المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماهو افضل بروسيسور core 2 series

الصفحات : [1] 2

LEAGUE
05-05-2011, 08:45
ياجماعه ماهو افضل بروسيسور core 2 series مش core i series لانى انا عندى بورده تدعم جميع core 2 series فقط ياريت المساعده الضروريه ماهو اقوى بروسيسور core 2 series وانا عندى مواصفات جهازى

motherboard:P5G41T-M LX

RAM:G.SKILL DDR3 2X2 4GB

VGA CARD:ATI RADEON HD 5670 1GB

طبعا انا عندى CORE 2 DUO E7200 بس هو تعبان مع العاب الحديثه الموجوده حاليا بس انا البروسيسور العايزو مش للالعاب الحاليه يكون قوى جدا للهتنزل فى المستقبل فى عام 2012 وبعد 2012 ويكون CORE 2 SERIES

وكمان انا فى المستقبل ناوى هغير الكارت بس لما اغير البروسيسور طبعا الاول واحتمال احدث الى واحد من هذه الكروت وهى

HD 6970 او HD 6950 او HD 5970

ايه رايكم ايه البروسيسور الهو يناسبنى من CORE 2 SERIES ياريت الاجابه ولو مفيش اجابه ولازم CORE I7 او CORE I5 موديل عالى رودو عليه وعرفونى وقولو ايه هو افضل بروسيسور CORE 2 SERIES متناسب ليه ويكون مستوا قريب من CORE I7 و اعلى موديل فى CORE I5 ياريت الاجابه سريعا على اسئلتى يعنى حتى لو مفيش فى CORE 2 SERIES يكون اقرب بروسيسور CORE 2 SERIES لى CORE I 5 وياريت الافاده السريعا

وياريت من الاداره المساعده مش حذف الموضوع انا بدات اكره المنتدى بالشكل ده المنتدى بيعمل حركات غريبه اوى وكده انا هبعد عن المنتدى وهاخد فكره وحشه عنو ومش هقول عليه لاى حد من معرفى انو متدى جيد ومن فضلكم المساعده من الاداره مش حذف الموضوع وكمان من غير سبب

qutaibah95
05-05-2011, 14:21
ياجماعه ماهو افضل بروسيسور core 2 series مش core i series لانى انا عندى بورده تدعم جميع core 2 series فقط ياريت المساعده الضروريه ماهو اقوى بروسيسور core 2 series وانا عندى مواصفات جهازى

motherboard:P5G41T-M LX

RAM:G.SKILL DDR3 2X2 4GB

VGA CARD:ATI RADEON HD 5670 1GB

طبعا انا عندى CORE 2 DUO E7200 بس هو تعبان مع العاب الحديثه الموجوده حاليا بس انا البروسيسور العايزو مش للالعاب الحاليه يكون قوى جدا للهتنزل فى المستقبل فى عام 2012 وبعد 2012 ويكون CORE 2 SERIES

وكمان انا فى المستقبل ناوى هغير الكارت بس لما اغير البروسيسور طبعا الاول واحتمال احدث الى واحد من هذه الكروت وهى

HD 6970 او HD 6950 او HD 5970

ايه رايكم ايه البروسيسور الهو يناسبنى من CORE 2 SERIES ياريت الاجابه ولو مفيش اجابه ولازم CORE I7 او CORE I5 موديل عالى رودو عليه وعرفونى وقولو ايه هو افضل بروسيسور CORE 2 SERIES متناسب ليه ويكون مستوا قريب من CORE I7 و اعلى موديل فى CORE I5 ياريت الاجابه سريعا على اسئلتى يعنى حتى لو مفيش فى CORE 2 SERIES يكون اقرب بروسيسور CORE 2 SERIES لى CORE I 5 وياريت الافاده السريعا

وياريت من الاداره المساعده مش حذف الموضوع انا بدات اكره المنتدى بالشكل ده المنتدى بيعمل حركات غريبه اوى وكده انا هبعد عن المنتدى وهاخد فكره وحشه عنو ومش هقول عليه لاى حد من معرفى انو متدى جيد ومن فضلكم المساعده من الاداره مش حذف الموضوع وكمان من غير سبب

والله يا اخي معالجات core 2 صارت قديمه
بس افضل معالج من تلك السلسله
هوcore 2 quad 9xxx
من الفئة التاسعه بس والله اسمو غايب عن بالي بس سعره غالي شوي بسعره ممكن تجيب معالج افضل منه بكثيررررررر

