المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجوكم مساعدة ال PC طلع شرار

grove4life
05-04-2011, 14:26
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عندى كيسة bitfinx colosuss
المهم النور اللى كان فى جنب الكيسة كان بيعلق امت انا فاكك الكيسة واعدت العب فيها زى العادة على امل ان انا اصلحة وخلية ينور جامد
وعملت نفسى ابو العريف و جيت قولت ياد ماتلعب فى الباور يمكن يشتغل النور.
طبعا لقيت بتاع بيتشد فى جنب الباور انا عندى الباور كولرماستر 600 واط
ملحوظة. مكنش الجهاز شغال بس كان وصلة البور بس هى اللى متوصلة وموصلة كهربة للجهاز علشان النور ينور.
المهم شديت البتاع وعينك ماتشوف الا النور انا طرت من على السرير ووقعت على الارض والجهاز يطلع صورايخ من البور والسلك اتحرق وبقا عامل زى الخيط والبور عمل تش و تش دى ريحة مش صوات .

انا بقا خايف احسن يكون حاجة جوة الجهاز اتحرقت ولا جت على اد البور بس .
ياريت اللى عارف يقولى انا خايف على باقى الجهاز لان انا حاليا مش معايا الا حق باور كولرماستر 650 واط لا هاعرف اجيب كارت ولا اى حاجة.

يا ريت يا جماعة تفيدونى

Extreme2
05-04-2011, 15:01
على ما يبدو أنك قمت بتغيير سويتش إختيار الجهد من 220v الى 110v , وهذا العملية تودي بحياة البور سبلاي عادة إلا بحال كان هناك مصهر حماية أو " فيوز " على دائرة التغذية الرئيسية .
اعرض البور سبلاي على فني الكترونيات فممكن أن يحل المشكلة , أما بالنسة للجهاز فهو سليم بإذن الله .

Eltawil Representative
05-04-2011, 15:06
انا هاعمل مش شايف :D هات البور و تعالي علي فرع الدقي و ربنا يسهل لو نقدر نعملك اي حاجه هنعملك اوعي تروح بيه لاي حد يفتحهولك هتضيع حقك او بمعني اصح الضمان

ahmedangel
05-04-2011, 15:06
ههههههههههههههههههههههههههه دا فلم كومدى بس يا كبير الافضل انك تودى الكيسة كلها لواحد بتاع صيانة ومتلعبش فى حاجة تانى

grove4life
05-04-2011, 18:08
شكرا جزيلا جميعا.

ربنا يبارك فيكم

ahmed2012
05-04-2011, 22:20
على ما يبدو أنك قمت بتغيير سويتش إختيار الجهد من 220v الى 110v , وهذا العملية تودي بحياة البور سبلاي عادة إلا بحال كان هناك مصهر حماية أو " فيوز " على دائرة التغذية الرئيسية .

اعرض البور سبلاي على فني الكترونيات فممكن أن يحل المشكلة , أما بالنسة للجهاز فهو سليم بإذن الله .

اخى مين قالك ان البور سبلاى لما يتحرق ميحرقش حاجة معاه ؟
ممكن يكون ضرب لة كل حاجة فى الجهاز
بمعنى ان لو البور 220 و خلاه 110 فولت بيغير فى قيمة المحول
و بالتالى الفولت بيوصل عالى جدا على البور سبلاى و على المذربورد و البروسيسور و كرت الشاشة باختصار على كل حاجة فى الجهاز لان دة بور سبلاى مش كى بورد
تعرف كلامك بالظبط ذى واحداتكهرب فى ايده مات الطب الشرعى قالك مات اذاى مع انة اتكهرب فى ايدة بس ؟ البور سبلاى بيغذى الجهاز كلة :D

Extreme2
05-04-2011, 23:07
اخى مين قالك ان البور سبلاى لما يتحرق ميحرقش حاجة معاه ؟
ممكن يكون ضرب لة كل حاجة فى الجهاز
بمعنى ان لو البور 220 و خلاه 110 فولت بيغير فى قيمة المحول
و بالتالى الفولت بيوصل عالى جدا على البور سبلاى و على المذربورد و البروسيسور و كرت الشاشة باختصار على كل حاجة فى الجهاز لان دة بور سبلاى مش كى بورد
تعرف كلامك بالظبط ذى واحداتكهرب فى ايده مات الطب الشرعى قالك مات اذاى مع انة اتكهرب فى ايدة بس ؟ البور سبلاى بيغذى الجهاز كلة :D

أخ أحمد , لا أريد أن أدخل بنقاش بيزنطي معك من جديد كالعادة .
لكن لو تراجع مشاركتي ستجد أنني قلت بنهايتها جملة " بإذن الله " .

grove4life
05-04-2011, 23:10
اخى احمد الظاهر انك مقرئتش الموضوع كويس لان الجهاز مكنش قايم اصلان ومكنش شغال.

ثانيا متبقاش متاكد اوى ان الجهاز كلة ضرب لان انا عملت تيست على الهارد والرام شغالين وفى الطريق اننا اعمل تيست على الباقى.

و عموما شكرا جزيلا

grove4life
06-04-2011, 16:04
هاية الجهاز كلة الحمد لله شغال

grove4life
06-04-2011, 16:04
الا المرحوم باور