المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحيرة المطلقة بين C2D e8400 , c2qq8200 ارجوكم المساعدة !

الصفحات : [1] 2

RadeonXI
28-03-2011, 16:09
بسم الله الرحمن الرحيم

انا هادخل فى الموضوع عاى طول

انا دلوقتى بعانى بمعنى الكلمة من اداء معالجى السئ فى الالعاب و خصوصا مع كرت gts 450 overclock

المهم انا قررت اغير المعالج و اجيب حاجة تنفع على البوردة بتاعتى علشان مش هغيرها دلوقتى خالص

هى gigabyte g31-es2cl

طيب دلوقتى انا كل همى فى الدنيا الالعاب و الفريم اى سرعة اللعبة ( انا لا احتمل بطئ فى الالعاب )

انا قدامى اختيارين

1- core 2 duo e8400 o.c
2-core 2 quad q8200

طيب انهى افضل فى الالعاب و ليس التطبيقات

انا عارف انه المعظم هيقول الرباعى بس المهم الاداء فى الالعاب و سرعة المعالجة

استنادا للمراجعات الاجنبية انا لقيت ال e8400 يتفوق على الرباعى بكتير

انا دلوقتى فى حيرة ما بعدها حيرة و عملت الموضوع ده و انا متاكد انكوا هتنورونى

ارجوا الرد و إرفاق مرجعات او اى دلائل إن امكن

شكرا اخوانى

ملحوظة : لو تنصحونى بأى معالج تانى شرط انه يكون افضل من الاتنين دول و يعمل مع البوردة اهلا و سهلا و اكون شاكر لكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Extreme2
28-03-2011, 18:10
لكي تشعر بأداء q8200 يجب كسر سرعته لتردد 3.0g على الأقل وذلك يتطلب مشتت قوي ولوحة جيدة بالكسر .
حاول أن تحصل على المعالج q8400 فهو بتردد 2.66g وكسره الى 3.0g لن يحتاج لتغيير المشتت .
إنتقالك الى e8400 ليست بالخطوة الحكيمة , فنحن اليوم بعصر تعدد الأنوية والألعاب الحديثة تحتاج لاكثر من نواتين .

ey@d-i7
28-03-2011, 18:27
Q8200 مايعيبه تردده المنخفض وأعتقد أن له قابلية كسر جيدة ويمكنك الوصول به إلى ترددات مرتفعة وفي هذه الحالة أعتقد أن الرباعي افضل من الثنائي للمستقبل ...
وأضاً ماذا عن فرق السعر بين المعالجين ؟

RadeonXI
28-03-2011, 18:45
بالنسبة لفرق السعر الاتنين امامى مستعملين بحالة ممتازة بنفس السعر ممكن فرق 10 جنيه و لا حاجة

طيب المشكلة انا مش لاقى quad q8400 ! لو كان موجود كانت المشكلة اتحلت

التفوق لمين حالبا من حيث الاداء فى الالعاب مثل crysis 2 / metro 2033 / bad company 2

و انا عايز العب bad company 3 على اعدادات محترمة لما تنزل

انا بس عايز الافضل فى اللعب و لا شيى اخر

ey@d-i7
28-03-2011, 19:12
إذا بإمكانك تجيب مشتت حلو فجيب Q8200 .

ahmed2012
28-03-2011, 19:46
لكي تشعر بأداء q8200 يجب كسر سرعته لتردد 3.0g على الأقل وذلك يتطلب مشتت قوي ولوحة جيدة بالكسر .
حاول أن تحصل على المعالج q8400 فهو بتردد 2.66g وكسره الى 3.0g لن يحتاج لتغيير المشتت .
إنتقالك الى e8400 ليست بالخطوة الحكيمة , فنحن اليوم بعصر تعدد الأنوية والألعاب الحديثة تحتاج لاكثر من نواتين .

اخى اى العاب تحتاج اكتر من نواتان ؟
انا عندى intel core 2 duo و كل العب شغالة حتى crysis 2
اللاحظ للاسف اغلب الكلام فى المنتدى هنا من غير تجربة يعنى واحد يقولك انا احتاج كمبيوتر يشغل كل اللعاب تجد الكل يقول يبقى i7 ولو حد قاله core 2 duo يقول له مش هيشغل كل حاجة و انا عندى core 2 duo ومستغرب جدا من كلامكم لانة من غير اى تجربة
و الية يقولك محتاج كرتين شاشة و الية يقول 3 كروت او اربعة و كله كلام فاضى بدون تجربة حتى البعض يقول مثلا كرت شاشة واحد 580 نفديا لا يشغل اللعب على ماكسمم ؟
سبحان الله اتعجب لمن يروج كلام بدون تجربة

