3 كروت على بورد واحدة كرتي ATI مع كرت انفيديا للفيزيكس وهل من تجارب لمثل هذا العمل وما هي افضل مذر بورد قادرة على استبعاب كرتين من فئة 5800 ati و كرت فيزيكس

mask_of_fear
28-02-2011, 23:12
نعم اخي يمكن ذالك و اي بوردة فيها 3 مداخل تدعم هاذه الفكرة لانها تعتمد على السوفت (هكر)

bdb
01-03-2011, 02:42
السلام بكل سلام

نعم ياخي يمنكنك ذلك ويوجد حل اخر او مكمل للحل السابق الذي نوه عنه استاذنا ، عن طريق تركيب كروت الفيجا في لوحة لا تقل عن ثلاثة شقوق فيجا ولابد من توفر تقنية "Lucid Hydra" مثل لوحتات " ASUS R.O.G Crosshair IV EXTREME ، MSI Bigbang Fuzion "

ويمنكك الاطلاع الموضوع باكثر توضح ومعرفة المزيد عن طريق شرح موضوع "وداعا لحرب ال CF and SLI , مرحبا ب Lucid Hydra"
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=135558

وشكراً وجزا الله الكريم الوهاب استاذنا وخبرائنا خيرا كثيرا مباركا فيه .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

SniperWolf_H18
02-03-2011, 06:22
نعم اخي يمكن ذالك و اي بوردة فيها 3 مداخل تدعم هاذه الفكرة لانها تعتمد على السوفت (هكر)
معلش يا جماعه عشان مفهمتش يعنى ينفع نحط كارت أنفيديا مع كروت ati من غير اللوسيد هيدرا و يشتغل كارت phxs بس, من غير أى مشاكل. و بالنسبه للسوفت وير أو الدرايفر اللى حضرتك بتقول عليه ألاقيه فين عشان لو كده تبقى جمعت كل حاجه فى جهاز واحد قوة و جبروت ati و سرعه معالجه الأنفيديا

Coolman4now
02-03-2011, 06:35
- على لوحة Gigabyte X58A-UD3R كنت أعمل HD5850 كروس فاير وأضع تحتهم كارت XFX 8800GTS 512MB ككارت فيزكس عادى تماما.