المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بسيط بخصوص اوراكل

bloodyelf
29-04-2011, 03:16
بسم الله الرحمن الرحيم
كنت عايز استفسر عن علاقة الdatabase بالشبكات
و هل دراسة شهادة CCNA مفيدة بالنسبة للمجال دا
و ما هى فائدة دراسة الlinux مع اوراكل او الشبكات

اتمنى التوضيح لأنى مش عارف ايه المناسب لاوراكل DBA

و جزاكم الله كل خير

bloodyelf
29-04-2011, 14:15
اتمنى من حضراتكم افادتى فى هذا الموضوع
و ايضا ما هى اهمية دراسة MCSA هل تفيد ام لا بخصوص قواعد البيانات ؟

Eng.Eslam Mohamed
29-04-2011, 16:49
السلام عليكم

بص يا سيدى اولا انت عايز تشتغل فى قواعد البيانات يبقى لازم تحدد انت مطور او مدير قواعد بيانات يعنى ديفلوبر او داتا بيز ادمن
بعد كدة لو انت راجل مطور يبقى مش هتفرق معاك كتير انك تكون فاهم شبكات اووى مجرد خلفيه بسيطه جدا عن البروتوكولات ليس اكثر اما لو انت ادمن فانت محتاج تكون عندك معلومات كويس بس برضه مش هقولك تكون محترف شبكات والقصه كلها لان اى دتا بيز بتعدى على اليوزر من خلال النتورك فانت لو فى مشكله فى النتورك وانت معندكش خلفيه عن النتورك هتبقى محتار ايه سبب المشكله لذلك النتورك هتساعدك كتير فى المجال دة
وربنا يوفقك....بالمناسبه النتورك اللى ممكن تفيد مع الداتا بيز هى ميكروسوفت يعنى مثلا خد mcsa or mcse

وربنا يوفقك

bloodyelf
29-04-2011, 20:47
اخى جزاك الله خيرا على ردك
و احب اعرف هل msca و mcse هيفيدونى مع دراستى لقواعد بيانات اوراكل
و هل دراسة نظام linux و هتفيدنى و انا عايز اكون Database Admin وليس ديفيلوبر

bloodyelf
30-04-2011, 01:48
اتمنى من حضراتكم افادتى بخصوص هذه المواضيع

bloodyelf
01-05-2011, 02:15
آسف على طول اسئلتى و ارجوا منكم افادتى فى هذا الموضوع

Eng.Eslam Mohamed
01-05-2011, 09:37
بص يا سيدى القصه كلها انك لازم تعرف شبكات ميكروسوفت لانها الاكثر استخداما بمعنى محدش فى اى شركه مش بيستغل على ويندوز بغض النظر عن الاصدار بتعته سواء اكس بى او سفن او فيستا فانت لازم تعرف كويس شبكات ميكروسفت وبكدة انت محتاج mcsa/mcse

اما بخصوص اللينكس فالقصه كلها ان الاوريكال اساسا معمول للينكس لانك زى مانت عارف ان فى قواعد بيانات خاصه بميكروسفت وهى السيكول
علشان كدة شركه اوريكال تبع لينكس ودة علشان موضوع التنافس وكده فانت الاهم عندك اداره قواعد البيانات على اغلب المستخدمين بتوع ميكروسفت دة فى البدايه بعد كدة ممكن تخش لينكس علشان تكبر نفسك وتوسعك امكانياتك لو رحت شركات كبيره عنها سيرفرات لينكس فهتلاقى الاوريكال بينزل على اللينكس

ودة كل شى اتمنى اكون افادتك

bloodyelf
01-05-2011, 20:37
جزاك الله خيرا
و فعلا افدتنى الف شكر ليك