omaar97
28-03-2011, 20:02
اللاحظ للاسف اغلب الكلام فى المنتدى هنا من غير تجربة يعنى واحد يقولك انا احتاج كمبيوتر يشغل كل اللعاب تجد الكل يقول يبقى i7 ولو حد قاله core 2 duo يقول له مش هيشغل كل حاجة و انا عندى core 2 duo ومستغرب جدا من كلامكم لانة من غير اى تجربة
و الية يقولك محتاج كرتين شاشة و الية يقول 3 كروت او اربعة و كله كلام فاضى بدون تجربة حتى البعض يقول مثلا كرت شاشة واحد 580 نفديا لا يشغل اللعب على ماكسمم ؟

ومن قال ما تقوله؟؟
انظر هذه المراجعة:
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=211799

ومن قال أن GTX 580 لا يشغل الألعاب على الماكسيمم والجميع يشهد أن كرت مثل HD 6950 1GB أو GTX 560 يستطيع تشغيلهم !!

ahmed2012
28-03-2011, 20:23
ومن قال ما تقوله؟؟
انظر هذه المراجعة:
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=211799

ومن قال أن GTX 580 لا يشغل الألعاب على الماكسيمم والجميع يشهد أن كرت مثل HD 6950 1GB أو GTX 560 يستطيع تشغيلهم !!
شكرا لك اخى و انت لم تفهم اجابتى
البعض يقول ان المعالج ثنائى النوات لا يستطيع تشغيل اللعاب
انا قولت يستطيع تشغيل كل اللعاب فى فرق بين الفريم و التشغيل بمعنى
لو حتى معالج رباعى النوات لو ترددة 2 جيجا لو معالج تانى 3 جيجا هيفرق فى الفريم
فى فرق عن انك لا تستطيع تشغيل اللعاب على بروسيسور قديم مثلا بنتيوم 3 هذا اقول لك لا يشغل كل اللعاب انما core 2 duo اسمحلى كلام غير سليم بالمره
انما موضوع كرت الشاشة 580 فى المنتديات الاجنبية بعض الناس تقول غير كافى لتشغيل اللعاب برضة علشان الفريم بمعنى اصح اى لعبة بتشتغل كويس مثلا على كرت شاشة واحد و بروسيسور core 2 duo و بتجيب فريم مثلا 30 تلاقى الناس تقولك غير كافى لازم يوصل مثلا 100 و شوية بالرغم ان اللعبة شغاله عادى
انتظر اسم لعبة لا يعمل على core 2 duo ان كان ثنائى النوات لا يشغل اللعاب :D

ahmed2012
28-03-2011, 20:41
كذلك الافضل للاعاب xbox

ey@d-i7
28-03-2011, 21:02
كذلك الافضل للاعاب xbox
لا يمكن بحال من الاحوال وصول الاكس بوكس او البلي ستيشن إلى درجة قوة جرافيكس البي سي ..

RadeonXI
28-03-2011, 21:51
اخوانى الخلاف لا يفسد للود قضية بس انا اهتم اكتر للفريم بس بمعنى انو ميقلش مثلا 32

انا اقصد الاداء و السلاسة فى اللعب فقط

انا مش عارف ليه بميل اكتر لل E8400 لانه عندعه قدرة كسر مهولة

ashraf_shivo
28-03-2011, 21:55
Q-8400
بدون تردد
وعلي فكرة البوردة التي لديك ضعيفة نسبيا في كسر السرعة

ahmed2012
28-03-2011, 22:12
لا يمكن بحال من الاحوال وصول الاكس بوكس او البلي ستيشن إلى درجة قوة جرافيكس البي سي ..
كل اصحابى الية جربم ال xbox كان ردهم عكس ذلك
اى ال xbox افضل فى اللاعاب فى التحكم و فى الجرافيك
فى احد اصدقائى قال لى هذا الكلام و قال لى ان xbox افضل لانة جهاز خاص باللعاب فقط
و البروسيسور فية ذى ما هو قالى سرعتة 4 جيجا هرتز

ahmed2012
28-03-2011, 22:21
اخوانى الخلاف لا يفسد للود قضية بس انا اهتم اكتر للفريم بس بمعنى انو ميقلش مثلا 32

