المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معالج + كارت شاشه 1800ج

osama kiko
09-06-2011, 03:53
السلام عليكم

لو سمحت ياجماعة انا ناوى اجيب المعالج دة Phenom II X2 550 وناوى كمان اجيب فيجا gigabyte gtx 460 وانا راماتى 4 جيجا وكمان هجيب باور سبلاى hec 500 ان شاء الله ياترى كدة تمام مش هيحصل مشاكل ولا اية النظاااام ؟؟؟مع العلم انى مش هقدر اجيب معالج اشد من دة لانى كدة الميزانية هتتضرب منى واخر استفسار انا مركب كارت خارجى gt 220 وشغال زى الفل وبيشغل كل حاجة بس انا قلقان لحسن الفيجا الجديدة مش تشتغل تمام وتسببلى مشاكل ويكون كدة الدنيا باظت معايا اسف على الاطالة ومستنى ردكوا من اجمل ناس واحلى منتدى الواحد استفاد منوة بطريقة ممتازة :)

™ č α Я β ỗ η
09-06-2011, 04:10
اولا .. الموضوع في المكان الخطاً ... يمكنك طلب نقلة لقسم طلبات التجميعات

ثانياً اذكر ميزانيتك الاجمالية و نرشح لك جهاز

osama kiko
11-06-2011, 04:14
اولا اسف على انى الموضوع فى المكان الخطا بس انا مش هجيب جهاز ولا حاجة هو مجرد تحديث المعالج وهجيب كارت فيجا قووى وخلاص مش جهاز من اول وجديد يعنى :ah4:

EL-MARIACHY
12-06-2011, 03:06
المعالج جيد و الفيجا جباره و أقوى بكثــــــير من الكارت اللى لديك حالياً

osama kiko
12-06-2011, 04:09
شكرا ياباشا على ردك الجميل دةةة ومعلش لو هرخم عليك طب يعنى كدة هيكون تمام الكارت والمعالج والباور مش هيحصلى مشاكل انا ناوى اجيب الحاجة دى كمان شهر علشان الالعاب التقيلة الى نازلة دية اجيب وانا مطمن لانى بصراحة خايف جداااااا اجيب الحاجة ويطلع هيحصلى مشاكل ولا حاجة :confused:

EL-MARIACHY
12-06-2011, 05:13
المشاكل انت معرض ليها باى طريقه

يعنى ممكن تشترى الباور و يطلع بايظ > أدى ديه مشكله

ممكن تجيب الكارت و يطلع نسخه سيئه > ديه برضه مشكله

و فى مشاكل كثيره جداً أنت معرض ليها لا أستطيع حصرها لك

و لكن هذا المعالج مع هذا الكارت مع هذا الباور تجميعه جيده

و لكن لن أستطيع مساعدتك أكثر ما لم تقول لى ماذا تريد أن تلعب و على أى دقه ستلعب ؟

osama kiko
12-06-2011, 07:20
بوص ياباشا انا ناو اجيب النسخة جيجا بايت دة للكارت اوو لو لاقيت نسخة msi هجيبها لانى اسمع انى تبريدها ممتاز جداااااا دة بالنسبة للكارت والباور هجيب hec اما للدقة فانا مش من هواة الدقة العالية اووى فى الالعاب يعنى عادى انا بلعب على 864*1152 وعندى شاشة lcd سامسونج 19 بوصة والالعاب الى هلعبها الى هيا الجديدة وخصوصا cod mwr3 و bf3 وكدة يبقى كدة تمام ولا لالا ومتشكر اووى انى حضرتك بتحاول تساعدنى

mohamed91
12-06-2011, 10:20
الباور Antec Basiq VP450P سعره 250 جنية أفضل وأرخص من HEC 500W
راجع الموضوع الأتي :
جدولة مزودات الطاقة في مصر (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=237312)

osama kiko
12-06-2011, 10:25
شكرا يا ميدو على الرد امممممم بس انا كنت سامع انى hec ماركة محترمة جدااااااااا وكمان انا لازم اجيب باور مش يقل عن 500 وات علشان الفيجا gtx460 اعتقد مش هتحتاج اقل من كدة ووممكن لو سمحت اعرف سعر hec لانى عامل حسابى انوة على 300 جنية :)

mohamed91
12-06-2011, 11:12
هي مزودات HEC فعلا كويسة مقارنة بالبورات التجارية اللي موجودة في مصر بس المشكلة انها مغمورة ولا يوجد على معظم موديلاتها أي مراجعات على الانترنت

