المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هو ايه الفرق بين Core i7 2600 .. Core i7 2600K

الصفحات : [1] 2

تامر المصرى
27-04-2011, 10:46
https://photos2.azyya.com/store/uploads/images/images-b0c70317c832.gif
أولا ما الفرق بين :ah50: ؟ ؟
Core i7 2600
Core i7 2600K

استفسار اخر بخصوص تجميع جهاز للمونتاج فقط لاغير
سوف اشترى بروسيسور
Core i7 2600
https://images17.newegg.com/is/image/newegg/19-115-070-TS?$S300W$

و ماذربورد
Gigabyte H67A_UD3H
https://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0TulxOzkX64gfuzSVaWgRu6rLatgwR ELjzyyP7LDgIFN8NoQm
لانى محتاج بورده مدمج بها كارت فيجا
نظرا لأن ليس لى بالجيمز اى صله ولا احبها اساسا :ah50:
وسوف استخدم البورده فى مشاهده افلام البلوراى والـ HD ومونتاج الافلام الـ HD أيضا
فقط لا غير . . فهل هى مناسبه ؟ :D

وسوف اشترى عدد 4رامات 2GB
ولكن لا اعرف ما افضل نوع متوافق مع هذه البورده والبروسيسور

وسوف اشترى هارد

ADATA SSD 64 GB S501 V2 Marvell SATA III 6.0Gb/sالسعر 950 جنيه (https://www.ocztechnology.com/products/solid_state_drives/ocz_vertex_series_sata_ii_2_5-ssd)

دوول أهم 4 قطع مهمين بالنسبه لى وهم اساس الجهاز
فهل هناك عنق زجاجه :ah49:
وشكرااااااااااا

:ah4: إرفع راسك فوق إنت مصرى :ah4:

كان ودي
27-04-2011, 11:04
اخي اذا كان همك العاب او افلام فلازم كرت شاشة محترم لكي تتمتع بالالعاب او افلام hd
اما المعالجات فأنصحك بالساندي بريج Core i7 2600K
اذا كنت تريد متابعة افلام فلا انصحك ابدأ بأخذكرت مدمج مع البوردة
اشتري علي الاقل 460 gtx لافلام

Maxwell
27-04-2011, 11:05
الفرق فقط ان معامل الضرب مفتوح في 2600k مما يسهل عملية كسر السرعة

[Dr.Mohammed [F@H
27-04-2011, 11:06
الفرق بين الــ 2600 و الــ 2600k:

معالج intel core i7 2600k له معامل ضرب مفتوح, وبالتالى تستطيع كسر سرعة المعالج عن طريق رفع معامل الضرب او الــ multiplier

معالج 2600 العادى لا يوجد فيه امكانية لكسر السرعة سوى رفع الــ BCLK وهى ذات نتائج مدمرة فى هذا النوع من المعااجت على عكس فئة i7 9xx السابقة

بالنسبة للذواكر:
يفضل شراء قطعتين كل قطعة 4GB افضل من شراء 4 قطع كل قطعة 2GB

سوف تكون افضل للمعالج من ناحية كسر السرعة ( فى حالة شراء 2600k ) ودرجات الحرارة وسهولة التركيب وارتفاع درجات الذواكر نفسها واقل بالـتأكيد استهلاكا ً للطاقة

بالنسبة للمنصة ككل:
انا ارى ان تكاليفها مفرطة, ارى ان توفر مبلغ المعالج الجبار واللوحة الان وكل هذه الاشياء بما فيها القرص SSD , من رأيى ان تشترى منصة AMD زهيدة الثمن بمعالج Phenom X2 ما دام استخدامك مقتصر على مشاهدة الافلام, ووفر ميزانيتك لشراء بطاقة رسومية من nvidia تدعم الــ 3D وشراء شاشة 3D مع النظارات افضل من شراء معالج جبار وقرص صلب سريع جدا لن تستفيد بأكثر من 5% من قدراتهما نظرا ً لطبيعة استخدامك للجهاز

تحياتى

تامر المصرى
27-04-2011, 11:10
الفرق فقط ان معامل الضرب مفتوح في 2600k مما يسهل عملية كسر السرعة

جزاك الله خيرا على المشاركه :)

تامر المصرى
27-04-2011, 11:11
اخي اذا كان همك العاب او افلام فلازم كرت شاشة محترم لكي تتمتع بالالعاب او افلام hd