LEAGUE
06-05-2011, 01:43
انا عارف ان بتمنو اجيب بروسيسور من فئه CORE I SERIES افضل مينو بس المشكله انى هحتاج موثر بورد وانا ميزانيتى يدوبك بس للبروسيسور مش هقدر اجيب موثر بورد CORE I SERIES لان لازم لو غيرت موثر بورد اغير البروسيسور فى ساعتهه وانا مش معايا تكلفه انى اغير بروسيسور وموثر بورد فى توقيت واحد فانا اشتريت الموثر بورد الذى تدعم جميع CORE 2 SERIES وبعد شويه هشتيرى بروسيسور غالى لانى مش هقدر اجيب الاتنين مع بعض بورده وبروسيسور غير كده موثر بورد CORE I SERIES غاليه ومش اجيب نوع وحش من CORE I SERIES اخلينى فى CORE 2 SERIES احسن من اغير لى CORE I واجيب حاجه وحشه ولا ايه بعدين انا محتار فى التلاته دول انهى افضل نوعه فيهو وهم

CORE 2 QUAD Q9650 CORE 2 EXTREME QX9650 CORE 2 EXTREME QX9770
انهى الافضل فيهوم اداء وسعر وافركلوك قوى جدا بدون مشاكل ويقدر يستحمل اوفركلوك

Stone
06-05-2011, 02:40
افضل معالج لك ...

Core 2 Quad Q9550

LEAGUE
06-05-2011, 03:09
مدام القواد افضل من اكستريم وهجيب قواد يبقى هجيب الهو

CORE 2 QUAD Q9650

وعلفكره انا لو غيرت كارت شاشه غيرت مش هفكر خالص فى HD 6950 انا لاغيتو بعد اكتشافى من الابحاث انو مش قوى اوى

ياهجيب HD 6970
ياهجيب HD 5970
ياهجيب GTX 580
التلاته دول معمول ليهوم مقارنات كتيره فى مواقع وحلوين لو قدرت اجيب اعلى واحد فيهوم الهو HD 5970 هجيبو مقدرتش عليه يبقى هكون محتار اجيب HD 6970 ولا اجيب GTX 580 3GB لان الاتنين كل واحد فيه مميزات عن التانى بس HD 6970 ارخص بس ارخص حاجه بسيطه كده كده الاتنين غالين وفى نفس الوقت GTX 580 3GB احسن شويه فى مقارنات العاب انا محتار بجد انهى الافضل ليه
GTX 580 3GB او HD 6970 بس هحاول اشوف لو قدرت اجيب HD 5970 هجيبو لو مقدرتش هجيب حاجه من الاتنين دول HD 6970 او GTX 580 3GB بس هكون محتار فيهوم اوى ياترى انهى الافضل بالاخص لى العاب كوره قدم لان هتتطور جامد فى المستققبل العاب كوره قدم

wish-master
06-05-2011, 06:24
أخوي أسعار المعالجات التي تبحث عنها غالية جدا
وتتقارب بل أحيانا أغلى من معالجات core i3 و core i5

أنا أنصحك إذا كنت تريد معالج قوي
core 2 quad 9650
أو
core 2 quad 9550

ولكن خذ بالحسبان أسعارهم غالية

LEAGUE
06-05-2011, 07:06
انا قررت هجيب CORE 2 QUAD Q9650 ولما ينزل حاجه غير CORE I ساعتهه افكر اغير البورده والنظام

mahdi611
06-05-2011, 07:07
اخي العزيز الكور تو كواد 9650 معالج رائع وانا امتلكه في كومبيوتري القديم وكسرت سرعته لغاية 4.3GHZ بس المشكله دلوقت اصبح نادر وغالي والمشكله الاخرى لديك انه بوردات ال G41 لا تصلح لكسر السرعه خالص
لذلك صدقني اخي تعال على نفسك شويه وغير المنصه ودلوقت منصة الساندي بريدج اصبحت في متناول الجميع فمعالجها وبوردتها ورامتها لا تكلفك اكثر من 600-700 دولاروهي منصهرائعه في كسر السرعه لو كان المعالج فئة K وتقدم اداء يتفوق على منصة ال X58

