المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مفاجاءة معالجات Sandy Bridge Extreme

Joenn
19-04-2011, 09:47
https://media.bestofmicro.com/U/G/288808/original/20110409intel2.jpg

فى اطار احداث مؤتمر IDF 2011,
جاءت بعض الاحداث التى تتكلم عن ماضى و مستقبل الـOverclocking مع المعالجات
و تم وضع هذه الـSlide التى اثيرت الكثير من الجدل:

SNB-E generation considering boxed liquid cooling

معنى ذلك ان Intel خططت لمعالجات الفئة العليا SNB-E ان تكون مرفقة بمشتت مائى و هو CORSAIR H50
يبدو ان هذه المعالجات الجديدة ستعطى اداء جبار فى الكسر و Intel ارادت ان توفر للمستخدم جميع الاساليب للتمكن من اقصى استفادة

*توقعات اسعار المعالجات بين 370$-1000$

THE-FOX
19-04-2011, 10:27
@___@ والله أنتل ناوية AMD
تحط كولؤ مثل H50 يعني الواحد مب لازم يشتري مبرد أذا بغى يكسر السرعة
بس المشكلة أنه راح يزيد من أسعار المعالجات إذا هي أصلا غالية >_<"
في نهاية الامر كل راح يعتمد على الأداء مين معالجه راح يتفوق في الأداء @___@"
ومشكور اخوي Joenn

THE-FOX
19-04-2011, 11:18
سؤال:
مكتوب انه الساندي بريدج راح يكون 6 كور هل هذه صحيح مو المفترض يكون 8 ؟

Gainward
19-04-2011, 11:48
لكن هذا المشتت سيضيف 70$ زيادة الى سعر المعالج الأصلي.

لكن سؤال ، سمعنا ان معالجات Ivy bridge ستكون اسرع بحوالي 30% من معالجات SB ، فما هي نسبة تفوق معالجات SB-E أذن ؟!

شكراً لك أخي Joe على الخبر.

Joenn
19-04-2011, 12:16
مكتوب انه الساندي بريدج راح يكون 6 كور هل هذه صحيح مو المفترض يكون 8

حسب توقعى, لا اتوقع صدور معالجات Octo-core لحين صدور Ivy Bridge
او لم تم صدور ذلك سيكون فى المعالجات الـExtreme 1000$+

سمعنا ان معالجات Ivy bridge ستكون اسرع بحوالي 30% من معالجات SB ، فما هي نسبة تفوق معالجات SB-E أذن ؟!

Updated 8/4/2011

Intel goes FinFET on 22nm

https://spectrum.ieee.org/image/52961

فى اطار تطوير شرائح Intel Ivy Brdige القادمة, جاء هذا الخبر بان Intel ستتوجه الى استخدام FinFET Transistors فى معمارية المعالج الجديد بدلا من High K Metal Gate NMOS/PMOS
يذكر انا FinFET Transistors سيستخدم فى ذاكرة الـCache فقط, وما يميز هذا النوع هو تقلص من حيث الحجم مما يتيح مساحة اكبر مما يؤدى الى اضافة Transistors اكثر و الاخير سيؤدى الى زيادة سرعة الاداء بنسبة كبيرة بعد ان استطاعوا تكبير سعة ذاكرة الـcache

اقتباس:
22nm test SRAM array included 364 million memory bits, using SRAM cells of 0.108 and 0.092 square microns. The 0.108 square micron cell was optimized for low voltage operation, while the 0.092 square micron cell was optimized for high density. The test chip included 2.9 billion transistors, Intel said
مقارنة الرقم الاخير مع المعالجات الحالية:

Six-Core Core i7 (https://en.wikipedia.org/wiki/Gulftown_%28microprocessor%29) 1,1 billion
10-Core Xeon (https://en.wikipedia.org/wiki/Xeon) Westmere-EX (https://en.wikipedia.org/wiki/Westmere-EX) 2,6 billion

و الاخير هو اقوى معالج على الكوكب (من فئة Xeon للخوادم)

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220001

اعتقد ان معالجات Ivy Bridge ستفعل فى معالجات Sandy Bridge مثلما فعل i7 2600k مع i7 980X

THE-FOX
19-04-2011, 13:03
بس أحس أنه التقدم من 32nm إلى 22nm مخيب للأمال
يعني نسبة الزيادة في الأاداء 30% فقط >_<"
يعني مثلا المفروض على الأقل 50% =\

Joenn
19-04-2011, 13:11
بس أحس أنه التقدم من 32nm إلى 22nm مخيب للأمال

لا تنسى ان Ivy Bridge هى خطوة Tick اى New Process Technology و ليس New Microarchitecture اى معمارية جديدة, دائما Intel تبهرنا بخطوات Tock
لا تنسى ان 30% هو مجرد تكهنات !

