المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار بخصوص ال 3D Projector

EL-MARIACHY
03-04-2011, 16:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعاً حضراتكم أكيد شفتم هذا الفيديو:D :

GeForce GTX 590 Triple Projector Ultimate Panoramic 3D Gaming Experience NCIX Tech Tips (https://www.youtube.com/watch?v=_wMBS_bfkFk)

المهم بعد ما شفته تذكرت أنه يوجود لدنيا فى هذا المنتدى شركه تستورد البروجيكتور ال3D ، فلما راسلتهم زودونى ببروجيكتور نوعه ACTO DS 110

وهذا هو أقرب رابط عرفت اوصل له : https://www.projectorcentral.com/ACTO-DS110.htm

دلوقتى أنا عرفت أن هذا البروجيكتور لن يعمل على بطاقه إنفيديا لأنه غير مدعم على موقعهم : من هنا (https://www.nvidia.com/object/3d-vision-requirements.html)

دلوقتى لو أنا جبته هل هيعمل على كارت الAMD 5850 حيث أن خيارات الAMD أوسع و اشمل من إنفيديا بخصوص ال3D ؟

ولو طلع هيشتغل 3D، ما هى نوع النظارات التى ستعمل عليه ؟ و أين يمكننى الحصول عليها ؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

سؤال اخير لأن معلوماتى قليله فى مجال البروجيكتور

مكتوب :

Native: 800x600 Pixels Maximum: 1600x1200 Pixels

هل هذا معناه إنه لن يشغل الFULL HD

و بعدين وجدت هذا الكلام :

Compatibility: HDTV: 720p, 1080i, 1035i

يعنى بيشغل FULL HD>1080

و شكراً على سعه صدركم

و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

S@M
03-04-2011, 16:36
دلوقتى لو أنا جبته هل هيعمل على كارت الAMD 5850 حيث أن خيارات الAMD أوسع و اشمل من إنفيديا بخصوص ال3D ؟

ابحث فى موقع AMD هل يدعمون هذا البروجيكتور ام لا ...كما يحثت فى موقع NVIDIA

Native: 800x600 Pixels Maximum: 1600x1200 Pixels

هل هذا معناه إنه لن يشغل الFULL HD

نعم لن يعمل FULL HD مع الاسف ...عند العمل على الحائط :)

و بعدين وجدت هذا الكلام :

Compatibility: HDTV: 720p, 1080i, 1035i

يعنى بيشغل FULL HD>1080

يدعم عند التتوصيل على شاشة عرض HDTV ..:)

EL-MARIACHY
03-04-2011, 16:49
ابحث فى موقع AMD هل يدعمون هذا البروجيكتور ام لا ...كما يحثت فى موقع NVIDIA

وجدت المتطلبات و لم اجد البروجيكتور المعروض هنا !!

نعم لن يعمل FULL HD مع الاسف ...عند العمل على الحائط :)يعنى أخره 720P فقط ؟ أم أكثر أم اقل ؟

ما اقصده ، إنى لما هجى ألعب بدخل من الOPTIONS فى اللعبه ، و بختار الدقه الى 1920×1080، ففى هذا البروجكتور لن أجده و سأجد فقط أخر شيئ 1280×768 فقط ؟

يدعم عند التوصيل على شاشة عرض HDTV معلش مش فاهم هذه النقطه جيداً ، هو مش البروجيكتور ده بيتعرض على الحائط مباشراً أم على شاشه ؟؟

™Phantom
03-04-2011, 17:02
الموضوع معقد بعض الشيء والخلاصة التي أستطيع أن أقولها لك : ابتعد عن هذا البروجيكتور !

