المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جهاز لا يقبل كروت الستالايت رغم كل محاولاتي

02-05-2011, 01:08
السلام عليكم
عانيت الامرين مع هذا الجهاز وأنا أحاول تنصيب وتشغيل كارت ستالايت لكن دون جدووووى

على الرغم مجرب نوعين لحد الآن لكن نفس الشيئ

كارت kworld s100
كارت skystar 2

جربت نظام اكس بي و ويندوز 7 لكن نفس الشيئ مع العلم ان الكارتين اشتغلو عادي في جهازي الثاني

المشكل : بعد التنصيب يتعرف البروغ دي في بي على الكارت وكل شيئ لكن يطلع ما في اشارة حدث مع الكارتين الفرق هو ان في كارت كي وورلد الاشارة والجود 0 الاثنين أما في سكاي ستار الاشارة الاولى 80 % اما الجودة 0

رغم اني مع كارت سكاي ستار التقطت الاشارة ببرنامج dvb RECEIVER المرفق مع التعريف لكن في البروغ دي في بي لا توجد لا صورة ولا شيئ

مواصفات الجهاز الذي لم تشتغل فيه الكروت محدودة عكس الجهاز الأول
مواصفات الجهاز اللي ما اشتغلت فيه الكروت
Gigabyte G31
Dual core 3.2 GHZ
1 G RAM
حقيقة انا ما افهم كثير في هذه الأمور لكني شكيت في منفذ PCI لأني جربت كل طريقة ممكنة لتشغيل الكروت لكن دون جدوى :ah24:

ان شاء الله يكون احد الاعضاء مار عليه نفس المشكل أو يعرف حل لهذه المعضلة لأني خلاااص راح ارمي الجهاز مع الكروت صارلي يومين ابحث عن حل لكن دون جدوى

Dream Knight
02-05-2011, 03:59
طيب ما انت قلت الحل
بصراحه اول ما قريت عنوان الموضوع فكرت على طول في طريقه توصبل الكارت
يعني Normal PCI ولا PCI-E x1,x4,x16 اعتقد وبشكل كبير ان المشكله في الــــ PCI وعشان تتأكد جرب كارت تاني خالص زي كارت شبكه مثلاً وشوف او لو عندك PCI تاني غير الي بتوصل عليه جربه

اتمنى اكون افدتك

02-05-2011, 11:13
أخي والله راح أطق أنا توي جايب جهاز ثاني من نوع ELITEGROUP وعملي نفس المشكل :(
مش عارف ايش هو البرنامج اللي خلا الكارت تشتغل في جهازي الرئيسي وما خلاهم يشتغلو في الأجهزة الثانية مع اني نقلت جميع الكوداك للأجهزة الله يخليكم ابغى مساعدة ممكن اني لم اثبت برنامج مهم أو شيئ.... مع العلم ان التعريفات كلها سليمة الشيئ الوحيد هو انه لا توجد اشارة

Dream Knight
02-05-2011, 16:32
بصراحه انا مش عارف ...... بس انت جريت كارت تاني زي ما قلت لك ؟... مكن اوي انه يكون الــ PCI
ولك رساله على الخاص

04-05-2011, 11:12
مشكور اخي على اهتمامك .... رميت الجهاز والثلاث كروت بعد ان تبين انو المشكل لدى احد اصدقائي مع نفس لوحة الأم الصينية G31
جيجا بايت .. المشكل ده سبب لي انهيار عصبي ما راح المس كارت ستالايت في حياتي بعد الآن

كوكو5000
06-05-2011, 03:29
اخى كان من زمن بعيد مشكلة شبيها لنفس المشكلة ديه ....فاأنصحك تشغل الكارت سكاى ستار2 ببرنامج العرض الشهير والرائع ...DVB DRAEM 1.5C وعلى فكره عندى نفس الكارت وشغال على البرنامج 10على 10 ولو عايز البرنامج بالكراك انا فى الخدمه وسيبك من البروج