المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Service provider track

Tobe-CCIESP
11-06-2011, 14:17
Alsalamo 3alaykom,

Hope you are all doing well, i have passed my CCIE SP exam recently & really i'm interseted in the Service provider track. So you are more than welcome if you have any techincal/nontechical question & i'll answer it isa. also feel free to ask in the proffssional tracks like :1- MPLS. 2- MPLS TE 3- QOS. 4- BGP.

Thanks a lot & have a nice day.

(sultan)
12-06-2011, 00:50
مبروك يا أخي على اجتيازك الاختبار ولكن بودي لو تخبرنا ما هي المراجع التي اعتمدت عليها في اجتياز اختبار ccie service provider
أيضا أردت أن أسألك عن مراجع ccip هل حصل تجديد فيها
وهل اختبار (composite (MPLS + BGP تكلفته هي نفس التكلفة لو اخذت كل واحد لحاله
شاكر لك اخي ومره ثانية مبروك النجاح

Tobe-CCIESP
12-06-2011, 19:49
مبروك يا أخي على اجتيازك الاختبار ولكن بودي لو تخبرنا ما هي المراجع التي اعتمدت عليها في اجتياز اختبار ccie service provider
أيضا أردت أن أسألك عن مراجع ccip هل حصل تجديد فيها
وهل اختبار (composite (MPLS + BGP تكلفته هي نفس التكلفة لو اخذت كل واحد لحاله
شاكر لك اخي ومره ثانية مبروك النجاح

SA,

, hope u r doing well. during the CCIE preparation i used the "MPLS Fundamentals." & "Cisco Press -
."MPLS Configuration on Cisco IOS Software.chm"

while during the CCIP preparation, i used "student guide" in all the tracks (BSCI, BGP, QOS & MPLS).

regarding the composite exam, really i'm not updated with the fees of the exam right now but i beleive that the composite exam is much cheaper than separated exams.

hope this helps.
Thanks a lot,
Eng Islam

(sultan)
13-06-2011, 01:34
ولكن الكتب التي بحثت عنها في ccip هي كتب قديمة نسخة 2005 هل هي معتمدة الآن او لا
شاكرلك الرد

أكرم شاكر
15-06-2011, 12:57
ولكن الكتب التي بحثت عنها في ccip هي كتب قديمة نسخة 2005 هل هي معتمدة الآن او لا
شاكرلك الرد

بعد اذنك اخي

الامتحان الموحد هو بنفس قيمة امتحان mpls او bgp على حدى أي 150 دولار ولكن عليك الدراسة جيدا لاجتيازه

تمنياتي لك بالتوفيق

م/ أحمد بخيت
17-06-2011, 11:30
يا جماعة بالنسبة للامتحان الموحد
انا كنت كلمت المهندس ياسر عودة والراجل نصحني اني اجتاز الامتحان دا عشان اوفر على نفسي
لأني كنت ساعتها عاوز ادخل الشهادتين مع بعض CCNP X CCIP
الراجل بصراحة ربنا يكرمه ويبارك فيه نصحني ونصيحته تمام وصحيحة كمان