اشكرك على النصيحه يا غالى
وخللى بالك انا قولت ماليش فى الالعاب او الجيمز :D

كان ودي
27-04-2011, 11:14

معالج intel core i7 2600k له معامل ضرب مفتوح, وبالتالى تستطيع كسر سرعة المعالج عن طريق رفع معامل الضرب او الــ multiplier

معالج 2600 العادى لا يوجد فيه امكانية لكسر السرعة سوى رفع الــ BCLK وهى ذات نتائج مدمرة فى هذا النوع من المعااجت على عكس فئة i7 9xx السابقة

بالنسبة للذواكر:

سوف تكون افضل للمعالج من ناحية كسر السرعة ( فى حالة شراء 2600k ) ودرجات الحرارة وسهولة التركيب وارتفاع درجات الذواكر نفسها واقل بالـتأكيد استهلاكا ً للطاقة

بالنسبة للمنصة ككل:
انا ارى ان تكاليفها مفرطة, ارى ان توفر مبلغ المعالج الجبار واللوحة الان وكل هذه الاشياء بما فيها القرص SSD , من رأيى ان تشترى منصة AMD زهيدة الثمن بمعالج Phenom X2 ما دام استخدامك مقتصر على مشاهدة الافلام, ووفر ميزانيتك لشراء بطاقة رسومية من nvidia تدعم الــ 3D وشراء شاشة 3D مع النظارات افضل من شراء معالج جبار وقرص صلب سريع جدا لن تستفيد بأكثر من 5% من قدراتهما نظرا ً لطبيعة استخدامك للجهاز

تحياتى

:ah7:
افضل رئي وفر علي نفسك وانتقل الي اي ام دي وسيبك من انتل وغلائها بنصف المبلغ اللذي تريد شراء اغراضك من انتل = نفس الاداء وبنصف السعر والامر راجعلك

تامر المصرى
27-04-2011, 11:15

بالنسبة للذواكر:

بالنسبة للمنصة ككل:

تحياتى

بارك الله فيك يا جميل
عندى ليك شويه اسئله او تعليقات على ردك :
بالنسبه لكسر السرعه
انا ماليش فيه ابدا ا ا ا .. والحمدلله :)
بالنسبه للذواكر
لو انى سوف اشترى 2600 العادى هل يفضل ايضا ان تكون رامتان فى 4 جيجا للواحده ؟ أم 4 فى 2 جيجا ؟
بالنسبه للمنصه ككل ،
انا اريد ان امتلك هذا الوحش المدمر :D نظرا لانى بعمل ريندر كتير وحاجات أخرى مش فاكرها دلوقتى .. ماعدا الجيمز :D
وايضا الجهاز القوى قوى فى كل شىء ليس فقط سوف اشتريه لمشاهده الافلام البلوراى
فالجهاز مفيد فى اشياء كثير جدا ........ وشكرا على النصيحه يا غالى :ah4:
نصيحه :
بعد ما حضرتك عرفت طبيعه استخدامى للجهاز
تنصحنى بأيه قطع مع البروسيسور 2600 العادى ؟ :)

كان ودي
27-04-2011, 11:17
اشكرك على النصيحه يا غالى
وخللى بالك انا قولت ماليش فى الالعاب او الجيمز :D

الالعاب او الافلام عالية الدقة تحتاج الي عتاد شبة قوي
كلة وااحد
والله واحد

[Dr.Mohammed [F@H
27-04-2011, 11:20
بارك الله فيك يا جميل
عندى ليك شويه اسئله او تعليقات على ردك :
بالنسبه لكسر السرعه
انا ماليش فيه ابدا ا ا ا .. والحمدلله :)
بالنسبه للذواكر
لو انى سوف اشترى 2600 العادى هل يفضل ايضا ان تكون رامتان فى 4 جيجا للواحده ؟ أم 4 فى 2 جيجا ؟
بالنسبه للمنصه ككل ،
انا اريد ان امتلك هذا الوحش المدمر :D نظرا لانى بعمل ريندر كتير وحاجات أخرى مش فاكرها دلوقتى
وايضا الجهاز القوى قوى فى كل شىء ليس فقط سوف اشتريه لمشاهده الافلام البلوراى
فالجهاز مفيد فى اشياء كثير جدا ........ وشكرا على النصيحه يا غالى :ah4:

ما دمت لن تلتفت الى كسر السرعة

وتريد عمل rendering بشكل كبير ومكثف

يمكنك استعمال معالج 2600 العادى او 2500 العادى

الذواكر يفضل قطعتان

يفضل شراء بطاقة رسومية منفصلة من نوع nvidia من اجل ضمان تشغيل الــ 3D مستقبلا ً

تامر المصرى
27-04-2011, 11:24
جزاك الله خيرا
طب بالنسبه للماذربورد هل هى ذو كفاءه بالنسبه لأستخدامى ؟
وبخصوص كارت الشاشه المنفصل انا افضل ATI لأن بها خاصيه أيفينتى
لأنى سوف اشغل فيما بعد اكثر من شاشه
وهل الهارد الـ SSD سوف يعمل بكفاءه مع هذه التجميعه ؟
لأنى كنت ناوى على تجميعه AMD
ولكن عرفت ان الـ SSD لا يتعامل بسلاسه معها
وشكرا لك :)

[Dr.Mohammed [F@H
27-04-2011, 11:29
رائع استاذ تامر

بالتوفيق

Mzar720
27-04-2011, 11:38

تحياتى

اضافة قيمة يا دكتور محمد , ممكن من بعد اذنك توضيح بخصوص نقطة رفع الـ BCLK يعني ايه و ازاي نعملها...؟

76502
27-04-2011, 13:03
فقط لتعديل معلومه عند الإخوان
ال 2600 يقبل كسر السرعه عن طريق رفع معامل الضرب لكن أقصى قيمه له هي 42 بمعنى 4.2GHZ
ولدي الآن أحد هذه المعالجات مكسور السرعه إلى 3.8 على مشتت انتل الأصلي وبحراره في حدود 75
لكن 2600K معامل ضربه مفتوح وحسب تجربتي وصلت ل 51
مع تخفيض الناقل الأمامي BCLK إلى 99.3 وبذلك حصلت على سرعة تقريبا 5GHZ وبحراره في حدود 81

لكني أنصحك لجهازك ببورده لاتقل عن UD5 وكرت شاشه خارجي لا يقل عن 460 مع أني أنصحك ب 560

والرأي الأول والأخير يعود لك
بالتوفيق وألف مبارك سلفا

تامر المصرى
27-04-2011, 13:46
اشكرك يا غالى
طب ما هو المشتت الاحترافى الذى تنصحنى به لهذا المعالج؟
وما هى الماذربورد ايضا ؟
ولماذا UD5 ?

76502
27-04-2011, 14:30
والله أنا أستخدم V6GT
لكني لا أعرف عن بقية المشتتات

أما البورده فإخترت جيجابايت UD5 لأنها تدعم 20 Phase Power
وبذلك يوفر طاقه ثابته للمعالج عند كسر السرعه
وسعرها مناسب للميزانيه

basket687
27-04-2011, 15:33
أنا لا أرى أي حاجة لكرت شاشة منفصل، فهو لم يذكر أي شيء له علاقة بالألعاب أو 3D ، وكرت الشاشة المدمج مع هذه المعالجات كافي جداً لمشاهدة الأفلام.

بالنسبة للمعالج فكما قال الإخوة: إذا كنت تنوي كسر السرعة خذ 2600k وإذا كنت لا تنوي كسر السرعة خذ 2600 العادي.

ahmed2012
27-04-2011, 22:55
اى كرت شاشة يستطيع تشغيل افلام HD
من 7000 الى 9000
ومن 200 الى 500
انا عندى كرت 9800 استطيع تشغيل كل افلام ال HD
و للعلم افلام ال HD فى النت للمعلومة فقط بتبقى مضغوطة مش تقصد الفلم 4 GB ؟ مضغوط
انا عندى كرت ستالايت tevii s464 Hd ممكن تسجل منه فلم HD مسحتة بتوصل
30 GB للفلم الواحد
بمعنى اصح مختصر كلامى اى كرت شاشة من الموديلات الية قولتها يستطيع تشغيل افلام HD لكن ليس كل اللاعاب

ahmed2012
27-04-2011, 23:06

بالنسبة للذواكر:

بالنسبة للمنصة ككل:

تحياتى
بص يا سيدى :ah2:
هو عاوز جهاز للمونتاج !
يعنى بعملم ضغط افلام على الكمبيوتر و بيعدل افلام
انت قولت كفاية معالج Phenom X2 و هرد عادى !
ولكن عكس كلامك كله
معالج Phenom X2 معالج يستطيع تشغيل كل شى واى شى ولكن بطئ فى عمل المونتاج الخ
يعنى لو عمل فلم على مثلا برنامج windows movies maker و جه يحفظ التعديل على الفلم
معالج Phenom X2 مثلا هيعمل معالجة للفلم فى مثلا 60 دقيقة مع الهرد البطئ
و معالج i7 2600 k هيعمل معالجة للفلم مع الهرد السريع مثلا فى 10 دقائق يبقى ايهما افضل ؟
بالعكس تماما اللاعاب لا تحتاج قوى كبيرة للمعالج تحتاج كرت شاشة قوى ومعالج متوسط
ولكن مونتاج الافلام على حسب لو 3D يحتاج كرت شاشة قوى ومعالج قوى للتعديل على الافلام وسرعة حفظها
ولو مونتاج افلام عادية و HD لا تحتاج سوى معالج قوى ورامات سريعة و كبيرة فى المساحة وهرد سريع و كرت شاشة متوسط فقط !
و فى اشياء اخرى تحتاج معالج قوى و كرت شاشة ضعيف او متوسط متفرقش مثلا ذى برنامج matlap لحل معادلات الرياضيات و ال matrix مثلا ماتريكس 512 صف فى 1024 عمود لو ببروسيسور ذى Phenom X2 يعوض للصبح فى حلها لكن لو بروسيسور سريع يخلص حلها فى مثلا ربع ساعة

ahmed2012
27-04-2011, 23:12
أنا لا أرى أي حاجة لكرت شاشة منفصل، فهو لم يذكر أي شيء له علاقة بالألعاب أو 3D ، وكرت الشاشة المدمج مع هذه المعالجات كافي جداً لمشاهدة الأفلام.

بالنسبة للمعالج فكما قال الإخوة: إذا كنت تنوي كسر السرعة خذ 2600k وإذا كنت لا تنوي كسر السرعة خذ 2600 العادي.
كلام سليم !
انا استغرب من الية يقول لازم كرت شاشة قوى لتشغيل الافلام ال hd ؟ اى افلام يقصدم لا اعرف ؟ لو كرت من 4 سنين يستطيع تشغيل افلام ال HD :confused:

[Dr.Mohammed [F@H
27-04-2011, 23:43
بص يا سيدى :ah2:
هو عاوز جهاز للمونتاج !
يعنى بعملم ضغط افلام على الكمبيوتر و بيعدل افلام
انت قولت كفاية معالج Phenom X2 و هرد عادى !
ولكن عكس كلامك كله
يعنى لو عمل فلم على مثلا برنامج windows movies maker و جه يحفظ التعديل على الفلم
و معالج i7 2600 k هيعمل معالجة للفلم مع الهرد السريع مثلا فى 10 دقائق يبقى ايهما افضل ؟
بالعكس تماما اللاعاب لا تحتاج قوى كبيرة للمعالج تحتاج كرت شاشة قوى ومعالج متوسط
ولكن مونتاج الافلام على حسب لو 3D يحتاج كرت شاشة قوى ومعالج قوى للتعديل على الافلام وسرعة حفظها
ولو مونتاج افلام عادية و HD لا تحتاج سوى معالج قوى ورامات سريعة و كبيرة فى المساحة وهرد سريع و كرت شاشة متوسط فقط !
و فى اشياء اخرى تحتاج معالج قوى و كرت شاشة ضعيف او متوسط متفرقش مثلا ذى برنامج matlap لحل معادلات الرياضيات و ال matrix مثلا ماتريكس 512 صف فى 1024 عمود لو ببروسيسور ذى Phenom X2 يعوض للصبح فى حلها لكن لو بروسيسور سريع يخلص حلها فى مثلا ربع ساعة

اخى انا نصحته بتخفيض التكاليف قبل ان اعرف انه يريد استخدام المنصة الجديدة فى عمليات الــ rendering

ما فى الامر اننا كنا ننصحه بالأفضل

وعموما معالج Phenom X2 لا يصلح لمثل هذه العمليات

والله يوفقه فى شراء الأفضل

تحياتى

ahmed2012
28-04-2011, 02:02
اخى انا نصحته بتخفيض التكاليف قبل ان اعرف انه يريد استخدام المنصة الجديدة فى عمليات الــ rendering

ما فى الامر اننا كنا ننصحه بالأفضل

وعموما معالج Phenom X2 لا يصلح لمثل هذه العمليات

والله يوفقه فى شراء الأفضل

تحياتى

هذا الامر هو ما وددت ان اوضحة له
بمعنى اصح يتوكل على الله و يشترى اعلى معالج خصوصا مع استخدامة rendering !