انا اقصد الاداء و السلاسة فى اللعب فقط

انا مش عارف ليه بميل اكتر لل E8400 لانه عندعه قدرة كسر مهولة
ميقلش عن 32 فريم الاتنين بروسيسور دول ميقلوش عن 32 فريم للعلم
بس خد بالك :)
كرت الشاشة علية عامل
انا كان عندى كرت شاشة 7300 جى فورس جى تى اس
مع لعبة lost planet امكانيات
intel core 2 duo e600 2.4 ghz
ram 4 gb
vga 7300 gts
كانت لعبة lost planet على المستوى الضعيف فى الجرافيك اعلى فريم 15 فريم بير سكند و المتوسط 6 فريم
لما جبت كرت شاشة 8600 gts ارتفع الى 35 فريم على اقل جرافيك و المتوسط بقى على 12 فريم
لما كرت الشاشة 8600 ضرب و باظ من كتر اللاعاب جبت 9800 1 جيجا ميمورى المهم بقى على المتوسط 37 فريم و على الهاى 16 فريم
لكن لعبة lost planet اول ما نزلة مكنش فى جهاز حديث فى السوق يستطيع تشغلها على max بكرت شاشة واحد كان لازم 2 كرت شاشة على الاقل 8800 الترا اديشن و بروسيسور intel core 2 quad extrem بس اللعبة كانت شغالة على كل الاجهزة بس مش على الهاى
بمعنى اصح لا تنسى كرت الشاشة اهم من البروسيسور فى اللعاب

Extreme2
28-03-2011, 22:45

حضرتك إحنا هنا واجبنا ننصح اللي مقبل على الشراء , وطالما هو مقبل على الشراء يبقى ياخد حاجة كويسة علشان ميتعبش لقدام .
الألعاب الحديثة بتستفيد من تعدد الانوية وبشكل كبير , وكلامي مش معناه انها مش حتشتغل على نواتين لكن على 4 حتكون أحسن خاصة مع كروت الشاشة العالية .
وبالنسبة للتجربة اللي حضرتك بتتكلم عنها أنا جربت كل المعالجات اللي ممكن تخطر على بالك وفاهم وعارف ايه اللي بقوله و بكتبه .

ahmed2012
28-03-2011, 23:02
هل ممكن باد كومبنى 2 تشتغل على بنتيوم 4 ؟

Battlefield Bad Company 2 on Pentium 4

https://www.youtube.com/watch?v=3kpYCFvy_BQ (https://www.youtube.com/watch?v=3kpYCFvy_BQ)

ahmed2012
28-03-2011, 23:07
حضرتك إحنا هنا واجبنا ننصح اللي مقبل على الشراء , وطالما هو مقبل على الشراء يبقى ياخد حاجة كويسة علشان ميتعبش لقدام .
الألعاب الحديثة بتستفيد من تعدد الانوية وبشكل كبير , وكلامي مش معناه انها مش حتشتغل على نواتين لكن على 4 حتكون أحسن خاصة مع كروت الشاشة العالية .
وبالنسبة للتجربة اللي حضرتك بتتكلم عنها أنا جربت كل المعالجات اللي ممكن تخطر على بالك وفاهم وعارف ايه اللي بقوله و بكتبه .

و برضة انت تقول ان كور 2 ديو غير كافى للاعاب المستقبل :) مع العلم برضة يبقى كواد كور غير كافى للمستقبل هو عاوز موديل
intel q8200
فى الافضل
intel core 2 extreme qx 9770
و اعلى فائة من الكواد
q9650 و مش q8200 ذى ما هو قال !
و كذلك لو هتبص للالعاب للمستقبل يبقى الافضل i7 990x

Extreme2
28-03-2011, 23:12
أنصحك اخ أحمد بأخذ جولة في القسم وإكتساب المعلومات اللازمة .
ورجاءً لا تشوه الموضوع بمشاركات لا تفيد صاحبه .

ahmed2012
28-03-2011, 23:16

تعرف اخى انت تقول الرباعى النوات للمستقبل :)
تعرف نظام 64 بيت للكمبيوتر ؟ قعدم يقولم نظام للمستقبل و فى المستقبل محدش هيعرف يشغل حاجة و الى الان اغلب البرامج و اللعاب بنسبة 95 % بنظام 32 بيت و ليس 64 بيت و بعض برامج 64 بيت فيها مشاكل برمجية

Extreme2
28-03-2011, 23:16
:confused::confused:

على ما يبدو سأضطر لحذف مشاركاتك , توقف عن ذلك رجاءً .