LEAGUE
06-05-2011, 07:39
لانا بعمل اوفركلوك بالبورده G41 عامل حتى اوفركلوك للبروسيسور CORE 2 DUO E7200 من 2.53 الى 3.27 وكان عندى قبل كده موثربورد G31 كنت بعمل بيهه ايضا اوفركلوك لغايه 3.5 علشان كانت الرامات الفولت بتاع DDR 2 كان اعلى من فولت DDR 3
كان بيزيد على G31 كويس لكن على G41 بيزيد ايضا بس طبعا الرامات فولت بتاعه اقل من DDR 2 فتعمل اوفركلوك لغايه 3.27 فقط
لكن هى جيده فى عمل اوفركلوك جدا بعدين مدام شغال كويس جدا مش مشكله هجيبو ومدام يتناسب مع هذه الكروت

GTX 580 و HD 6970 و HD 5970

LEAGUE
06-05-2011, 08:30
وعلفكره ياجماعه CORE I SERIES ده مش هيعقد فتره طويله وهتنزل حاجه بعدو وهتشوفو بنفسكم هينزل حاجه تلغى كل ده اكيد لان CORE I SERIES زى CORE 2 متشبهين هو CORE I 7 اه اعلى لكن برضو فى تقارب ده معنى ان CORE I SERIES مش هيقعد فتره طويله وهتنزل حاجه بعدو او هم خلاص وصلو لاعلى حاجه فقالو احسن من مفيش ننزل CORE I SERIES الهينزل بعد كده حاجات جباره جدا وخياليه مش CORE I ده وهتشوفو لانى سمعت ان كمبيوتر ده هيتغير خالص ومكن يحصل الكلام ده سنه 2015 ومكن بعد 2015 هو المروض المعاد المحدد 2020 بيقولو الكمبيوتر هيتغير وهتحس انك متاقلم وعايش معا اكنو واقع لان لسه المضاره ثلاثيه ابعاد هينزل بعديهه رباعى الابعاد وهيكون حاجه خياليه خالص مش لازم الواحد يرمى نفسو على CORE I اوى مكن يجيب اعلى حاجه CORE 2 SERIES ويشتغل بيه تمام اوى ويجيب احسن كروت يقدر يشغلهه او لو عايز اعلى كارت الهو HD 6990 يحول ويغير لى CORE I7 EXTREME لكن لو هيجيب اعلى كارت بس يكون بعد HD 6990 يجيب QUAD Q9650 وهيشتغل معا كويس جدا وحد عارف يمكن HD 6990 و GTX 590 يشتغلو كويس مع قواد بس مااعتقدش

Paramount
06-05-2011, 10:40
طالما انت بتريد جهاز بكامل الامكانيات انصحك بتغيير منصتك كاملا .....اسال مجرب:)

مثل ماذكر الاخوان منصة ساندي بريدج ستكون افضل خيار لك

LEAGUE
06-05-2011, 10:47
انا مش فاهم حاجه ايه دى ساندي بريدج اول مره اسمع عن ساندى بريدج دى هيه

LEAGUE
06-05-2011, 10:50
اه فهمت قصدك يعنى اغير النظام واغير البورده والبروسيسور لا خلاص انا لسه مشتيرى البورده دى بقالى اسبوعين فلوسهه تترميه انا هغير لى quad 9650 وانشاءالله لو غيرت حاجه تانى هغير كارت شاشه العندى الهو hd 5670 الى hd 6970 او hd 5970 او gtx 580

LEAGUE
06-05-2011, 11:14
ياناس انا عرفت خبر كل بروسيسورات coire i3 اقل من core 2 quad q9650 ومعظم core i5 اقل من كور 2 قواد لكن اعلى حاجه فى core i5 فى نفس مستوى core 2 quad q9650 من اول core i7 افضل من core 2 quad q9650 يعنى ده معنا ان
البروسيسور كور 2 قواد 9650 مش قليل ولايستهان بيه وبروسيسور قوى

ibmmtr
06-05-2011, 11:47
ياناس انا عرفت خبر كل بروسيسورات coire i3 اقل من core 2 quad q9650 ومعظم core i5 اقل من كور 2 قواد لكن اعلى حاجه فى core i5 فى نفس مستوى core 2 quad q9650 من اول core i7 افضل من core 2 quad q9650 يعنى ده معنا ان
البروسيسور كور 2 قواد 9650 مش قليل ولايستهان بيه وبروسيسور قوى

اخي الكريم الظاهر ما بتشوف المراجعات الحديثة الخاصة ببرامج الريندير والضغط والقايم لتحكم صح وتظلم فئات Core i5

ملحوظة Q9650 اسمه بالانجليزية Quad ويقال بالعربية كواد مش قواد. ;)