THE-FOX
19-04-2011, 13:17
صحيح كلامك أخوي ومشكور على الشرح الوافي :)

الخلف
19-04-2011, 14:46
ليست بمشكلة إلى Intel بالنظر إلى سعر المعالج + سعر أطقم الرقاقات الخاصة به، فهي بكل الأحوال ستربح أكثر بكثير من سعر التبريد المائي :)

لو كانت أسعار AMD مثل أسعار Intel فإنها لن تجد مانعاً من القيام بخطوة مماثلة، لا ننسى أن معالجات AMD كانت الأولى في توفير مشتتات بأنابيب حرارية :)

CR@N$H
19-04-2011, 21:26
الافضل تبريد الفريون بغاز الفريون مش بالماء
أرجوك أرجوك أرجوك
تأكد من معلوماتك قبل أن تكتب و إلا ستعرض نفسك لمخالفة بسبب المشاركات الغير مفيدة

باشعيب
19-04-2011, 21:34
مثل ما تعودنا من Intel الاسعار العالية

GamingMasteR
19-04-2011, 21:42
بمعنى اصح يدورم على اى حاجة يلمم بيها فلوس وخلاص ذى نظام SLI النظام الفاشل و كل اللاعاب بتشتغل على كرت شاشة واحد لية اروح اجيب كرتين شاشة ؟
و كمان شركة الهردات بقم يحذو حذو كروت الشاشة و عملولك نظام raid 0 برضة تركب هردين مع بعض تحصل على ضعف السرعة على حد قولهم

رجاءاً قم بالقراءة والتعلّم قبل ان تتكلم بكلام لا أصل له من الصحة، فقد يأتي من لا يعرف ويقرأ كلامك ويظن أنه صواب بينما هو خطأ !

الـSLI او الـCrossFire تتيح لك توزيع الحمل على أكثر من بطاقة رسومية بغرض زيادة الكفائة، الكفائة من الممكن ان تستغلها في أشياء كثيرة سواء للترفيه او للعلم في المعامل والمختبرات.

أنظمة RAID ليست لزيادة الـPerformance فقط بل لعمل منظومة تخزين بيانات قادرة على توزيع البيانات على اكثر من Storage Device بغرض توفير نظام Recovery قوي في حالة فقد البيانات بالاضافة الى الـPerformance ايضا.

اذا كنت لا تستفيد من هذه الأنظمة فلا مشكلة بالنسبة لك لكن لا تقل انها غير مهمة فلولا انظمة الـRAID مثلا لما كان هناك هذا المنتدى اصلا لأنه موجود على سيرفر يعمل بأحد انظمة الـRAID ;)

SniperWolf_H18
20-04-2011, 02:25
لو الخبر دة صحيح يبقى سعر المعالج مثلا من غير المشتت الاحترافى 1000 جنية بالمشتت الاحترافى 1400 جنية مثلا
طيب نفترض ان انا مش عاوز اعمل كسر سرعة هل اجبر نفسى على دفع مبلغ 400 جنية علشان كسر السرعة ؟
و بعدين مش كل مستخدمين الكمبيوتر بيعملم كسر سرعة بمعنى نسبة 98 % من مستخدمين الكمبيوتر لا يودون كسر السرعة
و كمان تبريد ماء ؟ دة غلط لية لان الماء مع الفتره هينشف من المبرد
الافضل تبريد الفريون بغاز الفريون مش بالماء :confused:
و بعدين اعتقد دة هيبقى اتجاة intel للاسف بمعنى بعد كدا تبعلك معالج بس و تقولك هات المشتت لوحدة مثلا بى 800 جنية سعر مشتت غير سعر المعالج
بمعنى اصح يدورم على اى حاجة يلمم بيها فلوس وخلاص ذى نظام SLI النظام الفاشل و كل اللاعاب بتشتغل على كرت شاشة واحد لية اروح اجيب كرتين شاشة ؟
و كمان شركة الهردات بقم يحذو حذو كروت الشاشة و عملولك نظام raid 0 برضة تركب هردين مع بعض تحصل على ضعف السرعة على حد قولهم
و ال daul channel فى الرامات و ال tri channel فى الرامات
دلوقتى بيلعبم على موضوع كسر السرعة و التبريد :confused:
يبقى افضل شى الاتجاة الى معالجات AMD
أخي العزيز من الواضح انك زعلان من انتل أوي:D
عموماً من وجهة نظري الشخصية و أعتقد إن هي دي وجهة نظر انتل كمان إن المعالجات ألي معاها مشتت إحترافي دي بتكون موجهة لمحبي كسر السرعة عشان كدة مش هيفرق معاهم السعر...و بما انك مش هاوي لكسر السرعة فمش هيفرق معاك وجوده من عدمه أصلاً ولا هيفرق معك سعره
و أحب أوضحلك شئ أخر عزيزي التبريد المائي بعيد عن التخيل اللي حضرتك شارحة دي بتكون دورة محكمة مش سهل يحصل فيها تسريب أو جفاف
و مش كل الاشاعات اللي بتسمعها صح مفش حاجة اسمها تبريد فريون و لو قصدك على ال phase changer ف دة حاجة مبيستخدمهش غير 1% من كل محبي كسر السرعة و دة راجع للسعر الجنوني بتاعو و لو قصدك على ال nitrogen cooling ف دة بيستخدمه محترفي محترفي محترفي الكسر
بالنسبه لل SLI دي تكنولوجيا بتدق 50% أداء أعلى على الأقل و نفس الشيء بالنسبة للهردات و الرمات
لذلك لا أرى أن أي من هذه التكنولوجي مضيعة للفلوس
و بخصوص AMD ف هي تمتلك جمع أنواع هذه التكنولوجي مثل CrossFire و Daul Channel و أيضاً تدعم جميع تقنيات ال Raid
اتمنى أكون وضحت وجهة نظر بسيطة و أسف على الإطالة