تقنيات ال 3D متعددة وغريبة وكل ما هو مكتوب مع هذا البروجيكتور هو انه 3D Ready . يا سلام ؟! طيب أي نوع من ال 3D هو ؟

هناك الكثير من الأنواع المعروفة والتي لها مواصفات محددة وتقنيات 3D واضحة وبالمناسبة تعريف iZ3D مجاني مع بطاقات AMD التي تعمل مع البروجيكتورات

هذه قائمة للأنواع التي تدعم ال 3D بشكل محدد وواضح :

https://www.3dmovielist.com/projectors.html

وهذه مقارنة لبعض الموديلات الحديثة وتقنياتها :

https://news.cnet.com/8301-17938_105-20017374-1.html

EL-MARIACHY
03-04-2011, 17:28
عظيم جداً ، خلاص هبتعد عنه

دلوقتى إستفسار اخر

وجدت هذا الموديل : ViewSonic PJD6210-3D
(https://www.viewsonic.com/products/projectors/pjd62103d.htm)
ووجدته مدعم على صفحه إنفيديا و AMD أيضاً

إنفيديا (https://www.nvidia.com/object/3d-vision-requirements.html)

AMD (https://www.amd.com/us/products/technologies/amd-hd3d/Pages/supported-hardware.aspx)

هل هذا معناه إنى لو إشتريته على AMD و غيرت يوماً ما الى إنفيديا هيعمل على البطاقتين ؟
------------------------------------------

+تعديل :

وجدت أن أقصى دقه يدعمها البروجكتورات كلها على موقع إنفيديا هى 1280×800

هل هذا معناه أنه لا يمكن اللعب أبداً على FULL-HD ؟؟ :eek::eek:

HuLkY
04-04-2011, 23:03
هو الفكرة انت عايز توصل لل 3D فعلا على بروجيكتور؟!

EL-MARIACHY
05-04-2011, 00:25
هو الفكرة انت عايز توصل لل 3D فعلا على بروجيكتور؟!

أيوه بالظبط و لكنى وجدت أن أحدث بروجيكتور تم إصداره للعمل على 3D أقصى دقه يقدمها هى 1280×800 و هذا قليل جداً ، يعتبر أنى بعمل DOWNGRADE

بس ال UPSIDE فى الموضوع إن الكارت بتاعى هيشغل ال 3D بكفأه على الدقه القليله ديه

أنا بقيت محتار بين إثنين :

1- بروجيكتور + نظاره + حامل للسقف + كابل تطويله مع البقاء مع كارتى الحالى هيكلفنى = 5300ج

2- أجيب الNVIDIA KIT معاها كارتين على الأقل 560 فى وضعيه SLI و هيكلفنى = 6850ج و هكون بالعب و أتفرج FULL-HD و لكن على شاشه 23 بوصه فقط

فى حين أنى ممكن أدفع اقل أو حتى نفس الثمن و لكن هلعب على مساحه جباره

هل شوفت الفيديو اللى فى اول الموضوع ؟

أنا كده كده مش هشترى دلوقتى لأنى BROKE :( و لكن بعمل حسابى على شهر 9-10 القادم كده !!

™Phantom
05-04-2011, 01:23
أخي العزيز

أنا مثلك متحمس لتقنية ال 3D ولكن مع التقنيات الجديدة أياً كانت يجب الإنتظار حتى يظهر Standard موحد للتقنية ووقتها تشتري ما تشاء

عندما أنصحك بهذا فأنا أنصحك من واقع خبرات سابقة فقد شهدت بنفسي صراع ال DVD عندما صدر منذ عام 1997 جيث تنافست تقنيتان وهما DVD-R و DVD+R وانتظرت حتى حسم الصراع بدعم التقنيتين من كل المصنعين

ثم جاء صراع ال HD-DVD وال BluRay وكان صراعاً شرساً للغاية حتى مات ال HD-DVD تماماً ومن اشتراه وقتها لم يعد يستفيد منه شيئاً

انتظر وبإذن الله سيخرج لنا معيار موحد نستطيع أن نقتنيه ونحن مطمئنون :)

EL-MARIACHY
05-04-2011, 09:19
أخي العزيز

أنا مثلك متحمس لتقنية ال 3D ولكن مع التقنيات الجديدة أياً كانت يجب الإنتظار حتى يظهر Standard موحد للتقنية ووقتها تشتري ما تشاء