LEAGUE
06-05-2011, 12:10
بس برضو حتى لو هو مش فى نفس المستوى هيكون نيد ليهوم قوى ومكن يكون فى نفس مستوى core i3 او احسن شويه بعدين كده كده مانا هجيب كور 2 كواد 9650 لانى مش هقدر اغير كمان بورده

basket687
06-05-2011, 12:41
بس برضو حتى لو هو مش فى نفس المستوى هيكون نيد ليهوم قوى ومكن يكون فى نفس مستوى core i3 او احسن شويه بعدين كده كده مانا هجيب كور 2 كواد 9650 لانى مش هقدر اغير كمان بورده

أخي Q9650 لا يستحق سعره الحالي أبداً فهو معالج قديم، وأي معالج من فئة i5 ساندي بريدج أقوى منه، وحتى corei3-2100 يعادله تقريباً في الألعاب، أنصحك بإحدى الخيارات التالية:
1- الإبقاء على معالجك الحالي وكسر سرعته إلى ما فوق 3GHz وتغيير المنصه كلها السنة القادمة (أوفر الحلول وليس بالحل السيء).
2- شراء Core 2 Quad رخيص نسبياً مثل Q8400 والعمل على كسر سرعته.
3- شراء معالج Core i5 أو i7 من فئة الساندي بريدج مع لوحة أم داعمة له.
4- الانتظار حتى تطلق AMD معالجات Bulldozer (قد يكون خياراً جيداً).

سؤال خارج قليلاً عن الموضوع: لماذا تريد كرت شاشة عالي جداً؟ ما هي دقة الشاشة التي عندك؟

LEAGUE
06-05-2011, 13:25
انا بقول لو حدثت لى كارت شاشه عالى مش ضرورى دلوقتى

LEAGUE
06-05-2011, 13:31
يعنى قصدى هجيب كارت شاشه عالى جدا فى المستقبل كمان مش اقل من سنتين فعايز اعرف دلوقتى ايه البروسيسور اليتناسب مع دول علشان اجيبو دلوقتى علشان لو فكرت احدث فى المستقبل كارت ميكونش فى عنق زجاجه فهمتنى

basket687
06-05-2011, 13:45
يعنى قصدى هجيب كارت شاشه عالى جدا فى المستقبل كمان مش اقل من سنتين فعايز اعرف دلوقتى ايه البروسيسور اليتناسب مع دول علشان اجيبو دلوقتى علشان لو فكرت احدث فى المستقبل كارت ميكونش فى عنق زجاجه فهمتنى

إذاً أنصحك بالإبقاء على جهازك الحالي وشراء منصة ومعالج جديدين عندما تغير كرت الشاشة بعد سنتين، فبعد سنتين سيكون هناك معالجات أسرع بكثير وأرخص من الموجودة حالياً.

LEAGUE
06-05-2011, 14:36
قصدك ايه بمنصة وقصدك ايه بكلامك قصدك يعنى افضل بهذا الجهاز ومغيرش غير البروسيسور اجيب بروسيسور عالى وقوى وملا اجيب كارت شاشه عالى اغير الجهاز

basket687
06-05-2011, 14:49
قصدك ايه بمنصة وقصدك ايه بكلامك قصدك يعنى افضل بهذا الجهاز ومغيرش غير البروسيسور اجيب بروسيسور عالى وقوى وملا اجيب كارت شاشه عالى اغير الجهاز
قصدي إنه لما تيجي تغير كرت الشاشة تغير معه البروسيسور والماذربورد

LEAGUE
07-05-2011, 04:03
اه فهمتك يعنى كده احدث بروسيسور فقط ولو عايز احدث كارت شاشه لازم بروسيسور وموثر بورد اغيرهوم يعنى معنى كلام ده كروت شاشه العاليه لم بتوافق معهم اعلى برويسور فى كواد بعدين انا مش مختار اعلى كارت شاشه انا محتار المستويات البعدو مش معقوله كواد ميقدرش يشغل هذه الكروت بكامل امكنياتهه بدون عنق زجاجه بزاد لو عملت اوفركلوك ده مكن عملو اوفركلوك لغايه 4 جيجا او اكتر كمان