تامر المصرى
28-04-2011, 02:51
:D
ما شاء الله عليكم يا شباب
ربنا يكرمكوا وينور بصيرتكوا
زى ما نورتونى ........ :ah4:

ان شاء الله انا نويت على الأتى :

INTEL CORE I7 2600 3.4/8M - Soket1155

https://images17.newegg.com/is/image/newegg/19-115-071-TS?$S300W$

GIGABYTE H67A-UD3H-B3 السعر 1050 جنيه
https://www.achatnet.fr/images/Image/gigabyte/GA-H67A-UD3H-B3.jpg

COOLER MASTER N520

G.skill Ripjaws 4GB (4 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.5

NZXT Lexa S (https://www.nzxt.com/new/products/crafted_series/lexa_s)

Antec VP450P 450W 30A

ADATA SSD 64 GB S501 V2 Marvell SATA III 6.0Gb/s

أنا عارف ان الرامات هى المشكله لأن لازم تكون 1333 - 1.5V
لكن للأسف بحثت فى مواضيع البيع الخاصه بالشركات وملاقيتش :)

:ah4:عموما اشكركم جدا يا رجال المستقبل وأمل الغد :ah4:
*ايه الكلام الكبير اللى بقوله ده :D

ahmed2012
28-04-2011, 11:50
تمام بس الهرد
ADATA SSD 64 GB
بيباع فى مصر ؟ بكام ؟ و فى مساحة اكبر ؟ و بيباع فين ؟
و نسيت اقولك لو مش هتعمل كسر سرعة يبقى بلاش من المشتت الاحترافى لو هتعمل كسر سرعة هاتة ولكن المعالج intel 2600 k افضل لكسر السرعة و غير موجود فى مصر ! بس فى شركة مش فاكر اسمها و الله فى روكسى قالى كمان اسبوعين هنجيبة

تامر المصرى
29-04-2011, 05:44
تمام بس الهرد
ADATA SSD 64 GB
بيباع فى مصر ؟ بكام ؟ و فى مساحة اكبر ؟ و بيباع فين ؟
و نسيت اقولك لو مش هتعمل كسر سرعة يبقى بلاش من المشتت الاحترافى لو هتعمل كسر سرعة هاتة ولكن المعالج intel 2600 k افضل لكسر السرعة و غير موجود فى مصر ! بس فى شركة مش فاكر اسمها و الله فى روكسى قالى كمان اسبوعين هنجيبة

شكرا يا غالى
ملحوظه :
أسـوأ أعدائى هم 2
إسرائيل :D وكسر السرعه

تامر المصرى
29-04-2011, 05:48
هل توجد رامات 1333 - 1.5V

fox_man88
30-04-2011, 13:02
اخى الفاضل انت بتتكلم عن المنتاج يبقى لازم جهاز ابل مش جهاز بوندز عادى بس انت بتتكلم عن موفيى ميكر يعنى انت مش راجل شغال على منتاج عالى ليه لزمتها تجيب جهاز غالى و انت مش محترف و لو محترف يبقى تستخدم ابل و فنل كات استديو لان نظام ابل افضل من الوندوز فى الجرفيك و بالنسبه لكارت الشاشه لازم يكون كواد اذا كنت بتاع منتاج مش كارت بلتى ان

kalbz2
30-04-2011, 16:06

كلامك صح جداً
انا عندى 550 وكاسره ل 3.45 وفكرت بس انى اسيف aep على صيغة avi والفيديو بس مايعديش دقيقة
بقالى اهو ساعة ونص ولسه frame 700/970
معاناة حقيقية بجد
بس ممكن نصيحة
اختصارا للوقت عايز افضل بروسيسور يوفرلى الوقت دا ومايعديش تمنه 1000 جنيه عشان الكرت اللى عندى 450 والباور 350 بس ولا استنى شوية amd تنزلى حاجة كويسة واكون حوشت فلوس اكتر

crees-85
30-04-2011, 16:41
اخواني هذا اللي موضح في الصورة اللي فوق هل هو معالج الكور سفن العادي ولا الساندي بريدج ؟؟ وايش يجي مكتوب عليه الساندي وكيف نفرق في الكتابة على علبة المعالج لو نبغى نشتري ومشكورين .
ايش هي عملية الrendering ؟؟؟؟؟

ابوالعدل
30-04-2011, 18:08
اخواني هذا اللي موضح في الصورة اللي فوق هل هو معالج الكور سفن العادي ولا الساندي بريدج ؟؟ وايش يجي مكتوب عليه الساندي وكيف نفرق في الكتابة على علبة المعالج لو نبغى نشتري ومشكورين .
ايش هي عملية الrendering ؟؟؟؟؟

الrendering هي عمليه مسح لمشاهده المشهد
باصوره النهائيه
انا استخدم MAX2010 بس اعرف له شوي