المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصر - طنطا - (( مساعده و استفسار ))

nmnm33
04-06-2011, 03:57
بسم الله الرحمن الرحيم

انا نويت اجيب بورده وبروسيسور ورامات

البورده
Msi 870-G45
البروسيسور
AMD Phenom II x4 955 BE
الرامات
Ram 2G DDR3 1333

الاسئله الى عاوز اجابه ليها (( استفسار )) :ah42:

1- هل البرورده حلوه للبروسيسور وبعد كده للتحديث ؟

انا ناوى ان شاء الله اركب القطع لوحدى والحمد لله انا شفت كام فيديو ولقيت الموضوع سهل .

2- سؤالى هنا بقى لما اركب البروسيسور واشغل الجهاز فيه نظبيط من بره للبروسيسور ( Dos ) ولا انزل وندوز و اشتغل على طول ؟

3- البورده فيها 4 اماكن للرامات . لو شغلت رامتين من نوع معين ورامه تالته من نوع تانى هل ده عادى ولا هيحصل تعارض ؟

4- اخر سؤال ممكن امشى بى بور سبلاى تجارى ولا لازم بور سبلاى نظيف ( ماركه ) ؟

5- هل حد يعرف شركات فى طنطا ؟

انا اسف للاطاله

:ah7: وشكرا مقدما على الرد :ah7:

EL-MARIACHY
04-06-2011, 19:43
1- بورده رائعه

2- هذا السؤال ممكن تلاقى إجابته هنا : Windows 7 من التّحميل إلى التّنصيب ,,, و أكثر !!! (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=163743)

3- لأ ، سوف يحدث تعارض ، يجب أن تركب نفس الرامه من نفس الشركه و نفس الموديل و نفس الباس

4-لازم باور سبلاى ماركه محترمه و الا عند أو تذبذب فى الكهرباء سيحترق إحدى مكونات الجهاز أو الجهاز باكمله

5- ممكن تشحن من شركات فى مصر ، إنزل سوق العصر و جمع الجهاز اللى نفسك فيه و اديهم عنوانك و هما هيشحنوا لك

nmnm33
04-06-2011, 22:06
1- بورده رائعه

2- هذا السؤال ممكن تلاقى إجابته هنا : Windows 7 من التّحميل إلى التّنصيب ,,, و أكثر !!! (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=163743)

3- لأ ، سوف يحدث تعارض ، يجب أن تركب نفس الرامه من نفس الشركه و نفس الموديل و نفس الباس

4-لازم باور سبلاى ماركه محترمه و الا عند أو تذبذب فى الكهرباء سيحترق إحدى مكونات الجهاز أو الجهاز باكمله

5- ممكن تشحن من شركات فى مصر ، إنزل سوق العصر و جمع الجهاز اللى نفسك فيه و اديهم عنوانك و هما هيشحنوا لك

شكرا لردك وافادتك

بس انا اقصد لما اركب كل شئ فيه تظبيط للبروسيسور زى فولت مثلا او ارقام بتتظبط للبروسيسور ولا بتبقى متظبطه على طول وانزل وندوز ؟

EL-MARIACHY
04-06-2011, 23:37
لأ عادى خالص مافيش تظبيط ولا حاجه

و حاول تتفرج على فيديوهات كثيره على كيفيه التركيب اذا كنت مبتدئ لأنك ستواجه مواقف كثيره جداً جداً اول مره فى التركيب و التوصيل و خلافه

و نصيحه كده ، لو انت ناوى تطحن المعالج لعب و معاك كارت شاشه جامد ، فلازم تفكر فى مشتت إحترافى له خصوصاً فى مصرنا العزيزه (حار شديد صيفاً و حار عادى شتاءاً :D )

nmnm33
05-06-2011, 04:59
لأ عادى خالص مافيش تظبيط ولا حاجه

و حاول تتفرج على فيديوهات كثيره على كيفيه التركيب اذا كنت مبتدئ لأنك ستواجه مواقف كثيره جداً جداً اول مره فى التركيب و التوصيل و خلافه

و نصيحه كده ، لو انت ناوى تطحن المعالج لعب و معاك كارت شاشه جامد ، فلازم تفكر فى مشتت إحترافى له خصوصاً فى مصرنا العزيزه (حار شديد صيفاً و حار عادى شتاءاً :D )

الف الف شكرا على معلوماتك

وفعلا انا الجهاز هيطحن لعبه معينه 24 ساعه ( silkroad ) :)
و ( pes2010 )

فا ربنا يستر فى الجو ده :ah34:

EL-MARIACHY
05-06-2011, 14:28
الف الف شكرا على معلوماتك

وفعلا انا الجهاز هيطحن لعبه معينه 24 ساعه ( silkroad ) :)
و ( pes2010 )

فا ربنا يستر فى الجو ده :ah34:

العفو يا أخى

بالنسبه للمعالج ففى نقطه واضح ان حضرتك مش مستوعبها :

لازم حراره المعالج لا تتعدى ال62 درجه مئويه باى طريقه >> هذا هو الرقم الذى حددته AMD نفسها

فإبقى خلى بالك :)