basket687
07-05-2011, 05:19
اه فهمتك يعنى كده احدث بروسيسور فقط ولو عايز احدث كارت شاشه لازم بروسيسور وموثر بورد اغيرهوم يعنى معنى كلام ده كروت شاشه العاليه لم بتوافق معهم اعلى برويسور فى كواد بعدين انا مش مختار اعلى كارت شاشه انا محتار المستويات البعدو مش معقوله كواد ميقدرش يشغل هذه الكروت بكامل امكنياتهه بدون عنق زجاجه بزاد لو عملت اوفركلوك ده مكن عملو اوفركلوك لغايه 4 جيجا او اكتر كمان
أنا النقطة التي أردت إيصالها أنه إذا كنت لا تنوي تغيير كرت الشاشة حاليا فلا داعي لتغيير أي شيء حالياً (خلي جهازك مثل ما هو)، فلا فائدة من شراء Q9650 حالياً لتضع معة كرت شاشة بعد سنتين! سيكون في ذلك الوقت معالجات أقوى منه وسعرها 100 دولار أو أقل!
ثم يا أخي موضوع توافق البروسيسور مع كرت الشاشة وعنق الزجاجة هو موضوع نسبي ويعتمد على عوامل كثيرة منها اللعبة نفسها ودقة الشاشة....
يعني لا يوجد شيء اسمه البروسيسور لا يستطيع تشغيل كرت الشاشة (بالمناشبة فإن Q9650 يعتبر جيداً حتى الآن) ولكن يفضل دائما أن لا تضع كرت شاشة قوي مع بروسيسور ضعبف فلن يكون الجهاز مثاليا للألعاب الحديثة.

الشركات تحاول دائماً تحقيق المزيد من الربح فأنصحك بالتروي وعدم شراء ما لا تحتاج إليه (يعني إذا حاسس إنك ضيعت فلوسك على مذربورد جديدة مش تروح تكملها وتضيع المزبد من الفلوس على بروسيسور جديد لا تحتاج إليه الآن).

LEAGUE
07-05-2011, 06:20
ما انا عندى كارت شاشه وبروسيسور حاليا كارت شاشه اعلى من بروسيسور بفرق كبير

لان كارت شاشه HD 5670 1GB
اقوى من CORE 2 DUO E7200

والعاب الحديثه كلهه بتطلب بروسيسور علشان تشتغل باعلى مستويات فى جرافيك والاداء بتطلب بروسيسور CORE 2 DUO E8400 او CORE 2 QUAD Q660 غير ان كارت شاشه عندى مش متوافق مع بروسيسور البروسيسور ضعيف مش بيقدر يشغلو على اعلى مستوى يقدر يشغلو الكارت من على رغم انو كارت من الفئه المتوسطه اومال لو كان من الفئه العاليه كان حصل ايه كان البروسيسور هنيج مع قوتو فهمت قصدى ومدام هطر احدث علشان كارت شاشه العندى تقيل على بروسيسور يبقى اجيب اعلى حاجه وهى Q9650 علشان فى المستقبل لو ناويت اجيب حاجه من التلاته الانا قولتلك عليهوم ميحصلش عنق زجاجه فاجيب اعلى بروسيسور لان البروسيسور عادى انو يكون اعلى من كارت شاشه بفرق شاسع لكن غلط ان يكون كارت شاشه اقوى من البروسيسور بس طبعا احسن وضح لما يكونو الاتنين فى نفس مستوى القوى

LEAGUE
07-05-2011, 06:33
ده حتى تقييم الويندوز 7 عندى فى جهازى كارت شاشه واخد بدون اوفركلوك واخد 7.0 بالاوفركلوك واخد 7.1 لكن البروسيسور واخد تقييم بتاعو من غير اوفركلوك 6.2 بالاوفركلوك واخد 6.7 يعنى واضح الفرق الكبير مابين كارت شاشه والبروسيسور كارت شاشه اقوى بكتير وطبعا عند تشغيل العاب تحتاج كارت شاشه متوسط وبروسيسور عالى يكون البروسيسور لم يقدر على تشغيل اعدادات كارت شاشه فى العاب على اعلى مستوى عالى ولعبه علشان تشتغل بجرافيك بتاعه الجميل والمثير لازم يكون اعدادات كارت شاشه عاليه بالتالى البروسيسور مش بيقدر على هذه الاعدادت فيتسبب ان تكون العاب ضعيفه فى الاداء ارجو ان تكون فهمت قصدى ووصلتلك فكرتى

basket687
07-05-2011, 07:06
ده حتى تقييم الويندوز 7 عندى فى جهازى كارت شاشه واخد بدون اوفركلوك واخد 7.0 بالاوفركلوك واخد 7.1 لكن البروسيسور واخد تقييم بتاعو من غير اوفركلوك 6.2 بالاوفركلوك واخد 6.7 يعنى واضح الفرق الكبير مابين كارت شاشه والبروسيسور كارت شاشه اقوى بكتير وطبعا عند تشغيل العاب تحتاج كارت شاشه متوسط وبروسيسور عالى يكون البروسيسور لم يقدر على تشغيل اعدادات كارت شاشه فى العاب على اعلى مستوى عالى ولعبه علشان تشتغل بجرافيك بتاعه الجميل والمثير لازم يكون اعدادات كارت شاشه عاليه بالتالى البروسيسور مش بيقدر على هذه الاعدادت فيتسبب ان تكون العاب ضعيفه فى الاداء ارجو ان تكون فهمت قصدى ووصلتلك فكرتى

