المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل فى خاصيةفى كروت الشاشة زى speed Step فى المعالجات

Eng_otb
07-05-2011, 16:48
السلام عليكم
سؤال لاهل الخبرة
هل يوجد خاصية فى كروت الشاشة زى Speed Step Tech الموجودة فى المعالجات والتى تقوم بتقليل تردد المعالج فى الوقت الغير مستغل فيه

ولو الخاصية دى موجودة بالفع هل يمكن ايقافها او تعطيلها ؟؟؟؟ ازاى؟؟؟؟؟
وهل لو عطلتها هيبقى فى خطورة على كارت الشاشة ؟؟؟
ارجو الرد لان الموضوع ده شكله مسببلى مشكلة فى برامج الثرى دى اثناء العمل

CR@N$H
07-05-2011, 16:57
الخاصية موجودة وتعمل بشكل تلقائي
اما عملية الغائها فأنت بحاجة إلى التعديل على الBios الخاصة به ولا أعلم إن كان هناك طرق أخرى للقيام بذلك
وهل ممكن ان تذكر المشكلة لعل هناك حل أخر أو سبب أخر للمشكلة

Eng_otb
07-05-2011, 17:13
المشكلة هى عند تغيير ال visual Style فى برامج الثرى دى اى التغيير من نظام عرض ال wireframe الى نظام shade with highlights او اى طريقة عرض اخرى البرنامج يقفل
انا حاولت افسر اللى بيحصل ان الكارت بيكون فى وضع الخمول ولما بغير طريقة العرض يبدا الكارت فى العمل بكامل طاقته لكن للاسف بعد ما يكون البرنامج قفل :D يعنى ممكن تكون بطئ فى الاستجابة وده واضح ايضا فى الماتريل اديتور لبرامج الثرى دى
مش عارف المشكلة فى ايه لحد دلوقت انا جربت حاجات كتير من تغيير الويندوز وتغييرب نسخة البرنامج وعمل اوفر كلوك للبروسيسو قلت ممكن يكون يمثل عنق زجاجاة ولكن كل ده بلا جدوى

مواصفات الجهاز بلاعلى فى بياناتى

CR@N$H
07-05-2011, 17:32
لا أتوقع أن هذا هو السبب فالبطاقة تعمل بقوتها الكاملة بمجرد العمل على مع هذا البرنامج

Eng_otb
07-05-2011, 17:35
لا أتوقع أن هذا هو السبب فالبطاقة تعمل بقوتها الكاملة بمجرد العمل على مع هذا البرنامج

ممكن لو حضرتك شغال على برامج الثرى دى زى الماكس اتناقش مع حضرتك بشكل مفصل واعرض على حضرتك المشكلة بالظبط واعرض الحلول اللى جربتها

CR@N$H
07-05-2011, 17:40
في الحقيقة أنا لست خبيرا به بشكل كامل ولكن لي بعض التجارب معه
على كل حال قم بعرض تجربتك بشكل كامل و مفصل هنا فهناك عدد كبير من الأخوة الخبراء فيه رغم اني استبعد المشكلة العتادية

Eng_otb
07-05-2011, 17:45
في الحقيقة أنا لست خبيرا به بشكل كامل ولكن لي بعض التجارب معه
على كل حال قم بعرض تجربتك بشكل كامل و مفصل هنا فهناك عدد كبير من الأخوة الخبراء فيه رغم اني استبعد المشكلة العتادية

انا هعمل موضوع منفصل للمشكلة بعيدا عن السؤال اللى سالته فى هذا الموضوع