كان ودي
20-04-2011, 04:40
ياخي اللة يعنكم الواحد منكم لايريد معالج يكفي احتياجاتة اي مثلأ لو انك تمتلك معالج من الساندي بريج هل يكفي احتياجاتك مهما كانت الاجابة نعم
او معالج من معالجات amd x6 1090t
انا مأدي ايش تبغي تسوي تبغي توصل القمر بمعالج قوي مثلا الله اعلم ونسبة 70 باالمية من الذين يملكون معلجات فوق الطاقة الي هو يستخدمها ((الاستعراض بها فقط ))
انتل واي ام دي تتنافس ماذنبنا نحن
قرءت قبل فترة بصحيفة بريطانية ان اكثر دخل انتل واي ام دي من الشرق الاوسط
اتعلمون ماذا يعني هذا
اننا مغفلون

SniperWolf_H18
20-04-2011, 06:46
يا أخي مش عيب انك تمتلك أحدث التقنيات و معظم من يملكون معالجات قوية يستخدمها في أشياء مفيدة مثل rendering /folding
و بعضهم أيضاً يستخدمها في الألعاب و لكن ما يعيب علينا اننا مستهلكون فقط و لسنا منتجون و هذا لا يجعلنا مغفلين و لأننا مدركون تمام الادراك لكل التقنيات الموجودة فا هذا يجعلنا متقدمين فكرياً وممكن ننافس الدول المتقدمة في الدراية و الالمام بالتكنولوجيا و لكني اتمنى أن أرى يوماً جهاز كمبيوتر من تصنيع عربي ينافس المنتجات الأجنبية لأننا نملك العقول المتنورة و لكن ينقصنا الاهتمام و بداية شرارة الاهتمام هي منتدانا هذا

SniperWolf_H18
20-04-2011, 08:59
يعنى انت تقصد ان كلامى غلط :D
و الشركات دى لا تهدف للربح :confused:
يعنى تقصد انهم يصنعون لله فى لله تبرعات يعنى ؟
و بعدين كان فين نظام sli و raid0 من زمان ؟
و بعدين تتكلم عن كمبيوتر السيرفر ؟ :D
طيب ما طبيعى كمبيوتر السيرفر يكون فية اكثر من هرد و هردات تعدى ال 200 تيرا بيت مثلا انت هتحتاج كمبيوتر بهرد 200 تيرا بيت ؟ وحتى لو دورة مش هتلاقى هردات 200 تيرا بيت لسبب مفيش هرد مساحة 200 تيرا بيت قول بالكتير 2 تيرا بيت و دة السبب الية بيخلى كمبيوتر السيرفر يستخدم اكتر من هرد ديسك و بنظام raid 0 لكن كا مستخدم منزلى هتستخدم اكتر من هرد ديسك لية اذا كان لديك هرد واحد و يكفى احتياجاتك
و بعدين ايضا كمبيوتر السيرفر بمعالجات قوية مش ذى i7 بمعنى المعالج على الاقل عدد الكور ممكن يبقى 256 كور وليس كا i7 6 كور
و ايضا الرمات اقل تقدير 256 جيجا
و سرعة النت لوحدها لو انت استخدمتها فى جهازك هيهنج مش هيلحق على سرعة نقل الداتا و هى فوق 300 mb احينا و كبلات fiber optical
هتشبة نفسك بكمبيوتر السيرفر ؟