ahmed2012
28-03-2011, 23:17
تعرف نظام 64 بيت بقالة كام سنة 8 سنين تقريبا منذ صدور AMD

ahmed2012
28-03-2011, 23:20
يبقى الافضل يبحث عن q9650

ey@d-i7
28-03-2011, 23:31
كل اصحابى الية جربم ال xbox كان ردهم عكس ذلك
اى ال xbox افضل فى اللاعاب فى التحكم و فى الجرافيك
فى احد اصدقائى قال لى هذا الكلام و قال لى ان xbox افضل لانة جهاز خاص باللعاب فقط
و البروسيسور فية ذى ما هو قالى سرعتة 4 جيجا هرتز
متأسف جداًً للأخ Radeon للخروج عن الموضوع ولكني مضطر رد عليك .
تفضل اقرأ هذا و من غير المعقول أن كل من شارك بالموضوع مخطئ
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220162

omaar97
29-03-2011, 09:16
أخي أحمد 2012 أنت تتكلم مع مشرف يعني الخبرة عنده أفضل من الي عندك
وأنصحك مثل ما نصحك بأخذ جولة بالقسم لاكتساب الخبرة

Wufei2000
29-03-2011, 10:55
فعلا أخي عمر معه حق

الأستاذ إكستريم أحد المشرفين الكبار جدا في هذا المنتدى ولم يصبح بهذا القدر من بلاش وإنما نظرا لخبرته وجهوده في مساعدة الناس

ولذلك يجب التحدث معه بإحترام أكثر قليلا وأرجوا أن تسمع منه هو لا يريد إلا مصلحتك وأن تتعلم المزيد

وأرجوا فعلا أن تقوم بجولة في النتدى حتى تزيد من خبرتك قليلا

ومن ناحيت الكور تو ديو والكور تو كواد انا متفق مع الأخ إكستريم في كل شيء كلامه مظبوت مائة بالمائة

أما من ناحية الـXbox فقد قمنا بهذا الجدال مرارا وتكرارا كل مرة يثبت قوة الكمبيوتر وتفوقه على هذه الأجهزة في كل شيء

أساسا من المستحيل أن يتفوقوا عليه لأكثر من سبب أولا قدرته وإمكانياته المهولة مقارنتا بالكنسولس ففروق الجرافيك واضحة جدا جدا وحضرتك لف بس وهتلاقي المواضيع التي تثبت ذلك

ثانيا الحاجة الوحدة التي يمكن للكنسولس أن تتفوق به على الكمبيوتر هي الـControlers بعني أداة التحكم لأنه من الصعب التحكم في بعض الألعاب بالكيبورد والماوس ولكن ردي في هذا الموضوع هو بكل بساطة إشتري لك كنترولر وركبه على الجهاز اللعب واستمتع هكذا يكون عنده نفس الميزة بتاع الكونسولس

إذا نفهم أنه لا تستطيع الكونسولس مجارات الكومبيوتر مها حاولت لأنه يستطيع عمل كل ماتسطيع هي عمله وأحسن

وأرجوا منك أن تقرأ في هذا الموضوع أيضا

ahmed2012
29-03-2011, 14:41
أخي أحمد 2012 أنت تتكلم مع مشرف يعني الخبرة عنده أفضل من الي عندك
وأنصحك مثل ما نصحك بأخذ جولة بالقسم لاكتساب الخبرة
اعلم هذا اخى ان اخينا اكستريم مشرف و لدية خبرة كبيرة و انا لم اعارض كلامة
انا استخدم الكمبيوتر منذ تقريبا 12 سنة من ايام و ندوز 95 و قبلة ايضا
ولا اختلف معة
هو صاحب الموضوع فى البعض يقول له ان البروسيسور النواتين غير كافى لتشغيل اللعاب انا كان ردى كافى لتشغيل اللعاب و بالتجربة
معنى غير كافى يعنى تيجى تشغل لعبة متشتغلش خالص و يقولك البروسيسور ضعيف
فى فرق بين فرق الاداء و امكانية التشغيل
بمعنى مثلا انت لديك كمبيوتر كور 2 ديو وواحد كور 2 كواد وواحد i7 الثلاثة اجهزة هيشغلم كل الالعاب بفارق الاداء يعنى السرعة فى الفريم و مش شرط فى كل اللعاب يعنى لو لعبة بتشتغل على core 2 duo باقصى الامكانيات هتشتغل على كواد كور و i 7 باقصى الامكانيات برضة و بنفس الكفائة على الثلاث اجهزة
انا من راية حتى core 2 quad غير كافى للاعاب المستقبل الية لسة مطلعتش يعنى لو عاوز تشغل حاجات لمدة 6 سنين على الاقل الافضل i7 و لكن الكور 2 ديو الكور 2 كواد الان بيشغلم كل حاجة و اى حاجة بس فى فرق فى الاداء

ahmed2012
29-03-2011, 15:07
فعلا أخي عمر معه حق

الأستاذ إكستريم أحد المشرفين الكبار جدا في هذا المنتدى ولم يصبح بهذا القدر من بلاش وإنما نظرا لخبرته وجهوده في مساعدة الناس

