المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بوردة جيجا بايت

abo 7abiba
09-05-2011, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بردة جيجا بايت فيها مشكلة وهى عند توصيل كابل الباور سبلاى تقوم شغالة لوحدها ومش بتجيب اى حاجة

وكارت التيستر جايب ---- (شرط بس)

جربت اكتر من باور نفس المشكلة ما العمل

النديم
10-05-2011, 01:31
بطاقة الفحص أداة لافائدة منها دون دليلها، فإرجع له إن أمكن لتعرف معنى قراءته.
لابأس أن تجرب أخي العودة بالبيوس للإفتراضيات (Clear CMOS) عن طريق الموصل (Jumper) الخاص بذلك وكما ينص دليل اللوحة الأم.
hgk]dl

abo 7abiba
10-05-2011, 12:58
بطاقة الفحص أداة لافائدة منها دون دليلها، فإرجع له إن أمكن لتعرف معى قراءته.
لابأس أن تجرب أخي العودة بالبيوس للإفتراضيات (Clear CMOS) عن طريق الموصل (Jumper) الخاص بذلك وكما ينص دليل اللوحة الأم.
hgk]dl

جربت يا اخى اعادة البيوس لحالتة الافتراضية عن طريق Clera coms

ولم يحصل اى جديد

The Mysterious
10-05-2011, 16:35
هل جربت بتشغيلها خارج الصندوق ولا زالت المشكله قائمه ؟؟، قم بتشغيلها بدون شرائح ذاكره ولاحظ، هل ستسمع صوت الصافره المتقطعه أم لا.

abo 7abiba
10-05-2011, 20:27
هل جربت بتشغيلها خارج الصندوق ولا زالت المشكله قائمه ؟؟، قم بتشغيلها بدون شرائح ذاكره ولاحظ، هل ستسمع صوت الصافره المتقطعه أم لا.

هى فعلا خارج الصندوق

وجربت تشغيلها بدون رامات وعند توصيل كابل الباور تشتغل على طول دون وجود اى شىء على الشاشة !

MrEhabYoussrey
13-05-2011, 14:03
عشـان يا أبو حبيبة إنت بتقفل اللوحة بإنت بتفصل كابل الكهرباء.
لما تييجى تقفل الكهرباء خليك موصل سنتين الباور بمفك كإنك بتدوس على زرار الباور وبعدين إسـحب الفيشـة.

لما تيجى بقى توصل الفيشـة تانى .. البوردة مش حتشتغل غير بتوصيل سنتين الباور.. وهكذا..

abo 7abiba
14-05-2011, 13:01
عشـان يا أبو حبيبة إنت بتقفل اللوحة بإنت بتفصل كابل الكهرباء.
لما تييجى تقفل الكهرباء خليك موصل سنتين الباور بمفك كإنك بتدوس على زرار الباور وبعدين إسـحب الفيشـة.

لما تيجى بقى توصل الفيشـة تانى .. البوردة مش حتشتغل غير بتوصيل سنتين الباور.. وهكذا..

الله يكرمك يا مستر ايهاب

لكنى والله عملت زى ما قولتلى ومفيش فايدة

انا رميت طوبتها لكن الفضول هيقتلنى علشان اعرف السبب