عندما أنصحك بهذا فأنا أنصحك من واقع خبرات سابقة فقد شهدت بنفسي صراع ال DVD عندما صدر منذ عام 1997 جيث تنافست تقنيتان وهما DVD-R و DVD+R وانتظرت حتى حسم الصراع بدعم التقنيتين من كل المصنعين

ثم جاء صراع ال HD-DVD وال BluRay وكان صراعاً شرساً للغاية حتى مات ال HD-DVD تماماً ومن اشتراه وقتها لم يعد يستفيد منه شيئاً

انتظر وبإذن الله سيخرج لنا معيار موحد نستطيع أن نقتنيه ونحن مطمئنون :)

أنا كده كده مستنى و مش هعمل حاجه

حضرتك قولت لى أنك تتوقع ظهور STANDARD للتقنيه فى خلال هذه السنه ، أنا إن شاء الله هيبقى معايا الفلوس على شهر 10 القادم مافيهاش مشكله لو إستنيت لغايه شهر 12 يكون كل شيئ إستقر و إتحدد

الفكره هنا فى الأمثله انه كان يود صراع بين تقنيتين ، انما فى وضع ال 3D لا يوجد صراع لأنها تقنيه واحده فقط :D

™Phantom
05-04-2011, 15:10
أنا كده كده مستنى و مش هعمل حاجه

حضرتك قولت لى أنك تتوقع ظهور STANDARD للتقنيه فى خلال هذه السنه ، أنا إن شاء الله هيبقى معايا الفلوس على شهر 10 القادم مافيهاش مشكله لو إستنيت لغايه شهر 12 يكون كل شيئ إستقر و إتحدد

الفكره هنا فى الأمثله انه كان يود صراع بين تقنيتين ، انما فى وضع ال 3D لا يوجد صراع لأنها تقنيه واحده فقط :D

لا يا عزيزي ليست تقنية واحدة فقط أو بالأحرى ليست "طريقة موحدة" لعرض التقنية

جرب برنامج Stereoscopic Player وسترى كمية طرق لعرض ال 3D ستذهلك بعددها وتنوعها واختلافها !

EL-MARIACHY
05-04-2011, 15:37
لا يا عزيزي ليست تقنية واحدة فقط أو بالأحرى ليست "طريقة موحدة" لعرض التقنية

جرب برنامج Stereoscopic Player وسترى كمية طرق لعرض ال 3D ستذهلك بعددها وتنوعها واختلافها !

ما انا إتخضيت لما لقيت حاجات كثيره فيه و علشان كده جبت برنامج ال power dvd و كنت بأتفرج على الافلام ال3D عليه بس ANAGLYPH طبعاً

طب اذاى برنامج يكون مهيأ لكل هذه التقنيات و لا توجد وسيله لعرض هذه التقنيات ؟

فى سؤال ثانى وجدته أثناء بحثى على التقنيه ديه :

وجدت أن هناك نوعين لل3D ، منها الACTIVE SHUTTER و الPOLARIZED

الفكره كلها من احسن مِن مَن ؟ يعنى ال ACTIVE SHUTTER زى بتاعت إنفيديا و الPOLARIZED زى بتاعت السينما على ما اعتقد

فالفكره كلها ، من افضل ؟ هل تعرف ؟

هذا هو الفيديو الذى تعلمت منه : من هنا (https://www.amazon.com/b/ref=amb_link_353449002_3?ie=UTF8&node=2248313011&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=hero-quick-promo&pf_rd_r=0PK3ZHJVF98HFKQ9NY4R&pf_rd_t=201&pf_rd_p=1269469402&pf_rd_i=B002R0JK0W)

™Phantom
05-04-2011, 16:37
البرنامج مهيأ لمعظم التقنيات وليس كلها والمشكلة في تعدد وسائل العرض , ولهذا يجب الاستقرار على معيار موحد للعرض

ال Active Shutter وال Polarized لكل منهما مميزاته وعيوبه وهناك أيضاً ال 3D بدون نظارات أصلاً !!

