المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة الشاشة الزرقاء في جهاز جديد

smmms
03-04-2011, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشتريت جهاز جديد لواحد صاحبي وحصلت مشكلة اثناء التركيب ما ركبناش القواعد النحاس اللي تحت الماذر بورد ولما حطينا الجهاز في الكهرباء عمل صفارة المهم خدنا بالنا من المشكلة والحمد لله الجهاز اشتغل
بس دلوقتي جيت انزل وندوز 7 قبل ما بيخش على شاشة التسطيب بيطلع شاشة زرقا مفادها تأكد ان الهارد ديسك فاضي
حطيت اكس بي ودخل وقسمت الهارد وعملت فورمات عادي "مش سريع" ووالتسطيب وصل لنقل الملفات وبرده ما عرفش ينسخ الفيلات
فهل ده له علاقة بالمشكلة اللي حصلت اثناء التركيب .. وايه الحلول الممكنة ؟
مواصفات الجهاز :
athelon IIx2 250
AsRock 785gm-le/128
ram 2g ADATA
HDD segate 500 "7200.12"
dvd samsung "IDE"
case : 4d

abdo_750
03-04-2011, 22:48
حصلت معاى كتير حلها ياباشا اوبشن بيبقا فى البيوس

بتلاقى كلمة كدا معمول عليه disable
انتا بتخليها enable

صدقنى والله دى حلها بس المشكلة الاكبر انى مش فاكر الكلمة دى ولا عمرى حفظتها لانها بتتغير من بايوس بوردة لبايوس بوردة تانى

والمشكلة دى موجودة فى كل اللاب توب تقريبا الى نازل عليها وهى لسة جديد نسخة سفن

لو فرمت السفن الاصلى الى عليها وجيت تنزل اكس بى هتلاقى نفس الرسالة فبتدخل بردو تغير الاعداد دا

بس والله مش فاكر الكلمة انا بخدها بالشبه بس تقريبا فى كلمة sata

smmms
03-04-2011, 23:10
حصلت معاى كتير حلها ياباشا اوبشن بيبقا فى البيوس

بتلاقى كلمة كدا معمول عليه disable
انتا بتخليها enable

صدقنى والله دى حلها بس المشكلة الاكبر انى مش فاكر الكلمة دى ولا عمرى حفظتها لانها بتتغير من بايوس بوردة لبايوس بوردة تانى

والمشكلة دى موجودة فى كل اللاب توب تقريبا الى نازل عليها وهى لسة جديد نسخة سفن

لو فرمت السفن الاصلى الى عليها وجيت تنزل اكس بى هتلاقى نفس الرسالة فبتدخل بردو تغير الاعداد دا

بس والله مش فاكر الكلمة انا بخدها بالشبه بس تقريبا فى كلمة sata

ألف شكر على ردك بس انا للأسف روحت بكرة ان شاء الله هدور عليها

abdo_750
26-03-2013, 21:31
بالظبط الحل فى البيوس

MOUSA AL-SARI
29-03-2013, 11:46
الى الاخ صاحب الموضوع اريد منك ان تقوم بتركيب كيبل الساتا الخاص بالهارد بمنفذ ساتا اخر

ثم تقوم بالدخول للبيوس والبحث عن خيار IDE CONTROLLER وضبطه على ACHI واذا لم تجده ابحث عن SATA MOD او ACHI MOD واضبطه على ACHI او SATA

ومن ثم تقوم بحرق نسخة ويندوز 7 على فلاش ومن ثم تقوم بعمل فورمات للهارد كامل وتقسم من جديد واذا واجهتك اي شاشة زرقاء او رسالة قم برفعها لكي نعرف سبب المشكلة