كرت الشاشة الذي عندك ليس بهذه القوة (ما هي دقة الشاشة عندك؟) والبروسيسور ليس ضعيفاً خاصة مع الأوفركلوك، بعدين سيبك من تقييم الويندوز.

زيادة إعدادات الجرافيك بالعادة لا تزيد الضغط على البروسيسور وإنما على كرت الشاشة، بمعنى آخر إذا كان البروسيسور لا يستطيع تشغيل لعبة معينة فلن يتمكن من تشغيلها حتى على أقل الإعدادات، أما إذا كانت اللعبه بطيئة مع الإعدادات العالية فقط فالمشكلة غالباً في كرت الشاشة.

LEAGUE
07-05-2011, 07:28
انا جربت انزل مستوى الاعدادات للعبه GTa iv برضو كانت بطيئه يبقى عيب بروسيسور بعدين مكتوب فى ملف البيكون مكتوب فيه الامكنيات اليحتجهه الجهاز لازم يكون كواد 6600 وكارت شاشه اقل من العندى يعنى كارت شاشه بتاعى كافى جدا لتشغيل معظم العاب الموجوده على اعلى اعدادات بس طبعا على ريسوليشن منخفض شويه كارت شاشه مفيهوش مشاكل مدام بلعب على ريسوليشن مش اعلى من 1152x864 بيشغل معظم العاب على اعلى اعدادات عادى الا بقى لو العاب الهى عاليه اوى ودى معظمهه لسه منزلش هينزل اخر سنه 2011 وفى 2012 هى دى الهتكون تقيله شويه على كارت شاشه بتاعى الهى العاب العاليه اوى الهى اعلى من gta iv ودى نزل منهه بعض العاب قليله لسه لحد اخر 2011 وفى 2012 هتنزل العاب قويه جدا هتكون هيه التقيله شويه على كارت شاشه بتاعى ومش هينفع تشتغل على اعلى اعدادات

basket687
07-05-2011, 07:36
هي لعبة GTA IV من أثقل الألعاب على البروسيسور وهي تضغط عليه أكثر من معظم الألعاب الأخرى.

ولكن حتى إذا أردت تغيير البروسيسور فإني أنصحك ب Core i5 2500k وليس Q9650 حتى لو اضطررت لتأجيل الشراء بسبب الحاجة لشراء ماذربورد جديدة (حرام تشتري Q9650 في هذا الوقت فلا يستحق سعره أبداً).

LEAGUE
07-05-2011, 07:40
بعدين انا جربت اعمل اختبار من غير ما اعمل اوفركلوك للبروسيسور لاقيت العاب ضعيفه جدا وفريمات لعبه gta iv عملت ليهه اختبار طلعت مش بتعدى الفريمات 35 لكن بعد الاوفركلوك للبروسيسور من 2.53 الى 3.27 الفريمات زادات والعاب اشتغلت احسن شويه بدل ماكانت مش قادره تمشى خالص بقيت شغاله احسن نسبيا وبقيت قادره تمشى وعملت اختبار فريمات فى لعبه gta iv الاختبار طلعت نتيجتو بتوصل لى 47 واقل حاجه بتوصلهه 44 بعد الاوفركلوك ده دليل كافى ان البروسيسور ضعيف وبرضو كارت شاشه مش قوى اوى بس كارت شاشه قوتو متوسطه مهياش ضعيفه بزاد انى مش بلعب على ريسوليشن عالى لكن بروسيسور مستوا ضعيف لما اجيب بروسيسور قوى اوى الاول افكر اجيب كارت شاشه قوى جدا بس لما اغير البروسيسور الاول لان بشكل ده لو اشتريت كارت شاشه قوى جدا وهاجى اشغلو على اعداداتو العاليه وجرافيك وجوده العاليه هيكون حمل على البروسيسور ومش هيقدر انو يشغل الكارت بكامل امكنياتو بدون عنق زجاجه وباداء عالى ولا ايه