Extreme2
05-04-2011, 17:01
بمناسبة 3D , اشترى أحد الأصداء في اليومين الماضيين شاشة سامسونغ 120Hz مع 3D Kit من نفيديا وقمنا بتجربتها على جهازي ..
بصراحة الوضع كان مبهرا لأبعد الحدود , بالرغم من دقة الشاشة 1650x1050 وربما ستكون أجمل على شاشة اكبر إلا أن التجربة كانت مذهلة خاصة بألعاب fps .
يعيبها فقط ارتفاع تكلفتها , لكن بجميع الأحوال جربتها لساعتين والحمد لله :D

EL-MARIACHY
05-04-2011, 22:00
البرنامج مهيأ لمعظم التقنيات وليس كلها والمشكلة في تعدد وسائل العرض , ولهذا يجب الاستقرار على معيار موحد للعرض

ال Active Shutter وال Polarized لكل منهما مميزاته وعيوبه وهناك أيضاً ال 3D بدون نظارات أصلاً !!

1- بالنسبه لل3D بدون نظارات فانا سمعت عنه و قرأت عنه و لكنى لم أجربه

2- بالنسبه للمميزات و العيوب فانا عايز أعرف أنهى مكان يقدر يقول لى على المميزات و العيوب بإستفاضه و بالتفصيل حتى لا أندم بعدين

بمناسبة 3D , اشترى أحد الأصداء في اليومين الماضيين شاشة سامسونغ 120Hz مع 3D Kit من نفيديا وقمنا بتجربتها على جهازي ..
بصراحة الوضع كان مبهرا لأبعد الحدود , بالرغم من دقة الشاشة 1650x1050 وربما ستكون أجمل على شاشة اكبر إلا أن التجربة كانت مذهلة خاصة بألعاب fps .
يعيبها فقط ارتفاع تكلفتها , لكن بجميع الأحوال جربتها لساعتين والحمد لله :D

أ- إكستريم منور الموضوع

- أنا بقى جربتها على شاشه 50 بوصه و لكن لا أتذكر الدقه كام و لكنها كانت عاليه جداً و أيضاً جربتها فى أفلام 3D و لم اجربها فى ألعاب

- ده أنا جربت ال3D بس ANAGLYPH اللى هو ورق كرتون ده اللى بيوجع العين و كنت هتجنن من اللى شفته ، و لكن للأسف إضطريت أوقفه لأن عينى بدأت تتعب جداً و نظرى ضعف زياده عن السنين اللى فاتت :(

فتخيل بقى ال3D ACTIVE SHUTTER هيبقى عامل اذاى ، طب و تتخيل ليه ما حضرتك جربته !!

- عيب التكلفه ده المفروض بالنسبه لك هيكون قليل ، لأنك بالفعل لديك كارت جبار - ربنا يباركلك فيه - فكده التكلفه كلها اللى عليك هى NIVIDIA KIT

- أنا لولا عدم وجود كارت لدى إنفيديا لكنت إشتريت الKIT من زمان

- أقصد إن التكلفه كلها عليك ستكون 3650ج , و بالدولار هتبقى حوالى 500$ الكيت كلها لو هتشتريها من أمازون

من هنا (https://www.amazon.com/VG236H-23-Inch-Monitor-nVidia-Vision/dp/B003V4AK2K/ref=sr_1_5?s=electronics&ie=UTF8&qid=1302033520&sr=1-5)

™Phantom
05-04-2011, 22:07
على فكرة

أحد مشكلات nVIDIA الكبيرة مع نظام الكود اللوني هي انها لا تدعم سوى الأزرق والأحمر وهذا النظام بالفعل يؤذي العينين كثيراً