يا سيدي الفاضل حاول تقول كلام معقول الدنيا اساسها التطور و كل يوم بتطلع حاجة جديدة ماينفعش تقول فين ال SLI من زمان و كمان أكيد محدش قال إن انتل شغالين لله و الوطن هما أكد عايزين ربح بس التطور قانون طبيعي للحياه
وبالنسبة للسيرفرز أنا أسف اني أقول لحضرتك إنت عايش في وهم كبير جداً إن السيرفرز دي حاجة مفيش حد وصلها
وحضرتك جبت منين 256 كور دول بقى إن شاء الله :D:D:D:D لما أقوى معالج على وجه الكوكب 10 كور E7-8870 (https://ark.intel.com/Product.aspx?id=53580) من انتل و في واحد بس أضعف في الاداء من AMD 6176 SE و 12 كور

و كور I7 للعلم تفوق على كثر من معالجات السرفر سواء من إيه أم دي أو انتل حتى من الفئات العليا
بالنسبة لسرعة النت فا ده ملهوش دعوة بالجهاز إلي عليه النت لأن أي جهاز محترم بإمكانيات متوسطة هيقدر يشتغل بكامل سرعة النت
و للعلم اسمها fiber optics و بردو ملهاش دعوة بتهنيج الجهاز من سرعة النت

و لو على تشبيه الجهاز المكتبي بجهاز سرفر أنا مش هقولك إن في كتير من الناس في العالم عندهم أجهزة أقوى من السرفرز لأ أنا هقولك إن في مصر أجهزة كتير أوي تقدر تتقارن بالسرفرز و يمكن تتفوق على كثر منها كمان

و معلش يا أخي ماتزعلش مني بس حاول تقرأ شوية و تثقف نفسك تكنولوجياً عشان تعرف تغير من الأراء دي وتشوف فايدة التقنيات المتعددة المتاحة أمامك

omaar97
20-04-2011, 09:53
يعنى انت تقصد ان كلامى غلط :D
و الشركات دى لا تهدف للربح :confused:
يعنى تقصد انهم يصنعون لله فى لله تبرعات يعنى ؟
و بعدين كان فين نظام sli و raid0 من زمان ؟
و بعدين تتكلم عن كمبيوتر السيرفر ؟ :D
طيب ما طبيعى كمبيوتر السيرفر يكون فية اكثر من هرد و هردات تعدى ال 200 تيرا بيت مثلا انت هتحتاج كمبيوتر بهرد 200 تيرا بيت ؟ وحتى لو دورة مش هتلاقى هردات 200 تيرا بيت لسبب مفيش هرد مساحة 200 تيرا بيت قول بالكتير 2 تيرا بيت و دة السبب الية بيخلى كمبيوتر السيرفر يستخدم اكتر من هرد ديسك و بنظام raid 0 لكن كا مستخدم منزلى هتستخدم اكتر من هرد ديسك لية اذا كان لديك هرد واحد و يكفى احتياجاتك
و بعدين ايضا كمبيوتر السيرفر بمعالجات قوية مش ذى i7 بمعنى المعالج على الاقل عدد الكور ممكن يبقى 256 كور وليس كا i7 6 كور
و ايضا الرمات اقل تقدير 256 جيجا
و سرعة النت لوحدها لو انت استخدمتها فى جهازك هيهنج مش هيلحق على سرعة نقل الداتا و هى فوق 300 mb احينا و كبلات fiber optical
هتشبة نفسك بكمبيوتر السيرفر ؟

يا أخي أرجوك أرجوك لا تقل كلام بلا فائدة
أنت لا تحتاج لهذه التقنيات وأنت لا تقوم بكسر السرعة هذا لا يعني أن كل العالم لا يريد هذه التقنيات

[Dr.Mohammed [F@H
20-04-2011, 11:47
اكثر ما شدنى فى الموضوع هو مشتت H50 مع المعالج

ولكن اذا كنت لا ارغب فى المشتت لتوافر نظام تبريد مائى افضل لدى ( مثلا لدى Custom Water Cooling Loop ) فماذا سأستفيد من هذه الخطوة سوى ان ادفع ثمنا ً لسلعة اضتفية لن استخدمها ؟

Extreme2
20-04-2011, 11:53
ahmed2012 , يبدو أنك لم تتعظ ولم تبالي بالنتبيهات التي وجهت اليك عدة مرات .
معلوماتك المتخلفة التي تؤلفها من عندك غير مقبولة وغير مرحب بها في المنتدى لأنها تضر بمصلحته ومصلحة أعضاءه .
تفضل هذة الإجازة تراجع فيها نفسك ومعلوماتك من خلال زيارة المواضيع في الأقسام .

بحرق
20-04-2011, 19:09
متى متوقع تصدر ivy bridge ؟

Joenn
20-04-2011, 19:26
^^
Q1 2012 @ CES

Gainward
20-04-2011, 19:52
^^
Q1 2012 @ CES

:eek:

انا كنت متوقع في صيف 2011 !

أذن لا جديد من أنتل هذه السنة غير معالجات SB E ؟