ولذلك يجب التحدث معه بإحترام أكثر قليلا وأرجوا أن تسمع منه هو لا يريد إلا مصلحتك وأن تتعلم المزيد

وأرجوا فعلا أن تقوم بجولة في النتدى حتى تزيد من خبرتك قليلا

ومن ناحيت الكور تو ديو والكور تو كواد انا متفق مع الأخ إكستريم في كل شيء كلامه مظبوت مائة بالمائة

أما من ناحية الـXbox فقد قمنا بهذا الجدال مرارا وتكرارا كل مرة يثبت قوة الكمبيوتر وتفوقه على هذه الأجهزة في كل شيء

أساسا من المستحيل أن يتفوقوا عليه لأكثر من سبب أولا قدرته وإمكانياته المهولة مقارنتا بالكنسولس ففروق الجرافيك واضحة جدا جدا وحضرتك لف بس وهتلاقي المواضيع التي تثبت ذلك

ثانيا الحاجة الوحدة التي يمكن للكنسولس أن تتفوق به على الكمبيوتر هي الـControlers بعني أداة التحكم لأنه من الصعب التحكم في بعض الألعاب بالكيبورد والماوس ولكن ردي في هذا الموضوع هو بكل بساطة إشتري لك كنترولر وركبه على الجهاز اللعب واستمتع هكذا يكون عنده نفس الميزة بتاع الكونسولس

إذا نفهم أنه لا تستطيع الكونسولس مجارات الكومبيوتر مها حاولت لأنه يستطيع عمل كل ماتسطيع هي عمله وأحسن

وأرجوا منك أن تقرأ في هذا الموضوع أيضا

لو انت بسيط للبروسيسور فقط انة كواد كور يبقى كافى لتشغيل كل اللعاب المستقبل يبقى غير صحيح لماذا لانك نسيت اشياء اخرى
ذى مساحة الرمات و باص الرمات و باص المذربورد ال gpu فى كرت الشاشة و دعمة لفرجن الديركة اكس كام من الاخر هتتعقد :D
انا فى راية انة يجيب اعلى موديل من كواد كور او يغير ل i7
وبعدين بروسيسور q8200 4 كور صح ؟ و كاش 4 ميجا يعنى كل كور له 1 ميجا كاش
انما e8400 6 ميجا كاش كل كور له 3 ميجا كاش
ايهما افضل ؟
الكاش الاعلى و التردد الاعلى ام الكاش الاقل و التردد الاقل و الكور الاكثر ؟ معادلة صعبة ! :D
اغلب الاجانب يفضلون q6600 عن q8200

Q8200 or E8400

https://www.tomshardware.com/forum/256569-28-q8200-e8400

ahmed2012
29-03-2011, 15:12
Q6600 may use a bit more power, but it's better cache and better OCing makes it better than the Q8200. I am not saying the Q6600 is better than 45nm quads, just better than the Q8200.

my choice would be between the Q9400 or Q9550 if i were upgrading to quad today. If i were building new, i would go i7, but that is not part of this thread.

ahmed2012
29-03-2011, 15:16
Q6600 may use a bit more power, but it's better cache and better OCing makes it better than the Q8200. I am not saying the Q6600 is better than 45nm quads, just better than the Q8200.

my choice would be between the Q9400 or Q9550 if i were upgrading to quad today. If i were building new, i would go i7, but that is not part of this thread.
يعنى حسب ما فهمت
الكواد 6600 ال 65 نانو افضل من الكواد 8200 45 نانو
ال 6600 كاش اعلى و افضل فى الاوفر كلوك او التسريع للبلص
يعنى الكواد كور 6600 65 نانو افضل من الكواد كور 8200

Extreme2
29-03-2011, 15:28
لا حول ولا قوة إلا بالله .
يا اخي انت دخلت بمتاهات ليس لها معنى ولا علاقة لها بإستفسار صاحب الموضوع , نحن نعلم أن المعالج ليس كل شيئ لتشغيل الألعاب وأن الموضوع مرتبط بكرت الشاشة والرامات أيضا , لكن هنا الإستفسار محدد عن المعالج فقط .