مع برامج iZ3D و DDD TriDef يمكنك تجربة النظارات ذات اللونين الأخضر الخفيف والأحمر الخفيف وستجد تأثير ال 3D أفضل ولا تسبب نفس الإرهاق للعينين :)

EL-MARIACHY
05-04-2011, 22:15
على فكرة

أحد مشكلات nVIDIA الكبيرة مع نظام الكود اللوني هي انها لا تدعم سوى الأزرق والأحمر وهذا النظام بالفعل يؤذي العينين كثيراً

مع برامج iZ3D و DDD TriDef يمكنك تجربة النظارات ذات اللونين الأخضر الخفيف والأحمر الخفيف وستجد تأثير ال 3D أفضل ولا تسبب نفس الإرهاق للعينين :)

انا فعلاً عندى نظارات و اللون الأحمر فيها هو شبيه بالROSE و الأزرق فيه هو CYAN أو حاجه كده مش متذكر الإسم بالظبط

و لكن الفكره إن أول ساعه ببقى كويس و بعد كده لو قعدت ساعتين أو 3 خلاص بيبقى دمار

دكتور العيون لما روحت له قال لى إنى على مدار ال4 سنوات بتوع الكليه ضَعف نظرى بمقدار "ربع" و السنه اللى أنا قاعد فيها فى البيت حالياً و صدفه أنى جبت النظارات الورق ، فى خلال سنه واحده قال لى إن نظرى قل بمقدار "ربع" يعنى بنفس مقدار الأربع سنوات !!:eek:

على العموم إحنا داخلين على تقنيه أنظف و أجود فى المظر و ربنا يستر :D

™ č α Я β ỗ η
06-04-2011, 01:37
استاذ شريف ، واضح من كلام حضرتك انك بتلبس نضارة صح ؟
فهل يا تري ال 3D كان بيضايقك مع خلع النضارة و لا كنت بتلعب و انت لابسها ؟ .. و هل ال 3D Anaglayph يعطي تجربة مميزة ؟؟
============
استاذ مينا
من اين يمكنني الحصول علي هذا التوع من النضارات " الاخضر / احمر "

EL-MARIACHY
06-04-2011, 02:06
فهل يا تري ال 3D كان بيضايقك مع خلع النضارة و لا كنت بتلعب و انت لابسها ؟ .. و هل ال 3D Anaglayph يعطي تجربة مميزة ؟؟
============
استاذ مينا

النظاره بألبسها عندما أكون على الجهاز غير كده لا ألبسها و بالفعل عندما كنت استخدم ال3D كنت بالبس نظارتين فوق بعض

ال3D ANAGLYPH يعطى تجربه جميله و لكنها محدوده جداً ، حيث ان الأفلام الخاصه بهذه التقنيه قليله جداً

و بالنسبه للألعاب فإنت مش هتقدر تستحملها على عينك اكثر من ساعه بالكثير

™Phantom
06-04-2011, 02:36
============
استاذ مينا

عندي 3 تقريباً أخويا كان جايبهملي من بره

النظاره بألبسها عندما أكون على الجهاز غير كده لا ألبسها و بالفعل عندما كنت استخدم ال3D كنت بالبس نظارتين فوق بعض

ال3D ANAGLYPH يعطى تجربه جميله و لكنها محدوده جداً ، حيث ان الأفلام الخاصه بهذه التقنيه قليله جداً

و بالنسبه للألعاب فإنت مش هتقدر تستحملها على عينك اكثر من ساعه بالكثير

عزيزي

كل الأفلام ال 3D سواء كانت BluRay كاملة مثل Avatar أو الأفلام ال BDRIP SBS تعمل بالكود اللوني مع أي برنامج مثل PowerDVD10 (ولكنه محكوم بالأزرق والأحمر فقط) وبرنامج Stereoscopic Player والذي يعمل مع كل الألوان

هذه بعض الأفلام ال 3D التي لدي:

غير أن العمل على 3 شاشات يعطي متعة مذهلة مع ال 3D سواء في الألعاب أو الأفلام

EL-MARIACHY
06-04-2011, 10:10
عزيزي

ألا تلاحظ أنك بدأت تستخدم هذه الكلمه كثيراً ؟ أليس لها حقوق نشر :D

كل الأفلام ال 3D سواء كانت BluRay كاملة مثل Avatar أو الأفلام ال BDRIP SBS تعمل بالكود اللوني مع أي برنامج مثل PowerDVD10 (ولكنه محكوم بالأزرق والأحمر فقط) وبرنامج Stereoscopic Player والذي يعمل مع كل الألوان

أنا عارف الكلام ده كويس و علشان كده بقول إن عينى تعبت من كثرة الفرجه ، يعنى أنا عندى DESPICABLE ME لم أقدر أن أستمر اكثر من ساعه و شعرت انى هيغمى على من كثره الإرهاق على عينى

برنامج STEREOSCOPIC يعمل مع ألوان كثيره و لكنى لا أمتلك الا نظاره أحمر فى ازرق و أحمر فى اخضر فقط ، فبرنامج POWER DVD هو اللى بأشتغل عليه فقط !

غير أن العمل على 3 شاشات يعطي متعة مذهلة مع ال 3D سواء في الألعاب أو الأفلام

العمل على 3 شاشات رائع فى كل حاجه ، ده حتى لو الشاشات مقفوله بيقى شكلها رائع :D مبروك

ولو إنى كنت أتمنى إنك تجيب 3D بدال EYEFINITY ، علشان نستفيد من التجربه بس :D

جيري الجائع
06-04-2011, 11:29
بس أعتقد أن 3D لن تكون جميلة على شاشة 23 أو 21 بوصة تبغالها شاشة أكبر

وممكن مع مرور الوقت تملها ويلا أنا غلطان ؟؟

EL-MARIACHY
06-04-2011, 11:35
بس أعتقد أن 3D لن تكون جميلة على شاشة 23 أو 21 بوصة تبغالها شاشة أكبر

وممكن مع مرور الوقت تملها ويلا أنا غلطان ؟؟

لا يا أخى ، حضرتك لو جربت ال 3D الحقيقى ، هتشعر إن الشاشه ال 17 بوصه كأنها 30 بوصه فما بالك بال23 بوصه !!

الفكره كلها فى DEPTH حيث أنك بتشوف الشاشه بعمق كبير فبيتهيألك إنها أكبر بكثير من المساحه الحقيقه

فكره ال3D كلها تكمن فى خداع العقل :p

طبعاً لو شاشه 50 بوصه فديه حكايه تانيه خالص

جيري الجائع
06-04-2011, 11:43
لا يا أخى ، حضرتك لو جربت ال 3D الحقيقى ، هتشعر إن الشاشه ال 17 بوصه كأنها 30 بوصه فما بالك بال23 بوصه !!

الفكره كلها فى DEPTH حيث أنك بتشوف الشاشه بعمق كبير فبيتهيألك إنها أكبر بكثير من المساحه الحقيقه

فكره ال3D كلها تكمن فى خداع العقل :p

طبعاً لو شاشه 50 بوصه فديه حكايه تانيه خالص

هل تختلف عن ما هو معروض في السينما يعني بخصوص العمق أعلم أن الإثنتين لهما نوع مختلف
وكلن من ناحية العمق منو أفضل ؟؟

EL-MARIACHY
06-04-2011, 12:07
هل تختلف عن ما هو معروض في السينما يعني بخصوص العمق أعلم أن الإثنتين لهما نوع مختلف
وكلن من ناحية العمق منو أفضل ؟؟

الفكره - من وجهة نظرى و ممكن حد يصحح لى - إن المعروض فى السينما يكون بدقه قليله جداً و لكن الى بتعرض على الكمبيوتر بيكون بدقه 1920×1080 مثل nividia 3d kit فبيكون نقاء الصوره أفضل بمراحل و علشان كده ال3D اللى فى الكمبيوتر بيكون أغلى بكثير جداً عن ال 3D اللى هيبقى فى السينما