لكن دلوقتي فيه موديلات و ماركات معروفة و محترمة جدا بقت متوفرة في مصر , وفي مراجعات ومعلومات عنها على النت

ده موقع كويس جدا لحساب احتياجاتك من الطاقة
https://www.raptoxx.com/calculator.php

وأعتقد ان الباور ده هيبقى كافي ان شاء الله للفيجا

EL-MARIACHY
12-06-2011, 15:12
بوص ياباشا انا ناو اجيب النسخة جيجا بايت دة للكارت اوو لو لاقيت نسخة msi هجيبها لانى اسمع انى تبريدها ممتاز جداااااا دة بالنسبة للكارت والباور هجيب hec اما للدقة فانا مش من هواة الدقة العالية اووى فى الالعاب يعنى عادى انا بلعب على 864*1152 وعندى شاشة lcd سامسونج 19 بوصة والالعاب الى هلعبها الى هيا الجديدة وخصوصا cod mwr3 و bf3 وكدة يبقى كدة تمام ولا لالا ومتشكر اووى انى حضرتك بتحاول تساعدنى

نصيحه صغيره ، الHEC ليست باورات جباره كما تعقد ، هى باورات جيده و شيك جداً و لكنها ليست أفضل ما فى السوق

على الدقه اللى لنت بتتكلم فيها ديه ، كده الكارت هيبقى جبار بمعنى الكلمه عليها لأنه دقه قليله جداً على هذا الكارت

كأنك جايب عربيه فيرارى و ماشى بيها فى شارع أقصى سرعه له 60كيلو ، أو ماشى بيها فى مصر :D

غير كده كله تمام ان شاء الله

و اللعبتين اللى هتلعبهم دول لعب بسيطه و لا تحمل على الكارت اطلاقاً :)

و أنا تحت أمرك فى أى شيئ

osama kiko
13-06-2011, 01:49
ههههههههه حلو تشبيهك بالفيراى دى هههههه طب معلش اسف لو هتعبك تانى طب انتا تنصحنى ببى اية اخر كلام يعنى اجيب باور اقل شوية مدام حضرتك قولت انى الدقة مش عالية اووى وكدة واخر كلام يعنى اجيب المعالج والكارت واتوكل على الله ومش هيحصل مشاكل ان شاء الله فى تشغيل الكارت لانى خايف بصراحة ادفع المبلغ بتاعوة الكبير دة ويحصلى مشاكل

EL-MARIACHY
13-06-2011, 09:57
أخى الكريم

لا علاقه بقوه الباور و بالدقه التى ستلعب عليها إطلاقاً

الباور ال 500 وات من hec هو جيد و لا غبار عليه

قلت لك من قبل ان الكارت و المعالج ممتازين و لا يوجد افضل منهم الا هذا المعالج مع كارت الAMD sapphire 5850 extreme و كان نزل ب 1000ج من فتره وهو أقوى من ال460

ومش هيحصل مشاكل ان شاء الله فى تشغيل الكارت لانى خايف بصراحة ادفع المبلغ بتاعوة الكبير دة ويحصلى مشاكل

أخى العزيز ، قلت لك من قبل أنك مُعرض لمشاكل كثيره جداً لا أستطيع حصرها ، ولكن هل لو معاك و لنفترض مثلاً مليون جنيه و معروض عليك عربيه فيرارى ب 950,000ج و انت لو إشتريتها مُعرض بنسبه 99% انك هتعمل بيها حادثه ، هل سوف تمتنع عن شرائها ؟ أكيد لأ !

