المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رأيكم ايه فى ASUS VG236 3D with nvidia 3d kit

Don Khozzam
24-03-2011, 13:14
السلام عليكم

بناءا على طلب الاخ سام هفتح الموضوع دا لانى مش لاقى اى موضوع تانى عن الشاشه دى :D

ياريت اللى جرب الشاشه دى فى مصر يقولى رأيه فيها ايه من ناحية الصوره و الاعدادات بتاعتها سهله ولا لا و المشاكل اللى واجهته و ايه ظروف 3D معاها فى الالعاب و الافلام و هل فعلا خليتك مقتنع بيها ولا لا و هل هى عمليه مستقبليا ولا لا

انا بس خايف اجيبها على اساس انها محلوه فى عنيا دلوقتى ,انا عاوز اجيبها عن اقتناع بجدواها مستقبليا (خصوصا انها LCD و ليست LED) يعنى برضو ياريت اللى جربها يوسع مداركى و يقنعنى بيها فعليا عشان لو هجيبها اجيبها و انا مطمن بانى مش هييجى عليا يوم بعد كام شهر و اقول ياريتنى كنت جبت واحده LED عاديه بنص سعرها.. لانى مش هصرف فلوس زى دى تانى لفتره طويله ان شاء الله

لو حد قدر يغير نظرتى فيها ساعتها هتوكل على الله و اجيبSAMSUNG LED PX2370 على طول

فى انتظار الاراء ان شاء الله بخصوص الاسوس..

و للعلم انا هحول لكروت النيفيديا قريب جدا ان شاء الله سواء جبت الشاشه دى او شاشه غيرها

ملحوظه: لو فيه حد من طنطا جاب الشاشه دى ينوبه ثواب و يعزمنى على جوله فيها عشان اشوف ال3D عامل ازاى لانى عمرى ما شفته اصلا :confused:

S@M
24-03-2011, 13:40
شوف يا عزيزى

مبدئيا الشاشة ال asus

من اروع الشاشات التى رأتها عينى بمعنى الكلمة

سواء اداء او تصميم ...+ انها 120Hz ..وهى مصممة خصيصا لكى تخدم

خاصية ال3D VISION التى اطلقتها NVIDIA

مبدئيا الشاشة الASUS لا تباع بمفردها

بل تباع هى والنظارة ال3D بتاعة NVIDIA ...بسعر 3650 جنيها

وطبعا دة سعر قديم يعنى لو على سعر الدولاار بتاع النهاردة الوضع هايختلف تماما !

:(

-------------------------------------------
دى صورة النظارة والشاشة

هذة الشاشة تعمل على ريزوليوشن 1920*1080 ..على 120 Hz ..

اما الشاشة السامسونج التى تتحدث عنها ..فهى تعمل على

1920*1080 ..ولكن على 60 Hz فقط ....

ولهذا فهى لا تناسب العمل على ال3D ..كما هو الحال فى الاسوس

-----------------------

ولكن لو انت لا تريد تشغيل 3D ..يبقا السامسونج اوفر طبعا :)

----------------------------

ولكن نصيحة ...ال3D رائع للغاية ..وعن تجربة شخصية ولكن بالقاهرة :D

Don Khozzam
24-03-2011, 13:56
من ناحية السعر انا عارف.. بس بما انى يعنى مش هصرف فلوس زى دى مره تانيه ابدا فى اى تطويره جديده يبقى هعدي موضوع السعر المره دى بما انها حاجه هتعيش معايا ان شاء الله

اما بخصوص السامسونج انا عارف انها مش 3D بالطبع

ماهو انا المشكله دلوقتى يا سام انى عمرى ما شفت اصلا الثى دى ... ولا اعرفه .. ماهو هو دا اللى مخلينى متردد اختار بيت الاتنين دول .. لان حاليا انا بفضل ربنا عندى امكانية انى اجيب الاغلى فيهم لكن انا عاوز اشوف بتبقى عامله ازاى الاول.. ماهو يمكن برضو اكون من نوعية الناس اللى بيجيلها صداع من الثرى دى و كدا و انت اكيد سمعت عن الموضوع دا .. و انا معرفش هل انا كدا ولا لا لانى عمرى ما جربته اصلا

طب انت يعنى شغال على واحده دلوقتى فى القاهره ولا انت بس جربتها ؟ لو عندك واحده ممكن اطب عليك مفيش مشاكل يعنى :D