و أعتقد إن اللى يجاوبك فى هذه النقطه يكون جرب الإثنين أو عنده معلومات عنهم مثل الأخ Phantom :D

™Phantom
06-04-2011, 13:53
ألا تلاحظ أنك بدأت تستخدم هذه الكلمه كثيراً ؟ أليس لها حقوق نشر :D

أنا عارف الكلام ده كويس و علشان كده بقول إن عينى تعبت من كثرة الفرجه ، يعنى أنا عندى DESPICABLE ME لم أقدر أن أستمر اكثر من ساعه و شعرت انى هيغمى على من كثره الإرهاق على عينى

برنامج STEREOSCOPIC يعمل مع ألوان كثيره و لكنى لا أمتلك الا نظاره أحمر فى ازرق و أحمر فى اخضر فقط ، فبرنامج POWER DVD هو اللى بأشتغل عليه فقط !

العمل على 3 شاشات رائع فى كل حاجه ، ده حتى لو الشاشات مقفوله بيقى شكلها رائع :D مبروك

ولو إنى كنت أتمنى إنك تجيب 3D بدال EYEFINITY ، علشان نستفيد من التجربه بس :D

على فكرة كلمة "عزيزي" دي بتاعتي من الأول :D

برنامج PowerDVD 10 لن يعمل سوى مع الأحمر والأزرق بنظام Optimized أما Stereoscopiv Player فيعمل مع باقي الألوان بنظامي Optimized و Full Color

على الرغم من اني عندي مشاكل كبيرة في عيني إلا ان الإرهاق لا يحدث معي سوى بعد ساعتين أي يمكنني مشاهدة فيلم كامل أو اللعب لفترة جيدة وبالمناسبة فيلم Despicable Me يعتبر من الأفلام السيئة جداً في ال 3D Ghosting كما قالت المواقع المتخصصة وربما لهذا شعرت بالإرهاق

الله يبارك فيك

لاحظ اني لم أتجه لل Eyefinity إلا بعد أن استقرت التقنية تماماً

وبعدين سواء 3D أو Eyefinity الإدارة منعت المراجعات يعني مش هتستفيد بأي حاجة :p:D

الفكره - من وجهة نظرى و ممكن حد يصحح لى - إن المعروض فى السينما يكون بدقه قليله جداً و لكن الى بتعرض على الكمبيوتر بيكون بدقه 1920×1080 مثل nividia 3d kit فبيكون نقاء الصوره أفضل بمراحل و علشان كده ال3D اللى فى الكمبيوتر بيكون أغلى بكثير جداً عن ال 3D اللى هيبقى فى السينما

و أعتقد إن اللى يجاوبك فى هذه النقطه يكون جرب الإثنين أو عنده معلومات عنهم مثل الأخ Phantom :D

دقة الأفلام في السينما الرقمية الحديثة هي 4000x4000 أو ما يعرف ب 4K :)

ال 3D في السينما أفضل كثيراً جداً جداً لسبب بسيط وهو كبر حجم الشاشة وال 3D في السينما ليس أرخص من المنزل بل النظارات هي الأرخص لأنهاتستخدم تقنية Circular Polarization في العرض

EL-MARIACHY
06-04-2011, 15:00
على فكرة كلمة "عزيزي" دي بتاعتي من الأول :D

أنا معرفش حقك عليا :p المفروض بقى تأخذ عليها مبلغ لكل شخص يستعملها :D

برنامج PowerDVD 10 لن يعمل سوى مع الأحمر والأزرق بنظام Optimized أما Stereoscopiv Player فيعمل مع باقي الألوان بنظامي Optimized و Full Color

على الرغم من اني عندي مشاكل كبيرة في عيني إلا ان الإرهاق لا يحدث معي سوى بعد ساعتين أي يمكنني مشاهدة فيلم كامل أو اللعب لفترة جيدة وبالمناسبة فيلم Despicable Me يعتبر من الأفلام السيئة جداً في ال 3D Ghosting كما قالت المواقع المتخصصة وربما لهذا شعرت بالإرهاق

أنا لا أعرف كل هذه المعلومات ، طب ما رأئيك فى أفضل فيلم أتفرج عليه يكون 3D و يكون كارتون برضه !!