و بعدين انت لم تقل لى ما هى المشاكل اللى انت خايف انها تحدث لك ؟

و على فكره مجال الكمبيوتر واسع جداً كل ما تحدث لك مشكله ثق تماما بان لها حل و هذا سيكسبك خبره فى المستقبل > ديه سنه الحياه :)

ce la vie

osama kiko
13-06-2011, 18:55
اولا شكرا جدااااااا لحضرتك انك بتحاول تساعدنى بجد متشكر اووى اووى لحضرتك يعنى افهم من خلاصة الكلام انى اتوكل على الله واشترى المعالج والكارت وانا مطمئن والحمد لله لانى ناو اجيب الحاجة دى كمان شهر ان شاء الله اها والمشاكل هيا مش مشاكل كبيرة اووى يعنى هيا انا بس خايف اجيب الكارت وكدة ومش يشتغل عندى بكامل طاقتة اوى يحصلى مشاكل تهنيج وكدة علشان كدة قولت استفسر قبل مااشترى الحاجة هو دة بس المشاكل الى انا خايف منها وبجد متشكر لطول صبر حضرتك انك بتساعدنى :);)

EL-MARIACHY
13-06-2011, 19:00
أنت لم تذكر ما هى البورده التى ستعمل عليها ؟

و ان شاء الله فى المستقبل تبقى تجيب كارت تانى زيه و تجيبه شاشه نيفيدا و تلعب و تتفرج 3D :D

osama kiko
13-06-2011, 19:35
امممممم ماهى المشكلة فى البوردة لانى حاسس انها ممكن تسسبلى مشاكل وربنا يستر بقى لانى مش عاوز اغير البوردة كدة النيا خربت خالص ههههههههه هيا جيجا بايت اسمها m61pme-s2p اصدمنى بقى وقولى مش هينفع اطلاقااااا ههههههههه معنى مشغل الكارت الى قولت علية gt 220 وكل حاجة شغالة زى الفل وكل الالعاب شغالة مستريح جداااا حتى cryiss2 :D

EL-MARIACHY
13-06-2011, 19:52
الكارت مافيهوش مشاكل على الأطلاق مع اى بورده ، و بالتالى لو حتى بتلعب metro2033 عادى برده معلوش علاقه بالوضوع

المهم بالنسبه للمعالج ، هل هذه هى البورده بتاعتك ؟

https://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3262#ov

أرجو ان تقوم بالتأكد و تكون واثق ان هذه هى البورده بتاعتك

منتظر ردك :)

osama kiko
13-06-2011, 20:39
ايوة تمام ياباشا هيا دى البوردة بتاعتى :ah7:

EL-MARIACHY
14-06-2011, 04:11
ايوة تمام ياباشا هيا دى البوردة بتاعتى :ah7:

تفضل بفتح موضوع فى هذا القسم :

https://www.arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=2

و إسألهم على مدى توافق المعالج اللى عايز تشتريه مع البورده اللى عندك و لا تضع أى أسعار هناك

>> سيقولوا لك أن المعاجل متوافق و لكن إسالهم بخصوص ال downgrade اللى هيحصل لأنك هتنتقل من am2 الى am3

بمعنى أنه سيحدث مثل عنق زجاجه عندما تضع هذا المعالج مع هذه البورده !

و لكن للاسف لا توجد لدى معلومات كافيه عن هذا الموضوع !

osama kiko
14-06-2011, 08:48
شكرا جدا لرد حضرتك وتم عمل الموضوع وانا مستنى الرد ويارب يطلع مش هيصحل مشكلة عنق الزجاجة لانى كدة الدنيا هتكوت خربت منى لانى مش عاوز اغير البوردة كمان لانى المزانية على المعالج والكارت والباور فقط:(

EL-MARIACHY
14-06-2011, 12:34
مهى الفكره فى الأول خالص لو كنت كتبت الموضوع بتاعك وفقاً للقوانين ، كنا هنعرف من الأول ان البورده هتبقى متوافقه أم لا و ساعتها كان ممكن نقلل فى الكارت و نجيب بورده افضل

على العموم حصل خير :)

osama kiko
14-06-2011, 12:46
امممممم معلش حصل خير انا سالت فى القسم وتم الرد عليا وسالت هنا از ما كان المعالج هيسببلى عنق زجاجة ردوة عليا وقالوة لا ان شاء الله هيعمل بكامل طاقتوة يعنى انا كدة ان شاء الله اطمئن واشترية باذن الله وشكرا لتعب حضرتك معايا