لاحظ اني لم أتجه لل Eyefinity إلا بعد أن استقرت التقنية تماماً

وبعدين سواء 3D أو Eyefinity الإدارة منعت المراجعات يعني مش هتستفيد بأي حاجة :p:D.

لا تقلق ، اعرف حد فى الإداره و هظبطتك :D

امزح طبعاً ، أنا كل اللى عايز أعرفه إيه الحاجات اللى مفروض أشتريها علشان العب و اتفرج على ال 3D بكل سهوله و يُسر

دقة الأفلام في السينما الرقمية الحديثة هي 4000x4000 أو ما يعرف ب 4K :)

ال 3D في السينما أفضل كثيراً جداً جداً لسبب بسيط وهو كبر حجم الشاشة وال 3D في السينما ليس أرخص من المنزل بل النظارات هي الأرخص لأنهاتستخدم تقنية Circular Polarization في العرض

هل أنت متأكد من هذه المعلومه ؟ أو بمعنى أصح هل هذه الدقه هى التى يتم عرض بها الأفلام هنا فى مصر ؟ لأنى دخلت كذا فيلم 3D و كانت الدقه و الصوره شبه عاديه ، ده حتى انا جبت فيلم منهم 2D بس كان FULL-HD و الصوره كانت روعه !!

هل رائيت بنفسك اى أفلام 3D فى السينما فى مصر ؟

أنا لا أشكك فى معلوماتك و لكنى أقول ببساطه ان هذه الدقه ليست فى مصر و لعلى أكون مخطئاً

™Phantom
06-04-2011, 18:37
أنا لا أعرف كل هذه المعلومات ، طب ما رأئيك فى أفضل فيلم أتفرج عليه يكون 3D و يكون كارتون برضه !!

Legend Of The Guardians رائع جداً في ال 3D

أنا كل اللى عايز أعرفه إيه الحاجات اللى مفروض أشتريها علشان العب و اتفرج على ال 3D بكل سهوله و يُسر

الطريقة الوحيدة الآن حتى تتوحد معايير التقنية هي استخدام الكود اللوني :

برنامج Stereoscopic Player لمشاهدة الأفلام

برنامج iZ3D للكود اللوني مجانية ويمكنك تجربة DDD TriDef لمدة 15 يوم (لا أجد نسخة كاملة بالكراك حتى الآن للأسف)

المهم أن تستعمل ال Green / Magenta :

https://www.manufacturer.com/upload/product/6489168/Paper+3d+glasses+with+green+magenta+lens_0_detail. jpg

هل أنت متأكد من هذه المعلومه ؟ أو بمعنى أصح هل هذه الدقه هى التى يتم عرض بها الأفلام هنا فى مصر ؟ لأنى دخلت كذا فيلم 3D و كانت الدقه و الصوره شبه عاديه ، ده حتى انا جبت فيلم منهم 2D بس كان FULL-HD و الصوره كانت روعه !!

هل رائيت بنفسك اى أفلام 3D فى السينما فى مصر ؟

أنا لا أشكك فى معلوماتك و لكنى أقول ببساطه ان هذه الدقه ليست فى مصر و لعلى أكون مخطئاً

أجل متأكد من المعلومة

المشكلة في شيئين :

1-يحدث في السينما أحياناً فقدان لل Focus من البروجيكتور على الشاشة فتحس أن الصورة دقتها قليلة

2-حجم الشاشة الهائل ولو أخذت فيلم 1080p أصلي وكبرته لهذا الحجم ستجده أسوأ كثيراً من أفلام السينما

شاهدت فيلمين 3D في السينما وهما Avatar و Clash Of The Titans